Gå til innhold

Vil du ha en PT som ikke er i form selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes jeg ser det ofte. PTer i dårlig form. Kanskje litt ekstra kilo, dårlig holdning, og generelt utrent / lite sporty. Jeg lurer ofte på hva som har drevet dem til yrket. Og hvem som booker slike. Kanskje litt upolitisk korrekt å si, men skulle jeg hatt PT så hadde jeg ønsket en som tydelig klarte å etterleve det den skulle bistått meg med. Jeg ville forventet at PTen var i god form rett og slett. 

Anonymkode: 98ae7...705

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde kun hatt topptrent pt. 

Anonymkode: 40a6b...d6c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Da tenker jeg at han/hun ikke klarer å implementere den teoretiske kunnskapen i eget liv, så hvorfor skal det funke for meg? 

En topptrent PT er bare motiverende. 

Anonymkode: 9688f...195

• Liker 6
Skrevet (endret)

Ja, det hadde vært helt ok. Kriteriet er at vedkommende kan det h*n holder på med og kan lære bort til meg på en måte som jeg forstår og gir meg lyst til å fortsette på egen hånd. Jeg sier ja til alle varianter av trenere. 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er at min pt ikke kun er opptatt av muskelbygging. At hen kan forstå at ikke alle kvinner ønsker seg størst mulig muskler eller rumpe for den saks skyld. At man kan være opptatt av hjertehelse, ville være tynn, trene styrke uten at det må være med mål om å bygge. Mer funksjonell trening for bedre helse på sikt. Føler alle er så utseendefokusert, og det er kun dagens trend (muskuløs kvinnekropp) som er lov å ønske seg er mitt inntrykk. En pt kan være godt trent uten å ha en fitness kropp.

Anonymkode: c6935...9eb

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det viktigste er at min pt ikke kun er opptatt av muskelbygging. At hen kan forstå at ikke alle kvinner ønsker seg størst mulig muskler eller rumpe for den saks skyld. At man kan være opptatt av hjertehelse, ville være tynn, trene styrke uten at det må være med mål om å bygge. Mer funksjonell trening for bedre helse på sikt. Føler alle er så utseendefokusert, og det er kun dagens trend (muskuløs kvinnekropp) som er lov å ønske seg er mitt inntrykk. En pt kan være godt trent uten å ha en fitness kropp.

Anonymkode: c6935...9eb

Man ser ganske godt på folk om de er aktive eller ikke, i god / dårlig fysisk form. Gjelder ikke bare muskelbygging. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man ser ganske godt på folk om de er aktive eller ikke, i god / dårlig fysisk form. Gjelder ikke bare muskelbygging. 

Ikke nødvendigvis. Kvinner med normal fettprosent kan fint se "vanlige" ut selv om de er i god form og har muskler. Så har du de med noen kilo ekstra. Tamara Walcott f.eks. Du ville neppe sett henne på gata og tenkt at hun var i god form, men hun er altså verdens sterkeste kvinne. 

Anonymkode: 21750...9dd

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hvor du vil, men jeg hadde i en 'utrent' fase følt det mindre truende om en vanlig person dukket opp som PT. Noen ganger er det man trenger som en nybegynner bare hjelp til å overkomme dørstokkmila, lære seg frem og tilbake på et treningssenter og grunnleggende teknikk.

Anonymkode: 7c634...b60

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig vil jeg ikke ha en pt som ikke er i form. Alle vet hva de må gjøre for å komme i form. Det som er vanskelig, er å utføre det i praksis. Hvis man betaler noen i dyre dommer for å lære en noe en vet, vil en selvsagt ha noen som klarer det selv, og som er et levende eksempel på at det går an. Duh.

Anonymkode: 6dd83...8c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke nødvendigvis. Kvinner med normal fettprosent kan fint se "vanlige" ut selv om de er i god form og har muskler. Så har du de med noen kilo ekstra. Tamara Walcott f.eks. Du ville neppe sett henne på gata og tenkt at hun var i god form, men hun er altså verdens sterkeste kvinne. 

Anonymkode: 21750...9dd

Hun må jo være sterk, men kan umulig være sunt å være så overvektig. Hunn er ikke et forbilde for meg, en slik kropp vil jeg ikke ha.

Anonymkode: 6dd83...8c3

• Liker 1
Skrevet

På Satsen jeg trente før begynte det ei bælfeit ung dame som PT. Hun sluttet fort. Tror ikke noen kjøpte de timene, selv om hun var billigst.

AnonymBruker
Skrevet

Har ingenting å si er min erfaring og jeg har hatt mange pt er fordi jeg driver med konkurranse.  

Den beste jeg har hatt var veldig utrent. Fikk vite etter et år at det kom av mange pågående ankel operasjoner grunnet en skade. 

En pt skal kunne trene andre, se mennesket og tilpasse for den det gjelder. 

Min nest beste hadde skikkelig mage. Ikke rart etter 3 svangerskap på rappen. Og med fulltidsjobb blir naturlig nok familie og jobb prioritert over egen trening. 

Anonymkode: 1fe36...518

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, Vaffelhunden said:

På Satsen jeg trente før begynte det ei bælfeit ung dame som PT. Hun sluttet fort. Tror ikke noen kjøpte de timene, selv om hun var billigst.

Hvilken sats var dette?

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt! Der viktigste er jo kunnskapen vedkommende sitter på, og evnen til å lære bort. 

Anonymkode: 0241b...919

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er et dilemma. For en PT er en vandrende reklameplakat for kunnskapen de besitter. Hvis de ikke klarer å motivere seg selv utifra den kunnskapen de kan om trening og kropp, herav snarveiene og løsningene, så blir det vanskeligere å ta de seriøst. 

Dette i betraktning at det finnes veldig mange dårlige PT'er der ute, og at kostnadene rundt tjenestene ofte er overpriset. 

Skulle jeg kjøpt PT-tjenester fra noen så tenker jeg at jeg ville gått for noen som tok kunnskapen om trening og kropp rundt seg selv alvorlig først. 

Men jeg vet jo at dette absolutt ikke betyr at PT'en automatisk er en god PT. Men jeg tenker at det er størst sjanse for å få noe ut av investeringen.

På en annen side finner man jo usunne og overvektige leger, som attpåtil røyker, så utseende sier lite om tjenestene de tilbyr. 

Endret av Bombasi
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville definitivt valgt en som hadde kunnskap, fremfor en veltrent kropp. Altfor mange ganger har jeg opplevd å bli satt på et treningsprogram som er altfor tøft for meg. Jeg har forklart grundig at jeg har revmatisme som medfører at jeg må øke veldig gradvis belastningen. Men det ser ut som at de aller fleste nekter å forstå det, og dermed får jeg et program som gir meg smerter i mange uker etter trening om jeg følger det. Totalt bortkastet! 

Anonymkode: 76a7d...084

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville definitivt valgt en som hadde kunnskap, fremfor en veltrent kropp. Altfor mange ganger har jeg opplevd å bli satt på et treningsprogram som er altfor tøft for meg. Jeg har forklart grundig at jeg har revmatisme som medfører at jeg må øke veldig gradvis belastningen. Men det ser ut som at de aller fleste nekter å forstå det, og dermed får jeg et program som gir meg smerter i mange uker etter trening om jeg følger det. Totalt bortkastet! 

Anonymkode: 76a7d...084

Håper du klaget til ledelsen over dette.

Gjest Albbas
Skrevet

Man kan ikke nødvendigvis SE om noen er i god (nok!) form. Jeg hadde ikke brydd meg, skal ikke drive med toppidrett, så om en PT ser ut som en normal person så er det bra nok for meg. De kan jo inneha masse kunnskap, være oppdatert på forskning og ha god peiling på teknikk selv om de ikke er opptatt av egen muskelvekst eller lav fettprosent. 

Hadde ikke gått til en vanlig PT for kostholdsveiledning uansett, det er mye svada og masseproduserte blablabla. 

AnonymBruker
Skrevet

Kroppen til PTen bryr jeg meg ikke om overhode. Jeg har full forståelse for at kropper ikke er reklameplalater eller ensbetydende med hverken kunnskap, erfaring eller evner.

Jeg har møtt på alt for mange trenere som tror motivasjon er ensbetydende med floskler som «no pain no gain» og virker overraska over at mennesker er mennesker. I normale liv der trening handler om helse over tid, ikke bare prestasjoner på kort sikt er det viktigere at man kan sette realistiske mål, tilpasse og komme med råd som passer individet der og da. Om en står i en krevende situasjon og gymmet er det som ikke funker bør poenget være å få til aktivitet for å vedlikeholde resultat over å yte mer eller pushe seg forbi tålegrensa. 
Aktivitet for mental helse over aktivitet for kroppen for eksempel.

Anonymkode: 9a9a6...cff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det viktigste er at vedkommende har kunnskap, samt evnen til å motivere og hjelpe meg til å bli bedre. 

Anonymkode: 1d875...efc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...