Gå til innhold

Forlovelsesring- giftering og morgengave? Dette blir dyrt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som planlegger frieri og bryllup, bare ringene er jo en (liten) formue. Venninne giftet seg nå i vår. De hadde ikke forlovelsesring, men giftering og diamantring i morgengave kom på over 100k. Er dette vanlig? I tillegg et selskap med 70-80 gjester blir man jo nesten ruinert. 

Anonymkode: 07944...b7b

AnonymBruker
Skrevet

Å gifte seg skal være fint, ikke fælt og at man settes i gjeld. 

Da jeg giftet meg kjøpte vi gifteringer i hvitt gull til 10.000. Mange får billigere enn det også. Jeg bryr meg ikke om diamanter så det er ikke vits å kjøpe det til meg.

Fest velger man selv om man vil ha. Går fint an å kun spise middag med forlovere også. 

Anonymkode: 1216a...597

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De fleste av mine venninner (og meg selv) har ikke forlovelsesring og morgengave er ikke vanlig i min krets. Vi er høyt utdannet og alle har gode jobber. 

Anonymkode: b0c5c...ec7

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns personlig det er veldig harry med store diamantringer, uansett hvor god råd man har. Har selv en enkel ring i hvit gull med tre små innfelte diamanter. Mannen sin er kun hvitt gull. 

Tror vi betalte et sted mellom 5 og 7000. 

Anonymkode: 91a59...9c4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min ring (sølv) er både forlovelsesring og giftering og kostet 600. Morgengaven 500. Et armbånd (sølv). Hele bryllupet kostet 13 000. Vi hadde mat med forlovere på en hotellsuite. Kjolen var fra HM og kostet en tusenlapp. 

I ettertid tenker jeg vi kunne spart oss alt og bare giftet oss og gått hjem igjen. 

Å være gift er kjempefint, men selve dagen man inngår kontrakten synes jeg ikke noe om å bruke masse penger på. 

Jeg er kvinne. Vi har arbeiderinntekt. 

Anonymkode: fa639...45f

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er så dyrt man velger å gjøre det til. Våre gifteringer i gult gull kostet 14 000 kr til sammen, min forlovelsesring kostet 12 000 kr og hans forlovelsesring i hvitt gull kostet 7000 kr. 

Jo, det kostet litt, men det var fordi vi valgte det slik. Man må jo ta hensyn til lommeboka. 😊

Endret av SPOCA
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forlovelsesringer min kostet 15k, gifteringene 7k til sammen og morgengave min 10k. Mannens morgengave kostet 5k.

Man kan gjøre det rimelig om man vil 😊

Anonymkode: 0ce2f...4a7

AnonymBruker
Skrevet

Våre gifteringer kostet 5000 tilsammen. Jeg fikk morgengave, men den aner jeg ikke prisen på. 

Bryllupet kostet rundt 5000kr, vi lagde maten all selv. Var vel 30 gjester (nærmeste familie). 

Vi var fulltidsstudenter, uten jobb ved siden av grunnet småbarn, og finansierte alt ved å spare noen måneder. 

Det trenger ikke koste skjorta. Du må gjøre det slik dere vil ha det! 

Anonymkode: afb47...71d

Skrevet

Jeg har en forlovelsesring som kostet 800,- brukte den videre til giftering og morgengave er tull om man ikke har råd.

Selskap koster det dere vil det skal koste. Er ekteskapet eller det materielle rundt bryllupsdagen det viktige?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er så dumt at bryllup er blitt noe som koster så mye å gjennomføre! Både vulgært og harry. Vi er helt normale mennesker med god utdannelse og gode jobber, men dyr morgengave og dyre ringer var slett ikke på tale. Man skal jo ikke gjøre noe man ikke har råd til. For meg er det mye mer romantisk å finne en billigere ring med en historie og finne en personlig, men ikke dyr, gave til dagen etter. Å starte ekteskapet med å leve over evne virker veldig dumt. 

Anonymkode: 42532...8b1

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kun gifteringer. Hvitt gull. Kostet omlag 15000,- + stenene som er satt inn i min

Morgengave hadde vi ikke. Etter 3 barn og samboerskap i x-antall år var vi langt forbi ritualer som forlovelsesringer og morgengave

Anonymkode: f3a92...b95

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg synes det er så dumt at bryllup er blitt noe som koster så mye å gjennomføre! Både vulgært og harry. Vi er helt normale mennesker med god utdannelse og gode jobber, men dyr morgengave og dyre ringer var slett ikke på tale. Man skal jo ikke gjøre noe man ikke har råd til. For meg er det mye mer romantisk å finne en billigere ring med en historie og finne en personlig, men ikke dyr, gave til dagen etter. Å starte ekteskapet med å leve over evne virker veldig dumt. 

Anonymkode: 42532...8b1

Dyre ringer og morgengave er jo ikke ensbetydende med å leve over evne. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke en ca uskreven regel på dette? Mener at typen min har sagt at hvis han skal kjøpe ring til meg skal det koste 1/4 av årslønna hans. Så 3 lønnsslipper = ringen burde koste?

Anonymkode: 9a956...527

AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte forlovelsesringene som giftering og droppet morgengave. Vi hadde heller ikke bryllupsreise, men var en helg på spa hotell i stedet. Dyrt nok det da. 🤪

Anonymkode: f034c...6de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er det ikke en ca uskreven regel på dette? Mener at typen min har sagt at hvis han skal kjøpe ring til meg skal det koste 1/4 av årslønna hans. Så 3 lønnsslipper = ringen burde koste?

Det finnes en slik regel i amerikanske romantiske komedier. 

Men ikke i det reelle liv. 

Anonymkode: afb47...71d

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi brukte forlovelsesringene som giftering og droppet morgengave. Vi hadde heller ikke bryllupsreise, men var en helg på spa hotell i stedet. Dyrt nok det da. 🤪

Anonymkode: f034c...6de

Får ringen til forlovelsen, inngraverer den til bryllupet.

Anonymkode: 8504a...82b

AnonymBruker
Skrevet

Det der er kun amerikansk galskap! Vanlig norsk er at man bruker samme sett ringer både til forlovelsesring og giftering. Ringen blir gravert med dato når har giftet seg. Og morgengave skal helst være en symbolsk ting for kjærligheten dere imellom, en felles interesse, et minne, som kan koste ingenting.

Men alt er smak og behag og noen liker å slå på stortromma til bryllup. Selv synes jeg det er synd at standarden blir presset mot det amerikanske sånn at normale bryllup blir regnet som billig.

Anonymkode: 47d01...684

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Nope! Den "uskrevne regelen" er fra det amerikanske mangemillionær-livsstilen. Der det også er en uskreven regel at den gifte kvinnen ikke skal trenge å jobbe lengre etter at hun er gift.

Anonymkode: 47d01...684

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi droppa forlovelsesring. Skjønner ikke hva man skal med den etter man er gift. Ser stygt ut med begge på samme finger som jeg ser mange har. Droppa morgengave og. Kjøpte Duett-ringer eller hva det het på bjørklund. De var på tilbud, halv pris på den billigste. De har sånne kampanjer innimellom. Hadde bryllup i hagen vår. 85 gjester. Kosta vel 100k for alt

Anonymkode: 82904...ad7

AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte penger på ringene og fotograf, og middag. Bryllupet var midt under verste covid restriksjonene, og vi var vel 10 til middag. 

Ringene la vi en del i for de brukes daglig, og morgendagen ble ca 2-3000 på hver av oss. Mannen valgte å fri med ring, det var opp til han.

Bruk pengene der dere vil, ikke bry dere om hva andre gjør.

Anonymkode: 6ae19...998

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...