Gå til innhold

Hadde flere dratt i kirker hvis hele gudstjenesten var rappet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer litt på om kirker og gudstjenester hadde vært mer populære hvis ikke de musikalsk og seremoni- messig satt fast i middelalderen. 

Hvis de drev mer Jesus- rap liksom og salmene kunne rappes. 

Kirker trenger liksom en revamp sånn sett, syns dere ikke? 

Anonymkode: abad3...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lurer litt på om kirker og gudstjenester hadde vært mer populære hvis ikke de musikalsk og seremoni- messig satt fast i middelalderen. 

Nei, og det ville heller ikke vært en gudstjeneste om det var slik. Gudstjenesten handler om å tjene Gud, ikke å gjøre det som er "kult".

Anonymkode: 63061...356

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, og det ville heller ikke vært en gudstjeneste om det var slik. Gudstjenesten handler om å tjene Gud, ikke å gjøre det som er "kult".

Men kor og plain song var jo "kult" i middelalderen. Hvorfor sitte fast der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men kor og plain song var jo "kult" i middelalderen. Hvorfor sitte fast der? 

Nei, det handlet aldri om hva som var "kult", det handlet om å tjene Gud slik meningen med gudstjenester alltid har vært. Om Gud ville det slik at vi skulle rappe under gudstjenestene ville Han ha latt oss vite det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når var du på gudstjeneste i Den Norske Kirke sist hvis du mener musikken henger igjen i middelalderen? Der har skjedd en del med liturgien også siden den gang - reformasjonen, ikke minst...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da hadde jeg ihvertfall ikke gått! Rap er verste musikksjanger…. 

Anonymkode: 529e2...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daria skrev (44 minutter siden):

Når var du på gudstjeneste i Den Norske Kirke sist hvis du mener musikken henger igjen i middelalderen? Der har skjedd en del med liturgien også siden den gang - reformasjonen, ikke minst...

TS er nok bare en ateist som troller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presten vår rappet i kirken under en konfirmasjon😁

Veldig tøft faktisk og kul prest.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

TS er nok bare en ateist som troller.

Nei, jeg er ikke ateist men ikke religiøs heller.  Det er da flere som liker rap idag enn den jam som spilles der i dag. Jeg tror kirker trenger en revamp for å gjøre religion great again. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nei, jeg er ikke ateist men ikke religiøs heller.  Det er da flere som liker rap idag enn den jam som spilles der i dag. Jeg tror kirker trenger en revamp for å gjøre religion great again. Hehe

Det viser vel bare hvor lite du forstår om Kirken og kristendommen. Det er heldigvis ikke dere ateister som bestemmer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det viser vel bare hvor lite du forstår om Kirken og kristendommen. Det er heldigvis ikke dere ateister som bestemmer det.

Forklar gjerne nærmere hvorfor du mener jeg forstår dette lite 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke måten det framføres på, men budskapet som er problemet med religion, så nei takk.

Anonymkode: 5ae0b...29c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hørt barne og ungdomskoret rappe i kirken her flere ganger, folk klappet med og virket fornøyd med det. Var ikke hele gudstjenesten riktignok. 

Anonymkode: 9d5b8...06a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man skal gå løs på gudstjenesten, og gjøre den mer tidriktig for at den skal falle i smak hos folk som ikke ville ha gått i kirken uansett, så hvorfor ikke like gjerne omskrive hele Bibelen til et moderne actioneventyr der man legger vekt på det visuelle i en tid der folk får historiske begivenheter servert på Netflix.

Tenk bare hva man kunne fått ut av 1. Mosebok og fortellingen om nakne Adam og Eva i Edens have.

Jepp, dette er ironi. :ironi:

Anonymkode: b7b36...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvis man skal gå løs på gudstjenesten, og gjøre den mer tidriktig for at den skal falle i smak hos folk som ikke ville ha gått i kirken uansett, så hvorfor ikke like gjerne omskrive hele Bibelen til et moderne actioneventyr der man legger vekt på det visuelle i en tid der folk får historiske begivenheter servert på Netflix.

Tenk bare hva man kunne fått ut av 1. Mosebok og fortellingen om nakne Adam og Eva i Edens have.

Jepp, dette er ironi. :ironi:

Det er laget filmer og serier om omtrent alt i Bibelen altså; skapelsen, moses, abraham, david, daniel, ester, saul, josef, lukas, markus, johannes, matteus  paulus, apostlenes gjerninger og åpenbaringen og mye mer. Har sett Adam og Eva nakne, jeg - og fikenblad og også hvor de bodde, både i Edens hage og etter at de forlot den. Jeg glemmer ikke uttrykket i ansiktet til Abraham og Sara da de fikk beskjed om at de skulle få barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kirken har vel rappet nok opp igjennom historien

Anonymkode: 081b1...326

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lawyam skrev (2 timer siden):

Det er laget filmer og serier om omtrent alt i Bibelen altså; skapelsen, moses, abraham, david, daniel, ester, saul, josef, lukas, markus, johannes, matteus  paulus, apostlenes gjerninger og åpenbaringen og mye mer. Har sett Adam og Eva nakne, jeg - og fikenblad og også hvor de bodde, både i Edens hage og etter at de forlot den. Jeg glemmer ikke uttrykket i ansiktet til Abraham og Sara da de fikk beskjed om at de skulle få barn.

Siden man snakket om å gjøre kirken mer tilpasset vår moderne tid, tenkte jeg ikke på Adam og Eva i Edens have på lerretet, men som en visuell del av gudstjenesten; om man skulle tolke handlingene i Bibelen i kirken, ville det sikkert blitt mer action og hatt underholdningsverdi.

Men så kan man jo spørre seg om kirkerommet er en kirke eller et tivoli; frimenighetene foretrekker et show med allsang og gjerne noen helbredelser "live", noe også enkelte i Den norske kirke har forsøkt, men uansett hvor mange regnbueflagg man har hengt opp og hvor "kul" man prøver å være, er kirkebenkene like tomme - det man glemmer, er at de som higer etter det "kule", foretrekker å gå til andre steder enn kirken.

De som sitter igjen, er de som går dit som følge av det religiøse, og de vil verken ha rap, eller "kule" ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 21.57):

Rap i kirken hadde nok fornærmet Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...