AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #1 Skrevet 4. august 2023 Skal man gå til legen vist man har stort merke etter flåttbitt eller vente? Anonymkode: 2ee5b...790
Anjatapinjata Skrevet 4. august 2023 #2 Skrevet 4. august 2023 Bare å dra, ikke dumt å få antibiotika heller. Mamma dro etter flåttbitt selv uten noe større merke å ble satt på antibiotika med en gang😊 kan være veldig skummelt med flåttbitt. 1
Lea Skrevet 5. august 2023 #3 Skrevet 5. august 2023 Jeg hadde dratt bare i tilfelle. Spesielt om det er kommet ett merke eller en rød ring eller noe. Jeg har fått flere flåttbitt selv fordi bor på Sørlandet. Har ikke dratt til legen siden jeg ikke har sett noe merke. Men fikk en gang i hodet og det var litt ekkelt siden det ble en kul. Jeg var alene.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #4 Skrevet 5. august 2023 Bor også på Sørlandet så er vandt til flått men førstegang jeg har fått så stort merke. Rød i 5-7 cm og en helt hard kul. Kan jo ringe legen på mandag å høre om ikke kulen blir får vond å gå med bare får å være sikker 😊 Anonymkode: 2ee5b...790
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #5 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bor også på Sørlandet så er vandt til flått men førstegang jeg har fått så stort merke. Rød i 5-7 cm og en helt hard kul. Kan jo ringe legen på mandag å høre om ikke kulen blir får vond å gå med bare får å være sikker 😊 Anonymkode: 2ee5b...790 Ja, da burde du dra til legen så kjapt som mulig, slik at du får stoppet eventuelt borrelia før det er for sent. Anonymkode: 74dd8...ba1 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #6 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Bor også på Sørlandet så er vandt til flått men førstegang jeg har fått så stort merke. Rød i 5-7 cm og en helt hard kul. Kan jo ringe legen på mandag å høre om ikke kulen blir får vond å gå med bare får å være sikker 😊 Anonymkode: 2ee5b...790 Ring legevakten. Jeg ble lagt inn og fikk full sjekk når de mistenkte borreliose 😬 Går det i nervene så er man ganske ødelagt… Hvis du får en rød ring rundt så bør du ringe lege med en gang og ikke vente til neste dag engang. Anonymkode: dd8c3...0e2
tøydokka Skrevet 5. august 2023 #7 Skrevet 5. august 2023 Kan du beskrive hva du mener med et stort merke? Er det rødt? Hovent? Hvor stort er "stort"? Cm i omkrets og diameter. Er det smertefullt? Har du feber? Hvor lenge satt flåtten på før den ble fjernet? Er det rød ring rundt stikket?
tøydokka Skrevet 5. august 2023 #8 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Bor også på Sørlandet så er vandt til flått men førstegang jeg har fått så stort merke. Rød i 5-7 cm og en helt hard kul. Kan jo ringe legen på mandag å høre om ikke kulen blir får vond å gå med bare får å være sikker 😊 Anonymkode: 2ee5b...790 Du bør dra på legevakten så snart som mulig. Sånn reaksjon på et flåttbitt må behandles med antibiotika.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #9 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Bor også på Sørlandet så er vandt til flått men førstegang jeg har fått så stort merke. Rød i 5-7 cm og en helt hard kul. Kan jo ringe legen på mandag å høre om ikke kulen blir får vond å gå med bare får å være sikker 😊 Anonymkode: 2ee5b...790 Det anbefales legebesøk hvis utslettet er over 5 cm. Sitter her selv med et flåttbitt jeg fikk igår. Det klør, men er kun 1 cm, det skal visst ikke være unormalt, ser det an, men hvis det er 5 - 7 cm, som du sier så bør du dra til lege. Anonymkode: fce9b...4dd 1
Tough cookie Skrevet 5. august 2023 #10 Skrevet 5. august 2023 Jeg dro til lege med to flåttbitt som hadde et område på ca 2-3 cm rundt seg. Legen tegnet med penn rundt og ba meg følge med på om det vokste, og det gjorde det i den følgende uken. Gikk tilbake da de røde områdene var 7 cm store og fikk da så vidt antibiotika. Kom til en ny lege som mente det kunne være noe annet som var årsaken, ☹️og sa at det var veldig dyrt for Helfo å betale for antibiotika hvis det ikke var flåttbitt. Han ba meg vente til jeg var blitt dårlig med leddsmerter og hodepine, slik at han var sikker på at ikke antibiotikabehandlingen var til ingen nytte. Jeg ble irritert og måtte kverulere lenge med legen for å få resepten. Tok 4 gram antibiotika daglig i flere uker, men utslettene gikk ikke bort før det hadde gått et par måneder.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #11 Skrevet 5. august 2023 Tough cookie skrev (11 timer siden): Jeg dro til lege med to flåttbitt som hadde et område på ca 2-3 cm rundt seg. Legen tegnet med penn rundt og ba meg følge med på om det vokste, og det gjorde det i den følgende uken. Gikk tilbake da de røde områdene var 7 cm store og fikk da så vidt antibiotika. Kom til en ny lege som mente det kunne være noe annet som var årsaken, ☹️og sa at det var veldig dyrt for Helfo å betale for antibiotika hvis det ikke var flåttbitt. Han ba meg vente til jeg var blitt dårlig med leddsmerter og hodepine, slik at han var sikker på at ikke antibiotikabehandlingen var til ingen nytte. Jeg ble irritert og måtte kverulere lenge med legen for å få resepten. Tok 4 gram antibiotika daglig i flere uker, men utslettene gikk ikke bort før det hadde gått et par måneder. Oy shit så pass ja! Venter enda til mandag men er øm i leggen og vondt i hånda så tror jeg ringer dem i morgen om ikke det blir bedre 😊 værtfall med tanke på at hånda er så langt borte fra kneet som jeg hadde flåttbittet under 😊 men ellers fin i form tenker at jeg sikkert kan bli litt hypokonder også når jeg ser merket så tror ikke det er noe egentlig 😅 Anonymkode: 2ee5b...790
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #12 Skrevet 6. august 2023 Flåttbitt behandles alltid med antibiotika DERSOM ringen er over 5 cm i dm (søk erythema migrans på Google så ser dere hva jeg mener). Er den ikke det er det ikke noe poeng i å oppsøke lege, da må du avvente å se om den utvikler seg (kan ta opptil 3-4 uker). Har man symptomer på nevroborreliose må en jo selvsagt oppsøke lege umiddelbart (typiske «slag»symptomer, spesielt ansiktslammelse, hodepine o.l). Anonymkode: 6626b...20f 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #13 Skrevet 8. august 2023 Jeg har et flåttbitt som er rundt, rødt og hovent, er i lysken så ganske tynn hud der. Ingen ring. Er det ikke litt typisk å reagere sånn på insektsbitt? Anonymkode: c864f...6c8
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #14 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg har et flåttbitt som er rundt, rødt og hovent, er i lysken så ganske tynn hud der. Ingen ring. Er det ikke litt typisk å reagere sånn på insektsbitt? Anonymkode: c864f...6c8 Jo, jeg fikk flåttbitt forrige uke. Var hos legen med noe annet og ba legen se på det. Er en liten kul og rødt ca 1 cm i diameter. Legen sa det var ingenting å bekymre seg for. Anonymkode: 64cc2...04d
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #15 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo, jeg fikk flåttbitt forrige uke. Var hos legen med noe annet og ba legen se på det. Er en liten kul og rødt ca 1 cm i diameter. Legen sa det var ingenting å bekymre seg for. Anonymkode: 64cc2...04d Mitt er større 4 x 7 cm ca, men uten den ringen Anonymkode: c864f...6c8
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #16 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mitt er større 4 x 7 cm ca, men uten den ringen Anonymkode: c864f...6c8 Ringen er ikke alltid tydelig, altså ikke så tydelig at det er lysere innenfor ytterkanten. Så når det er så stort som 7 cm, kontakt lege. Anonymkode: 04779...5b0
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #17 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mitt er større 4 x 7 cm ca, men uten den ringen Anonymkode: c864f...6c8 Da kontakter du lege. Anonymkode: 64cc2...04d 1
Brunhilde Skrevet 9. august 2023 #18 Skrevet 9. august 2023 Tough cookie skrev (På 5.8.2023 den 11.38): Jeg dro til lege med to flåttbitt som hadde et område på ca 2-3 cm rundt seg. Legen tegnet med penn rundt og ba meg følge med på om det vokste, og det gjorde det i den følgende uken. Gikk tilbake da de røde områdene var 7 cm store og fikk da så vidt antibiotika. Kom til en ny lege som mente det kunne være noe annet som var årsaken, ☹️og sa at det var veldig dyrt for Helfo å betale for antibiotika hvis det ikke var flåttbitt. Han ba meg vente til jeg var blitt dårlig med leddsmerter og hodepine, slik at han var sikker på at ikke antibiotikabehandlingen var til ingen nytte. Jeg ble irritert og måtte kverulere lenge med legen for å få resepten. Tok 4 gram antibiotika daglig i flere uker, men utslettene gikk ikke bort før det hadde gått et par måneder. Antibiotika dekkes da ikke av Helfo med mindre det blir administrert intravenøst på sykehus. Det er faktisk viktig å kontakte lege hvis man får stort, rødt merke rundt flåttbittet. I tillegg skal man være oppmerksom som tbe, flåttbåren hjernehinnebetennelse. Det er nesten skumlere enn borreliose, for det finnes ingen medisin mot denne sykdommen. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #19 Skrevet 9. august 2023 Når man har fått behandling , blir msn da frisk igjen?2 år siden jeg fikk antibiotika, hadde ring på nesten 8 cm. Men vært mye dårlig etterpå og lurer på on det har noen sammenheng eller bare tilfeldig? Anonymkode: e680f...242
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå