Ugle83 Skrevet 4. august 2023 #1 Skrevet 4. august 2023 Jeg ble sykmeldt fra jobben for 6 uker siden. Dette fordi jeg var ekstremt trøtt, gråt lett og hadde en konstant hodepine etter mye stress på jobb og hjemme. Jeg tenkte at jeg antagelig er utbrent. Da er rådene at man skal hvile mye. De første to ukene hvilte jeg mye. Men i det siste har jeg tenkt at jeg egentlig er deprimert. Da er rådene at man skal være aktiv og tvinge seg selv til å gjøre ting. Jeg leste at man kan ikke hvile seg ut av depresjonen. Jeg har gjort litt yoga, gått korte turer. Har presset meg til ørlite jogging, men må slepe bena opp bakken for å komme hjem. Det er krevende med aktivitet. Må også sove på dagen hver dag. Jeg prøver å tenke positivt, være takknemlig osv men får det liksom ikke til. Syntes det er trist at jeg ikke er på jobb og føler meg veldig mislykket. Når jeg leser om symptomer på utbrenthet og depresjon er det så mye likt, blant annet lite energi og utmattelse. Tristhet går også igjen på begge. Noen som egentlig skjønner forskjellen på utbrenthet og depresjon? Noen som har erfaring hvordan dere ble bedre. Hvile, aktivitet eller begge deler?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #2 Skrevet 4. august 2023 Kjempevanskelig!!! Psykiater sa til meg at det er to sider av samme sak, at utbrenthet er psykisk vel så mye, at det ikke er enten eller… Anonymkode: 41814...9ec 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #3 Skrevet 4. august 2023 Dette handler mest om mangel på mineraler og ubalanse i elektrolytter. Bytt ut koksalt med havsalt (det er vanskelig, siden 75% av inntaket av koksalt kommer fra ferdigmat) og gi kroppen tilbud om mineraler ved å ta ta tilskudd av sink, magnesium og jod, så går det seg til. Havsalt består av 16% magnesiumsalt. Hvis du greier å erstatte koksalt 100% med havsalt, har du nok tilskudd av magnesium. Opptaket av mineraler fra fordøyelsen blir nøye regulert av hormoner, så det er ikke mulig å bli forgiftet av mineraltilskudd. Poenget er å ha nok mineraler i fordøyelsen når kroppen trenger det. Anonymkode: 79375...082 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #4 Skrevet 4. august 2023 Hva tror legen din det er da? Det finnes jo enkle depresjonstester man kan ta selv på nett. Selv om du føler at de tingene du gjør nå ikke hjelper, så betyr ikke det at det ikke er depresjon. Det tar gjerne litt tid å bli bedre, hvis det er depresjon du har så går som regel over i løpet av 3 til 6 måneder. Du behøver jo ikke å presse deg til å jogge. En kort tur ut på formiddagen (pga. lyset, søvnhygiene, døgnrytme) hver dag er mer enn bra nok. Prøv å ikke tenke på deg selv som mislykket. Du er ikke mislykket, du er syk akkurat nå. Det kan du ikke noe for. Vær vennlig mot deg selv i tankene. Anonymkode: 7a21c...006 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #5 Skrevet 4. august 2023 Jeg har aldri vært deprimert, så kan ikke si forskjellen på de to. Men har vært utbrent og hatt mye utmattelse. Da har jeg ingen energi, kroppen er tung og det er som jeg er hundre prosent utladet. Samtidig er jeg like glad, positiv og ser fremover, uten å være trist, lei meg og negativ. Har i stedet hatt dårlig samvittighet for jobb, for å ikke kunne være der og gjøre mine oppgaver. Anonymkode: 0ad44...4b0 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #6 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Dette handler mest om mangel på mineraler og ubalanse i elektrolytter. Bytt ut koksalt med havsalt (det er vanskelig, siden 75% av inntaket av koksalt kommer fra ferdigmat) og gi kroppen tilbud om mineraler ved å ta ta tilskudd av sink, magnesium og jod, så går det seg til. Havsalt består av 16% magnesiumsalt. Hvis du greier å erstatte koksalt 100% med havsalt, har du nok tilskudd av magnesium. Opptaket av mineraler fra fordøyelsen blir nøye regulert av hormoner, så det er ikke mulig å bli forgiftet av mineraltilskudd. Poenget er å ha nok mineraler i fordøyelsen når kroppen trenger det. Anonymkode: 79375...082 For noe forbanna piss. Depresjon er en alvorlig sykdom som behandles med helt andre grep enn å bytte ut saltet. Utbrenthet er alvorlig og handler om overanstrengelse og ikke mineraler. Folk dør av disse sykdommene, sånne elendige råd som du kommer med her kan ødelegge livsviktig behandling Anonymkode: cd79c...86c 18 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #7 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Dette handler mest om mangel på mineraler og ubalanse i elektrolytter. Bytt ut koksalt med havsalt (det er vanskelig, siden 75% av inntaket av koksalt kommer fra ferdigmat) og gi kroppen tilbud om mineraler ved å ta ta tilskudd av sink, magnesium og jod, så går det seg til. Havsalt består av 16% magnesiumsalt. Hvis du greier å erstatte koksalt 100% med havsalt, har du nok tilskudd av magnesium. Opptaket av mineraler fra fordøyelsen blir nøye regulert av hormoner, så det er ikke mulig å bli forgiftet av mineraltilskudd. Poenget er å ha nok mineraler i fordøyelsen når kroppen trenger det. Anonymkode: 79375...082 Det der er det største sprøytet jeg noen gang har lest! Anonymkode: 904f2...f1a 16 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #8 Skrevet 4. august 2023 Begynn å løft. Styrketrening. Få litt muskler i armer og ben. Det styrker kroppen. Begynn med løfte vannflasker. Øk på etterhvert. Trening med egen kroppsvekt er fantastisk bra for psyken. Lykke til og ikke gi deg. Anonymkode: 0dec0...52e 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #9 Skrevet 5. august 2023 Hva har legen din sagt? Hva anbefalte han eller hun? Anonymkode: 43e70...826 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #10 Skrevet 5. august 2023 Ugle83 skrev (11 timer siden): Jeg ble sykmeldt fra jobben for 6 uker siden. Dette fordi jeg var ekstremt trøtt, gråt lett og hadde en konstant hodepine etter mye stress på jobb og hjemme. Jeg tenkte at jeg antagelig er utbrent. Da er rådene at man skal hvile mye. De første to ukene hvilte jeg mye. Men i det siste har jeg tenkt at jeg egentlig er deprimert. Da er rådene at man skal være aktiv og tvinge seg selv til å gjøre ting. Jeg leste at man kan ikke hvile seg ut av depresjonen. Jeg har gjort litt yoga, gått korte turer. Har presset meg til ørlite jogging, men må slepe bena opp bakken for å komme hjem. Det er krevende med aktivitet. Må også sove på dagen hver dag. Jeg prøver å tenke positivt, være takknemlig osv men får det liksom ikke til. Syntes det er trist at jeg ikke er på jobb og føler meg veldig mislykket. Når jeg leser om symptomer på utbrenthet og depresjon er det så mye likt, blant annet lite energi og utmattelse. Tristhet går også igjen på begge. Noen som egentlig skjønner forskjellen på utbrenthet og depresjon? Noen som har erfaring hvordan dere ble bedre. Hvile, aktivitet eller begge deler? Blir deppa av utbrentheten jeg. Fordi j ikke klarer no inkludert å slappe av. Pga fått tinnitus av det hele og. Så aner ikke. Prøver å «hvile» m å gjøre småting i små doser Anonymkode: 41814...9ec 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #11 Skrevet 5. august 2023 For meg høres det ut som en depresjon. Det å ikke finne noe godt i ting eller ha lyst tyder på de. Har vært begge deler. Som utbrent aå jeg fremmover. Og kunne planlegge. Nå som deprimert planlegger jeg ikke lystige aktiviteter. Anonymkode: ed6ea...8f0
Bombasi Skrevet 5. august 2023 #12 Skrevet 5. august 2023 (endret) Ugle83 skrev (14 timer siden): Jeg ble sykmeldt fra jobben for 6 uker siden. Dette fordi jeg var ekstremt trøtt, gråt lett og hadde en konstant hodepine etter mye stress på jobb og hjemme. Jeg tenkte at jeg antagelig er utbrent. Da er rådene at man skal hvile mye. De første to ukene hvilte jeg mye. Du skriver at ditt sykdomsbilde har kommet av mye stress på jobb og hjemme. Da tenker jeg at du er utbrent, men har fått depresjon som symptom i tillegg. Du skriver samtidig at det er krevende med aktivitet. Litt usikker hva du legger i det, men er du margsliten så tenker jeg at du bør finne en balanse mellom aktivitet og hvile, og ikke pushe for mye. Pusher du en utbrent kropp for mye så kan du gjøre det verre og/eller forlenge sykdomsforløpet. For øvrig bør du ikke undergrave belastningen depresjon kan gi. Er kroppen din helt nedkjørt som følge av depresjon så bør du være forsiktig med å pushe for hardt da også. Det viktige er å lytte til kroppen. Responderer du negativt på aktivitet, så er kanskje ikke det løsningen din, uansett om du har depresjon eller utbrenthet. Når du har depresjon eller utbrenthet er det viktig å gjøre ting som gir deg noe, noe som du klarer å gjennomføre og som du liker å