Gå til innhold

Hvor mange barn ville dere fått. Økonomi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om dere tenker at man skal leve greit økonomisk, hvor mange barn tenker dere man kan få:

når lønna er ca 1,2 i året til sammen.

Man bor på bygda der et normalt hus med hage koster 3-4 millioner.

Man må ha to biler på grunn av avstander og lite kollektiv tilbud, det kunne gått med en bil, men det hadde vært svært tidkrevende og upraktisk , spesielt med barn.

Man er avhengig av å ta opp minst ett billån for å ha en trygg bil å kjøre med. 

Begge har studielån på ca 150 000 kr hver. 

Med leve greit økonomisk tenker jeg Oda ikke på russisk kaviar, gåselever og champagne.

Jeg tenker i retning:

Hele familien skal kunne reise på ferie en gang i året

Ikke måtte  på krona når en handler på Kiwi.

Kunne unne seg å spise ute en gang i blant

Barna skal ha det de trenger. Uten at det må være det dyreste og mye kan fint kjøpes på Finn, men uten at økonomien rakner om en må kjøpe nytt. 

Så hvor mange barn kan en få eller ha råd til om en har disse kriteriene. 

Anonymkode: 00204...02c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om dere tenker at man skal leve greit økonomisk, hvor mange barn tenker dere man kan få:

når lønna er ca 1,2 i året til sammen.

Man bor på bygda der et normalt hus med hage koster 3-4 millioner.

Man må ha to biler på grunn av avstander og lite kollektiv tilbud, det kunne gått med en bil, men det hadde vært svært tidkrevende og upraktisk , spesielt med barn.

Man er avhengig av å ta opp minst ett billån for å ha en trygg bil å kjøre med. 

Begge har studielån på ca 150 000 kr hver. 

Med leve greit økonomisk tenker jeg Oda ikke på russisk kaviar, gåselever og champagne.

Jeg tenker i retning:

Hele familien skal kunne reise på ferie en gang i året

Ikke måtte  på krona når en handler på Kiwi.

Kunne unne seg å spise ute en gang i blant

Barna skal ha det de trenger. Uten at det må være det dyreste og mye kan fint kjøpes på Finn, men uten at økonomien rakner om en må kjøpe nytt. 

Så hvor mange barn kan en få eller ha råd til om en har disse kriteriene. 

Rettelse Ikke måtte telle på krona når en handler på Kiwi.

og Oda skulle ikke være med. 

I tillegg kan jeg jo utdype at barna så klart må få gå på noen fritidsaktiviteter hver og ikke må oppleve store begrensninger på grunn av økonomi. Da menes ikke iPhone til 14000 og merkeklær, men de skal ha utstyr og klær som fungerer. 

AnonymBruker
Skrevet

3-4. 

Anonymkode: ef9b9...e75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

2

Anonymkode: 15b70...b4d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

3-4. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

2

Anonymkode: 15b70...b4d

Takk. Har dere noen begrunnelse for svaret? 

AnonymBruker
Skrevet

3-4.

For et par år siden ville jeg uten tvil sagt 4, men nå med økte priser på det meste er det litt mer usikkert. 

Hvor mange barn ønsker du?

Hvor mange barn har du?

Anonymkode: 9d5ec...066

AnonymBruker
Skrevet

Maks to uansett.

Anonymkode: 6f288...522

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

2 tenker jeg. Bor selv på bygda, vi har litt høyere lønn tilsammen ( ca 1,5) og har 3. merker at alt er dyrere med 3 enn 2. Husholdning, ferie, biler. Men ville ikke vært foruten🥰 og hadde det vært opp til meg, hadde jeg gjerne hatt en til- og levd litt enklere og mer sparsommelig🌸

Anonymkode: aa19c...f9d

AnonymBruker
Skrevet

Dersom dere bor et sted hvor enebolig med hage koster 3-4 mill så kan dere få temmelig mange barn på den inntekten (3-4)

I Oslo kunne dere ha fått ett barn…

Anonymkode: f023d...f3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Maks to uansett.

Anonymkode: 6f288...522

Hvorfor det? 😊

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

3-4.

For et par år siden ville jeg uten tvil sagt 4, men nå med økte priser på det meste er det litt mer usikkert. 

Hvor mange barn ønsker du?

Hvor mange barn har du?

Anonymkode: 9d5ec...066

Jeg har nr to på vei

Kunne kanskje tenkt meg tre, men vet ikke enda. 
Jeg er generelt nysgjerrig på hvor mange barn som hadde gått med den økonomien som utgangspunkt. 

Skrevet (endret)

Vi har samme utgangspunkt og lever veldig greit med to barn. Kunne fint hatt to til, men andre grunnet til at det ikke blir. Pusser opp huset på vanlig lønn og trenger ikke spare veldig for ferie, jul mm. Kjøpte bil kontant nettopp. 

Endret av -venter-
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker 2, kanskje 3. Årsak til å helle mer mot 2 enn 3 (bortsett fra det med å ha god nok foreldrekapasitet til oppfølging) er at 2 gir større økonomisk frihet til å kunne velge en periode med redusert stillingsprosent hvis det viser seg nødvendig/ønskelig.

Eller hvis en av foreldrene mister jobb en periode/blir syk og ufør: med mindre press i økonomien sin i utgangspunktet så kanskje man slipper å måtte gi slipp på hjemmet sitt. 

AnonymBruker
Skrevet

2 maks, mef alle kriteriene du har og om dere skal leve greit 

Anonymkode: c87e4...5cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk. Har dere noen begrunnelse for svaret? 

(3-4) Fordi jeg regner 50k i utgifter per måned. Så har dere 20k til diverse sparing inkludert ferie. 

Men avhenger jo så klart hvor mye dere har i boligkostnader og lånkostnader. Hvor mye skatt dere betaler. Hvor dere skal reise på ferie. Oppsparte penger/fond?hvilke fritidsaktiviter dere har. Hest er for eksempel dyrere enn fotball. Og ellers forbruksmønster deres. 

Skrevet

Har du regnet på hva et barn koster i året? Kanskje noen andre har satt opp et budsjett på det? Kanskje lettere å gjøre seg opp en mening om slikt da.

jeg tør ikke regne på mine. Får betale og se glad ut 🫣

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Bumoa said:

Har du regnet på hva et barn koster i året? Kanskje noen andre har satt opp et budsjett på det? Kanskje lettere å gjøre seg opp en mening om slikt da.

jeg tør ikke regne på mine. Får betale og se glad ut 🫣

Finnes jo sifo- budsjettet.

AnonymBruker
Skrevet

1, det er først som tennåringer du ser kostnaden - og vet interesser mht kostnader på fritidsaktiviteter 

2. du skal rekke følge opp - dvs kjøre…. Mm- på bygda uten kollektiv som passer … 

max 2 barn 

Anonymkode: cdf8b...f19

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

To. 
Praktiske årsaker; bo på bygda og avhengig av bil samtidig som ungene skal ha mulighet til å være med på fritidsaktiviteter? En voksen og en bil per barn for å få det til å gå opp. 
Vi har det ganske likt som TS beskriver, og hadde ikke fått det til med tre, da måtte vi begrenset hva de kunne gått på av fritidsaktiviteter til fotball, for fotballen er i gang-/sykkelavstand. 

Anonymkode: 3d902...a57

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1, det er først som tennåringer du ser kostnaden - og vet interesser mht kostnader på fritidsaktiviteter 

2. du skal rekke følge opp - dvs kjøre…. Mm- på bygda uten kollektiv som passer … 

max 2 barn 

Utgangspunktet her var økonomi ikke rekke å følge opp osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Utgangspunktet her var økonomi ikke rekke å følge opp osv. 

Oki - drit i oppfølging og få 10

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...