AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #21 Del Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Anonymkode: b9c2e...532 Forskjellen er at alle de andre tingene du nevner har vi gjenvinningsordning for. Det har vi ikke for plastposer vi putter i restavfallet. Så nei, du har ikke forstått dette rett. Anonymkode: 736b6...5cc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #22 Del Skrevet 5. august 2023 LiseTV skrev (På 4.8.2023 den 16.11): Det lurer jeg også på. Og mye av maten, pålegge mm. er pakket i plast. det kan man jo jobbe litt aktivt for å unngå, da. Man har ofte et valg mellom et emballert produkt og et uemballert. Anonymkode: 5409d...275 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #23 Del Skrevet 5. august 2023 Søppelposene er mye tynnere, og kan produseres langt mer miljøvennlig. Var nylig en artikkel om dette, der en forsker påpekte at handleposene har et miljøavtrykk på ca. fire ganger det en søppelpose på tilsvarende størrelse har. Anonymkode: 4a5d1...cde 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #24 Del Skrevet 5. august 2023 Poser fra butikk er tykkere enn disse rullene med bossposer man er anbefalt å bruke. Problemet mitt er jo at jeg trenger å bruke 2-3 stykk av disse fra rull, for de er så tynne 😅 føler jo litt av hensikter forsvinner. Anonymkode: 6367f...3c4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #25 Del Skrevet 5. august 2023 Drizzt skrev (11 timer siden): Det feiler litt når salget stuper ... Den latterlige symbolikken gjenstår. eh, nei, hensikten er jo nettopp at salget av plastposer skal stupe. Hvordan er det mulig å misforstå????? Anonymkode: 5409d...275 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #26 Del Skrevet 5. august 2023 Drizzt skrev (På 4.8.2023 den 17.33): Jeg ler av det dumme tiltaket. Om man skal bruke PLASTposer på rull eller gjenbruke handleposene man har varene i er det plast begge ganger. At man skal på liv og død drive med symbolpolitikk uten å oppnå noen som helst klimaeffekt er typisk norsk. Typisk norsk at vi prøver og følge etter eu? Ja, det er det. Og typisk norsk at mange fortsatt kjøper plastposer i butikken. Anonymkode: 9060f...bba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #27 Del Skrevet 5. august 2023 Maleficenta skrev (6 timer siden): mulig de bruker resirkulerbar plast i de søppelposerullene? Eneste jeg kan komme på som logisk forklaring Ja, det er godt mulig. De er uansett mye tynnere, og har ikke farger, så man bruker mindre plast, i tillegg til at de er lettere å bryte ned og lettere å gjenvinne. Anonymkode: 5409d...275 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #28 Del Skrevet 5. august 2023 Lurven skrev (6 timer siden): Heldigvis er det mulig å få tak i de grønne posene gratis, kommer til å bruke de til alt avfall heretter det er jo et veldig bra miljøvalg, som viser at det nytter å sette opp prisen på handleposene. Anonymkode: 5409d...275 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #29 Del Skrevet 5. august 2023 Drizzt skrev (11 timer siden): Det feiler litt når salget stuper ... Den latterlige symbolikken gjenstår. Hele meningen er jo at salget skal stupe. Så nei, det vil si at det fungerer. Anonymkode: 9060f...bba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #30 Del Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Leste et sted at handleposer brytes ned langsommere og er verre å resirkulere fordi de er tykkere og har farger. Tynnere, ensfargede poser er bedre. Sier seg egentlig selv. Anonymkode: 5409d...275 Problemet er bare at mange da bruker to poser av de tynne søppelposene på rull, for at det ikke skal revne. Anonymkode: 48b60...f9d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #31 Del Skrevet 5. august 2023 ja, men som en annen skrev, så er mijøavtrykket til en handlepose fire ganger større, så det er fremdeles halvert, selv om man bruker to poser innimellom. Men som regel nøyer man seg vel med en? Jeg pleier ihvertfall ikke å forsterke med en ekstra pose, før jeg ser at jeg trenger det, og det er jo langt i fra hver gang. Anonymkode: 5409d...275 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #32 Del Skrevet 5. august 2023 Million skrev (5 timer siden): Søppelposer på rull er supertynne og nesten gjennomsiktige. Det er brukt MINDRE plast pr pose enn de tykkere posene du får til å bære dagligvarene dine i. Altså mindre forbrukt plast. I tillegg står det på disse søppelposerullene fra Clas Ohlson at det produseres kun vann og karbondioksid når den posen forbrennes. Altså ikke noe farlig. Vet ikke om det samme kan sies om posene til Rema og Kiwi? Takk for tipset om posene fra Clas Ohlson!! Det står at de er ekstra sterke + best i test, så jeg bestilte en haug! Anonymkode: 5409d...275 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 6. august 2023 #33 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for tipset om posene fra Clas Ohlson!! Det står at de er ekstra sterke + best i test, så jeg bestilte en haug! Anonymkode: 5409d...275 Bare hyggelig! 😄 Har nettopp kjøpt noen ruller av dem selv. De virker helt greie til sitt bruk, så langt. Jeg kjøpte svarte, men neste gang tror jeg at jeg skal kjøpe dem i rosa! 😆 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #34 Del Skrevet 6. august 2023 Million skrev (17 timer siden): Hæ? Er ikke de grønne gratisposene KUN til matavfall? (det er det i alle fall her i Oslo) Du kaster da ikke restavfall i sånne, fucker opp hele sorteringsanlegget til kommunen med søppelet ditt, bare for å være supergnien og spare 1,20 kr på å ikke bruke søppelposer fra rull som du får hos Clas Ohlson... Så lenge man tillater at TikTok får bygge et datasenter som vil sluke strøm samtidig som man gnåler om strømmangel, er "lydig saueflokk"-tankegangen helt bortkastet. Slik at det handler ikke om å være gnien, men simpelthen om å boikotte dobbeltmoral. Lurven skrev (16 timer siden): Det er prinsippet, gidder ikke å betale 4,25 pr pose i butikken, men skal vurdere clas Olsson Stå på prinsippet, og ikke betal ett øre for posene. Du har min fulle støtte. Anonymkode: 1f7a4...f19 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 6. august 2023 #35 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): det kan man jo jobbe litt aktivt for å unngå, da. Man har ofte et valg mellom et emballert produkt og et uemballert. Anonymkode: 5409d...275 Pålegg og pølser er pakket i plast om en ikke kjøper det med en slaktebutikk eller en butikk med ferskvarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 6. august 2023 #36 Del Skrevet 6. august 2023 LiseTV skrev (6 minutter siden): Pålegg og pølser er pakket i plast om en ikke kjøper det med en slaktebutikk eller en butikk med ferskvarer. Det er de, men det betyr jo ikke at man skal la være å unngå mest mulig plast på andre områder? Jeg liker å kjøpe pålegg der de har ferskvaredisk, både for å unngå plast og for å slippe å kjøpe mer enn jeg har behov for. Jeg spiser lite kjttpålegg og da er det dumt å kjøpe en hel pakke når jeg bare har behov for et par skiver. Jeg har ikke kjøpt plastpose på noen butikk i hele 2023. Neste mål er å huske å ta med pose til frukt og grønt hjemmefra, men der er jeg ikke like flink enda, det må jobbes inn. Til søppel bruker jeg også tynne poser på rull, og jeg tør påstå at de som mener at de revner burde tømme søppel litt oftere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #37 Del Skrevet 6. august 2023 LiseTV skrev (2 timer siden): Pålegg og pølser er pakket i plast om en ikke kjøper det med en slaktebutikk eller en butikk med ferskvarer. Nemlig. Du sier det jo selv: Man har som regel er valg. Anonymkode: 5409d...275 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 6. august 2023 #38 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Problemet er bare at mange da bruker to poser av de tynne søppelposene på rull, for at det ikke skal revne. Anonymkode: 48b60...f9d Merkelig. Vi har brukt poser på rull i flere år og ikke en eneste har revnet. Virker som du enten kjøper dårlige poser eller har de hengende i åpent stativ og fyller de alt for fulle? Vi har lukket søppelbøtte (i en slik avfallsskuff som trekkes ut, med 4 forskjellige rom i) og det er da bortimot umulig å få posen til å revne så lenge man ikke kaster ting i den som ikke skal i restavfallet (typ metall, knust glass osv.). 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #39 Del Skrevet 6. august 2023 Brunhilde skrev (2 timer siden): Det er de, men det betyr jo ikke at man skal la være å unngå mest mulig plast på andre områder? Jeg liker å kjøpe pålegg der de har ferskvaredisk, både for å unngå plast og for å slippe å kjøpe mer enn jeg har behov for. Jeg spiser lite kjttpålegg og da er det dumt å kjøpe en hel pakke når jeg bare har behov for et par skiver. Jeg har ikke kjøpt plastpose på noen butikk i hele 2023. Neste mål er å huske å ta med pose til frukt og grønt hjemmefra, men der er jeg ikke like flink enda, det må jobbes inn. Til søppel bruker jeg også tynne poser på rull, og jeg tør påstå at de som mener at de revner burde tømme søppel litt oftere. Respekterer naturligvis innsatsen og valget ditt, men rent praktisk - hvilken forskjell spiller det for resten av verden at noen i Norge resirkulerer, betaler miljøavgifter eller bruker et par plastposer mindre når man i folkerike land som Kina eller India bare kjører på, og neppe lar seg stoppe av nordmenn? Bortsett fra å få god samvittighet - i hvilken grad endrer denne symbolpolitikken verden ...? Anonymkode: 1f7a4...f19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #40 Del Skrevet 6. august 2023 Jeg har brukt avfallsposer på rull siste halvåret og har aldri opplevd at de har revnet. Har kjøpt hos europris og kiwi. Vi kildesorterer så det er ikke vanvittige mengder med søppel. Har enda mange vanlige bæreposer igjen og de har jeg med til butikk og bruker igjen, igjen og igjen.... forstår egentlig ikke problemet folk har med dette? Anonymkode: aa964...1ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå