AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #1 Skrevet 4. august 2023 Vår første er nylig fylt tre år og er enda veldig krevende. Ettermiddagene fra barnehage til leggetid er voldsomme og vi må begge to være hjemme for å «overleve» de timene med barnet. Eksempel så blir han fort sint for ting om det ikke går hans vei, og da faller alt sammen for han og det tar veldig lang tid for å roe han ned og komme over det. Dette går utover vår tid som familie, for alt handler om barnet. Ikke orker vi å dra bort på handling eller besøk etter barnehagen, for det blir så fort styr da barnet er veldig sliten. Til og med i helgene er det vanskelig, fordi vi ikke orker være sosiale. Og leggingen må vi ofte bytte på på samme kvelden, så vi er hjemme begge to. I tillegg våkner han ofte og da er det vanskelig å roe han ned. Er det vanlig at barna tar så mye tid og energi? Forstår ikke hvordan vi skal få tid og rom for et barn til, selv om det er noe vi ønsker sterkt begge to. Må legge til at vi har besteforeldre som bor over to timer unna, så det blir svært få anledninger for barnevakt. Så vi gjør sjelden noe som et par bare vi to også. Savner det å finne på noe med venner også, og det tror jeg mannen min også gjør. At vi alene kan dra ut å være sosial uten å må løpe hjem pga barnet. Anonymkode: 889ff...08d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #2 Skrevet 4. august 2023 Dere har nok et svært viljesterk unge. Det virker som barnet er veldig trøtt/sliten etter barnehage. Hjelper det hvis barnet får kortere dager? Muligens legge barnet tidligere? Når det gjelder legging ville jeg nok bare kjørt gjennom at en foreldre legger og den andre er ute av huset. Hjelper det med bestikkelser? 🙈er barnet styrt av belønning? Eller funker det ikke i kampens hete? Anonymkode: 7e859...653 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #3 Skrevet 4. august 2023 Ja mange barn er så viljesterke, vi har også en sånn. Slitsomt men det går nok over Anonymkode: 5c931...d23 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #4 Skrevet 4. august 2023 Vi har en viljesterk treåring, og aldri barnevakt. Fyller snart fire, og det blir bedre😍 Anonymkode: 3b2ce...498
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #5 Skrevet 4. august 2023 Barnet er i bhg fra ca 0730/0745 til senest 1500 (oftest 1430). Kortere dager er vanskelig. Men han er helt klart veldig sliten, men det er han i helgene og feriene også. 3 uker var mer enn nok for oss 24/7 i sommer. Ja, han er veldig viljesterk. Vi prøver å forklare situasjoner, men det er som han ikke lytter. Vi er enige om at vi ikke har troen på kjefting som oppdragelsesform, men spørs om vi ikke er strenge nok? Vi legger han 1800, han sovner innen 1830 og sover til 0645 for tiden. Er ikke lenge siden vi kuttet ut sovingen på dagtid. Vi prøver mer og mer og stå på det med at en skal legge. Går greit med meg, men nekter fortsatt ofte når far legger. Enda verre når han våkner rundt midnatt og far går inn, da hyler han etter mor. ts Anonymkode: 889ff...08d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #6 Skrevet 4. august 2023 Dette høres ikke helt sunt ut. Barnet er en del av familien, men det høres ut som barnet er den eneste som prioriteres hos dere. Å la være å gå på butikk, spise ute, og være sosial med folk sammen med barnet gjør dere både dere og barnet en bjørnetjeneste. Barnet lærer da ikke å forholde seg til disse situasjonene. Ta kampene på butikken. Til slutt blir handling "problemfritt". Jeg sluttet å ta barnet med på vanlige gjøremål ute og angret, for barnet ble vanskeligere i disse situasjonene. Barnet vil føle seg som en del av familien, nyttig, en bidragsyter. La 3 åringen få velge pastatype, frukt og youghurt. La barnet få betale med bankkortet. Gjør det til en felles aktivitet. Aldri dra på butikken ol før ungen har spist! Legging! Her har jeg et tips. Har dere prøvd å la barnet legge seg selv? Begynn tidlig med kveldsmat og stell. Gå på rommet til barnet og sett seg ned med en bok og svak belysning. Si at barnet får leke rolig alene, og at du skal lese en bok. Om barnet vil leke med deg forklar at det er kveld og du skal kose deg med boken din, og barnet kan leke. Si at barnet kan legge seg når han er klar for det. Dag en vil det ta litt tid, etter noen dager vil det gå raskere. Når barnet går til sengen syng nattasang og kos osv. Gjør det hele til et koselig rituale. Hvordan roer du når barnet blir sint? Hvorfor tar det lang tid? Min på 4 trenger å roe seg alene. Var ikke slik tidligere men nå er det det eneste som fungerer. Kan du gi eksempel på en situasjon? Anonymkode: 93024...196
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #7 Skrevet 4. august 2023 Da høres det jo ut som dere gjør alt riktig. En kan jo være streng uten å kjefte. Du må også huske at du oppdrar et barn som andre forhåpentligvis skal like. Da må han tåle å få et nei. Da skal du validere følelser og hjelpe barnet videre. Enkelt i teorien, men svært vanskelig i praksis 🙈🙈 Anonymkode: 7e859...653 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #8 Skrevet 4. august 2023 Jeg har også ei sånn ei hjemme på 3 år. Vi har flere barn. 😬 Orker ikke så mye vi heller, planlegger ikke så mye ting på ettermiddag og helg, tar det som det kommer og etter form og humør. 🙂 Anonymkode: 67aac...2f3 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #9 Skrevet 4. august 2023 Treåringer er ulike. Men jeg personlig syns akkurat treårsalderen har vært den mest krevende med begge våre. Nettopp pga. regelmessige sammenbrudd som i hvert fall jeg til tider syns er umulige å forebygge. Typisk at barnet ber om rød kopp, får rød kopp, men kaster seg hylende i gulvet for det mente egentlig blå. Eller går fullstendig i lås en hektisk morgen fordi det vil ha på støvler i 30 grader og sol, eller ikke ha på bukse i 5 grader og regn, for da syns ikke plasteret på kneet. Det har hjulpet godt her å anerkjenne følelsen samme hvor ulogisk jeg selv syns den er. Særlig på hun som er 3 nå. Men jeg personlig syns det er ordentlig slitsomt. Særlig den eldste kjentes som en tikkende bombe til tider. Ellers styrer de på en måte ikke dagen og på en annen måte gjør de det. Har vi lyst og overskudd til å gjøre noe etter jobb og barnehage, så gjør vi det. I helgene finner vi på ting sammen, men aktivitetene er jo preget av at vi har barn. Det har aldri vært noe problem at en av oss legger, jeg gjør oftest det fordi mannen jobber en del kvelder. Men jeg gjør helt klart betydelig mindre aktiviteter, enten det er trening eller sosiale treff etter jobb på hverdager enn før jeg fikk barn selv om jeg kunne dratt ut og mannen tok seg av alt hjemme. Timene mellom jobb og leggetid er få, og da vil jeg helst være sammen med barna. Og når de har sovnet så har jeg ofte store ambisjoner om å både trene, å avtale venninnebesøk og lage god mat, men det pleier jeg ikke å ha overskudd til. Så jeg henger på KG i stedet. Anonymkode: 3648c...641
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #10 Skrevet 5. august 2023 Det blir bedre! Vi har hatt det sånn lenge. Forskjellen er at vi tar legging hver vår kveld, selv om det er slitsomt, men begge må jobbe på kveldstid, så er nødt å bytte på, ellers høres alt du skriver veldig kjent ut. Nå er eldste straks 4 og i løpet av de siste 2-3 mnd har det blitt ekstremt mye lettere! Anonymkode: 6208a...94f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå