Gå til innhold

Hvor bosette seg som enslig muslim dame med hijab?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Østlandet, budsjett ca 8 mill. Livredd for mobbing og trakassering pga hijab.

Håper på vennlige svar ..

Anonymkode: f7e59...b86

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det finnes knapt kvinner uten på Oslo øst lenger, så det er vel det nærmeste man kommer Iran her på berget. Hvorfor man har valgt Norge og ikke Iran når man likevel ønsker å fronte den bakstreverske og kvinnefiendtlige versjonen av islam er for meg en gåte. Her blir man i det stille, med rette, dømt nord og ned.

Anonymkode: 6e4f0...475

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen letter et øyelokk over en hijab på Oslo øst. På Lakkegata skole feks tror jeg ikke det er noen norske elever igjen. Tøyen, Stovner, Vestli, Romsås, Linderud. steder med høye blokker. Eller Holmlia, Hauketo og Søndre Nordstrand. Holmlia har fine boområder med rekkehus, naturskjønt, sjøutsikt og kort vei med til til byen. Selv ville jeg ikke valgt det pga netopp den høye andelen innvandrere, men for deg er det jo fint. 

Anonymkode: 3129b...1f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan nesten flytte hvor som helst, hijab har jo blitt vanlig så ingen legger merke til at du bruker hijab. 

Anonymkode: 0e099...4c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frogner eller Vinderen i Oslo sentrum. Stille og fint, men sentralt. Tror ikke folk bryr seg om hijab der så lenge du er en hyggelig nabo.

Anonymkode: f1201...06c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar 🙂

Jeg bor på et lite sted utenfor Svelvik og har dessverre opplevd truende situasjoner og mobbing. Merker folk ser ned på meg. Sånt blir jeg veldig skremt av.

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke tenkt over saken, men når jeg nå tenker meg om så har vi 3-4 med hidjab på min arbeidsplass. Du kan vel bo hvor som helst. Jeg bor på et relativt lite sted på Vestlandet.

Anonymkode: 89bc0...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke de ser ned på deg. De tenker kanskje heller at de har medlidenhet til deg, som lever under et undertrykkende regime, som du selv ikke klarer å se. 

Anonymkode: caccd...23f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken som helst av de større byene. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar 🙂

Jeg bor på et lite sted utenfor Svelvik og har dessverre opplevd truende situasjoner og mobbing. Merker folk ser ned på meg. Sånt blir jeg veldig skremt av.

Folk blir skremt av det politiske bak hijaben også, så den går begge veier.

Anonymkode: fdc0a...8bd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar 🙂

På bygda har de ikke kommet så langt som i byen, så det er nok mer skeptiske til alt som er fremmed der. Men en by, burde ikke være noe problem. Der vil du skli inni mengden. 

Anonymkode: 0e099...4c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Takk for svar 🙂

Bare det å flytte til Drammen, vil jo være bedre da… Fjell-området f.eks 

Anonymkode: 90e5a...388

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Et sted med mange muslimer og ikke etniske Nordmenn (typisk billig og ganske sentralt, men små leiligheter).

Eller et sted med utpreget liberale holdninger (typisk dyrt og ungt).

Anonymkode: 44068...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (21 minutter siden):

Holmlia, Mortensrud, Grønland

Stemmer, jeg bor rundt her og ingen løfter et øyebryn. Jeg reagerer kun på Niqab, det er nokså sjeldent.

Endret av Frøkenfryden
Reagere som i «legger merke til»
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvilken som helst av de større byene. 

Folk blir skremt av det politiske bak hijaben også, så den går begge veier.

Anonymkode: fdc0a...8bd

Eh? Hæ? 

Dette er bare tull. Her på bygda (Vestlandet) har vi mange som går med hijab, det er ikkje noko problem. 

Anonymkode: 55602...e87

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det går fint de fleste steder. Er du en oppegående dame med hijab har du faktisk en fordel ved at folk som ikke er vant til hijaber lettere blir positivt overrasket over deg. De har kanskje fordommer som gjør at de blir imponerte om du har 100% jobb, snakker flytende norsk etc. Ingen blir positivt overrasket om jeg har det. 

Men det går også andre veien. Lager du masse mat med løklukt, må dra tidlig hjem fra sosiale tilstelninger etc så passer du inn i fordommene og stereotypiene en del har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller et sted med utpreget liberale holdninger (typisk dyrt og ungt).

Ville valgt dette. Trenger ikke være ungt heller så lenge det er dyrt. Hvis man bosetter et sted med stor overvekt av muslimer og går med hijab, øker dessverre sjansen for at man begrenser sitt liv og omgangskrets. Ikke fordi alle muslimer er intolerante (langt ifra) men har observert at det kan være en ganske sterk indre selvjustis og at man som muslimsk kvinne kan bli utsatt for negativ sosial kontroll og holdt opp mot en høyere standard enn ikke-muslimer. Det er friere i bydeler med en jevnere fordeling av trosretninger og kulturbakgrunn i befolkningen.

Anonymkode: f1201...06c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror du stort sett vil kunne bosette deg i hele Stor-Oslo uten nevneverdige problemer med dette. Nedre Romerike, Bærum og Follo? 
Det er ingen som bryr seg om hijab mer?

Anonymkode: ed2ee...97a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja har ikke hørt så mye negativ snakk om hidjab i gjøvik og omegn. De fleste småsteder rundt gjøvik tenker jeg er ok. Ja det finnes noen med dårlige holdninger ang det. Men tenker at om du opplever noe ang hidjaben, er det kun sleng bemerking en sljelden gang. 

Anonymkode: 5cf76...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...