Gå til innhold

Hvorfor lar dere 6-7 åringer være oppe hele kvelden bare fordi det er ferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er stoet sett kun nordmenn som har det for seg at barn må legge seg midt på ettermiddagen. Merkelig at barn ellers i verden ikke bare overlever, men har det helt fint, enda de ikke har norske rutiner med å måtte legge seg et par timer etter at foreldrene kommer hjem fra jobb.

Anonymkode: 52a40...78b

Det er jo fordi norske barn ikke sover siesta. I land der det er vanlig at barn er oppe til langt på natt så har de en lur midt på dagen. 

Anonymkode: c0bf4...44b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 19.54):

er dette en avlegger av diskusjonen tidligere i dag? Jeg er enig med deg. Synes det er veldig rart og virker slitsomt å ha ungen oppe. min på snart 7 legger seg omtrent samme tid på sommeren som ellers. vil ha voksentid og normal døgnrytme, 

Anonymkode: 52ccf...f9d

Fem år, så er ungen oppe like lenge som deg. Kjøres må de også, gjerne sent når trening slutter 21.30. Litt dumt å få barn om de bare er slitsomme og det aller viktigste i verden er å få de i seng tidlig så dere får alenetid. Synes at det å legge en 6-åring kl 19 midt på sommeren når det til og med er ferie og alle nabobarne hopper i trampolina til minst kl 21 er synd på barnet om det ikke er fordi det er ekstremt trøtt.

Her er barna kveldsmennesker alle som en, så de er lenge oppe og sove lenge når det er ferie. Vi koser oss masse med de - det varer jo ikke evig ❤️ Veldig fint i syden også mtp at man spiser litt senere og praktisk å ikke sitte på hotellet fra kl 19.

Anonymkode: 2b1bc...aa7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 19.52):

Er det fordi det er så slitsomt å legge dem, eller er det barnets beste?

Jeg ser flere overtrøtte og slitne unger i nabolaget som foreldrene ikke legger før nærmere midnatt. Da våre var små var det sjelden mer enn en time ekstra i ferien, fordi det var det beste for både dem og oss voksne. 

Anonymkode: 7b8f1...d8d

Jeg gjør ikke det. Mine e sover til 21 og står opp 6:45 hver dag hele året omtrent. 
Klarte å endre døgnrytmen såvidt på en sydentur så de orket showet til kl 22 og sov til kl 9, men rett tilbake i normal døgnrytme hjemme igjen. 

MEN - mine hadde fått være lenger ute om de sov lenger. Men akkurat mine barn våkner 6;45 og ferdig med det, og da må de også legge seg. Ellers blir de bare ugreie. Hadde de sovet til 9-10 hadde de også lagt seg senere. Men det skjer bare ikke, de har en naturlig døgnrytme som bare vekker de kl 6:45 ferie eller ikke ferie. Veldig praktisk i hverdagen da, så jeg er glad for det :)

Anonymkode: b45ab...bf7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men ikke alles naturlige døgnrytme er å legge seg tidlig så når det er ferie lar man søvnen være naturlig - og nok.

Anonymkode: a91cc...e84

problemet med å endre rutiner er like fullt reelle.. det overså du glatt for å forsvare egen mening? 

Anonymkode: bef8f...4b5

• Liker 3
Skrevet

Det er jo fordi norske barn ikke sover siesta. I land der det er vanlig at barn er oppe til langt på natt så har de en lur midt på dagen. 

Har de lur midt på dagen på skolen?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Aldri gjort. Kanskje en time lenger når det er fri. Ungene er 9 og 12. De er mye bedre mennesker når rutinene blir holdt og de får søvnen sin. Selv på nyttårsaften sovner de fra rakketene.

God søvnhelse viktigere enn å være oppe til 2300. 

Anonymkode: cf4cb...aa7

Hæ får ikke 12 åringen lov til å være oppe til midnatt nyttårsaften? Og må legge seg like tidlig som søskenet på bare 9!? Så dårlig gjort

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ingen barn er like, og for noen er det helt fantastiske barndomsminner å tenke tilbake på. Det er mye jeg kan være streng på, men leggetid i ferier er ikke en av de tingene, så lenge barna tåler det. 

Anonymkode: e7975...b20

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man sover ikke nødvendigvis når det er siesta, men det er en hvilestund ja. Det er slett ikke alle andre land som har siesta. Dessuten så sover gjerne de minste barna på dagene her også, og det er ingen som har nektet barn å kunne ta seg en liten hvil på dagen i ferier (som jo er temaet til ts). Husker da jeg var liten fikk vi beskjed om å gå på rommet og hvile litt da det var nyttårsaften feks., sånn at vi fikk med oss rakettene.

Anonymkode: e7975...b20

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tja, tipper hunden er like mye begravet hos foreldre som ikke makter å stette grenser for sine barn og skal være barnas bestevenner. Dermed lar de barna snu døgnet selv om de vet at det ikke er bra for dem. 

Hva mener du kan skje med barn som noen dager i ferien legger seg litt senere enn vanlig,og sover litt lenger dagen etter? Sånn helt konkret? 

Anonymkode: ac4b9...7f7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Eller så står de opp senere. Det er ingen naturlov at alle må være A mennesker, og jeg synes synes det høres hinsides sært ut å skulle plage seg selv og barna med å ha på vekkeklokke og rive dem ut av senga klokka seks hver morgen i ferien, fordi de absolutt må legge seg klokka halv åtte. Veldig kjipt og slitsomt for hele familien, bare for at moralpolitiet på KG ikke skal bli sure.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I sommerferien har vi samme leggetid som ellers, er bare sløvt å snu døgnet og så måtte styre med å snu det tilbake etter ferien. Er sunt for barna å legge seg til fast tid og sunt for alle å stå opp om morgenen. Er folk flest som lar homla suse og har rot og søppel oppetter veggene som holder på sånn= uansvarlige foreldre. Kos er bare tull! Det gjør man uansett til normale tider!

Anonymkode: 827b9...003

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

I sommerferien har vi samme leggetid som ellers, er bare sløvt å snu døgnet og så måtte styre med å snu det tilbake etter ferien. Er sunt for barna å legge seg til fast tid og sunt for alle å stå opp om morgenen. Er folk flest som lar homla suse og har rot og søppel oppetter veggene som holder på sånn= uansvarlige foreldre. Kos er bare tull! Det gjør man uansett til normale tider!

Tullprat

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 19.52):

Er det fordi det er så slitsomt å legge dem, eller er det barnets beste?

Jeg ser flere overtrøtte og slitne unger i nabolaget som foreldrene ikke legger før nærmere midnatt. Da våre var små var det sjelden mer enn en time ekstra i ferien, fordi det var det beste for både dem og oss voksne. 

Anonymkode: 7b8f1...d8d

Dere høres ut som verdens kjipeste foreldre som frarøver deres egne barn for gode, spennende og fantastisk minner. Jeg har alltid vært b-menneske, både som barn og som voksen. Å få endelig lov til å sove lenge og være oppe når jeg var mest inspirert var helt fantastisk. Mine beste barndomsminner er faktisk fra slike magiske kvelder da jeg fikk være lenge oppe. 

Man kommer fort nok tilbake til det grå, hverdagslige rutinen. Jeg husker forresten min nabovenninne som hadde strenge foreldre og hadde strenge innetider. Hun gikk glipp av mye moro.

Men hun satte sikkert VELDIG pris på at hun ikke hadde en natt eller to ved skolestart som var litt kjipe, da. Å slippe 2-3 døgn med innsovingsvansker er sikkert mye bedre minner å ta med videre seg enn hel sommerferie med moro på kveldstid. 🙄

Anonymkode: 4d8ff...ec1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

😂😂 noe så dumt 

Anonymkode: da2ba...e8d

• Liker 4
Skrevet
Maleficenta skrev (På 7.10.2025 den 10.08):

Har de lur midt på dagen på skolen?

De har gjerne 2-3t lunsj til mat og hvile, ja

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 16.21):

Ok bare lurer hvor er alt rotet vårt og ikke minst hvordan har det seg at de av barna som er voksne har klart seg godt i livet?

• Liker 1
Skrevet

Jeg lar til å med min 4 åring være lengre oppe i helgene  fredag og lørdager på kveldene man får kose seg og tilbringe skikkelig kvalitetstid!  Bare bra  har ikke påvirket døgnrytmen så lenge vi står opp til normaltid på søndagen og legger oss tidligt på søndagen. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har gjort det som fungerer for barna, altså for at barna skal være harmoniske og  ha fet bra gjennom dagen. Yngste tåler å være lenger oppe dårligere enn eldste, ergo må yngste tidligere i seng. Eldste kan være litt lenger oppe. Jeg orker ikke sure og grinete barn, bare fordi det er ferie. Vi alle har det bedre om vi får nok søvn og hvile gjennom døgnet.

Anonymkode: 02425...22f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 16.13):

Eller så står de opp senere. Det er ingen naturlov at alle må være A mennesker, og jeg synes synes det høres hinsides sært ut å skulle plage seg selv og barna med å ha på vekkeklokke og rive dem ut av senga klokka seks hver morgen i ferien, fordi de absolutt må legge seg klokka halv åtte. Veldig kjipt og slitsomt for hele familien, bare for at moralpolitiet på KG ikke skal bli sure.

Vi har aldri brukt vekkerklokke til barna, før nå. Nå er de 8 og 10 år og blitt veldig glad i å sove. Så for å få de avgårde på skolen må de ha klokke. I ferien er dette uhørt! Men vi lar de alikevel ikke være lenger oppe enn hva de tåler. Jeg gidder ikke sure og grine unger hver dag i flere uker bare fordi de skal være leeeenge oppe. De er uansett ikke ute med venner på kveldene.

Anonymkode: 02425...22f

Skrevet

Fordi man ønsker en avkobling fra hverdagen og ikke måtte stå opp 06:30. Og hva andre familier gjør er vel strengt tatt opp til dem 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...