Duff Skrevet 5. august 2023 #21 Skrevet 5. august 2023 hjärterdam skrev (1 time siden): Jeg har en forlovelsesring som kostet 800,- brukte den videre til giftering og morgengave er tull om man ikke har råd. Selskap koster det dere vil det skal koste. Er ekteskapet eller det materielle rundt bryllupsdagen det viktige? Vi hadde ikke engang forlovelsesringer, vi kjøpte enkle gullringer til bryllupet (3000 for begge) og hadde selskap som kom på 30 000 totalt med 34 gjester. Faktisk angrer vi på at vi ikke heller bare tok med oss forlovere med ektefeller på restaurant.
Hedda-78 Skrevet 5. august 2023 #22 Skrevet 5. august 2023 Vi hadde hverken forlovelses-ringer eller morgengave. Man trenger jo ikke det. Det er ikke meningen at man skal ruinere seg, så man tilpasser jo bryllupet etter hva lommeboka tillater. Vi startet bryllupsplanleggingen umiddelbart etter frieriet, og giftet oss etter 6 mnd. Bare fjas å skulle ha en egen ring for 6 mnd, mener nå jeg. Man trenger jo strengt tatt ikke gifteringer heller, men det blir vel ansett som litt sært å droppe det. Husker ikke hva våre kostet, men vi har glatte, gule ringer, ikke noe diamanter. 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #23 Skrevet 5. august 2023 Hedda-78 skrev (5 minutter siden): Vi hadde hverken forlovelses-ringer eller morgengave. Man trenger jo ikke det. Det er ikke meningen at man skal ruinere seg, så man tilpasser jo bryllupet etter hva lommeboka tillater. Vi startet bryllupsplanleggingen umiddelbart etter frieriet, og giftet oss etter 6 mnd. Bare fjas å skulle ha en egen ring for 6 mnd, mener nå jeg. Man trenger jo strengt tatt ikke gifteringer heller, men det blir vel ansett som litt sært å droppe det. Husker ikke hva våre kostet, men vi har glatte, gule ringer, ikke noe diamanter. Jeg bruker forlovelsesringen min daglig jeg, selv om jeg er gift. Det er helt vanlig. Det er uvanlig å bare legge den vekk, i alle fall i min omgangskrets. Man gjør som man vil, jeg sa at jeg godt kunne ha en forlovelsesring om mannen ønsket å gi meg det. Anonymkode: 6ae19...998
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #24 Skrevet 5. august 2023 Det er bare rike eller gjeldsslaver som bruker SÅ mye penger på ringer og morgengave. Vi betalte rett over 10000 for forlovelsesring og gifteringer. Morgengave, forlovelsesfest, "rehersals dinner" og utdrikningslag i Paris er vel mest vanlig på film? Har damen din sagt at hun ønsker ringer til 100000? Anonymkode: 80e69...6fd
Yodas Skrevet 5. august 2023 #25 Skrevet 5. august 2023 Whaaaat? Man bruker penger på det man ønsker å bruke penger på. 1
Virrevirrevapp Skrevet 5. august 2023 #26 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det ikke en ca uskreven regel på dette? Mener at typen min har sagt at hvis han skal kjøpe ring til meg skal det koste 1/4 av årslønna hans. Så 3 lønnsslipper = ringen burde koste? Anonymkode: 9a956...527 Nei. Det er noe de sier i USA for å selge. 2
skruf Skrevet 5. august 2023 #27 Skrevet 5. august 2023 Dette med at man skal fri med egen forlovelsesring som skal koste så og så mye (3mnd inntekter) og deretter kjøpe gifteringer er vanlig i Amerika og noe som ikke var vanlig her før de siste årene. Synes det er dumt at det har blitt så høye «krav» for å fri, særlig når jeg leser at damen er misfornøyd med ringen og skjemmes for å vise den frem pga den, i hennes øyne, er for billig og har for liten diamant.. Da mannen min og meg giftet oss for ca 18 år siden så kjøpte vi brede gullringer, helt enkle, til meg og han som forlovelsesringer. Disse ble også brukt som gifteringer da vi giftet oss 10mnd senere. Det samme gjorde foreldrene mine, besteforeldrene mine og oldeforeldrene mine (det samme på hans side) Jeg tror vi betalte 9000kr for ringene våre; jeg ønsket ikke diamant i min. Jeg betalte for han sin ring og han for min. Morgengave har lenge vært en tradisjon i Norge. Både mormor og mamma fikk morgengave (mamma fikk ei klokke som jeg arvet da hun og pappa skilte seg), og jeg fikk et flott smykkeskrin der det lå et par gulløredobber oppi fra mannen min. Før så var det vanlig at det bare var mannen som ga morgengave, men nå tror jeg flere og flere kvinner gir til mannen sin. Jeg ga han den nyeste PlayStation i gave 1
skruf Skrevet 5. august 2023 #28 Skrevet 5. august 2023 Og en annen ting; hadde jeg vært mann og min utkårede hadde forventet en forlovelsesring til en verdi av 3 månedslønninger, en dyr giftering+ en kostbar morgengave så hadde jeg revurdert hele frieriet Elsker man kjæresten sin høyt nok så er det ikke ringene som er det viktigste. Blir man flau av at ringen ikke har stor nok diamant så er ikke det en person jeg ville ha giftet meg med, det blir for overflatisk og materialistisk. Hva hvis kvinnen frir da, er det samme krav til henne? 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #29 Skrevet 5. august 2023 skruf skrev (1 minutt siden): Og en annen ting; hadde jeg vært mann og min utkårede hadde forventet en forlovelsesring til en verdi av 3 månedslønninger, en dyr giftering+ en kostbar morgengave så hadde jeg revurdert hele frieriet Elsker man kjæresten sin høyt nok så er det ikke ringene som er det viktigste. Blir man flau av at ringen ikke har stor nok diamant så er ikke det en person jeg ville ha giftet meg med, det blir for overflatisk og materialistisk. Hva hvis kvinnen frir da, er det samme krav til henne? Hilsen fattig, singel mann 😂 Anonymkode: 0ce2f...4a7
Bovina sancta Skrevet 5. august 2023 #30 Skrevet 5. august 2023 (endret) Jeg fridde, og bestemte ingen forlovelsesringer. Sikkert koselig for dem som liker det, men jeg er litt for kynisk av meg til å se vitsen. Vi har palladiumringer fra gullsmed, som kostet 3000 kr/stykk hos gullsmeden. Vi giftet oss også i et annet europeisk land fordi mannen er derfra, og sparte mye penger på det. Vi var veldig klar over at dette ville kunne medføre at ikke alle fra norge ville kunne komme. Så fikk gjestene beskjed om at gaven var at de kom tilreisende. Morgengave fikk han av meg fordi jeg hadde en ting jeg ønsket å gi ham. Han ga ikke meg morgengave, og det var selvfølgelig helt i orden for meg. han hadde jo nettopp gitt seg selv til meg 🥰 Endret 5. august 2023 av Bovina sancta 1
skruf Skrevet 5. august 2023 #31 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hilsen fattig, singel mann 😂 Anonymkode: 0ce2f...4a7 At jeg er mann mener du? Er nok ikke det gitt. Kvinne, godt gift i et godt ekteskap (og sånn i tilfelle du tror vi er fattige; mannen min tjener over gjennomsnittet og jeg hadde også god inntekt før Jeg ble syk) , 18 år siden vi giftet oss. Men jeg er ikke som skjæra som lar meg blende av alt som glitrer. Diamanter vil jeg ikke ha, da diamantmarkedet er skittent og ikke noe jeg ønsker å støtte. Gifteringen min kom egentlig med diamant i, men jeg ba om å få uten. Det finnes faktisk kvinner som ikke er så materialistiske av seg. Funfact; vi kjøpe i sommer våre første helt nye møbler. En sofa, stuebord og lenestol. Foruten sengene til barna + vår seng+hvitevarer så har vi innredet hele huset med brukte møbler. Men nå var sofaen skikkelig slitt etter 15 år, så vi fant ut at nå skulle vi kjøpe en helt ny. I bryllupstalen