AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #1 Skrevet 4. august 2023 Har en tenåringsdatter som strever med div. Blant annet sosial angst, manglende mestring på skolen, spiseforstyrrelser, ja.. For å tørre å gå ut døra har hun fått for seg at hun må sminke seg, å det i timer med mange produkter. Hun har ikke mulighet å jobbe slik ting er nå, så når hun ber om sminketing har jeg betalt for det.( alternativet er at hun ikke går ut ytterdøra, å da blir hun enda dårligere) I det siste har det blitt mye penger da det stadig dukker opp produkter hun må ha. Jeg prøver å ha oversikt hva som er "må ha" produkt og "lyst å ha" produkt, men siden jeg aldri har brukt særlig sminke er det ikke lett. Satt å vurderte at kanskje det beste ville ha vært å gi henne månedslønn som skal dekke sminken, så hun må prioritere litt mer. Så til spørsmålet, hva må en forvente sminke koster i måneden for en tenåring? (inkluderer renseprodukter og kremer inn under sminke) Anonymkode: b8534...f1b 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #2 Skrevet 4. august 2023 500 kr bør holde i massevis dersom man faktisk bruker produktene man kjøper og ikke kjøper dyre luksusprodukter. Hilsen fra en jåledukke. Anonymkode: edd40...f49 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #3 Skrevet 4. august 2023 Koster en del når man begynner å bygge opp samlingen, men så er det jo bare når noe er tomt Anonymkode: 8429d...3ed
Gjest ti10 Skrevet 4. august 2023 #4 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 500 kr bør holde i massevis dersom man faktisk bruker produktene man kjøper og ikke kjøper dyre luksusprodukter. Hilsen fra en jåledukke. Anonymkode: edd40...f49 I utgangspunktet enig, men så kommer det an på om det kun er til normalt bruk for en tenåring, kun for å gå ut døra, eller mer som en hobby, dvs. litt som Leah Behn, at hun holder på i flere timer og tester og prøver, da kan det fort gå mer.
cisco1 Skrevet 4. august 2023 #5 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): 500 kr bør holde i massevis dersom man faktisk bruker produktene man kjøper og ikke kjøper dyre luksusprodukter. Hilsen fra en jåledukke. Anonymkode: edd40...f49 Pr mnd?! 4
Gjest Refreng Skrevet 4. august 2023 #6 Skrevet 4. august 2023 Kanskje dumt spørsmål, men går hun til psykolog?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #7 Skrevet 4. august 2023 Hun manipulerer deg. Sett grenser. Hun trenger grenser. Anonymkode: 61509...a11 10 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #8 Skrevet 4. august 2023 Ville gitt henne rundt 300 kr. Hun trenger ikke kjøpe nye produkter hele tiden. Hun kan kjøpe brukt eller pakker med sminke via Finn/Tise. Trenger hun mer penger kan hun finne seg en jobb. Anonymkode: ce5d0...507 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #9 Skrevet 4. august 2023 ti10 skrev (8 minutter siden): I utgangspunktet enig, men så kommer det an på om det kun er til normalt bruk for en tenåring, kun for å gå ut døra, eller mer som en hobby, dvs. litt som Leah Behn, at hun holder på i flere timer og tester og prøver, da kan det fort gå mer. Jeg tenker at jeg skal dekke "nødvendige" , og så får hun ønske/spare selv til det som er mer hobby. Ts Anonymkode: b8534...f1b 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #10 Skrevet 4. august 2023 Refreng skrev (5 minutter siden): Kanskje dumt spørsmål, men går hun til psykolog? Ja Ts Anonymkode: b8534...f1b 1
Mt3 Skrevet 4. august 2023 #11 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ville gitt henne rundt 300 kr. Hun trenger ikke kjøpe nye produkter hele tiden. Hun kan kjøpe brukt eller pakker med sminke via Finn/Tise. Trenger hun mer penger kan hun finne seg en jobb. Anonymkode: ce5d0...507 Hæ, kjøpe brukt sminke? Ville du brukt det selv? Sminke kan ikke akkurat vaskes 11 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #12 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun manipulerer deg. Sett grenser. Hun trenger grenser. Anonymkode: 61509...a11 Mulig, så prøver å sette rammer rundt det vet å gi henne mer ansvar via et budsjett/lommepenger. Men dette er ganske komplisert. Om sminke hjelper henne ut av huset så hun ikke blir verre. Og så at hun kan være litt sosial. Å klare å dra til timene hos diverse instanser, blant annet Abup, ja, så tenker jeg at det er verdt det. Ts Anonymkode: b8534...f1b 2 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #13 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ville gitt henne rundt 300 kr. Hun trenger ikke kjøpe nye produkter hele tiden. Hun kan kjøpe brukt eller pakker med sminke via Finn/Tise. Trenger hun mer penger kan hun finne seg en jobb. Anonymkode: ce5d0...507 Som sagt, akkurat nå er hun ikke istand til å jobbe, i perioder har hun ikke vært i stand til å gå på skole en gang. Å jeg gjør hva jeg kan for å hjelpe og støtte for at hun skal komme tilbake til rett spor, og ikke havne som ung ufør om noen år... Så jeg lurer egentlig bare hva sminke og hudprodukter koster i måneden, sånn minimum, for jeg har ikke peiling, å kan nok bli lurt. Ts Anonymkode: b8534...f1b 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #14 Skrevet 4. august 2023 selv om hun ikke kan jobbe så kan hun prøve og gjøre ting hjemme Anonymkode: f5ce9...537 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #15 Skrevet 4. august 2023 9 minutter siden, Mt3 said: Hæ, kjøpe brukt sminke? Ville du brukt det selv? Sminke kan ikke akkurat vaskes Jeg kjøper brukt sminke, hudpleie og klær ofte. Noen ganger for å prøve et produkt før jeg kjøper til full pris eller som en liten protest mot kjøpepress. Jeg har fulltidsjobb, så det handler ikke om penger. Anonymkode: ce5d0...507 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #16 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): selv om hun ikke kan jobbe så kan hun prøve og gjøre ting hjemme Anonymkode: f5ce9...537 Hun er i gode perioder god til å hjelpe til hjemme, men forsatt mine penger da... Ts Anonymkode: b8534...f1b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #17 Skrevet 4. august 2023 200,- i mnd. Huden hennes blir helt ødelagt av å bruke masse sminke hver dag. Og på lang sikt blir verken huden eller psyken bedre av å maskere bort symptomer Anonymkode: f07b0...79b 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #18 Skrevet 4. august 2023 Kan du gi lommepenger for ulike oppgaver i stedet? Så kan hun bruke de pengene hun får i lommepenger på sminke? Da kan du både motivere henne til å gjøre mer, samtidig som hun gjør seg fortjent til sminken - og ikke bare får den. Du må jo ha et tak her også så klart. Anonymkode: 6a835...96e 5 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #19 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 500 kr bør holde i massevis dersom man faktisk bruker produktene man kjøper og ikke kjøper dyre luksusprodukter. Hilsen fra en jåledukke. Anonymkode: edd40...f49 Hun kjøper en del produkter på Normal, H&M og makeupmekka tror jeg, så er jo ikke dyre ting, men det er så mye forskjellig Anonymkode: b8534...f1b
Lorieen Skrevet 4. august 2023 #20 Skrevet 4. august 2023 Gi henne oppgaver hjemme og lommepenger ut i fra disse. Så bruker hun disse pengene som hun selv vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå