Gå til innhold

Får klump i halsen og vondt i magen når jeg tenker på den nye barnehagen til barnet vårt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som foreldre flest vil vi gjøre alt for barnet vårt. For noen måneder tilbake flyttet vi fra et ressurssvakt område, det var drabantby, hovedsaklig blokker, nærskolen hadde ett rykte på seg og området generelt var preget av mye ressurssvake mennesker samlet på ett sted. Det var kjempefint å bo der, vi stortrivdes der med marka tett utenfor døren, fin utsikt fra leilighet og god offentlig kommunikasjon,  helt frem til vi fikk ungen vår. Da kjente jeg og mannen veldig på trangen til å flytte til et sted, med gode skoler og ressursterke mennesker. Vi ville ikke at barnet vårt skulle vokse opp der og bli en del av miljøet der. Vi flyttet derfor til ett ressurssterkt område for noen måneder tilbake, makset lånet fra banken og kjøpte oss hus. Vi bor rett ved en veldig god barneskole, med trygg skolevei. Barnet vårt er foreløpig i barnehagealder. I dag hadde vi første dag med tilvenning i ny barnehage. Jeg kjente veldig på at vi ikke «passet inn». 

Vi fikk presentert den lange utstyrslisten over klær og ting som måtte være i barnehagen. Blant annet 2 sett (?!) med regntøy som måtte henge i barnehagen til en hver tid, regnstøvler, Goretex sko, joggesko, og fôrede regnstøvler. Tøfler i ull. Egen tursekk i tillegg til barnehagesekken og dunjakke til kalde høstdager. De vil gjerne ha to dresser, også en parkdress og en softshelldress, i tillegg til en «god jakke» til kalde høstdager, samt en skalljakke. Den ansatte ville også at vi skulle ha 2 sett med regnvotter, ett med og ett uten ull. I garderoben var det utelukkende libero bleier og våtservietter av samme merke. 

Jeg synes det er kjemperart, barnet vårt har gått i barnehage i 2 år nå, dette er vi ikke vant til i det hele tatt. Vi har vært vant med ett sett med regntøy, brukt en sekk til både tur og barnehage, innesko/tøfler har vært brukt, men ingen krav om ull. 5 ulike par sko til en barnet har aldri vært ett krav, det har holdt med vanntette fritidssko og regnstøvler om høsten, vintersko om vinteren. Det har holdt i massevis med en parkdress høst/vår og en vinterdress i gamle barnehagen, her ønsker de seg to av hver. Jeg så også at det var fine dresser som uteklær som hang i garderoben. 

Pliktoppfyllende som vi er dro vi på kjøpesenteret og kjøpte alt utstyret barnehagen. Det hele kostet oss 2700kr. Og da hadde vi mye fra før av, siden barnet tross alt har gått i barnehage en stund. Jeg får litt klump i magen av barnehagen. Vi er helt vanlige mennesker med gjennomsnittlig inntekt. Jeg kjenner veldig på at jeg må anstrenge meg for å passe inn. Vi har alltid brukt de billigste bleiene fra Kiwi, men nå turte jeg ikke å kjøpe noe annet enn Libero. Hvor skal dette ende hen?  

Anonymkode: f69da...62b

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en selvfølge at et barn har dette? Her har vi to par gortex, to par joggesko, to par sandaler, to par regnstøvler, to par vintersko og et sett med foret regnstøvler. Så 11 par sko. 

Anonymkode: 5d2d0...2f5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Dette tror ikke på. :sovnet:

Endret av Perle
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det som listes opp er egentlig ganske vanlig, vi har to sett med ytterklær til barna her. Kanskje litt mye å forlange to dresser, men kan være de går mye tur i skogen og har erfaring med at tøyet fort blir vått? To par regnvotter er bare smart å ha, du finner rimelige votter på jollyroom, sport1 osv Se etter Norheim, Nordbjørn og isbjøn of Sweden?. Det er ofte tilbud på gode merker som Kattnakken, Reima, Didrickson på nettbutikker hele året. Tise og Finn kan ha mange skatter. Dere må ikke blakke dere helt, selv om barnehagen krever en del yttertøy :) 

Anonymkode: 32d90...0e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som Drammen

Anonymkode: aae24...7f8

AnonymBruker
Skrevet

Tror det står noe sånt på lista vår også - men vi har aldri hatt to regnsett i bhg. I våteste periode for minste har vi kanskje hatt både en regntett parkdress og oljehyre der samtidig. Du virker veldig usikker og må begynne å stole på at du og dine vurderinger er bra nok.

Anonymkode: cd0f6...b69

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det går an å ta en dialog med ped leder på dette. Dette må jo uansett være en veiledende liste og ikke et krav 

Anonymkode: 2d891...9bd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel en selvfølge at et barn har dette? Her har vi to par gortex, to par joggesko, to par sandaler, to par regnstøvler, to par vintersko og et sett med foret regnstøvler. Så 11 par sko. 

I all verden.. vi har veldig god råd og har omtrent halvparten av det der. Vi har ikke dobbelt opp av alt utstyr og når vi av og til har hatt dobbelt opp har det vanligvis hvert unødvendig mye.

Anonymkode: b8a16...555

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det var da voldsomt med klær til et barn, men tror vi har omtrent det samme til barnet vårt likevel. 

Anonymkode: 2c493...610

AnonymBruker
Skrevet

Altså det var vel ikke så veldig anstrengende dette? Du kjøpte inn noe utstyr, da var den jobben over og gjort.

Dette med bleiene og at dere ikke passer inn er en tanke du har fått nå, men for å være ærlig, jeg synes du skal glemme hele den ideen. Det er bare tull. Kjøp samme bleier du alltid har gjort.

Anonymkode: a15f1...bc8

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det å spare penger er det viktigste kan dere kjøpe brukt?

Anonymkode: 60981...7ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Haha, foreldre nå til dags. Hva er det dere innbiller dere ungene deres er laget av. Det er latterlig. Jeg blir kvalm.

Anonymkode: 16f6a...5a1

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Har 5 unger og har aldri hatt dobbelt opp av alt til alle ungene. Det er helt unødvendig. Det er heller ikke slik at man  følge utstyrslisten til barnehagen 

Anonymkode: 0bc02...7cf

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fulgte den lista i bare 1 år. Jeg tar med vått og skittent hver dag og leverer tilbake tørt og rent dagen etter. Tror jeg måtte ha vært utrolig sløv om barnehagen skulle tatt bruk for alt på lista. Gode sko synes jeg er viktig, og han brukte også de mykeste bleiene til Libero rett og slett fordi de kjentes mest behagelige ut. Er de bleiene jeg ville ha brukt selv.

Behovet for ull er individuelt. Jeg måtte ta hjem en del fordi barnet mitt er ekstremt varm av natur, så det funket ikke at de kledde på han helt ukritisk.

Dere merker nok behovet selv. Tror det finnes folk som ikke tar hjem og vasker så ofte, og da er det selvsagt behov for back-up.

Anonymkode: 0fe6e...4b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Høres ut som Drammen

Anonymkode: aae24...7f8

Vi bor i Drammen med barnehagebarn, og barnehagen har ikke en slik utstyrsliste. Pedleder oppfordrer derimot til å ikke kjøpe det dyreste som finnes, og at brukt er topp! 

Anonymkode: 7fb8e...5cb

AnonymBruker
Skrevet

Ta bleier dere trives med. Vi har det meste av det der i barnehagen også, men det er helt ok å si "vi liker disse tøflene med en tynn ullsokk i vi" eller "regndressen her har aldri blitt våt inni så henger igjen softshell bukse og jakke som back up" o.l. aldri hørt om regnvott med ull i, kun foret og uforet. 

Anonymkode: 25757...2a7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn og begge er ferdig med barnehagen nå. Men det skjedde meg også den ene gangen, noe liknende det du TS beskriver. I en barnehage i Oslo var det vanlig med stor utskifting av personale, og en gang kom det ei veldig ivrig ung jente, nyutdannet pedleder, som har også delt en liknende utstyrsliste for alle foresatte. Jeg bare lo av den. Nei, seriøst. På listen som vi fikk utdelt, var det blant andre ting påkrevd en egen ullsett liggende i barnehagen som skift! En ullsett! Skal jeg kjøpe en ull, som er jo minst 500 kr, og bare ha den liggende, og ikke bruke? Neppe. Ja, vi begge har siving jobber og vi bor i det dyreste området i Oslo, blant bare leger og arkitektorer, men hva så. Jeg skal ikke støtte kjøpepress for det, og allerede fra barnehagealder. Jeg så lett bort fra den lista, og samme gjorde alle andre.

Og bare for å nevne den, denne pedlederen, varte akkurat som mange andre, nøyaktig et halvt år før hun ble gravid og flyttet ut av Oslo og byttet jobb. Så godt at jeg ikke fulgt den listen hennes, det ville vært bortkastet til de grader.

Anonymkode: 6cab4...436

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Var det krav om å merke yoghurtbegeret med lapper fra Askeladden også?

• Liker 13
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Det heter ett ullsett. Og det syns jeg da ikke er urimelig å ha i barnehagen? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var det krav om å merke yoghurtbegeret med lapper fra Askeladden også?

Hvilke merkelapper bruker du? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...