AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #1 Skrevet 4. august 2023 Er det vanlig/rart å spørre hva det er til middag når man blir bedt på middag? Hva tenker dere? Anonymkode: d2898...8b9
Jaane doe Skrevet 4. august 2023 #2 Skrevet 4. august 2023 Nei, syns ikke det er uvanlig. Jeg bruker å spørre. 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #3 Skrevet 4. august 2023 Ness, jeg bruker ikke å spørre selv. Men om man er veldig kresen, er det bedre å spørre og si nei til å komme, enn å komme og ikke spise av maten vertene har lagd. Anonymkode: 62b00...5e6 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #4 Skrevet 4. august 2023 Nei, selvsagt spør man ikke om det! Herregud. Anonymkode: 3260f...901 16 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #5 Skrevet 4. august 2023 Jeg er vegetarianer, så jeg pleier å spørre hva jeg kan bidra med, men spør ikke hva de skal servere. Når jeg inviterer noen, pleier jeg sjelden å vite hva menyen blir. Det avhenger av hvilke råvarer som er gode like før, som regel. Anonymkode: 5b227...cc9 1 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #6 Skrevet 5. august 2023 I de middagselskapene jeg har vært, har vi alltid fått vite på forhånd, hva som vil bli servert. Anonymkode: d0e24...512
Gjest ti10 Skrevet 5. august 2023 #7 Skrevet 5. august 2023 Kommer an på hvorfor man spør. Hvis man spør for å påpeke at man helst ville hatt noe annet, eller at man ikke liker noe, bør man holde kjeft. Hvis man spør fordi man er interessert og gleder seg til måltidet, er det vel bare hyggelig for verten.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #8 Skrevet 5. august 2023 I min vennekrets er det hverken vanlig å spørre eller forhåndsannonsere hva som blir servert i middagsselskap. Vi har kontroll på hverandres intoleranser/allergier og tar hensyn til dem. Det er ingen veldig kresne som ikke spiser ditt eller datt, heller. Anonymkode: 490d3...41a 3 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #9 Skrevet 5. august 2023 Det er jo bedre å spørre. F.eks om man har sjømatallergi er det kanskje ikke det feteste å bli bedt på reker og loff. Eller de som er vegetarianere velger da kanskje å ta med en erstatning for kjøtt selv for å være mindre «til bry». Men tenker det er litt vertens ansvar å sjekke av. Jeg spør alltid de vi inviterer på middag om det er noen allergier eller spesielle behov vi skal ta hensyn til eller f.eks si «Jeg tenkte lage lasagne, liker dere det?» Anonymkode: fb1a9...171 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #10 Skrevet 5. august 2023 Jeg spør fordi jeg har omsorg for noen med diabetes type 1. Da er det greit å vite sånn ca når maten serveres, og hvilken type mat det er Anonymkode: 81427...7e2 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #12 Skrevet 5. august 2023 Jeg spør, så jeg vet hva slags vin eller annen tilbehør jeg kan ta med. Anonymkode: d1875...149 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #13 Skrevet 5. august 2023 Jeg har litt diverse allergier, så jeg spør om det ikke er opplyst på forhånd. Nå pleier folk vanligvis å oppgi maten jeg er invitert til. "Velkommen til pizzakveld", "Taco night", "ost og kjeks", "Grillings!". Anonymkode: 5916a...da0
Bacteria Skrevet 5. august 2023 #14 Skrevet 5. august 2023 Hvis det kommer gjester man ikke kjenner veldig godt, syns jeg det kan være god skikk å opplyse om meny. Særlig om det serveres noe som ikke alle er begeistret for, sjømat fex. Det kan også være at noen av gjestene er vegetarianere/har intoleranse. Det bør forresten vedkommende opplyse om idet man får invitasjon. Hvis jeg mot formodning ikke likte reker, og så fikk beskjed om at det blir servert reker, har jeg mulighet til å spise litt på forhånd.
Arkana Skrevet 5. august 2023 #15 Skrevet 5. august 2023 Jeg tenker at det er ganske normalt særlig om man har allergier, matintoleranser eller annet som gjør at man ikke kan spise enkelte typer mat og det er jo veldig forståelig. Det vanligste er uansett å invitere folk man kjenner til middagsselskap så da vet kan jo mye om hva de ikke liker eller ikke kan spise (jeg ville aldri servert noe litt sært eller noe jeg vet en gjest ikke liker, jeg ønsker jo at gjestene skal ha det bra). Skulle jeg invitert noen jeg ikke har møtt før (f.eks. noens nye kjæreste) ville jeg spurt på forhånd om det er noe de ikke spiser. Jeg er veldig overrasket over den som skrev lenger opp her at det er bedre at kresne lar være å komme i selskap hvis de ikke liker maten enn at de kommer og ikke spiser. Jeg hadde på alle måter foretrukket at en kresen gjest fortalte meg det slik at vi kunne sørget for at det fantes mat også de liker heller enn at de føler seg uvelkomne og blir hjemme. Jeg inviterer jo mennesker jeg ønsker å ha til stede og hadde blitt lei meg om maten skulle gjort at de ikke kom. Jeg håper jeg aldri blir så lite raus at jeg ikke sørger for at alle gjester, også de kresne, har det hyggelig hos oss. 1
Sola de Skrevet 5. august 2023 #16 Skrevet 5. august 2023 Jeg spør alltid. Både pga kresenhet og allergier og intoleranse.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #17 Skrevet 5. august 2023 Å være gjest ved noens bord er et privilegie. Jeg har aldri hørt om noen som har spurt, men noen ganger har jeg fått spørsmål om vi har noen allergier. Du kan nevne det da. Anonymkode: 958ff...454 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #18 Skrevet 5. august 2023 Jeg er vegetarianer og må derfor spørre slik at jeg kan ta med meg erstatning som passer. Vil ikke at verten skal måtte bli flau for å glemt, eller lage ekstra styr for hen. Anonymkode: cdea3...aa0 1
Duff Skrevet 5. august 2023 #19 Skrevet 5. august 2023 Spørs når på året det er og hvem som inviterer. Er det krabber eller pinnekjøtt kan jeg ta med egen mat, er det kjøttkaker trenger jeg Mye saus og poteter men de fleste som inviterer oss vet allerede det heldigvis.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #20 Skrevet 5. august 2023 Jeg tenker at det er sært å spørre om hva som serveres med mindre man må spørre pga allergier og slikt. Anonymkode: 70a54...042 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå