Gå til innhold

Folk som blir sure fordi jeg legger meg ved strandlinjen deres

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvorfor gidder de å bry seg? De har masser av plass selv. Vi lever ikke i et fritt land om man ikke kan ferdes der man vil, og i hvertfall ikke om valgene besteforeldrene tok skal påvirke hvorvidt andre kan bruke deler av tomta eller ikke. Jeg vil jo nyte sommeren på de fineste plassene. Jeg forstår virkelig ikke logikken til disse menneskene som blir sure. Mange har ikke betalt for tomten selv engang.

De menneskene som klarer å irritere seg over noe sånt kan ikke ha særlig mye intelligens. Da hadde de klart å kontrollere følelsene sine bedre. De samme menneskene blir sinte når fattige ungdommer tar seg til rette og raner folk med kniv. Forstår de ikke at de er en del av problemet?

Endret av Majer
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter privat eiendom for en grunn. Om det er andre folk sin eiendom du velter deg på må du nok desverre tåle kjefting er jeg redd.

Hadde du likt om noen velta seg rundt i hagen din?

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Donald Duck skrev (8 timer siden):

Det heter privat eiendom for en grunn. Om det er andre folk sin eiendom du velter deg på må du nok desverre tåle kjefting er jeg redd.

Hadde du likt om noen velta seg rundt i hagen din?

Spørs hvor stor hagen hadde vært og hva de hadde gjort der. Ingen bryr seg om andre har piknik på tomta til familiegården. 

• Liker 1
Skrevet
Donald Duck skrev (12 timer siden):

Joda, men det er like fordømt egoistisk og smålig at man MÅ ligge på privat eidendom. "Her er jeg så da driter jeg i om det er din eiendom".

Eventuelt ganske egoistisk å tenke at man har enerett på strandlinje når allemannsretten ikke akkurat er nyinnført.

Kjenner det provoserer meg mer når folk på død og liv vil ha det for seg selv, når man vet hva intensjonen med lovverket er. Noen kommuner har dessverre vært litt for løsslupne med byggetillatelser de siste tiårene. Heldigvis ser vi en trend hvor fokuset på dette er større. Det skulle ikke forundret meg stort om det i mange tilfeller har gått litt penger under bordet.

Jeg tror nok hytteeiere med strandlinje må forvente mer motstand mot å privatisere strender mer i fremtiden, og at man velger å gå hardere til verks mot folk som bryter regelverket med for eksempel stengsler.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Example skrev (1 minutt siden):

Eventuelt ganske egoistisk å tenke at man har enerett på strandlinje når allemannsretten ikke akkurat er nyinnført.

Kjenner det provoserer meg mer når folk på død og liv vil ha det for seg selv, når man vet hva intensjonen med lovverket er. Noen kommuner har dessverre vært litt for løsslupne med byggetillatelser de siste tiårene. Heldigvis ser vi en trend hvor fokuset på dette er større. Det skulle ikke forundret meg stort om det i mange tilfeller har gått litt penger under bordet.

Jeg tror nok hytteeiere med strandlinje må forvente mer motstand mot å privatisere strender mer i fremtiden, og at man velger å gå hardere til verks mot folk som bryter regelverket med for eksempel stengsler.

Ser hva du mener, men om det i Ts sitt tilfelle, og alle andre sine tilfeller ikke er skilta om at det faktisk er privat eiendom på noen måte så må dem som eier området nesten regne med at folk oppholder seg der. Eventuelt sette opp gjerder rundt om dem ikke vil ha noen der.

Jeg har ikke hverken hus eller hytte på stranda, ei heller gjerdet rundt noen av delene, men kan tenkes at jeg hadde blitt mindre fornøyd om noen f.eks satt i hagen med lunsjen sin i sola. 

Skrevet

Allemannsretten gjør ikke at du fritt kan ferdes der du vil. 

Har selv årlige teltere som tror de har lov å sette opp telt ved siden av min hytte. Det stemmer ikke. Man trenger ikke gjerde heller. Allemannsretten har begrensninger.  

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Donald Duck skrev (15 timer siden):

Joda, men det er like fordømt egoistisk og smålig at man MÅ ligge på privat eidendom. "Her er jeg så da driter jeg i om det er din eiendom".

De har jo valgt å legge eiendommene på de beste plassene. Jeg synes det er enda mer smålig å bli irritert fordi andre benytter et område som familien fikk for ørten generasjoner siden. Hvert menneske er ikke en øy. Vi lever i et fellesskap. Begrensninger ødelegger friheten. 

Man har ofte gått altfor langt når det kommer til utbygginger. Ta Vannsjø som eksempel. Man kan nesten gå rundt en stor bukt, men så er det tre hus som gjør at man må gå inn gjennom noen gater istedenfor at stien fortsetter langs vannet. Helt sprøtt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Majer skrev (4 minutter siden):

De har jo valgt å legge eiendommene på de beste plassene. Jeg synes det er enda mer smålig å bli irritert fordi andre benytter et område som familien fikk for ørten generasjoner siden. Hvert menneske er ikke en øy. Vi lever i et fellesskap. Begrensninger ødelegger friheten. 

Man har ofte gått altfor langt når det kommer til utbygginger. Ta Vannsjø som eksempel. Man kan nesten gå rundt en stor bukt, men så er det tre hus som gjør at man må gå inn gjennom noen gater istedenfor at stien fortsetter langs vannet. Helt sprøtt. 

Det er som @Loboto over her sier, du kan desverre ikke ferdes fritt selv om det er allemannsrett. Søkte om det på web'n etter jeg så hva h*n skrev.

Og dem som kjøper eiendommen kan ikke noe for at tomta har strandsone. Det er det mafiaen (kommune) som rår over

Endret av Donald Duck
  • Liker 3
Skrevet
Donald Duck skrev (11 minutter siden):

Det er som @Loboto over her sier, du kan desverre ikke ferdes fritt selv om det er allemannsrett. Søkte om det på web'n etter jeg så hva h*n skrev.

Og dem som kjøper eiendommen kan ikke noe for at tomta har strandsone. Det er det mafiaen (kommune) som rår over

Det kan de noe for, hvis ikke de tåler at andre bader på stranden så bør de avstå fra å eie en slik plass.

• Liker 2
Skrevet
Donald Duck skrev (8 timer siden):

Ser hva du mener, men om det i Ts sitt tilfelle, og alle andre sine tilfeller ikke er skilta om at det faktisk er privat eiendom på noen måte så må dem som eier området nesten regne med at folk oppholder seg der. Eventuelt sette opp gjerder rundt om dem ikke vil ha noen der.

Jeg har ikke hverken hus eller hytte på stranda, ei heller gjerdet rundt noen av delene, men kan tenkes at jeg hadde blitt mindre fornøyd om noen f.eks satt i hagen med lunsjen sin i sola. 

Noen av stridsområdene har nettopp vært disse gjerdene. De skal ikke settes opp for å hindre ferdsel i strandsona. Et annet aktuelt område er nettopp disse hagene, at de legges så nære sjøkanten at de fremstår mer som innmark i områder hvor det egentlig er fullt lov å ferdes.

Mange av dagens konflikter går nettopp på det, at hytteeiere har fått lov, eller tatt seg til rette for nærme strandsona. Det gjør at mye av skjærgården, særlig på Østlandet, fremstår mer utilgjengelig for allmennheten enn hva som egentlig er intensjonen i lovverket. 

Personlig håper jeg kommunene tar et større ansvar fremover for å rydde opp i tidligere feil, og man gjerne går inn og ser over byggetillatelser osv. gjort tidligere. Der vil man nok finne mye grums, og som totalt sett har ført til at mye av den norske skjærgården er mer privatisert enn hva som er intensjonen med allemannsretten. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor må noen absolutt ta seg til rette? Det er da nok av plass andre steder. Respekter andres eiendom.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Spørsmålet er om det er snakk om en hytte ved sjøen, da tror jeg ikke de kan nekte deg opphold, er det knyttet til en bolig som ligger ved stranden er det litt annerledes. Jeg vet om et par steder hvor hytteeier har en ganske stor strand og setter alt mulig av hage møbler ved stranda for å markere. 

Skrevet

Strandlinje er definert som utmark og allemannsretten gjelder i utmark

Friluftslovens § 8 fastslår at enhver har rett til å bade fra strand i utmark når det skjer i rimelig avstand fra bebodd hus eller hytte og uten utilbørlig fortrengsel eller ulempe for andre. At grunneier finner det irriterende at noen bader i området, er ikke tilstrekkelig til å forby bading. Du må imidlertid ikke fortrenge grunneierens mulighet for bading og/eller benyttelse av badeinnretninger som han har anlagt på stedet.

Lov om friluftslivet (friluftsloven) - Lovdata

• Liker 6
Skrevet
Majer skrev (På 5.8.2023 den 1.19):

Hvorfor gidder de å bry seg? De har masser av plass selv. Vi lever ikke i et fritt land om man ikke kan ferdes der man vil, og i hvertfall ikke om valgene besteforeldrene tok skal påvirke hvorvidt andre kan bruke deler av tomta eller ikke. Jeg vil jo nyte sommeren på de fineste plassene. Jeg forstår virkelig ikke logikken til disse menneskene som blir sure. Mange har ikke betalt for tomten selv engang.

De menneskene som klarer å irritere seg over noe sånt kan ikke ha særlig mye intelligens. Da hadde de klart å kontrollere følelsene sine bedre. De samme menneskene blir sinte når fattige ungdommer tar seg til rette og raner folk med kniv. Forstår de ikke at de er en del av problemet?

Jeg ser en stor forskjell på å benytte seg av strandretten og å rane folk med kniv 😂😂

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Adrenalina1 skrev (1 time siden):

Hvorfor må noen absolutt ta seg til rette? Det er da nok av plass andre steder. Respekter andres eiendom.

Så enig!
Kunne aldri falt meg inn å legge meg et sted hvor jeg føre jeg trengte meg inn på eierne! 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
Loboto skrev (10 timer siden):

Allemannsretten gjør ikke at du fritt kan ferdes der du vil. 

Har selv årlige teltere som tror de har lov å sette opp telt ved siden av min hytte. Det stemmer ikke. Man trenger ikke gjerde heller. Allemannsretten har begrensninger.  

Man kan i grunn ferdes hvor man vil, men du mener sikkert å ta seg til rette ved å sette telt overalt det passer dem som ønsker å telte?

"Grunneier kan forby ferdsel på sti og vei i innmark når det foreligger "nevneverdig skade", se friluftsloven § 3a. Begrepet «nevneverdig skade» er ment å si noe om størrelsen på skaden og må forstås slik at mindre skader ikke kvalifiserer til ferdselsforbud."
Skrevet

Det er noe eget med folk som tenker det er greit å legge seg til 10 meter fra naboen, på naboens hytte og strandlinje. Ufattelig kleint, og jeg hadde tenkt psykiatri med det samme, om jeg var hytteeier.

Det finnes uendelig med steder langs den norske kysten hvor du kan bade og kose deg. Jævlig merkelig at du da skal kline trynet ditt i folk på et veletablert område. Da er du ikke frisk.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Det jeg har problemer med å skjønne, men jeg har selvinnsikt nok til å forstå at det er meg som er the odd man out her, er problemet. Jeg låser ikke engang hytta mi. Hvis noen har behov for å overnatte så er det bedre at de åpner døra enn å ødelegge et vindu. Folk spaser over tunet mitt når jeg driver i hagen. Ja, og så? Jeg har en stor eiendom og jeg skjønner det er lettere at folk tar gjenvei over eiendommen min enn å prøve å finne veien rundt. Hadde jeg hatt eiendom ved vannet ville det ikke vært noe problem om den som har behov for det også koste seg der.

Er det ikke hyggelig at man er hyggelig i stedet for ... ? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...