Gå til innhold

Hvorfor lar dere 6-7 åringer være oppe hele kvelden bare fordi det er ferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi om jeg liker barna mine så liker jeg dem best uthvilt.. og jeg liker at de får delt sine grunnleggende behov. Jeg liker også egentid og trenger ikke å like å være med dem etter kl 20

Anonymkode: 52ccf...f9d

Kan ikke barna være uthvilt, hvis de ikke legges til samme tid hele året? Aldri vært noe problem her. Da sover de ofte litt lengre om morgenen, og alle får følelsen av å få sove litt ut. 

Anonymkode: 0b41f...433

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi pass dine egne saker.

Anonymkode: 401f9...35a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri gjort. Kanskje en time lenger når det er fri. Ungene er 9 og 12. De er mye bedre mennesker når rutinene blir holdt og de får søvnen sin. Selv på nyttårsaften sovner de fra rakketene.

God søvnhelse viktigere enn å være oppe til 2300. 

Anonymkode: cf4cb...aa7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et av barna mine tåler det ikke og legges stort sett  til vanlig leggetid. Noen ganger 30-60 min over, men aldri mer. 

Andre barnet tåler det bedre + er vanskeligere å legge. Ergo bruker vi opp fine sommerkvelder og spesielle anledninger på å prøve å legge barnet. Velger da å la det være våkent over vanlig leggetid slik at vi får en bedre kveld totalt sett

Anonymkode: c52f1...b28

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 19.52):

Er det fordi det er så slitsomt å legge dem, eller er det barnets beste?

Jeg ser flere overtrøtte og slitne unger i nabolaget som foreldrene ikke legger før nærmere midnatt. Da våre var små var det sjelden mer enn en time ekstra i ferien, fordi det var det beste for både dem og oss voksne. 

Anonymkode: 7b8f1...d8d

Fordi noen barn tåler bedre variasjon i rutiner enn andre. 

Jeg har selv barn som har fast leggetid uansett hvilken ukedag det er, ferie eller ei.. Ja noe variasjon i ferier etter alder, men våre barn trenger fast rutine og legging. Mens min søster sine barn kan sovne senere, sove godt og være ok dagen etter. De kan sovne i bilen hjem, bæres inn og legges uten å våkne. Det kan ikke mine barn. 

Men hvorfor henge deg opp i hva andre gjør? Du gjør ditt med dine barn, la andre gjøre som de vil med sine barn. 

Jeg skulle gjerne ønske mine barn var litt mer fleksibel. For er kjedelig å alltid måtte være hjemme kl 18.30

Anonymkode: 5c86e...256

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiller det virkelig noen som helst rolle for deg når andre legger barna sine?? 

Anonymkode: ac4b9...7f7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Syns kl tolv er sent for 6-7åringer. Leker de ute, eller har du sett de med foreldrene, at det ser ut som de kommer hjem den tiden? Er det ulike barn kan det være unntak. Vi har vært på dagstur og besøkt familie. Har kjørt hjem i 19tiden da barnet sovner i bilen. Stort sett kan vi bære barnet i seng, men har hendt det har våknet. Så må vi legge igjen. 

Ellers pleier vi å legge rundt 1930. Vært barn er yngre da. Men hender vi gjør unntak i ferien, så kl kan bli mellom 20-2130. Det er også "fult kjør" med et lite barn, så det er litt godt med vokse tid et par timer før vi legger oss. Vårt barn blir ikke særlig påvirket av litt mindre mindre søvn noen dager. Men klart andre kan bli. 

Anonymkode: 22c27...1fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 19.52):

Er det fordi det er så slitsomt å legge dem, eller er det barnets beste?

Jeg ser flere overtrøtte og slitne unger i nabolaget som foreldrene ikke legger før nærmere midnatt. Da våre var små var det sjelden mer enn en time ekstra i ferien, fordi det var det beste for både dem og oss voksne. 

Anonymkode: 7b8f1...d8d

Hvorfor legger du deg oppi hvordan legge rutiner til andre er i ferie? Det lurer jeg på? Husker når mine var små så fikk de ofte sitte oppe litt lenger i ferie - det var hyggelig å ha noen timer ekstra sammen i denne perioden og så sov de heller litt frempå. Var aldri noe problem å gå tilbake til hverdagen igjen når skolen startet. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2023 den 11.10):

For noen herlige ferieminner de har fått da 🤣😅

Fantastiske juleaftener og nyttårsaftenen og grillkvelder med venner dine barn får oppleve når dere må dra kl 18… Har sett dette selv, det er jo helt tullete?!

Da jeg var barn var det jo nettopp dette som var spennende - at ting var annerledes, prøve å holde seg våken, bli overtrøtt og supersliten på julaften, leke til sola går ned, oppleve at det er mørkt på sommeren, få være med på restaurant, se fyrverkeriet 2350 i tivoli osv osv osv. 

Men klart, alle barn tåler det ikke og noen foreldre synes barna er så plagsomme at de pinadø MÅ sove kl 19 uansett om de er trøtte og sovner eller ligger våken i timesvis og hører på alle de andre barna i nabolaget som fortsatt leker i trampolina og sparker fotball. Heia fleksibilitet og opplevelser foran rigide regler som ikke kan avvikes fra! (Og ja, mine barn sover tidlig npr de skal opp på skolen så de får sovet nok.) 

Anonymkode: 2b1bc...aa7

Vår datter var avhengig av faste leggetider langt oppi skolealder. Vi har reisr hjem fra juleaften med svigers kl 1830,vi har dratt frs grilling kl 18, vi har alltid invitert gjester til kl 13, vi har vdkker barnet (etter eget ønske) for å se på fyrverkeri til nyttår, så ingen ting, sov igjennom, ble det leggetid 30 min for sent , var neste dag bare grining, surving, orket ingenting-så valget var lett 

Hun legger seg på eget intiativ ca 2130 på skoledager, våkner av seg selv kl 0630  nå er hun 13 år. 

Anonymkode: e11cd...fcb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Elsker å gå sene kveldsturer med 7 åringen min, på sommeren er det helt magisk, og nå i høstferien går vi med lommelykt og lyser etter pinnsvin og andre spennende ting. Prater og koser oss. Tar god tid på kveldsmaten, koser oss kanskje med en film, og så sover han til rundt 09 neste morgen. Perfekt ferie. Legger jeg ham til hverdagstid er det opp mellom 06 og 07 i ferien, jeg liker å ligge litt lenger 😊

Anonymkode: d2d89...f3c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Gjest Albbas skrev (På 4.8.2023 den 20.10):

Fordi vi ikke vil stå opp kl 0630 i ferien. 

Nemlig. Oppdratt sånn jeg også. Snudde døgnet i ferien, slik at vi fikk sove utpå. Godt for både barn og voksne. 

Anonymkode: 4f40f...458

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vår datter var avhengig av faste leggetider langt oppi skolealder. Vi har reisr hjem fra juleaften med svigers kl 1830,vi har dratt frs grilling kl 18, vi har alltid invitert gjester til kl 13, vi har vdkker barnet (etter eget ønske) for å se på fyrverkeri til nyttår, så ingen ting, sov igjennom, ble det leggetid 30 min for sent , var neste dag bare grining, surving, orket ingenting-så valget var lett 

Hun legger seg på eget intiativ ca 2130 på skoledager, våkner av seg selv kl 0630  nå er hun 13 år. 

Anonymkode: e11cd...fcb

Har 16-åring som legger seg frivillig 2130 og  står opp selv kl 0600 så har alltid ønsket å være oppe lenge fredag og lørdag og endelig sove litt. Så lenge hun klarer å sovne søndag så ser jeg ikke noe problem og sånn fleksibilitet har vi hatt siden de var små. Rigiditet kommer gjerne når fleksibilitet ikke fungerer, verre når rigiditet for rigidtetens skyld. Mine har alltid sovet lenger om de legger seg senere, men frem til ungdomsskolen for ene så starter skolen tidlig og reisevei, andre valgte andre skoler som starter senere og har kunnet legge seg senere og stå opp senere.  Eldstemann har aldri behøvd å stå opp før 0700 for å komme i bhg/skole, nå på vgs står han opp 0720.

Anonymkode: a91cc...e84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fordi om jeg liker barna mine så liker jeg dem best uthvilt.. og jeg liker at de får delt sine grunnleggende behov. Jeg liker også egentid og trenger ikke å like å være med dem etter kl 20

Man kan være uthvilt også når man legger seg senere, du trenger ikke like å være med egne barn ?? Merkelig kommentar 

Anonymkode: da2ba...e8d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er sommerferien du tenker på, så får barnet være oppe lenge fordi det er hennes naturlige rytme og hun sover tilsvarende lenger neste morgen uansett. Totalt sett blir det mer søvn når hun får styre det selv, ikke mindre. Resten av året er en kamp for å passe inn i A4-boksen som er laget av A-mennesker. Barn er forskjellige og det er ikke best for alle barn å legge seg tidlig. I korte ferier holder vi på rutinen. 

Anonymkode: aadfd...a85

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor dette i det hele tatt trenger å være en diskusjon. Man gjør da vel det som passer seg og sine,og trenger ikke bry seg om hva andre gjør. Noen barn, og forsåvidt voksne også,tåler godt å være oppe litt lenger,for så å sove lenger dagen etter. Andre er avhengige av å legge seg til fast tid hver dag. Man gjør det som passer en. 

Anonymkode: ac4b9...7f7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (På 4.8.2023 den 20.01):

Må da være her hunden er begravet. Folk vil ha voksentid. Jeg klarer fint å nyte kvelden hjemme selv om avkommet mitt er våkent.

Tja, tipper hunden er like mye begravet hos foreldre som ikke makter å stette grenser for sine barn og skal være barnas bestevenner. Dermed lar de barna snu døgnet selv om de vet at det ikke er bra for dem. 

Anonymkode: c0bf4...44b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 19.54):

Så fordi dine ikke barn tåler det så skal ingen andre få lov?

mine reagerer ikke negativt på å være oppe lenger , vi nyter sene kvelder og morninger med familie og venner , dette er våres beste

Anonymkode: da2ba...e8d

tøys, du tror ikke de reagerer negativt men det er forsket på og konkludert med at det er skadelig for barn vedlagt en av mange tusen artikler tilgjendelig om temaet om du og andre som deler din mening gidder ta det til seg:
Får barnet nok søvn? - Gode rutiner lønner seg - NHI.no

Anonymkode: bef8f...4b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

tøys, du tror ikke de reagerer negativt men det er forsket på og konkludert med at det er skadelig for barn vedlagt en av mange tusen artikler tilgjendelig om temaet om du og andre som deler din mening gidder ta det til seg:
Får barnet nok søvn? - Gode rutiner lønner seg - NHI.no

Anonymkode: bef8f...4b5

Men ikke alles naturlige døgnrytme er å legge seg tidlig så når det er ferie lar man søvnen være naturlig - og nok.

Anonymkode: a91cc...e84

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 19.54):

er dette en avlegger av diskusjonen tidligere i dag? Jeg er enig med deg. Synes det er veldig rart og virker slitsomt å ha ungen oppe. min på snart 7 legger seg omtrent samme tid på sommeren som ellers. vil ha voksentid og normal døgnrytme, 

Jaga så du legger unga tidlig for å bli kvitt de for å ha voksen tid? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tja, tipper hunden er like mye begravet hos foreldre som ikke makter å stette grenser for sine barn og skal være barnas bestevenner. Dermed lar de barna snu døgnet selv om de vet at det ikke er bra for dem. 

Anonymkode: c0bf4...44b

Det er stoet sett kun nordmenn som har det for seg at barn må legge seg midt på ettermiddagen. Merkelig at barn ellers i verden ikke bare overlever, men har det helt fint, enda de ikke har norske rutiner med å måtte legge seg et par timer etter at foreldrene kommer hjem fra jobb.

Anonymkode: 52a40...78b

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...