Gå til innhold

Barnehager som ikke gir barna melk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at noen barnehager ikke gir melk i barnehagen? Er det ikke vanligst at de serverer det?

Anonymkode: 5e61a...909

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle de servere melk? Er det en barnehage for kalver?

Anonymkode: bbc5f...61e

• Liker 19
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva er grunnen til at noen barnehager ikke gir melk i barnehagen? Er det ikke vanligst at de serverer det?

Anonymkode: 5e61a...909

Jeg kjenner 1 barnehage hvor det ikke serveres melk. Da jeg spurte hvorfor sa de ''Barna får melk hjemme''. Jeg synes det var rart, men det er mye rart med denne barnehagen ellers, så ... 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Helt ok for meg om bhg barnet starter i bare gir vann til barna. 

Anonymkode: 62d32...ce0

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

De sparer mye penger på det..

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Det holder matbudskjettet nede, er ikke noe barna har behov for, det blir mye skylling og bretting av kartonger.

• Liker 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må de ha melk? 

Ungene mine får helmelk hjemme, fordi de liker noen ganger å drikke melk. Hadde aldri stusset over om bhg hadde droppet melk. 

De trenger jo faktisk ikke gi det til ungene.. 

Anonymkode: a7cb4...091

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Drizzt said:

Jeg kjenner 1 barnehage hvor det ikke serveres melk. Da jeg spurte hvorfor sa de ''Barna får melk hjemme''. Jeg synes det var rart, men det er mye rart med denne barnehagen ellers, så ... 

Høres ut som et helt legitimt svar.

Anonymkode: 8e113...238

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Høres ut som et helt legitimt svar.

Anonymkode: 8e113...238

Ja, hvis man er garantert at barnet får melk hjemme.

Men vi vet det ikke er tilfelle for alle barn, så noen barn faller utenfor og dermed mister tilgang til nødvendige næringsstoffer i utviklingen.

Det kan være radikale veganske foreldre eller bare uvitende foreldre, eventuelt foreldre som ikke har råd og nedprioriterer luksus som melk fra kostholdet.

• Liker 10
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (13 minutter siden):

Men vi vet det ikke er tilfelle for alle barn, så noen barn faller utenfor og dermed mister tilgang til nødvendige næringsstoffer i utviklingen.

Det kan være radikale veganske foreldre eller bare uvitende foreldre, eventuelt foreldre som ikke har råd og nedprioriterer luksus som melk fra kostholdet.

Mine barn får ikke melk, jeg mener det er en ernæringsmessig uvane å drikke melk hele tiden. Et glass melk er like mange kalorier som en brødskive, og noen barn drikker både tre og fire glass om dagen. Da utgjør faktisk mell en så stor del av kostholdet at det går på bekostning av andre matvaregrupper. Mine får vann til drikke og meieriprodukter til maten (melk i havregryn, yoghurt, oster, i sauser, etc). Barn drikker generelt for mye melk uansett, det hemmer jernopptaket og jernmangelanemi er ikke uvanlig hos barn.

Endret av Marimma
  • Liker 18
  • Nyttig 3
Gjest Sprite
Skrevet
Drizzt skrev (17 minutter siden):

Da er det FORELDRENE sin oppgave å servere de melk. Ikke barnehagen!!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt fornøyd med at barnehagen ikke serverer melk. Her gjør barnehagen det, men sfo tar seg ikke råd til melk til maten

Anonymkode: d8cf1...5f9

AnonymBruker
Skrevet

Er av barna har alvorlig allergi, får visst sår på huden av kontakt med melk. Så da er det greit at meieriprodukter har vært unngått på avdelingen. 
Nå har hen sluttet og da er jeg glad meieriprodukter er gjeninnført i maten. 

Anonymkode: 944d9...f93

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal bhg stå ansvarlig for melk? Gi ungen din melk selv! 

• Liker 4
Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

Det er ikke barnehagens ansvar at barna skal få i seg alle næringstoffer, det er foreldrenes. Barnehagen skal ikke ha noe garanti for at barna får server ditt og datt, ellers så må de servere det i bhg

• Liker 2
Skrevet (endret)
Milky skrev (25 minutter siden):

Det er ikke barnehagens ansvar at barna skal få i seg alle næringstoffer, det er foreldrenes. Barnehagen skal ikke ha noe garanti for at barna får server ditt og datt, ellers så må de servere det i bhg

Jo, maten som serveres i barnehagen skal dekke visse krav fra Helsedirektoratet og med mindre barnet har melkeallergi, skal barnet få tilbud om melk. Laktoseintolerante barn skal få laktosefri melk.  

Det eneste som er problematisk er når barnehagene skal følge veganske foreldre sine personlige preferanser og frarøve barna melkeprodukter også i barnehagen. Da er sviket mot barna komplett. 

Endret av Drizzt
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

Nettopp derfor må alle barn som ikke har melkeallergi få tilbud i barnehagen og et glass med melk der hver dag.

Man kan få i seg nødvendige næringsstoffer fra yoghurt, ost og egg også feks.. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (5 minutter siden):

Jo, maten som serveres i barnehagen skal dekke visse krav fra Helsedirektoratet og med mindre barnet har melkeallergi, skal barnet få tilbud om melk. Laktoseintolerante barn skal få laktosefri melk.  

Det eneste som er problematisk er når barnehagene skal følge veganske foreldre sine personlige preferanser og frarøve barna melkeprodukter også i barnehagen. Da er sviket mot barna komplett. 

Tja, brukeren over har jo også rett i at det fort blir for mye melk. Det anbefales ikke over 5 dl melk om dagen (inkludert yoghurt) og om de får to glass i barnehagen pluss melk og yoghurt hjemme blir det for mye til sammen. Veganere ville jeg vært mindre bekymret for, de setter seg som regel godt inn i hva som trengs av næringsstoffer. 

Anonymkode: 9fa4e...75a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mennesker trenger ikke melk. 
Helt ok at barnehagen serverer vann som drikke.

Anonymkode: b9caa...4f0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Drizzt skrev (21 minutter siden):

Det er ikke noe krav fra helsedirektoratets side om at bhg SKAL servere melk!

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...