gjøre. Det kan være en god serie, god mat, en bok, håndarbeid, litt hagearbeid eller uansett. Det handler om å skape mestring. Og mestring kan du bygge ved å gjøre "små ting" i hverdagen. Samt viktigst av alt å senke skuldrene og prøve å ufarliggjøre situasjonen din. Joda, du har det tøft og vondt, men det tar ikke livet av deg og du vil komme ut av det. Så slapp av. Prøv å distanser deg fra sykdomsbildet ditt med å vite at dette skal du klare å komme igjennom, alt vil bli bra, du må bare bruke tiden på å komme deg etter langvarig påkjenning. Og ikke stress over jobben. Du må tenke på deg selv og du må bruke den tiden du trenger. La jobb være jobb. Du og din helse er alt for deg. "Tenke positivt". Synes det er et oppskrytt råd. Det er mye lettere å uskadeliggjøre situasjonen, senke skuldrene og prøve å skape mestring. Ironisk nok fører dette til positivitet. Så kanskje du bør prøve det heller. Og så se fremover. La verden styre sitt eget løp, og bruk tiden på å ta vare på deg selv utifra hva du liker og hvordan kroppen din responderer, og så skaper du dine egne råd. Vi er alle individualister. Endret 5. august 2023 av Bombasi 4 1
Veggdyret Skrevet 5. august 2023 #13 Skrevet 5. august 2023 Selv ved depresjon er jo ikke rådet at du skal pushe deg selv hardt, men: - gå en tur i rolig tempo og nyt naturen - sørg for å holde normal hygiene, gjør gjerne litt ekstra for deg selv (neglelakk, ansiktsmaske eller noe sånt) - spis sunt - hold kontakt med mennesker som ikke stresser deg/drar deg ned - gjør noe som gjør deg glad hver dag, om det så er PC-spill, en god bok eller en fengende TV-serie Alt dette er råd man lett kan følge uansett om man er deprimert eller utbrent, ville jeg tro. 6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #14 Skrevet 5. august 2023 Det er da ingen rart vet at ti forskjellige tilstander/lidelser/sykdommer har ulik tilnærming. Anonymkode: a6362...5a6 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #15 Skrevet 5. august 2023 Ugle83 skrev (16 timer siden): Jeg ble sykmeldt fra jobben for 6 uker siden. Dette fordi jeg var ekstremt trøtt, gråt lett og hadde en konstant hodepine etter mye stress på jobb og hjemme. Jeg tenkte at jeg antagelig er utbrent. Da er rådene at man skal hvile mye. De første to ukene hvilte jeg mye. Men i det siste har jeg tenkt at jeg egentlig er deprimert. Da er rådene at man skal være aktiv og tvinge seg selv til å gjøre ting. Jeg leste at man kan ikke hvile seg ut av depresjonen. Jeg har gjort litt yoga, gått korte turer. Har presset meg til ørlite jogging, men må slepe bena opp bakken for å komme hjem. Det er krevende med aktivitet. Må også sove på dagen hver dag. Jeg prøver å tenke positivt, være takknemlig osv men får det liksom ikke til. Syntes det er trist at jeg ikke er på jobb og føler meg veldig mislykket. Når jeg leser om symptomer på utbrenthet og depresjon er det så mye likt, blant annet lite energi og utmattelse. Tristhet går også igjen på begge. Noen som egentlig skjønner forskjellen på utbrenthet og depresjon? Noen som har erfaring hvordan dere ble bedre. Hvile, aktivitet eller begge deler? Aktivitet trenger ikke bety trening/fysisk aktivitet. Det kan selvsagt innebære trening dersom trening gjør/føles godt. Dersom du er utbrent med depresjon som symptom (det har jeg vært flere ganger pga underliggende tilstand) er løsningen annen aktivitet enn fysisk, og det viktigste er at det er noe du har pleid å like. Hensikten med aktivitet mot depresjon, er å ikke bli sittende hjemme alene og råtne på rot - både depresjon og utbrenthet blir verre (og forsterker hverandre) i isolasjon. Kino, strikking, vennebesøk, familiebesøk, bibliotek, shopping, handling, hagearbeid, kafé og mye annet er aktivitet som er bra ved depresjon og samtidig gjennomførbart ved utbrenthet. Anonymkode: e8c36...783 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #16 Skrevet 5. august 2023 Ugle83 skrev (17 timer siden): Jeg ble sykmeldt fra jobben for 6 uker siden. Dette fordi jeg var ekstremt trøtt, gråt lett og hadde en konstant hodepine etter mye stress på jobb og hjemme. Jeg tenkte at jeg antagelig er utbrent. Da er rådene at man skal hvile mye. De første to ukene hvilte jeg mye. Men i det siste har jeg tenkt at jeg egentlig er deprimert. Da er rådene at man skal være aktiv og tvinge seg selv til å gjøre ting. Jeg leste at man kan ikke hvile seg ut av depresjonen. Jeg har gjort litt yoga, gått korte turer. Har presset meg til ørlite jogging, men må slepe bena opp bakken for å komme hjem. Det er krevende med aktivitet. Må også sove på dagen hver dag. Jeg prøver å tenke positivt, være takknemlig osv men får det liksom ikke til. Syntes det er trist at jeg ikke er på jobb og føler meg veldig mislykket. Når jeg leser om symptomer på utbrenthet og depresjon er det så mye likt, blant annet lite energi og utmattelse. Tristhet går også igjen på begge. Noen som egentlig skjønner forskjellen på utbrenthet og depresjon? Noen som har erfaring hvordan dere ble bedre. Hvile, aktivitet eller begge deler? Har du gått på sparebluss lenge så tar det lang tid å få fysikken på topp igjen. Kanskje du rett og slett skal slå det til ro med at du ikke må stresse deg i form. Jogge kan du gjøre senere. Bruk heller rolige aktiviteter mer yoga med fokus på resetting av nervesystemet systematisk kanskje? Jogging er stress for ett allerede overstimulert nervesystem. Anonymkode: 3d79f...a24 2
Ugle83 Skrevet 5. august 2023 Forfatter #17 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva har legen din sagt? Hva anbefalte han eller hun? Anonymkode: 43e70...826 Legen har ikke gitt meg noen diagnose. Jeg er fortsatt under utredning. Har tatt en del prøver. Takk for mange fine tips fra dere. ts 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #18 Skrevet 5. august 2023 Har slitt med depresjon. Og "hvile" for meg er mental hvile. Fri fra stress. Det betyr ikke å være fysisk inaktiv. Selv om hodet er slitent så er ikke automatisk kroppen det selv om det er vanskelig å skille de tingene. Tvert imot så har trening fungert desidert best for meg for mentale utfordringer. Men trening tar mye energi i starten. Da jeg begynte å jogge for 5 år siden måtte jeg ofte legge meg på sofaen hele kvelden etterpå. Det tok meg lang tid å bygge opp kroppen slik at treningen ga energi i stedet for å ta. Nå når jeg har trent regelmessig i mange år så er det kroppens normaltilstand. Merker at tungsinnet kryper på når jeg ikke gidder å være aktiv. Men det tar tid. Vil anbefale deg å legge inn daglig aktivitet som en velværestrategi, men du trenger ikke pushe deg for hardt i starten som jeg gjorde. Eller gjør det og aksepter at det er en kneik du må komme over for å få best mental utbytte av aktivitet på sikt. Anonymkode: b55ec...c36
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #19 Skrevet 31. august 2023 Hei igjen, Legen mener jeg har en depresjon. Jeg jobber nå 20 % og prøver å trene litt. Men er fortsatt veldig trøtt med vondt i hodet, samt vanskelig å konsentrere seg. Jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg ut av dette. Jeg er henvist til psykolog, men det tar jo litt tid. ts Anonymkode: 03c07...375
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #20 Skrevet 31. august 2023 Ugle83 skrev (På 4.8.2023 den 20.47): Jeg ble sykmeldt fra jobben for 6 uker siden. Dette fordi jeg var ekstremt trøtt, gråt lett og hadde en konstant hodepine etter mye stress på jobb og hjemme. Jeg tenkte at jeg antagelig er utbrent. Da er rådene at man skal hvile mye. De første to ukene hvilte jeg mye. Men i det siste har jeg tenkt at jeg egentlig er deprimert. Da er rådene at man skal være aktiv og tvinge seg selv til å gjøre ting. Jeg leste at man kan ikke hvile seg ut av depresjonen. Jeg har gjort litt yoga, gått korte turer. Har presset meg til ørlite jogging, men må slepe bena opp bakken for å komme hjem. Det er krevende med aktivitet. Må også sove på dagen hver dag. Jeg prøver å tenke positivt, være takknemlig osv men får det liksom ikke til. Syntes det er trist at jeg ikke er på jobb og føler meg veldig mislykket. Når jeg leser om symptomer på utbrenthet og depresjon er det så mye likt, blant annet lite energi og utmattelse. Tristhet går også igjen på begge. Noen som egentlig skjønner forskjellen på utbrenthet og depresjon? Noen som har erfaring hvordan dere ble bedre. Hvile, aktivitet eller begge deler? Begge deler er riktig. Først hvile, nulle ut, så begynne å ta tak i ting. Først begynner du med småting du liker å gjøre. Og pusler litt med må ting. Også gradvis komme deg litt tilbake. Anonymkode: eb5b7...409 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå