AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #1 Skrevet 4. august 2023 Kjøpte leilighet i sameie med overtakelse den 1. august. I salgsoppgaven stod det at det fantes ikke vedtekter, regler, årsoppgave eller annet på sameiet, kun en felleskostnad på 900,- Nå når jeg tok over kom styreleder med husordensregler. De har visstnok skrevet husregler i juli. Kan de bare gjøre slikt? Da har jo hele salgsannonsen løyet. Anonymkode: 8f547...8e4 1
GammelKaktus Skrevet 4. august 2023 #2 Skrevet 4. august 2023 Høres utrolig rart ut at de ikke hadde husordensregler, årsoppgaver eller noe som helst, er det helt nytt dette eller? 2
Muskath Skrevet 4. august 2023 #3 Skrevet 4. august 2023 Hadde du ønsket at det ikke var husordensregler? 5 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #4 Skrevet 4. august 2023 Det er umulig å stifte et sameie i Altinn/ Brønnøysund uten vedtekter, så her har nok selger/ megler løyet/ ikke sjekket nok. Husordensregler kan styret lage. Det er ingen lovmessige krav om husordensregler, men det kan være mange fordeler med å ha dette. Les deg opp på lov om eierseksjonssameier Anonymkode: 9035c...aa5 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #6 Skrevet 4. august 2023 FrøkenMånestråle skrev (4 minutter siden): Høres utrolig rart ut at de ikke hadde husordensregler, årsoppgaver eller noe som helst, er det helt nytt dette eller? Nei, vi er fire leiligheter og bygget er bygget på 60 tallet, så tror ikke det er nytt. Ts Anonymkode: 8f547...8e4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #7 Skrevet 4. august 2023 Muskath skrev (2 minutter siden): Hadde du ønsket at det ikke var husordensregler? Gjør jo ingenting. Men lurer på om de har lurt meg, om jeg kan kreve erstatning for feil i salgsoppgaven. Anonymkode: 8f547...8e4
Fjaselina Skrevet 4. august 2023 #8 Skrevet 4. august 2023 Kva er problemet? Er husordensreglane i vedtektene vanskelige å forholde seg til? Er det nokon reglar som er urimelige? 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #9 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gjør jo ingenting. Men lurer på om de har lurt meg, om jeg kan kreve erstatning for feil i salgsoppgaven. Anonymkode: 8f547...8e4 Erstatning er noe man får om man lider et økonomisk tap. Du har ikke lidt et økonomisk tap. Så nei. Anonymkode: dbbd2...014 11 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #10 Skrevet 4. august 2023 Fjaselina skrev (2 minutter siden): Kva er problemet? Er husordensreglane i vedtektene vanskelige å forholde seg til? Er det nokon reglar som er urimelige? Problemet er at jeg føler det var uriktig informasjon. Reglene er egentlig ganske enkle. Så da har de lov å opprette husregler før ny eier har kommet på plass? Føler de bare har opprettet de fordi de er redd for at jeg skal gjøre noe feil. Ts Anonymkode: 8f547...8e4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #11 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Problemet er at jeg føler det var uriktig informasjon. Reglene er egentlig ganske enkle. Så da har de lov å opprette husregler før ny eier har kommet på plass? Føler de bare har opprettet de fordi de er redd for at jeg skal gjøre noe feil. Ts Anonymkode: 8f547...8e4 Jeg synes du overtenker. Hvorfor skal du være så viktigere enn de andre som allerede bor det? Anonymkode: 5728d...f2e 13 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #12 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Problemet er at jeg føler det var uriktig informasjon. Reglene er egentlig ganske enkle. Så da har de lov å opprette husregler før ny eier har kommet på plass? Føler de bare har opprettet de fordi de er redd for at jeg skal gjøre noe feil. Ts Anonymkode: 8f547...8e4 Du tror vedtektene ble opprettet etter 60 år fordi de var bekymret fordi du skulle flytte inn? Ga du de grunn til bekymring? Anonymkode: ee8b9...69e 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #13 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Kjøpte leilighet i sameie med overtakelse den 1. august. I salgsoppgaven stod det at det fantes ikke vedtekter, regler, årsoppgave eller annet på sameiet, kun en felleskostnad på 900,- Nå når jeg tok over kom styreleder med husordensregler. De har visstnok skrevet husregler i juli. Kan de bare gjøre slikt? Da har jo hele salgsannonsen løyet. Anonymkode: 8f547...8e4 Nei. Du skrev jo ikke under på dette. Anonymkode: a6ddc...f6e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #14 Skrevet 4. august 2023 Nå hadde jeg vært mer bekymret over at husordensregler ikke forelå. Anonymkode: 885d3...3cf 11 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #15 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Problemet er at jeg føler det var uriktig informasjon. Reglene er egentlig ganske enkle. Så da har de lov å opprette husregler før ny eier har kommet på plass? Føler de bare har opprettet de fordi de er redd for at jeg skal gjøre noe feil. Ts Anonymkode: 8f547...8e4 Ehh paranoid much? Anonymkode: 29739...4f4 12 2
Intervence Skrevet 4. august 2023 #16 Skrevet 4. august 2023 (endret) Erstatning på grunn av styret har ordnet med husregler? Jaja, skal vel vurdere erstatning dersom noen rydder det til utenfor også tenker jeg? Eller om det er noen barn i nærheten? Skal det også vurderes til erstatning? Endret 4. august 2023 av Intervence 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #17 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du tror vedtektene ble opprettet etter 60 år fordi de var bekymret fordi du skulle flytte inn? Ga du de grunn til bekymring? Anonymkode: ee8b9...69e Ja, fordi alle de andre har bodd der i minst 20 år. De har sikkert hatt sine egne interne greier. Nå flyttet boligselger på eldrebolig og de tre andre huseiere er skeptiske til meg. Ts Anonymkode: 8f547...8e4 2 1
Neix4 Skrevet 4. august 2023 #18 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei. Du skrev jo ikke under på dette. Anonymkode: a6ddc...f6e Man skriver ikke under på slikt.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #19 Skrevet 4. august 2023 Da sitter styret med husregler som ikke alle eiere har signert på. Da har ikke du forpliktet deg til å følge dem. Dumt av dem. Har selger signert på vegne av din leilighet? Det var isåfall tåpelig gjort når han var på vei ut. Anonymkode: 0dca3...509 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #20 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, fordi alle de andre har bodd der i minst 20 år. De har sikkert hatt sine egne interne greier. Nå flyttet boligselger på eldrebolig og de tre andre huseiere er skeptiske til meg. Ts Anonymkode: 8f547...8e4 De har vel bare skrevet ned det som tidligere har vært uskrevne regler tenker jeg. Tidligere har det gått på gammel vane, men npr noen nye kommer inn er de4 greit å ha reglene nedskrevet og formaliserte. Anonymkode: bf9ac...89f 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå