Gå til innhold

Vanlig å spør hva man får servert i middagsselskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Veldig spesielt å spørre om synes jeg! Jeg har selv spurt, men det var når jeg skulle ta med vin. Greit å vite om jeg skal ta med vin tilpasset lam eller kylling feks.

Men jeg har forståelse for at barnefamilier evt spør! Det er ikke veldig gøy å være hverken gjest eller vertskap om det er noen barn som ikke klarer å få ned maten, foreldrene blir flaue og vertskapet føler seg utilpass. Så skal jeg ha barn på besøk, så forteller jeg hva jeg tenker å servere (tenkte nok ikke på dette før jeg fikk egne). Og koster meg veldig lite å tilpasse litt «det står reker på menyen, men jeg har pølser/fiskekaker som kan slenges på grillen om det faller bedre i smak hos de minste!». 

Anonymkode: ebd03...a8e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det aller meste får jeg høflig ned en porsjon av, så det skulle være ganske spesielt om det skulle by på problemer, og da regner jeg egentlig med at vertskapet sier ifra. Ikke at dette er spesielt vanlig i min omgangskrets.

Får jeg middagsgjester, spør jeg gjerne om det er noe folk ikke liker eller tåler. Jeg vil jo gjerne servere mat som faller i smak.

Anonymkode: 02d2d...c18

• Liker 1
Skrevet (endret)

Synes ikke det er frekt å spørre. Selv gjør jeg ikke det da jeg spiser omtrent alt, men hadde ikke sett på det som frekt om noen spurte meg hva jeg hadde tenkt å servere. Heller at de spør og sier i fra at de ikke liker/tåler/spiser det, enn at jeg serverer noe de ikke kommer til å forsyne seg av. 

Endret av Ellah
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tør ikke be folk jeg ikje kjenner veldig VELDIG godt til middag lengre!!!  Grunnen? Er så aaaaltfor mange som ikke skal ha ditt, og ikke datt... går på diett, er vegan, og allergisk for både ene og andre....- gjerne innbildt også iblandt..   Folk har blitt for kresne og vanskelig spør du meg! 

Anonymkode: 1f6a6...28b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ellah skrev (5 minutter siden):

Da ville jeg sagt akkurat det. Spør om når og hva, og forklar at det er fordi du har omsorg for en med diabetes. 

Synes forsåvidt ikke det er frekt å spørre. Selv gjør jeg ikke det da jeg spiser omtrent alt, men hadde ikke sett på det som frekt om noen spurte meg hva jeg hadde tenkt å servere. Heller at de spør og sier i fra at de ikke liker/tåler/spiser det, enn at jeg serverer noe de ikke kommer til å forsyne seg av. 

Hun opplyser jo sikkert om det da.

Anonymkode: 530e8...25e

AnonymBruker
Skrevet

Det synes jeg virker veldig sært. Jeg ville i alle fall aldri spurt. Har middagsgjester relativt ofte og har aldri opplevd at noen har spurt heller.

Anonymkode: 17aa3...f04

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tør ikke be folk jeg ikje kjenner veldig VELDIG godt til middag lengre!!!  Grunnen? Er så aaaaltfor mange som ikke skal ha ditt, og ikke datt... går på diett, er vegan, og allergisk for både ene og andre....- gjerne innbildt også iblandt..   Folk har blitt for kresne og vanskelig spør du meg! 

Anonymkode: 1f6a6...28b

Dette løser du jo enkelt ved å opplyse om menyen når du inviterer. «Vil dere komme på pizza til helgen» «desverre så er jeg allergisk for gluten. Men kan jeg ta med egen pizzadeig»

Anonymkode: d4c68...be0

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det er helt greit å spørre om man begrunner det, f.eks. på grunn av allergier eller intoleranser, eller kanskje at man ønsker å kjøpe en god vin som passer til maten.

AnonymBruker
Skrevet

Spør man før man har bekreftet om man vil komme eller ei, slik at det fremstår som at man kun ønsker vertens/vertinnens selskap hvis maten er noe man liker, er det temmelig frekt.

Spør man uavhengig av deltakelse tenker jeg det ofte er litt pussig, men det spørs også på omstendighetene. Det er greit om man spør på en vennlige tone når man tilfeldigvis snakker med den som har invitert om man er nære venner, litt sånn "Gleder meg til lørdag, tenkt på hva det blir til middag?" med et smil tenker jeg er greit. Det er også greit å spørre om det er en helt spesiell sesong, altså hvorvidt det blir fårikållag eller ei hvis det ikke fremgår tydelig når man inviteres. Så er det åpenbart også ok å spørre pga. allergier.

Men det å bare helt uten videre sende en melding og spørre "Hva blir det til middag hos deg?", flatt og uten foranledning, tenker jeg er litt rart. Ikke rart nok til at jeg ikke hadde villet ha vedkommende der, men sosialt sett litt underlig.

Anonymkode: e19a5...023

• Liker 3
Skrevet

Jeg pleier ikke å spørre, jeg spiser det jeg blir tilbydt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er aldri noen grunn til å spørre om det. Noen nevner at vinen de har med skal passe. Men hvis du tar med vin, så er det en gave til vertskapet, det er jo ikke meningen at den skal serveres til maten. Vertskapet har allerede kjøpt inn den vinen de ønsker å servere.

Når det gjelder allergier, intoleranser, religiøse begrensinger, så vet vel venner sånt allerede. Er det nye bekjentskaper som har invitert, så er det ditt ansvar som gjest å opplyse om sånt (og eventuelt tilby deg å ta med erstatning hvis det er veldig spesielt). Du spør aldri hva som skal serveres. Ofte bestemmer man jo ikke menyen før samme dag.

Anonymkode: 3260f...901

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I begge vennekretsene mine, og i familien til både meg og kjæresten, så er det helt vanlig å invitere og samtidig si hva som serveres. 

Det er så mange med allergier, intoleranser eller kostholdsrestriksjoner, at det er bedre si hva som serveres, så kan de inviterte få bestemme selv om de vil spise eller ikke. 
Det er også greit for å vite hva man eventuelt skal ta med av drikke. 

Anonymkode: 4af59...d19

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er aldri noen grunn til å spørre om det. Noen nevner at vinen de har med skal passe. Men hvis du tar med vin, så er det en gave til vertskapet, det er jo ikke meningen at den skal serveres til maten. Vertskapet har allerede kjøpt inn den vinen de ønsker å servere.

Når det gjelder allergier, intoleranser, religiøse begrensinger, så vet vel venner sånt allerede. Er det nye bekjentskaper som har invitert, så er det ditt ansvar som gjest å opplyse om sånt (og eventuelt tilby deg å ta med erstatning hvis det er veldig spesielt). Du spør aldri hva som skal serveres. Ofte bestemmer man jo ikke menyen før samme dag.

Anonymkode: 3260f...901

Du mener at i din vennekrets så stiller alltid verten med drikkevarer... For det er absolutt ikke slik i alle kretser. Vi tar med vin eller øl som passer til maten, og som drikkes til maten. Vi tar aldri med vin som skal settes i skapet... 
Og vi bestemmer vanligvis menyen før vi inviterer. Jeg rekker sjeldent både handle inn og lage mat til ett selskap samme dag, de fleste planlegger og tar ikke slikt på sparket. Og i alle fall ikke om jeg i tillegg må innom polet. 

Anonymkode: 4af59...d19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Greit å spørre hva som serveres, slik at en evt kan spise før en drar i vei 🤭

Anonymkode: 18846...f63

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Greit å spørre hva som serveres, slik at en evt kan spise før en drar i vei 🤭

Anonymkode: 18846...f63

Er folk virkelig så sære, at man ikke kan spise normal mat hjemme hos andre?

Er det virkelig så mange ting en normal voksen ikke liker?

Altså, jeg er så glad jeg ikke har noen slike venner.

Anonymkode: 8e76c...b3a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2023 den 9.47):

Jeg spør fordi jeg har omsorg for noen med diabetes type 1. Da er det greit å vite sånn ca når maten serveres, og hvilken type mat det er

Anonymkode: 81427...7e2

Da spør du selvfølgelig.

I situasjoner der det dreier seg om mathensyn pga allergi eller sykdom er det mer uhøffelig å ikke spørre.

Anonymkode: 4cbed...7ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er folk virkelig så sære, at man ikke kan spise normal mat hjemme hos andre?

Jepp, jeg er sær. Jeg er gluten- og laktoseintolerant og det utelukker 95% av såkalt normal mat. 

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, jeg er så glad jeg ikke har noen slike venner.

En gjensidig følelse. 

Anonymkode: 5b34c...dfe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jepp, jeg er sær. Jeg er gluten- og laktoseintolerant og det utelukker 95% av såkalt normal mat. 

En gjensidig følelse. 

Anonymkode: 5b34c...dfe

En stor forskjell på å være sær og ha intoleranse. Men legger ikke vennene opp til å lage mat du tåler? Jeg vet alle mine venners allergier, og lager alltid mat ut i fra det, uten at de trenger å spørre, eller spise hjemme først.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er helt vanlig å spørre, men ganske vanlig at vertskapet forteller uoppfordret. Og noen ganger avtaler vi at gjestene ordner med desserten, og da er det fint å vite hva desserten skal passe til. Hvis noen har allergi/matintoleranse er det selvfølgelig greit å sikre at maten er trygg for alle som kommer.

Anonymkode: e1ef6...5d7

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg spør ikke. Det er frekt syns jeg. 

Er mye jeg ikke liker her i verden, men jeg kommer for selskapets skyld og spiset det som kan spises og smaker altid uansett hva som lages. 

Anonymkode: 756d5...72c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...