til meg så sa mannen min at han gledet seg til å reise rundt og oppleve verden sammen, og det har vi gjort. Også sammen med barna. I tillegg så har vi betalt ned ekstra på huslån. Så det har vi prioritert. For to år siden så fikk jeg uhelbredelig kreft, og jeg er så utrolig glad for det livet vi har levd der vi har prioritert pengene på å reise og oppleve mye, skapt mange minner sammen, i stedet for å pusse opp og kjøpe nytt etter som motebildet endrer seg. Jeg har både smykker, ringer og øredobber som jentene våre skal arve, så det skal ikke stå på det. Men man er ikke en fattig, singel mann bare pga man mener at å kjøpe en forlovelsesring til en verdi av 3 månedslønninger+en dyr giftering+en dyr morgengave er galskap og materialistisk. Særlig når kvinnen i tillegg lager tråder på forumet her om at hun er misfornøyd og flau over ringen. Da er ikke helt de indre verdiene på plass og jeg tviler på at de som uttaler at de er flau over for liten diamant virkelig elsker mannen. Ikke rart det er høy skilsmissestatistikk i allefall Elsker man et annet menneske så er prisen på gifteringen av lite betydning. Og jeg står for det at en egen diamantring til en verdi av 3 månedslønninger er noe tull som er adoptert fra Amerika, Morgengave har vært vanlig her til lands lenge, men det må ikke være en ring. Men; det må være kjipt å være en mann som ikke har så høy inntekt og som ikke tør eller kan fri til kjæresten pga de kravene han blir møtt med hvis han er uheldig og har forelsket seg i ei som er materialistisk og forventer dette av han. 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #32 Skrevet 5. august 2023 skruf skrev (1 minutt siden): At jeg er mann mener du? Er nok ikke det gitt. Kvinne, godt gift i et godt ekteskap (og sånn i tilfelle du tror vi er fattige; mannen min tjener over gjennomsnittet og jeg hadde også god inntekt før Jeg ble syk) , 18 år siden vi giftet oss. Men jeg er ikke som skjæra som lar meg blende av alt som glitrer. Diamanter vil jeg ikke ha, da diamantmarkedet er skittent og ikke noe jeg ønsker å støtte. Gifteringen min kom egentlig med diamant i, men jeg ba om å få uten. Det finnes faktisk kvinner som ikke er så materialistiske av seg. Funfact; vi kjøpe i sommer våre første helt nye møbler. En sofa, stuebord og lenestol. Foruten sengene til barna + vår seng+hvitevarer så har vi innredet hele huset med brukte møbler. Men nå var sofaen skikkelig slitt etter 15 år, så vi fant ut at nå skulle vi kjøpe en helt ny. I bryllupstalen til meg så sa mannen min at han gledet seg til å reise rundt og oppleve verden sammen, og det har vi gjort. Også sammen med barna. I tillegg så har vi betalt ned ekstra på huslån. Så det har vi prioritert. For to år siden så fikk jeg uhelbredelig kreft, og jeg er så utrolig glad for det livet vi har levd der vi har prioritert pengene på å reise og oppleve mye, skapt mange minner sammen, i stedet for å pusse opp og kjøpe nytt etter som motebildet endrer seg. Jeg har både smykker, ringer og øredobber som jentene våre skal arve, så det skal ikke stå på det. Men man er ikke en fattig, singel mann bare pga man mener at å kjøpe en forlovelsesring til en verdi av 3 månedslønninger+en dyr giftering+en dyr morgengave er galskap og materialistisk. Særlig når kvinnen i tillegg lager tråder på forumet her om at hun er misfornøyd og flau over ringen. Da er ikke helt de indre verdiene på plass og jeg tviler på at de som uttaler at de er flau over for liten diamant virkelig elsker mannen. Ikke rart det er høy skilsmissestatistikk i allefall Elsker man et annet menneske så er prisen på gifteringen av lite betydning. Og jeg står for det at en egen diamantring til en verdi av 3 månedslønninger er noe tull som er adoptert fra Amerika, Morgengave har vært vanlig her til lands lenge, men det må ikke være en ring. Men; det må være kjipt å være en mann som ikke har så høy inntekt og som ikke tør eller kan fri til kjæresten pga de kravene han blir møtt med hvis han er uheldig og har forelsket seg i ei som er materialistisk og forventer dette av han. Det var en lang forsvarstale 😴 orket ikke lese. Anonymkode: 0ce2f...4a7
