Gå til innhold

På colorline-båten mellom kr.sand og Danmark, og bråkete barn på stilleavdelingen. Greit å reagere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi dro med den for noen dager siden, og vi kjøpte plasser på "businessclass" nettopp fordi det skal være stille der. Jeg er syk, og hadde en ganske dårlig periode når vi skulle over med båten. Jeg var på randen av sammenbrudd og hadde virkelig behov for ro. Båten var smekkfull, masse, masse barn, noe som selvsagt er helt ok! Men siden vi hadde muligheten til å trekke oss unna alt det, valgte vi å gjøre det. Det står flere plasser der inne at det er en stillesone.

Saken er at et foreldrepar med 4 barn valgte også å kjøpe plasser der. Og de to yngste klarte jo selvsagt ikke å være stille, det er jo kjedelig å sitte i ro og være stille så lenge. Foreldrene kjeftet og maste på dem, så de ble egentlig et irritasjonsmoment i seg selv. Det var så ille at jeg begynte å gråte..🙈

Flere andre reagerte også, alle andre satt stille og leste, sov eller holdt på med data/telefon. Men ingen sa noe, og jeg følte at vi heller ikke kunne si noe.

Hadde det vært innafor å si noe? Som sagt så skjønner jeg godt at barna ble utålmodig og kjedet seg, men hvorfor velge å sitte på en slik plass når man har flere barn som ikke "klarer" å følge reglene? Jeg skjønner det bare ikke.

Overreagerer jeg? Er det innafor å ta med barn på stillesoner? Eller burde foreldrene valgt annerledes?

Anonymkode: d72be...ef2

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skulle gitt beskjed til de ansatte.

Anonymkode: e2e86...ccd

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke innafor. Dagens foreldre er helt ute. De ansatte tydeligvis også. 

Anonymkode: bf041...c10

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed til enten barna eller ansatte. 

Eller begge deler. Absolutt innafor å si fra ja. Har barn selv og lærer mine å ta hensyn.

Anonymkode: 184d2...57c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så rart...for da vi tok båten for to måneder siden, fikk vi ikke lov til å kjøpe billetter til business class til oss to og barnet vårt av nettopp den grunn. To vennepar opplevde det samme. Veldig rart at det plutselig var lov på din overfart.

Anonymkode: 0e725...113

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har tatt den fra Gøteborg, da er det 18-årsgrense i stille-rommet. Veldig deilig, men kjipt nå som vi har blitt foreldre🙈

Anonymkode: 1af02...37f

Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg har også prøvd det, og det var vilt da også.  Man kvier seg for å klage på barnestøy, men skriv det i evalueringsskjemaet som kommer på mail etter reisen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Så rart...for da vi tok båten for to måneder siden, fikk vi ikke lov til å kjøpe billetter til business class til oss to og barnet vårt av nettopp den grunn. To vennepar opplevde det samme. Veldig rart at det plutselig var lov på din overfart.

Merkelig, ikke vet jeg, men det må jo ha vært lov. Det kom jo folk og sjekket billettene også, de sa ikke noe på det.

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Har tatt den fra Gøteborg, da er det 18-årsgrense i stille-rommet. Veldig deilig, men kjipt nå som vi har blitt foreldre🙈

Anonymkode: 1af02...37f

Vi hadde med oss en på 16 år og en på 17 år, de sa ingenting på det.

Skrevet

Du burde ha sagt ifra til foreldrene at dette er en stille sone.

Hvis de ikke flyttet på seg, så burde du ha kontaktet de ansatte.

Det er foreldrenes feil at de kjøpte feil billetter, ikke din.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Merkelig, ikke vet jeg, men det må jo ha vært lov. Det kom jo folk og sjekket billettene også, de sa ikke noe på det.

Vi hadde med oss en på 16 år og en på 17 år, de sa ingenting på det.

Muligens er det alderen på barna som spiller inn? Vi kom med en 5-åring. Ikke alltid like lett å se om tenåringer er under 18. Det er nok lettere å slippe gjennom dine to, da tenåringer er hakket mer forutsigbare enn et lite barn, hehe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Muligens er det alderen på barna som spiller inn? Vi kom med en 5-åring. Ikke alltid like lett å se om tenåringer er under 18. Det er nok lettere å slippe gjennom dine to, da tenåringer er hakket mer forutsigbare enn et lite barn, hehe.

Ja, våre er jo store, ikke barn på den måten. Men de jeg fortalte om hadde mye yngre barn, yngste må ha vært toppen 5 år, den andre litt eldre, kanskje 7. Og de to større var unge tenåringer. Ikke vet jeg hvorfor de fikk komme inn dit, kanskje en av foreldrene hadde noe slags diagnose eller hva som helst (ikke at det var synlig, jeg prøver bare å tenke på grunner til at dem fikk være der om det egentlig ikke er lov), eller om det var andre grunner, aner altså ikke, men de var nå der. 

Jeg har heller ikke fått med meg at det er aldersgrense der, da hadde jeg (dvs mannen, jeg var ikke i form til noe) nok hatt lettere for å snakke til enten dem, eller en ansatt. Iom at vi betalte ekstra for å unngå nettopp alt det bråket. Samtidig prøvde jeg å ha forståelse for at det er kjedelig for barn å sitte stille, og være stille, over lang tid.

Vi var en tur å spiste, og en kort tur i taxfree'en, og det var et helt sinnsykt lyd- og kaosnivå på resten av båten. Familier og folk over alt, og jeg ble så overveldet at mannen måtte leie meg tilbake, ellers hadde jeg nok endt i fosterstilling på gulvet der🙈

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg må legge til at foreldrene prøvde å få dem til å være stille/rolig, de store søskene prøvde også å underholde dem. Men det endte bare opp med enda mer støy når foreldrene "hvisket" høyt og kjeftet nesten hele tiden.. Jeg prøver også å ha forståelse for foreldrene, men det er utrolig vanskelig når man sliter så mye som jeg gjorde da. Så jeg "gikk inn i meg selv", dissasiasjon, da det ble altfor mye for meg. 

Vi tilrettelegger så mye for meg, slik at jeg kan være med på bla ferie med barna mine, og da blir det ekstra vanskelig å holde masken når "redningen" min ikke fungerer. Noen mener nok at jeg burde holde meg hjemme, men det er jo ikke rett det heller? Når det finnes tiltak som hjelper? Dvs om reglene blir fulgt..

• Liker 1
Skrevet

Går ut ifra at man betaler noe ekstra for en slik plass. Og hvis ingenting ryddes opp i umiddelbart skal du i det minste ha de pengene tilbake. "Betalte ikke for en forbanna skrike-plass.."

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er dette en båt uten lugarer? Jeg tar båt fra Oslo, og da har man alltid lugar (før gikk det vel an uten). Tenker at du sender enkelt en klage til Color Line, det er vel det du får gjort nå i ettertid.

Neste gang kan du evt booke en lugar, om det finnes? Samt ta med headsett med god lyddemping, evt øyemaske.

Det jeg ville gjort ombord på båten, var

1) google/sjekke regler for stilleområdet

2) dersom regler var brutt, kontakte betjeningen på båten

Men du får jo ikke gjort noe med det annet enn å klage. 

Anonymkode: 1e22f...80d

AnonymBruker
Skrevet
PITTY skrev (1 minutt siden):

Går ut ifra at man betaler noe ekstra for en slik plass. Og hvis ingenting ryddes opp i umiddelbart skal du i det minste ha de pengene tilbake. "Betalte ikke for en forbanna skrike-plass.."

Det var mannen som betalte, så jeg vet ikke hvor mye ekstra det ble, men jeg tror det var rundt 300kr pr pers, så for oss 4 ble det vel 1200 ekstra, oppå den opprinnelige prisen pr pers. Men det er mulig jeg har feile tall.

Vi skulle nok helst sagt noe med en gang, og vet ikke om jeg er komfortabel med å komme med det i etterkant. Men om det blir en ny slik tur/opplevelse, så skal vi ta det med en gang. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde absolutt reagert på bråk i området med soveseter o.l., men hadde syntes det hadde vært vanskelig å si ifra til foreldrene/barna. I tillegg pleier jeg å være sjøsyk på den overfarten, og hadde sannsynligvis hatt nok med å konsentrere meg om å ikke kaste opp.

Skal sies at jeg generelt er møkk lei barnehyl og skrik og gnål, så glasset mitt er på randen til å flyte over. Har selv hatt barn i småbarnsalder, og hadde veldig enkle og tydelige regler for oppførsel i offentlige rom. De satt som to lys og tegnet, leste, så en film eller liknende på alle fly-/tog-/båtreiser, noe som gjorde at vi kunne reise ganske ofte med dem. God oppførsel på én reise resulterte i flere besøk i Legoland/Disneylan/Universal Studios. Har så og si aldri hatt problemer med at de har bråket og skreket verken innomhus eller ute blant folk.

Naboene mine derimot... Høye hyl og krangling og skriking i hagen hver bidige sommerdag. Har endt opp med å kjøpe meg headset med noise cancellation kun pga dem, slik at jeg faktisk kan være ute i min egen hage. Er fristet til å legge regninga for headsettet i naboens postkasse.

Anonymkode: 11d99...f0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er dette en båt uten lugarer? Jeg tar båt fra Oslo, og da har man alltid lugar (før gikk det vel an uten). Tenker at du sender enkelt en klage til Color Line, det er vel det du får gjort nå i ettertid.

Neste gang kan du evt booke en lugar, om det finnes? Samt ta med headsett med god lyddemping, evt øyemaske.

Det jeg ville gjort ombord på båten, var

1) google/sjekke regler for stilleområdet

2) dersom regler var brutt, kontakte betjeningen på båten

Men du får jo ikke gjort noe med det annet enn å klage. 

Anonymkode: 1e22f...80d

Det er såvidt jeg vet ikke lugarer på denne type ferge, da det er en tur på noen timer.

Som jeg skrev over, så skulle vi nok sjekket bedre, men vi tenkte det skulle være greit der iom at det var et stilleområde. Vi har dog lært til en evt neste gang. Vi kommer ikke til å gå videre med dette, jeg tenker at nå er vi hjemme og ferdig med det. Så nå skal jeg bruke tiden på å hente meg inn igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hadde absolutt reagert på bråk i området med soveseter o.l., men hadde syntes det hadde vært vanskelig å si ifra til foreldrene/barna. I tillegg pleier jeg å være sjøsyk på den overfarten, og hadde sannsynligvis hatt nok med å konsentrere meg om å ikke kaste opp.

Skal sies at jeg generelt er møkk lei barnehyl og skrik og gnål, så glasset mitt er på randen til å flyte over. Har selv hatt barn i småbarnsalder, og hadde veldig enkle og tydelige regler for oppførsel i offentlige rom. De satt som to lys og tegnet, leste, så en film eller liknende på alle fly-/tog-/båtreiser, noe som gjorde at vi kunne reise ganske ofte med dem. God oppførsel på én reise resulterte i flere besøk i Legoland/Disneylan/Universal Studios. Har så og si aldri hatt problemer med at de har bråket og skreket verken innomhus eller ute blant folk.

Naboene mine derimot... Høye hyl og krangling og skriking i hagen hver bidige sommerdag. Har endt opp med å kjøpe meg headset med noise cancellation kun pga dem, slik at jeg faktisk kan være ute i min egen hage. Er fristet til å legge regninga for headsettet i naboens postkasse.

Vi har også vært opptatt av at barna skal oppføre seg "på rett måte" der det er forventet, og våre har alltid vært enkle å ha med på turer. De har vært opptatt med sitt, tegning, perling eller dvd med hodetelefoner ol. 

Skrevet

Absolutt, det står tydelig på color lines sider at det er stillesone.

Vet lounger på gardermoen åpner opp for tilgang med barn i sommerferier etc, mulig det er noe lignende hos color line? Det burde i så fall vært opplyst om. Ville klaget! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er såvidt jeg vet ikke lugarer på denne type ferge, da det er en tur på noen timer.

Som jeg skrev over, så skulle vi nok sjekket bedre, men vi tenkte det skulle være greit der iom at det var et stilleområde. Vi har dog lært til en evt neste gang. Vi kommer ikke til å gå videre med dette, jeg tenker at nå er vi hjemme og ferdig med det. Så nå skal jeg bruke tiden på å hente meg inn igjen.

Har tatt denne båten maaange ganger, og har alltid booket sete i stillesonen. Det har, uten unntak, alltid vært stille der når jeg har vært der. Og jeg har for det meste reist i fellesferien, da det er mange barnefamilier på båten. Men man kan selvsagt være uheldig og få folk rundt seg som har null respekt for at andre trenger/ønsker en stille overfart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...