Gå til innhold

Hvorfor bruker vi ikke torg i Norge oftere...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg selger en del ting på finn og tise, men på grunn av dyr frakt er det mange ting som ikke blir solgt, eller solgt veldig billig (nesten ikke verdt det).

Hvorfor kan man ikke bruke torg i Norge oftere? Vet det er noen markedsdager her og der, men man må ofte betale ganske høy pris for å stå der synes jeg. Jeg har selv stått både på Blå, i Drammen og i Tønsberg, men de to siste stedene måtte jeg også drasse med bord osv selv.

Hvorfor kan man ikke bare ha noen torgboder stående på hvert torg, betale en liten avgift og å ha marked hver søndag for eksempel? Veldig grei måte å tjene litt ekstra nå som mange sliter sånn! Blå og Birkelunden er jo populære marked, hadde vært fint å fått det i andre byer og?

For mange år siden når jeg var på besøk hos noen i Sverige så hadde de i det nabolaget åpent ett jorde en gang i uke hvor du betalte 50 kr også kunne du selge hva som helst der... veldig kjekt! 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nordmenn er som alle andre der alt skal handles over nett. Jeg vil heller ha fysiske butikker enn torg. Viktigere å holde folk i arbeid enn å legge til rette for de som har finn som hobby.

• Liker 1
Skrevet
Macro skrev (4 timer siden):

Nordmenn er som alle andre der alt skal handles over nett. Jeg vil heller ha fysiske butikker enn torg. Viktigere å holde folk i arbeid enn å legge til rette for de som har finn som hobby.

Jeg tror det er en veldig liten prosent som har finn som "hobby". Jeg selger mye brukt på nett, men jobber normalt ellers. Tenker bare det kunne vært bra som ekstra inntekt, samtidig så legger man tilrette for mer miljøvennlig handel når det er brukt.

• Liker 5
Skrevet
Macro skrev (På 5.8.2023 den 9.38):

I Danmark, legger barna som vil selge lekene sine, lekene på et piknikpledd med lapper med pris på så kan andre kjøpe. Genialt. 

• Liker 1
Skrevet

Skulle tatt seg ut om Olga fra Tolga skulle stått timesvis på torget for å kanskje få solgt sofaen sin, de fleste som ville spradet forbi regner jeg med at alt har sofa, altså ville det ikke vært hensiktsmessig for henne å stå der og fryse (mest sannsynlig forgjeves),

Finn gjør at folk som skal selge treffer et større marked, som kjøper er det jo også lettere å finne hva man vil ha på nettet heller enn å ta mange bomturer på torget.

Torgsalg er mer utbredt i land vi ikke vil sammenligne oss med, altså sterkt uønsket av de fleste her. En grunn til at det er gått ut på dato for lenge siden i industrialiserte land. Begrave torghandelen du også!!

Skrevet
BlåNatt skrev (På 5.8.2023 den 9.35):

Jeg selger en del ting på finn og tise, men på grunn av dyr frakt er det mange ting som ikke blir solgt, eller solgt veldig billig (nesten ikke verdt det).

Hvorfor kan man ikke bruke torg i Norge oftere? Vet det er noen markedsdager her og der, men man må ofte betale ganske høy pris for å stå der synes jeg. Jeg har selv stått både på Blå, i Drammen og i Tønsberg, men de to siste stedene måtte jeg også drasse med bord osv selv.

Hvorfor kan man ikke bare ha noen torgboder stående på hvert torg, betale en liten avgift og å ha marked hver søndag for eksempel? Veldig grei måte å tjene litt ekstra nå som mange sliter sånn! Blå og Birkelunden er jo populære marked, hadde vært fint å fått det i andre byer og?

For mange år siden når jeg var på besøk hos noen i Sverige så hadde de i det nabolaget åpent ett jorde en gang i uke hvor du betalte 50 kr også kunne du selge hva som helst der... veldig kjekt! 

I Oslo og osloområdet har vi jo en rekke bruktmarkeder hvor folk selger ting de ikke lenger har brukt for. Men vet ikke hvor utbrett dette er i resten av landet.

• Liker 4
Skrevet
Motelvibes skrev (11 timer siden):

I Danmark, legger barna som vil selge lekene sine, lekene på et piknikpledd med lapper med pris på så kan andre kjøpe. Genialt. 

I Sverige har de samme opplegg! Veldig bra:)

• Liker 2
Skrevet
tvertimot skrev (9 timer siden):

Skulle tatt seg ut om Olga fra Tolga skulle stått timesvis på torget for å kanskje få solgt sofaen sin, de fleste som ville spradet forbi regner jeg med at alt har sofa, altså ville det ikke vært hensiktsmessig for henne å stå der og fryse (mest sannsynlig forgjeves),

Finn gjør at folk som skal selge treffer et større marked, som kjøper er det jo også lettere å finne hva man vil ha på nettet heller enn å ta mange bomturer på torget.

Torgsalg er mer utbredt i land vi ikke vil sammenligne oss med, altså sterkt uønsket av de fleste her. En grunn til at det er gått ut på dato for lenge siden i industrialiserte land. Begrave torghandelen du også!!

Hvorfor kan man ikke gjøre begge? Klær, håndarbeid o.l. selger lettere på torg, møbler selger best på nett... det er jo ikke uønsket her, når det først er torgdager så er det jo kjempe populært!!! I Oslo har man det mer jevnlig...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kjetil E skrev (35 minutter siden):

I Oslo og osloområdet har vi jo en rekke bruktmarkeder hvor folk selger ting de ikke lenger har brukt for. Men vet ikke hvor utbrett dette er i resten av landet.

Det skrev jeg i innlegget mitt... har selv solgt der. Synes det burde være mer av det utenfor Oslo. Så mange bruker finn og tise, hvorfor bare ikke ha torg oftere. Fin måte for ungdommen og tjene litt penger og, ved håndarbeid for eksempel.

• Liker 1
Gjest Gagaen
Skrevet

Går jo an å ta initiativ selv om man savner noe. Undersøke litt og se om det er mulig, ofte ER det mulig om noen tør. 

Skrevet
BlåNatt skrev (23 minutter siden):

Det skrev jeg i innlegget mitt... har selv solgt der. Synes det burde være mer av det utenfor Oslo. Så mange bruker finn og tise, hvorfor bare ikke ha torg oftere. Fin måte for ungdommen og tjene litt penger og, ved håndarbeid for eksempel.

Jeg så ikke at du hadde nevnt Oslo, min feil.

Nei ellers du har jo en del messer, markeder (særlig julemarkeder) og sånn som Rørosmarten og Elverumsmarten med flere. Hvor det vel er mulig å få bod og selge. Men her er det vel neppe gratis å stå. 

Skrevet

Er vel fordi det ofte er kaldt og vått. I tillegg til at det er for lite folk til at det ville kommet mango om det ble arrangert mer regelmessig. Et par ganger i løpet av sommeren hadde sikkert vært fint. Da må noen ta initiativ til å arrangere det.

Skrevet
BlåNatt skrev (1 time siden):

Hvorfor kan man ikke gjøre begge? Klær, håndarbeid o.l. selger lettere på torg, møbler selger best på nett... det er jo ikke uønsket her, når det først er torgdager så er det jo kjempe populært!!! I Oslo har man det mer jevnlig...

Ja, hvorfor ikke? Ville blitt overfylt. Måtte hatt en spesiell dag til det. Osv osv

Skrevet
BlåNatt skrev (7 timer siden):

Ikke lønnsomt å drive med håndarbeid for salg, mer greit som gaver til nære og bekjente. Intet ille om håndlagde produkter, de er satt pris på her. Men skal man tjene penger så starter man med noe helt annet, noe som gir sikker og stabil inntekt.

Skrevet
tvertimot skrev (På 7.8.2023 den 18.14):

Ikke lønnsomt å drive med håndarbeid for salg, mer greit som gaver til nære og bekjente. Intet ille om håndlagde produkter, de er satt pris på her. Men skal man tjene penger så starter man med noe helt annet, noe som gir sikker og stabil inntekt.

Eh.... tenkte ikke som hovedinntekt... det er mye penger å tjene på hobbyer....

Skrevet

Går jo an å ha garasjesalg utanfor huset sitt

Skrevet

Klimaet i Norge er kaldt og vått. Da egner ikke torg seg. Dessuten bor folk veldig spredt her til lands. 

Skrevet

Torghandel er gøy og sosialt. Og det samles så mye trivelige og blide folk. Så jeg hadde jeg gjerne blitt torgkjerring og stått og solgt ting. Jeg har gjort det på vinter og jeg, folk har da klær! 

Gjest Adobyen
Skrevet

I Danmark er markeder veldig populært. De har det både i bygater, haller og alle mulige andre steder. En gang var jeg på trailermarked.  Det foregikk på et tomt jorde hvor folk kom med bil og tilhenger. Marked i Danmark er billig og gøy med alle mulige og umulige saker og ting :)   Der har de også flere steder hvor privatpersoner kan leie en reol for en uke eller mer. Alle tingene blir priset og merket med strekkoder.  Når kundene går rundt og plukker forskjellige varer, så går pengene minus et gebyr inn på konto til selgeren som de har registrert med strekkode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...