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #33 Skrevet 5. august 2023 Like vanlig som uvanlig. Vi hadde forlovelsesringer (ikke av den dyreste sorten), og var enige om å ikke legge så mye penger i morgengave. Jeg kjøpte klokke til han. Fikk et smykkesett av han. Vi hadde mye gifteringer, så hadde blitt mye ringer om jeg skulle fått det i morgengave også, da har jeg har fått flere ringer av han tidligere også. Men å bruke 50-100 000 på morgengave, jeg kan ikke tenke meg at det er normalt. Ikke for "vanlige" folk. Anonymkode: 17b6d...494
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #34 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dere som planlegger frieri og bryllup, bare ringene er jo en (liten) formue. Venninne giftet seg nå i vår. De hadde ikke forlovelsesring, men giftering og diamantring i morgengave kom på over 100k. Er dette vanlig? I tillegg et selskap med 70-80 gjester blir man jo nesten ruinert. Anonymkode: 07944...b7b Dette er ikke vanlig. Anonymkode: f358e...605 1
hjärterdam Skrevet 5. august 2023 #35 Skrevet 5. august 2023 Duff skrev (2 timer siden): Vi hadde ikke engang forlovelsesringer, vi kjøpte enkle gullringer til bryllupet (3000 for begge) og hadde selskap som kom på 30 000 totalt med 34 gjester. Faktisk angrer vi på at vi ikke heller bare tok med oss forlovere med ektefeller på restaurant. Vi giftet oss på tinghuset og tok med oss vitner på lunsj og angrer ikke på det valget. Har klart å holde i ti år så langt på tross av at vi kun brukte 1600,- (en ring til hver) og rundt en tusenlapp på enkel lunsj til fire 😎 1
Florence N Skrevet 5. august 2023 #36 Skrevet 5. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hilsen fattig, singel mann 😂 Anonymkode: 0ce2f...4a7 Er du mann du som skrev denne? Og desperat forsøker å opprettholde vrangforestillingen om at kvinner kun går etter penger? 2
Florence N Skrevet 5. august 2023 #37 Skrevet 5. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det var en lang forsvarstale 😴 orket ikke lese. Anonymkode: 0ce2f...4a7 Jepp bitter mann som som tror han er singel fordi han tjener for lite 1
RockyRose Skrevet 5. august 2023 #38 Skrevet 5. august 2023 Det er ikkje normalt i min krets i alle fall. Forlovelseringen min kosta 4000, begge gifteringane kom på 5000. Droppa morgongåve, men tok det meir ut i bryllaupsreise 😅 Hadde aldri gått rundt med ein ring til nesten 100k, tenk om den blir øydelagt/stjelt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #39 Skrevet 5. august 2023 Var en tur innom biblioteket for å låne pc der og fant denne nettsiden , artig å se variasjonene. Vi betalte 5000 for ringene, og vi betalte 2500 for proff fotograf, vi hadde 35 til middag og 198 til festen, og total summen med alt var 38000. Dette var i 2010 Anonymkode: 783a1...7bf 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #40 Skrevet 5. august 2023 Kjøp for pokker de ringene dere har råd til. Man MÅ ikke ha forlovelsesringer, gifteringer og morgengave. Anonymkode: 9060b...241 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå