AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #1 Del Skrevet 4. august 2023 Jeg har vært syk i ca 3 mnd. og som et resultat av det har jeg absolutt ingen matlys! Blir kvalm av tanken på stort sett alt! Det eneste jeg får i meg er maiskaker med ost. Så, jeg lurte på om noen har forslag til enkle og næringsrike ting man kan spise? Evt. noe jeg kan drikke som fyller magen? Merker at jeg er fullstendig tappet for energi og blir bare mer kvalm av å være sulten. Så er desperat etter å høre om noen av dere har noen ideer jeg ikke har tenkt på selv? Anonymkode: babf0...6d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
queenbii Skrevet 4. august 2023 #2 Del Skrevet 4. august 2023 Foodora Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #3 Del Skrevet 4. august 2023 Burger Taco Pannert kylling Anonymkode: bef92...c16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #4 Del Skrevet 4. august 2023 Jeg synes syrlige ting hjelper når jeg har null matlyst og føler meg litt uggen. Juice, smoothie, yoghurt, sånne ting. Ellers glir for meg pasta, pannekaker (eventuelt bananpannekaker), sånne ting lett ned nesten uansett. Anonymkode: 6b996...683 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #5 Del Skrevet 4. august 2023 Jeg levde på vannmelon da jeg begynte å bli frisk. Om det virkelig er nødvendig å få opp inntaket litt raskt, anbefaler jeg næringsdrikker fra apotek. Drikk de iskalde med sugerør litt langt bak i munnen. Avled deg med mobilen eller YouTube-klipp mens du drikker så får du tenkt på noe annet. Ha alarm på telefonen hver 3.time feks, så tar du en sånn. Så kan du jobbe med matinntaket litt gradvis og i behagelig tempo. Anonymkode: 8929e...f3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #6 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes syrlige ting hjelper når jeg har null matlyst og føler meg litt uggen. Juice, smoothie, yoghurt, sånne ting. Ellers glir for meg pasta, pannekaker (eventuelt bananpannekaker), sånne ting lett ned nesten uansett. Anonymkode: 6b996...683 Juice og muligens smoothie kunne jeg kanskje klart! Takk Anonymkode: babf0...6d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #7 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har vært syk i ca 3 mnd. og som et resultat av det har jeg absolutt ingen matlys! Blir kvalm av tanken på stort sett alt! Det eneste jeg får i meg er maiskaker med ost. Så, jeg lurte på om noen har forslag til enkle og næringsrike ting man kan spise? Evt. noe jeg kan drikke som fyller magen? Merker at jeg er fullstendig tappet for energi og blir bare mer kvalm av å være sulten. Så er desperat etter å høre om noen av dere har noen ideer jeg ikke har tenkt på selv? Anonymkode: babf0...6d1 Salt og sprøtt. Og evnt det først før du putter i deg noe mer. Salt binder magen. Feks salt kjeks eller potet skruer Ellers litt røde druer, litt gulerot, gjerne knaske gulerøtter. Jeg syntes iallefall at gulerot er veldig godt for en kvalm mage. Anonymkode: 85f64...eaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #8 Del Skrevet 4. august 2023 Avokado, veldig sunt og enkelt å lage til/spise. Anonymkode: 7effe...6f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #9 Del Skrevet 4. august 2023 Yoghurt med nøtter og honning. Friskt, litt søtt og ikke for mye smak. Eneste jeg får ned når jeg er kvalm. Du kan ha oppi noen bringebær, blåbær eller banan på sikt, men start i det små. Anonymkode: 2b894...aa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #10 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg levde på vannmelon da jeg begynte å bli frisk. Om det virkelig er nødvendig å få opp inntaket litt raskt, anbefaler jeg næringsdrikker fra apotek. Drikk de iskalde med sugerør litt langt bak i munnen. Avled deg med mobilen eller YouTube-klipp mens du drikker så får du tenkt på noe annet. Ha alarm på telefonen hver 3.time feks, så tar du en sånn. Så kan du jobbe med matinntaket litt gradvis og i behagelig tempo. Anonymkode: 8929e...f3d Vannmelon er ikke så dumt! Det fyller jo magen ganske greit har vurdert nutrilett-drikker. Jeg tror ikke det går ned så lett akkurat, men det er mye mulig kroppen bare trenger å få i seg litt næring for å bli bedre nå, etter 3 mnd med minimalt med mat. Men skal gi det et forsøk og bruke taktikken din! Takk 😍 Anonymkode: babf0...6d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #11 Del Skrevet 4. august 2023 Salte potetbåter også! Anonymkode: 