AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #41 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 20.34): Er det vanlig/rart å spørre hva det er til middag når man blir bedt på middag? Hva tenker dere? Anonymkode: d2898...8b9 hvis det er informasjon man trenger for å håndtere allergi eller livssyn, så er det ok. Hvis man bare er kresen eller nysgjerrig - nei, det er rart. Anonymkode: 9498c...26c
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #42 Skrevet 7. august 2023 I min vennegjeng er vi godt voksne, ingen har allergier eller intoleranser, og alle er temmelig altetende. Så ingen spør om meny på forhånd. Skal jeg be et nytt bekjentskap på middag spør jeg alltid om det er noe de ikke tåler eller liker. Anonymkode: 824ca...0a9
Arkana Skrevet 7. august 2023 #43 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg tør ikke be folk jeg ikje kjenner veldig VELDIG godt til middag lengre!!! Grunnen? Er så aaaaltfor mange som ikke skal ha ditt, og ikke datt... går på diett, er vegan, og allergisk for både ene og andre....- gjerne innbildt også iblandt.. Folk har blitt for kresne og vanskelig spør du meg! Anonymkode: 1f6a6...28b Dette er en problemstilling jeg bare har hørt om på KG. I virkeligheten kjenner vi én med nøtteallergi og ellers ingen andre som har spesielle behov innen mat, og med tre barn og ørten bursdager gjennom årene har jeg ennå ikke opplevd andre behov enn halalmat. Ingen allergier, ingen veganere/vegetarianere, ingenting. Etter en diskusjon i venneflokken viste det seg også at alle vi kjenner hadde samme erfaring som oss. Men på KG ser det ut til å være en opphopning av mennesker som tydeligvis bare kjenner allergikere, veganere, muslimer, folk på diett og folk som later som de er allergikere. Merkelige greier.... 2
Bombasi Skrevet 7. august 2023 #44 Skrevet 7. august 2023 Tror aldri jeg har blitt bedt på mat uten å bli informert om hva som serveres. "Vil du spise hos oss i morgen? Vi lager lapskaus (eller noe annet)", er en vanlig innbydningsfrase. Skjønner ikke at det skal være hemmelig hva som serveres. Og skjønner heller ikke at det skal være galt i å spørre. Folk har allergier, intoleranser, forskjellige matbehov, liker/misliker forskjellige retter osv, samt at mat varierer veldig i kryddergrad. Er ganske kjipt å bli bedt på mat med "hemmelig" meny, og så få servert en chiligryte man ikke kan spise. Tåler man ikke et spørsmål om hva som serveres så burde man vel la være å innby. Men som sagt, heldigvis har jeg aldri vært nødt til å spørre. For menyen blir alltid inkludert i innbydelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #45 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du mener at i din vennekrets så stiller alltid verten med drikkevarer... For det er absolutt ikke slik i alle kretser. Vi tar med vin eller øl som passer til maten, og som drikkes til maten. Vi tar aldri med vin som skal settes i skapet... Og vi bestemmer vanligvis menyen før vi inviterer. Jeg rekker sjeldent både handle inn og lage mat til ett selskap samme dag, de fleste planlegger og tar ikke slikt på sparket. Og i alle fall ikke om jeg i tillegg må innom polet. Anonymkode: 4af59...d19 Nei, selvsagt mener jeg ikke min vennekrets, jeg snakker om hva som er vanlig skikk og bruk. Jeg både arrangerer selv og går i mange middager i mange ulike miljøer både i inn- og utland, og det er dette som er vanlig. Med andre ord, jeg svarte på HI. (At enkelte kretser og tette vennegjenger velger å gjøre det på andre måter er selvsagt deres sak, men da vet man vel det og trenger ikke å spørre andre). Anonymkode: 3260f...901 1 1
Alauda Skrevet 7. august 2023 #46 Skrevet 7. august 2023 Bombasi skrev (1 time siden): Tror aldri jeg har blitt bedt på mat uten å bli informert om hva som serveres. "Vil du spise hos oss i morgen? Vi lager lapskaus (eller noe annet)", er en vanlig innbydningsfrase. Skjønner ikke at det skal være hemmelig hva som serveres. Og skjønner heller ikke at det skal være galt i å spørre. Folk har allergier, intoleranser, forskjellige matbehov, liker/misliker forskjellige retter osv, samt at mat varierer veldig i kryddergrad. Er ganske kjipt å bli bedt på mat med "hemmelig" meny, og så få servert en chiligryte man ikke kan spise. Tåler man ikke et spørsmål om hva som serveres så burde man vel la være å innby. Men som sagt, heldigvis har jeg aldri vært nødt til å spørre. For menyen blir alltid inkludert i innbydelsen. Motsatt her, sjeldent jeg får vite hva som serveres i forbindelse med en middagsinvitasjon
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #47 Skrevet 7. august 2023 Jeg sier alltid fra om hva vi skal servere når vi inviterer på middag. Er jo folk som ikke liker enkelte retter, så da får de mulighet til å takke nei. Ikke alle som liker fårikål, lutefisk, bacalao, gravet laks osv. Anonymkode: ae74b...79c
CrazyCatLady2500 Skrevet 7. august 2023 #48 Skrevet 7. august 2023 Jeg tåler laktose så dårlig at jeg nesten må spørre.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #49 Skrevet 7. august 2023 Ikke vanlig å spørre, men helt innafor om man har spesielle allergier el.l. Evt er det pk å spørre om man planlegger å ta med en vin som passer til maten…. Anonymkode: 63bc4...625
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #50 Skrevet 8. august 2023 Jeg pleier å gi beskjed om noe serveres som kanskje ikke alle liker. F.eks sushi, reker, sterk mat. Da kan de evt spise før eller ta med noe annet som passer. Jeg spør av og til selv. Skjønner ikke hvorfor rett skal "skjules" Anonymkode: ad336...4a7
Fru Uperfekt Skrevet 8. august 2023 #51 Skrevet 8. august 2023 Pleier å oppgi hovedretten. Feks har vi skalldyrfest en kveld i året, rådyrsteik en kveld, tapas en kveld og sprengt torsk en kveld (har flere pr år men kun disse fire er faste)
Fru Uperfekt Skrevet 8. august 2023 #52 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (På 6.8.2023 den 0.04): Veldig spesielt å spørre om synes jeg! Jeg har selv spurt, men det var når jeg skulle ta med vin. Greit å vite om jeg skal ta med vin tilpasset lam eller kylling feks. Men jeg har forståelse for at barnefamilier evt spør! Det er ikke veldig gøy å være hverken gjest eller vertskap om det er noen barn som ikke klarer å få ned maten, foreldrene blir flaue og vertskapet føler seg utilpass. Så skal jeg ha barn på besøk, så forteller jeg hva jeg tenker å servere (tenkte nok ikke på dette før jeg fikk egne). Og koster meg veldig lite å tilpasse litt «det står reker på menyen, men jeg har pølser/fiskekaker som kan slenges på grillen om det faller bedre i smak hos de minste!». Anonymkode: ebd03...a8e Jeg har barn men de spiser nærmest alt (ikke like glad i alt men de spiser det de får servert) feks liker ikke ene barnet mitt fiskepinner (men elsker blåskjell og blekksprut) men hen spiste fiskepinnene hen fikk servert i dag. Ett annet barn liker ikke lutefisk, men vet at en da kamuflerer fisken med tilbehøret så de trenger ikke å like maten for å spise den
Fru Uperfekt Skrevet 8. august 2023 #53 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er aldri noen grunn til å spørre om det. Noen nevner at vinen de har med skal passe. Men hvis du tar med vin, så er det en gave til vertskapet, det er jo ikke meningen at den skal serveres til maten. Vertskapet har allerede kjøpt inn den vinen de ønsker å servere. Når det gjelder allergier, intoleranser, religiøse begrensinger, så vet vel venner sånt allerede. Er det nye bekjentskaper som har invitert, så er det ditt ansvar som gjest å opplyse om sånt (og eventuelt tilby deg å ta med erstatning hvis det er veldig spesielt). Du spør aldri hva som skal serveres. Ofte bestemmer man jo ikke menyen før samme dag. Anonymkode: 3260f...901 Enig om vinen, får vi vin/sjokolade e.l så settes det i vinkjelleren til senere, men menyen bestemmes god tid i forveien.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #54 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 20.34): Er det vanlig/rart å spørre hva det er til middag når man blir bedt på middag? Hva tenker dere? Anonymkode: d2898...8b9 Kommer litt an på hvem man skal til. Egen familie er ok, men hos andre syns jeg det blir uhøflig. Med mindre vedkommende har utfordringer mht mat. Enten allergier eller andre forstyrrelser. Anonymkode: 03464...2bd
Fru Uperfekt Skrevet 8. august 2023 #55 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du mener at i din vennekrets så stiller alltid verten med drikkevarer... For det er absolutt ikke slik i alle kretser. Vi tar med vin eller øl som passer til maten, og som drikkes til maten. Vi tar aldri med vin som skal settes i skapet... Og vi bestemmer vanligvis menyen før vi inviterer. Jeg rekker sjeldent både handle inn og lage mat til ett selskap samme dag, de fleste planlegger og tar ikke slikt på sparket. Og i alle fall ikke om jeg i tillegg må innom polet. Anonymkode: 4af59...d19 Er faktisk relativt normalt at vertskapet stiller med vin
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #56 Skrevet 8. august 2023 Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden): Er faktisk relativt normalt at vertskapet stiller med vin Det kommer nok helt an på kulturen/normen i den enkelte familie/vennekrets. I min vennekrets tar man med drikke til seg selv. Evt en vin til vertsskapet som takk for invitasjonen. Dette gjelder også om man blir invitert i bursdag. Dersom vertsskapet holder alkoholholdig drikke blir det som regel nevnt i invitasjonen. Da er det derimot oftest snakk om runde tall o.l. Vi er en relativt stor vennekrets og familie. Vi har alle samme kulturen og normen rundt disse tingene og vi bor i en storby. For oss blir det altså heller unormalt å få servert alkohol i vanlige middagsselskap. Anonymkode: 03464...2bd
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #57 Skrevet 8. august 2023 Det er helt ok å spørre Anonymkode: 6f811...f5b
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #58 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er aldri noen grunn til å spørre om det. Noen nevner at vinen de har med skal passe. Men hvis du tar med vin, så er det en gave til vertskapet, det er jo ikke meningen at den skal serveres til maten. Vertskapet har allerede kjøpt inn den vinen de ønsker å servere. Når det gjelder allergier, intoleranser, religiøse begrensinger, så vet vel venner sånt allerede. Er det nye bekjentskaper som har invitert, så er det ditt ansvar som gjest å opplyse om sånt (og eventuelt tilby deg å ta med erstatning hvis det er veldig spesielt). Du spør aldri hva som skal serveres. Ofte bestemmer man jo ikke menyen før samme dag. Anonymkode: 3260f...901 Jo, det kan være grunner du ikke vet om. Det kan være helsemessige utfordringer knyttet til mat som ikke er allergier/intoleranser. Anonymkode: 6f811...f5b 1
Brunhilde Skrevet 8. august 2023 #59 Skrevet 8. august 2023 CrazyCatLady2500 skrev (10 timer siden): Jeg tåler laktose så dårlig at jeg nesten må spørre. Jeg har "folk som deg" i min omgangskrets, derfor bruker jeg bare laktosefri melk og fløte når jeg lager mat. Steker oftest i olje. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #60 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Nei, jeg spør ikke. Det er frekt syns jeg. Er mye jeg ikke liker her i verden, men jeg kommer for selskapets skyld og spiset det som kan spises og smaker altid uansett hva som lages. Anonymkode: 756d5...72c Ja for kresenhet er sammenlignbart med allergi/intoleranse og livsyn/tro. Anonymkode: ebd1e...ade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå