Gå til innhold

Bytte karriereretning og mulig etterutdanning i starten av 40-årene. Hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet kokk, elsker matfaget og har jobbet på kjøkken som både kokk og kjøkkensjef (med administrasjon og personalansvar) i over 15 år.

Jeg har skadet bena og etter to år med sykemeldinger anbefaler legen min nå at jeg prøver å finne en jobb hvor jeg kan sitte stille.

Dette innebærer mest sansynelig etterutdanning og jeg aner ikke hvilken retning jeg skal/kan velge. 

Er det noen som kan dele erfaring med etterutdanning eller kariereskifte i starten av 40-årene?

Noen som har gode råd eller tips til hva jeg kan velge videre? 

Anonymkode: 9e1a9...ce1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville gått for IT. Norge er i et skrikende behov for IT-folk. Og en IT-utdanning er den mest fremtidssikre.

Dessuten er den veldig fleksibel. Du kan jobbe hjemmefra som gjør det lettere å tilpasse helsesituasjonen din. Og man skal ikke glemme at det er veldig godt betalt.

Så ville valgt IT uten tvil.

Anonymkode: b16f0...5f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

It, arkiv (en del it i disse studiene), enkelte ingeniørstudier, økonomi. 

Anonymkode: bb741...f8e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er utdannet kokk, elsker matfaget og har jobbet på kjøkken som både kokk og kjøkkensjef (med administrasjon og personalansvar) i over 15 år.

Jeg har skadet bena og etter to år med sykemeldinger anbefaler legen min nå at jeg prøver å finne en jobb hvor jeg kan sitte stille.

Dette innebærer mest sansynelig etterutdanning og jeg aner ikke hvilken retning jeg skal/kan velge. 

Er det noen som kan dele erfaring med etterutdanning eller kariereskifte i starten av 40-årene?

Noen som har gode råd eller tips til hva jeg kan velge videre? 

Anonymkode: 9e1a9...ce1

Synd å forkaste så mye kompetanse som du har i kokkefaget , en tid da det blir færre og færre kokker . Hva med å bli lærer , sensor , ernæringsfysiolog , jobbe med menyer ,bryllupsplanlegger etc  ? Bare tanker fra meg 😊 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Undervise på restaurant- og matfag? 

Anonymkode: 2be5e...8b1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Regnskap?

Anonymkode: 34c4d...de7

Skrevet

Hva med matfaget er det du liker? Er det det kreative, å jobbe med mennesker, det organisatoriske etc? Jeg ville startet med å lage en oversikt over hvilke deler jeg liker å drive med, og hvilke jeg ikke liker før jeg hodestups hadde kastet meg inn i et nytt fagfelt. Trivsel er viktig, og ofte kan man bruke ferdighetene og interessene sine på nye måter i andre yrker. Hva kunne du tenkt deg å bruke mer tid på, eller mindre tid på? Når du vet dette, forsøk å identifisere yrker og roller som kan passe, og deretter hvilke av disse det er gode muligheter for å få seg jobb innen.

Du har en spennende tid foran deg, selv om det sikkert virker skummelt å skulle skifte beite er det også utrolig givende. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Om du tenker etterutdanning (altså: bygge på den utdannelsen du allerede har) så kan PPU være et alternativ. Om du også har den formelle kompetansen på plass. Da kan du undervise i skolen, i ditt fag. 

Tenker du omskolering (utdanning til et nytt yrke) så bør du tenke igjennom hva dine ferdigheter er, hva ser du for deg å jobbe med, hva er jobbmulighetene der du bor eller er du flyttbar, hvor lang utdannelse kan du tenke deg å ta (fagbrev, bachelor, master?)

Anonymkode: 37e1b...8fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...