2b894...aa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #12 Del Skrevet 4. august 2023 Jeg sliter i perioder med kvalmt og manglende matlyst og da går det i samme når det kommer til mat Næringstette smoothier med f.eks banan,blåbær,avocado,dadler,peanøttsmør og væske(juice/kokosmelk) Suppe: kutt løk,hvitløk,chilli og ingefær(er bra for kvalme) i biter og surr i olje. I mellomtiden kuttet du opp opp gulrøtter som du så tilsetter sammen vann og grønnsaksbuljong. Kok opp til gulrøttene er møre og tilsett linser(for litt ekstra næring). Kjør glatt med stavmikser og tilsett kokosmelk. Dadler og nøtter Frosne druer og melon Anonymkode: 592a3...752 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Besserwisser Skrevet 10. august 2023 #13 Del Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 21.01): Vannmelon er ikke så dumt! Det fyller jo magen ganske greit har vurdert nutrilett-drikker. Jeg tror ikke det går ned så lett akkurat, men det er mye mulig kroppen bare trenger å få i seg litt næring for å bli bedre nå, etter 3 mnd med minimalt med mat. Men skal gi det et forsøk og bruke taktikken din! Takk 😍 Anonymkode: babf0...6d1 Jeg har vært i en ganske lik situasjon som deg, så jeg vet hvor frustrerende og litt fortvilende det oppleves. Jeg prøvde også en periode med nutridrinker. Utfordringen min er at det jo (synes jeg) ikke smaker godt. Det som hjalp for meg var å lage veldig næringsrike ulike smoothie-varianter. Noen litt tynnere, og andre med en tykk milkshakekonsistens. Det viktigste var å lage dem gode! Jeg opplevde det slik at jeg var så matlei så jeg «brydde meg ikke» om at maten skulle smake bra. Men det forsterket egentlig problemet. Så jeg forsøkte alltid å lage de så gode som mulig. Brått, nesten uten at jeg selv merket det, så begynte jeg å eksperimentere med ulike oppskrifter, både på smak, konsistens, tilbehør mm. Og det gled over i en slags glede i å prøve nye smaker og kombinasjoner. Da økte også interessen for andre ting enn smoothie. Det fungerte i alle fall for meg og er verdt å teste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #14 Del Skrevet 10. august 2023 Knekkebrød med pepperost og chips er det som får min matlyst opp. Anonymkode: bbc62...747 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #15 Del Skrevet 10. august 2023 Berik maten. Du kan blande fløte i en kopp suppe, smoothie, yoghurt. Du kan også tilsette en spiseskje rapsolje. Da får du i deg mer kalorier selv om det bare er en kopp/beger. Bruk smør på skive/knekkebrød/riskake. Pålegg som er fet. F.eks vellagret ost, salami, avokado. Egg er næringsrikt. Spis på knekkebrød med majones. Ulike typer ost på salte kjeks Anonymkode: 6ec5a...6b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #16 Del Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 21.01): Vannmelon er ikke så dumt! Det fyller jo magen ganske greit har vurdert nutrilett-drikker. Jeg tror ikke det går ned så lett akkurat, men det er mye mulig kroppen bare trenger å få i seg litt næring for å bli bedre nå, etter 3 mnd med minimalt med mat. Men skal gi det et forsøk og bruke taktikken din! Takk 😍 Anonymkode: babf0...6d1 Dette bør du egentlig få veiledning av helsepersonell til. Det er en vanlig problemstilling at det er problematisk ikke bare mentalt men også fysisk å få magen i gang igjen etter veldig lite mat i lange sykdomsperioder. Mange av rådene her i tråden er fryktelig dårlige for din situasjon. Du trenger ‘sykekost’. Mat som både fyller magen så den forsiktig får venne seg til mat igjen, men samtidig være lettfordøyelig, og helst også næringsrikt. Generelt sett er kokt mat, og most mat lettere å fordøye. Anonymkode: c3f21...a81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Besserwisser Skrevet 14. august 2023 #17 Del Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (På 13.8.2023 den 2.12): Dette bør du egentlig få veiledning av helsepersonell til. Det er en vanlig problemstilling at det er problematisk ikke bare mentalt men også fysisk å få magen i gang igjen etter veldig lite mat i lange sykdomsperioder. Mange av rådene her i tråden er fryktelig dårlige for din situasjon. Du trenger ‘sykekost’. Mat som både fyller magen så den forsiktig får venne seg til mat igjen, men samtidig være lettfordøyelig, og helst også næringsrikt. Generelt sett er kokt mat, og most mat lettere å fordøye. Anonymkode: c3f21...a81 Hvilke av rådene mener du er «fryktelig dårlig» og hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå