Gå til innhold

Ta opp studielån eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg skal studere men bor hjemme. Har egentlig ikke behov for studielån da jeg tjener ganske bra. Har tenkt litt på å ta opp studielån for å så sette alt i fond og bruke det på boligkjøp senere. Hva hadde de

Anonymkode: 4b13a...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tok studielån selvom jeg ikke trengte det. Er tross alt det «rimeligste» lånet av dem alle. Mange som etterhvert i livet tar andre type lån, det er bedre å ta studielån og spare det som du sier. Jeg brukte mitt til EK

Anonymkode: e294c...bad

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det der er vel ganske normalt? 

Man tar opp så mye studielån man klarer å plasserer dette på for eksempel spare-konto / fond eller what ever. Dersom man får bestått i alle fagene man går opp i, så blir en del av lånene forvandlet til stipend. Så kan man jo betale tilbake resten av pengene man skylder. 

Anonymkode: 0ab6e...019

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det der er vel ganske normalt? 

Man tar opp så mye studielån man klarer å plasserer dette på for eksempel spare-konto / fond eller what ever. Dersom man får bestått i alle fagene man går opp i, så blir en del av lånene forvandlet til stipend. Så kan man jo betale tilbake resten av pengene man skylder. 

Ikke om man tjener for mye.

TS: Jeg ville uansett tatt opp studielån og plassert dem på sparekonto eller i fond. 

Anonymkode: 779b4...034

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke om man tjener for mye.

TS: Jeg ville uansett tatt opp studielån og plassert dem på sparekonto eller i fond. 

Anonymkode: 779b4...034

Jeg tjener for mye til å få det omgjort ja..

Anonymkode: 4b13a...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trenger egentlig ikke studielån, men tar det opp og setter det inn på en sparekonto med god rente, så er det der tilfelle jeg plutselig trenger det, og hvis ikke, kan jeg betale tilbake når rentene begynner å løpe.

Anonymkode: 6e6e5...673

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du skal bruke det på ek så ta opp lån. Hvis ikke, nei. 

Anonymkode: f0dec...7c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Renten på studielånet ligger på rundt 3,6 - 3,9 % pr nå. Viktig og tenke gjennom hva det betyr når man tar opp flere hundre tusen i gjeld på sikt. Lite tyder på en bedring i økonomien de neste årene så det er ekstremt viktig å ha et edruelig forhold til gjeld. 

Kanskje kan man tjene 10- 50 000 på å plassere de korrekt, så blir jo det et spørsmål om man synes det er verdt det. Og hva man ser for seg å trenge av lån i fremtiden. Hvilken inntekt har man etter opptak av lånet osv... 

Gjeld er gjeld til syvende å sist.

Anonymkode: 3df3b...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Studielånet vil redusere hvor mye du får i boliglån fra banken senere. Men om du finregner på det kan det hende det lønner seg.

Men det kan like godt være en ulempe. Du må regne på det.

Anonymkode: 5b577...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Renten på studielånet ligger på rundt 3,6 - 3,9 % pr nå. Viktig og tenke gjennom hva det betyr når man tar opp flere hundre tusen i gjeld på sikt. Lite tyder på en bedring i økonomien de neste årene så det er ekstremt viktig å ha et edruelig forhold til gjeld. 

Kanskje kan man tjene 10- 50 000 på å plassere de korrekt, så blir jo det et spørsmål om man synes det er verdt det. Og hva man ser for seg å trenge av lån i fremtiden. Hvilken inntekt har man etter opptak av lånet osv... 

Gjeld er gjeld til syvende å sist.

Renten på studielånet begynner ikke å løpe før man er ferdig med studiene. 

Og ja, det vil jo ha noe å si for hvor mye boliglån man vil få, samtidig vil man starte med høyere egenkapital om man kan spare det underveis i studiene. Da har man et forsprang på de som ikke tok studielån og de som måtte bruke studielånet for å få studert. 

Anonymkode: e6626...ad4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvis du skal bruke det på ek så ta opp lån. Hvis ikke, nei. 

Anonymkode: f0dec...7c4

Man kan jo investere det i noe annet også da.

Anonymkode: 5bfa7...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge du studerer er det jo rentefritt, og sparerenta er høyere enn på lenge, om man vi ha en helt risikofri plassering. Selv om lånet trekkes fra det du totalt får låne så er det likevel EK, og du får inne boliglån uten. Om du har mulighet til å spare opp EK uten er det selvfølgelig best, da betaler du bare tilbake når renta begynner å løpe og har tjent litt renter. Om du mangler f.eks. 5% EK så kan du bruke lånet til det og komme raskere inn på boligmarkedet.

Anonymkode: 2ccd7...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde hjemme da jeg studerte og tok opp fullt studielån og brukte det som egenkapital. Kjøpte min første leilighet kort tid etter jeg var ferdig utdannet og hadde fått meg jobb. Banken stusset ikke noe på det, og virket ikke som de brydde seg så hardt om studielånet jeg da hadde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Renten på studielånet begynner ikke å løpe før man er ferdig med studiene. 

Og ja, det vil jo ha noe å si for hvor mye boliglån man vil få, samtidig vil man starte med høyere egenkapital om man kan spare det underveis i studiene. Da har man et forsprang på de som ikke tok studielån og de som måtte bruke studielånet for å få studert. 

Anonymkode: e6626...ad4

Ja det var poengt mitt det ligger på 3,6 % med økning til 3,9 % nå i sep. Sannsynligvis vil jo renten på studielånet være der boliglånet er i dag om noen år - når studiene er ferdig og renter begynner å løpe. Da skal du ha hatt god avkastning for at det skal lønne seg - samtidig er det en såpass kort spare horisont at det er vanskelig å få til noe skikkelig avkastning. 

Hva angår sparing til bolig så er det jo ikke et alt eller ingenting spørsmål... hvis vedkommende har for høy inntekt til å få omgjort til stipend så har vedkommende også god nok inntekt til sparing i utgangspunktet. 

Om det vil lønne seg må man jo evt sette seg ned å finregne på ;

- forventet inntekt

- hva man vil trenge i belåningsgrad etter endt studie. 

- forventet rente

- forventet avkastning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Studielånet vil redusere hvor mye du får i boliglån fra banken senere. Men om du finregner på det kan det hende det lønner seg.

Men det kan like godt være en ulempe. Du må regne på det.

Anonymkode: 5b577...7fa

Det vil aldri være en ulempe. Det er ingen behov for å renge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta opp maks i studielån,  så lenge du klarer å la det stå på en  trygg plass, konto eller fond.

Da har du egenkapital når du tenker å kjøpe hus eller leilighet.  

Billig lån og enkelt å få  avdragsutsettelse om det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Så lenge du plasserer lånet på sparekonto, ikke bruker noe av det og betaler tilbake umiddelbart etter endt studie, så er rentene gratis inntekt. 

Anonymkode: bebd9...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
HW1 skrev (15 timer siden):

Det vil aldri være en ulempe. Det er ingen behov for å renge.

Vil kalle det en vesentlig ulempe for de omlag 20 000 (2022 tall, 2023 vil være økende) som har forfalte og oppsagte studielån. Dette er jo da etter alt av betalingsutsettelser ( trenden viser at flere og flere maxer disse) og andre "fordeler" fra lånekassen er brukt opp. 

Veldig mange ungen sliter med å komme seg inn på boligmarkedet for de er det også en vesentlig ulempe med ekstra gjeld på flere hundre tusen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville droppa studielån om det ikke ee behov for det. Renta på det stiger også nå

Anonymkode: 41806...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ville droppa studielån om det ikke ee behov for det. Renta på det stiger også nå

Anonymkode: 41806...47b

Men det blir vel ingen renter, så lenge man faktisk er student??! 

Og så har man jo selvfølgelig pengene stående på en spare-konto (eller i et fond, eller noe?) i løpet av studiene. Så det burde jo være veldig enkelt å betale tilbake rubbel og bit, så snart man er ferdig med studiene - før de faktisk  begynner å kreve renter på lånet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...