Gå til innhold

Hva betyr «priority check-in»?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde priority check-in betydde prioritert boarding, men så ser jeg at det sår «priority boarding» lenger ned. Hva er egentlig forskjellen? Det gjelder SAS.

Anonymkode: d6ed8...eec

Skrevet

Du har SAS Plus?

Priority check in er vel at du kan gå i priority-skranken på innsjekk. Lite relevant nå til dags/her til lands, siden alle bare sjekker inn på mobil eller automat og setter bagasjelapp på selv. I gamle dager sto vi jo i køer, så da var det mer bonus å få gå i den skranken med mindre/ingen kø.

Priority boarding er at du får gå først ombord på flyet når de boarder.

Du har nok begge deler, i tillegg til fast track og lounge.

• Liker 1
Skrevet

Det står også Priority på bagasjelappen din, tanken er vel at den skal først av flyet, men dette driter de i på norske flyplasser, den kan like gjerne komme sist.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trodde priority check-in betydde prioritert boarding, men så ser jeg at det sår «priority boarding» lenger ned. Hva er egentlig forskjellen? Det gjelder SAS.

Om du reiser fra utlandet og de ikke har innsjekkautomater, så er det egen kø for SAS Plus-reisende. I tillegg fasttrack og lounge-tilgang. I teorien skal bagasjen din komme først når du lander, men i praksis varierer det litt. 

• Liker 2
Skrevet
Cuntzilla skrev (1 time siden):

Du har SAS Plus?

Priority check in er vel at du kan gå i priority-skranken på innsjekk. Lite relevant nå til dags/her til lands, siden alle bare sjekker inn på mobil eller automat og setter bagasjelapp på selv. I gamle dager sto vi jo i køer, så da var det mer bonus å få gå i den skranken med mindre/ingen kø.

Priority check inn gir vel og muligens tilgang på fast track i sikkerhetskontrollen. Jeg vet ikke men ville hørt om det. Prioritert i iinnsjekkingsskranken betyr vel strengt tatt svært lite. All den tid det er tilgang på selfservice og bagdrop.

AnonymBruker
Skrevet
Cuntzilla skrev (8 timer siden):

Du har SAS Plus?

Nei, kjøpte en SAS-go billett, men er sølvmedlem og i appen står det at i sølvmedlemskapet er «priority check-in» inkludert, og når jeg ser på fordelene med gullmedlemskap står det også «priority check-in» og «priority boarding.» Ante ikke hva som var forskjellen. Flaut hvis jeg prøver å scanne billetten ved prioritert boarding og blir avvist🙈

AnonymBruker
Skrevet
Cuntzilla skrev (8 timer siden):

Det står også Priority på bagasjelappen din, tanken er vel at den skal først av flyet, men dette driter de i på norske flyplasser, den kan like gjerne komme sist.

Det visste jeg ikke. Kjøper ofte plus billett og da er det meste inkludert, men bagasjen min kommer alltid sist😄

AnonymBruker
Skrevet
Kjetil E skrev (6 timer siden):

Priority check inn gir vel og muligens tilgang på fast track i sikkerhetskontrollen. Jeg vet ikke men ville hørt om det. Prioritert i iinnsjekkingsskranken betyr vel strengt tatt svært lite. All den tid det er tilgang på selfservice og bagdrop.

Ikke sant, å bli prioritet i innsjekkinsskranken betyr lite. Glad for at jeg slapp å finne ut på den pinlige måten hva prioritert check-in betyr🙈

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nei, kjøpte en SAS-go billett, men er sølvmedlem og i appen står det at i sølvmedlemskapet er «priority check-in» inkludert, og når jeg ser på fordelene med gullmedlemskap står det også «priority check-in» og «priority boarding.» Ante ikke hva som var forskjellen. Flaut hvis jeg prøver å scanne billetten ved prioritert boarding og blir avvist🙈

OK. Det er ikke priority boarding på SAS Go + sølvmedlem, nei. Selv går jeg ofte sist på flyet uansett om jeg har priority eller annet, ser ikke poenget med å gå på først. Bare å slappe av og rusle på flyet når køen minker :)

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det visste jeg ikke. Kjøper ofte plus billett og da er det meste inkludert, men bagasjen min kommer alltid sist😄

Ja, jeg vet! Men se på bagasjelappen din neste gang du sjekker inn på plus, det står PRIORITY i store bokstaver på.

Jeg har flydd første klasse med andre selskaper og da kommer den blant de første. Vi er vel for sosialistiske her i skandinavia til disse klasseskillene :) Og så er det jo greit nok det når det ikke er en jumbojet med tusen kofferter i liksom. 

Likevel, hva er vitsen med å skrive priority på bagasjen når bakkemannskap på norske flyplasser gir blanke.

Endret av Cuntzilla
AnonymBruker
Skrevet
Cuntzilla skrev (6 minutter siden):

OK. Det er ikke priority boarding på SAS Go + sølvmedlem, nei. Selv går jeg ofte sist på flyet uansett om jeg har priority eller annet, ser ikke poenget med å gå på først. Bare å slappe av og rusle på flyet når køen minker :)

I utgangspunktet enig med deg, også fordi jeg alltid har midtgang-sete, så det er praktisk å gå om bord sist. Unntaket er hvis jeg reiser med bagasje som må i hattehyllen og jeg ser at det er mange andre på flyet som også har det, da går jeg først for å sikre plass til bagasjen i hyllen over meg og ikke 20 rader lengre bak (hvis flaks)

Anonymkode: ad341...97a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Cuntzilla skrev (14 timer siden):

Du har SAS Plus?

Ja, i priority-skranken. Ikke så relevant i Norge, for det meste, men det kan være veldig kjekt i endel andre land, hvor de ikke nødvendigvis har automater og automatisk bag drop. I sommer måtte jeg sjekke inn manuelt både på Gardermoen (til Frankfurt) og i USA. Skulle gjerne hatt priority check-in da… 

Anonymkode: 8b182...07a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, i priority-skranken. Ikke så relevant i Norge, for det meste, men det kan være veldig kjekt i endel andre land, hvor de ikke nødvendigvis har automater og automatisk bag drop. I sommer måtte jeg sjekke inn manuelt både på Gardermoen (til Frankfurt) og i USA. Skulle gjerne hatt priority check-in da… 

Du må vanligvis sjekke inn i skranken når du reiser til steder med pass/visumplikt. Du får ikke sjekke inn hvis ikke alt er i orden. Selv om jeg får sjekke inn på app når jeg skal til USA, må jeg ofte hente ombordstigningskort i skranken.

Anonymkode: a4a00...048

AnonymBruker
Skrevet

Det er altfor få benker til å sortere i boksene på kontrollen på OSL...

Vel Priority boarding er vel at man få gå første pulje på flyet vil jeg tro.

Anonymkode: 0c82e...18b

AnonymBruker
Skrevet
On 8/5/2023 at 9:08 AM, Cuntzilla said:

Du har SAS Plus?

Er veldig mange flyplasser som ikke har automater for check-in og bagasje, da er priority check-in gull verdt 

Anonymkode: 86e9e...937

AnonymBruker
Skrevet
On 8/5/2023 at 9:11 AM, Cuntzilla said:

Tanken her er at den har prioritet for at den blir med på turen og ikke risikerer å bli tatt av hvis det er for mye last

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er veldig mange flyplasser som ikke har automater for check-in og bagasje, da er priority check-in gull verdt 

Jepp, som sagt - ikke så relevant her til lands. Men kan komme godt med andre steder ja :)

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tanken her er at den har prioritet for at den blir med på turen og ikke risikerer å bli tatt av hvis det er for mye last

Dette er også noe som er fint i andre land, jeg har flydd SAS Plus til USA bl.a., og da kom kofferten blant de første. Det er som nevnt litt mer relevant når man er på en jumbojet på en enorm flyplass, da kan det være veldig mye ventetid i forskjell på bagasje nr 1 og nr 600.

AnonymBruker
Skrevet

Spurte mr google 🙂

What is priority check in SAS?

You'll use the priority check-in and security screening lines and you have priority when it comes to boarding and to collect your baggage. SAS Priority Services include check-in, baggage handling, Fast Track through security, free access to lounges and boarding.

Anonymkode: 0c82e...18b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2023 den 23.34):

Du må vanligvis sjekke inn i skranken når du reiser til steder med pass/visumplikt. Du får ikke sjekke inn hvis ikke alt er i orden. Selv om jeg får sjekke inn på app når jeg skal til USA, må jeg ofte hente ombordstigningskort i skranken.

Anonymkode: a4a00...048

ja, men det er ikke visumplikt til Frankfurt. 
I fjor måtte jeg også stå i kø for manuell check-in på Gatwick, husker jeg. Til Norge. 
Poenget er at det ikke er mulig å sjekke inn på automat bestandig. Da er det lurt med priority. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...