Gå til innhold

Barbehagetilvenning er vanskelig. Erfaringer? Råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn er 14 mnd.

Har hatt barnehagetilvenning og det føles ikke bra.

Kontaktpersonen forteller at det har gått kjempefint de få timene han har vært der. Han har ikke grått når jeg har sagt hade. 

I det jeg skulle gå ut så prater jeg fast og løst med en annen ansatt og hun sier at min sønn går rundt å roper mye mamma pappa. 

En annen mamma sa at i det hun hentet sin så hadde min sønn grått.

Bildene jeg har fått tilsendt så ligger han i en vogn. Ser ulykkelig ut, helt kjørt. Et annet bilde løp han mot utgangen. 

Samboer sa at i kveld har han bare skreket. Hikster i søvne. 

Jeg vurderer å bare ta han ut av barnehagen, leve svært nøkternt. Jeg vet ikke. Synes det er dumt at de ikke forteller dette

Jeg hentet han i dag, og da stod han på gulvet å så opp på kontaktpersonen som vasket bord og ryddet, de andre småbarna hadde sovetid. I det han så meg hylte han og kom masse tårer. 

Jeg vet ikke hva jeg skal tro. Det er dag 5 nå. Vært der 2-3 timer hver dag.

Tips, erfaringer? Føler meg helt fortvilet.

Anonymkode: cb416...af8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å holde ut. De må jo pynte litt på sannheten. Det er ingen som foreteller foreldre at barnet deres gråter og roper på mamma og pappa. Det er tidlig ennå. Det går seg nok til. ♥️

Anonymkode: 049fe...ba2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er gått kun 5 dager. Du må holde ut. Det er det eneste tipset. Det kan ta 7 dager, det kan ta 30 dager. Men du, og dere, må over kneika. Så lenge han får trøst og omsorg, er det ikke farlig. 

Anonymkode: fae65...bfc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med ped.leder. Kanskje det er litt for tidlig for han. 

Anonymkode: 80e7e...1c2

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt at barna gråter og roper på foreldrene sine.

MEN!!!!!!!

Du må be de være helt ærlige med deg, bare sånn bygges tillit. Helt utrolig at du får forskjellige historier fra ulike ansatte, de burde jo hvertfall samkjøre historiene sine. Skal innrømme at det ikke er uvanlig å pynte på sannheten, men å lyve er ikke løsningen.

Spør den ansatte hva som stemmer av det du har fått høre.

Anonymkode: 4fa18...f23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange dager har dere hatt tilvenning? Hvor lenge er han der ? Helt normalt at små barn gråter når de blir hentet i starten altså. De får ut alle følelsene sine, kanskje kommer på at han har savnet deg, glad for at du er tilbake. Det går seg til, han lærer at du kommer tilbake… Om natten har de mye å bearbeide, så også helt vanlig med urolig søvn i tiden under og etter tilvenning. Mye inntrykk som skal fordøyes :) 

Anonymkode: 98395...1b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor mange dager har dere hatt tilvenning? Hvor lenge er han der ? Helt normalt at små barn gråter når de blir hentet i starten altså. De får ut alle følelsene sine, kanskje kommer på at han har savnet deg, glad for at du er tilbake. Det går seg til, han lærer at du kommer tilbake… Om natten har de mye å bearbeide, så også helt vanlig med urolig søvn i tiden under og etter tilvenning. Mye inntrykk som skal fordøyes :) 

Anonymkode: 98395...1b1

5 dager

Han er der i ca 3 timer

Skrevet

Merkelig tilvenning. Vi var der lengre dager men oss foreldre var i barnehagen hele dagen de første dagene. Og hvorfor er ungen våken når de andre sover? Kanskje ungen din burde sovet også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Anbefaler deg å holde ut. De må jo pynte litt på sannheten. Det er ingen som foreteller foreldre at barnet deres gråter og roper på mamma og pappa. Det er tidlig ennå. Det går seg nok til. ♥️

Selvfølgelig skal man si sannheten.

TS, stil dem konkrete spørsmål som "gråt han?" Hvor lang tid tok det å ro han? Osv

Anonymkode: 2eefe...809

AnonymBruker
Skrevet

Er du bekymret for at barnehagen ikke er bra, gå på besøk til andre som har ledige plasser, bytt om nødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er du bekymret for at barnehagen ikke er bra, gå på besøk til andre som har ledige plasser, bytt om nødvendig. 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Selvfølgelig skal man si sannheten.

TS, stil dem konkrete spørsmål som "gråt han?" Hvor lang tid tok det å ro han? Osv

Jeg spurte konkrete spørsmål, om ha. gråt og fikk til svar at nei han gråt ikke. Men det hadde han gjort når noen andre ble hentet 

Vi er fornøyd med selve bar ehagen, har en datter på 4 år som går der.

Det er bare tilvenningen jeg stillet spørsmål til denne gangen, og det i det at han muligens er for liten for barnehagen... jeg vet ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg spurte konkrete spørsmål, om ha. gråt og fikk til svar at nei han gråt ikke. Men det hadde han gjort når noen andre ble hentet 

Vi er fornøyd med selve bar ehagen, har en datter på 4 år som går der.

Det er bare tilvenningen jeg stillet spørsmål til denne gangen, og det i det at han muligens er for liten for barnehagen... jeg vet ikke. 

Da ville jeg ha tatt det opp med vedkommende, si du får ulike svar og blir usikker av det. Si de ikke trenger å pynte på sannheten, overaskende at noen skrev det er vanlig:hakeslepp:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er gått kun 5 dager. Du må holde ut. Det er det eneste tipset. Det kan ta 7 dager, det kan ta 30 dager. Men du, og dere, må over kneika. Så lenge han får trøst og omsorg, er det ikke farlig. 

Anonymkode: fae65...bfc

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men man skal ikke pynte på sannheten. Det er ikke riktig ovenfor foreldre som genuint lurer på hvordan det har gått! 

Men skal jeg være der lengre med han, eller "holde ut", med å bare gå? De mener det går helt fint når jeg går, det kjennes bare ikke riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Tro meg, hvis barnet hadde grått hele dagen så ville de sagt ifra. Ingen som jobber i barnehage har interesse av å konstant gå å trøste et barn som gråter. Dette høres mest ut som en misforståelse, eller at ped leder kanskje trodde du spurte om barnet gråt mer enn normalt. Snakk med ped leder igjen, si at du har fått inntrykk av at barnet gråter mye. 

Anonymkode: 93aff...a03

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...