AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #1 Skrevet 4. august 2023 Hei, Jeg har bodd i Norge i ca 11 år. mannen min jobber i oljefirma og har nok inntekt til en familie av 4 som bo normal liv (ikke noe luksus). Jeg har gjort alt for å få meg en god jobb. Lærte språket, studerte på nytt, jobbet i forskjellige plass, sfo, barnehage. så tilslutt fikk jeg fast jobb . Etter 2 år der ble firmaet konkurs og jeg ble arbeidsledig igjen. Jeg tenker nå å gi opp å sitter bare hjemme å passe på barna som blir flink på skole og ikke blir som meg! som de meste kvinner i mange andre fattige land! men jeg er redd for at hvis noe skjer og vi mister det ene inntektet vårt ! Jeg er litt naiv i forhold til å vite hva som skjer hvis på et eller annet grunn ( døde .. skillsmisse...) mister vi inntekten våre. kan dere forklare for meg? Vi har boliglån og bil lån , sparer litt men ikke mye med dagens priser! Hva skjer hvis ei dame mister mannen sinn økonomisk støtte med 2 småbarn ...uten jobb? Anonymkode: b8147...4bb
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #2 Skrevet 4. august 2023 Er du gift med mannen din? Jeg er litt usikker på om du mener hva som skjer hvis mannen din flytter fra deg, eller hva som skjer hvis han dør eller mister jobben? For hvilke rettigheter du har, kan være ulike ting ut fra hva som har skjedd. Uansett vil jeg anbefale deg å gjøre alt du kan for å få deg jobb igjen. Du har sikkert referanser fra den jobben som gikk konkurs? Prøv deg som ringehjelp, i bemanningsbyrå, hva som helst. Anonymkode: 0645d...907 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #3 Skrevet 4. august 2023 Første bud er å ha egen jobb! Du fikk jobb en gang, da er det viktig å komme seg ut i ny jobb ganske kjapt så du ikke får for stort hull i CV. Blir det slutt med mannen før yngste blir 8 år kan du få overgangsstønad i 3 år, da er det aktivitetskrav så du må prøve å få jobb, deretter sosialstønad. Du får barnetrygd for et ekstra barn om du har hovedomsorgen, du får også ekstra utbetaling som erstatter det skattefradraget man fikk før. Man blir ikke til av å være aleneforelder i Norge, det er sikkert. Eier dere bolig sammen? Dersom din mann dør får ungene barnepensjon, litt usikker på hvor mye det er. Anonymkode: 67b78...50b 3 2
Andro Skrevet 4. august 2023 #4 Skrevet 4. august 2023 Registrer deg som arbeidssøker ved NAV https://www.nav.no/arbeidsledig-permittert Etterpå kan du søke om dagpenger https://www.nav.no/arbeidsledig-permittert#har-du-mistet-jobben-pa-grunn-av-konkurs Du skal aktivt søke på jobber hver eneste dag. Å være i jobb er et godt forbilde for barna dine. Dersom du trenger veiledning på kurs/utdanning e.l. Kontakt ditt nærmeste karrieresenter, som har ansvar for opplæring av voksne: https://karriereveiledning.no/offentlige-karrieresentre Dersom du mister mannen din så skal du kontakte NAV, som veileder deg om hva du kan søke på: Bidragsforskudd, etterlattpensjon, ekstra barnetrygd osv. Men det viktigste er at du er selvhjulpen i utgangspunktet. Alt er lettere når man allerede har en tilknytning til arbeidslivet, og det er det eneste som kan gi deg en god pensjon. 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #5 Skrevet 4. august 2023 Skaff deg en jobb! Sørg for å ha en livsforsikring for mannen med deg som begunstiget, slik at du kan betale ned boliglånet og dere slipper å miste boligen dersom han går bort. Anonymkode: 6d0a3...0dd 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #6 Skrevet 4. august 2023 Han har nok uføreforsikring og livsforsikring via jobb. Så hvis han blir syk og dør så få dere noe å leve av. Anonymkode: 33a62...4a6
Gjest theTitanic Skrevet 4. august 2023 #7 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han har nok uføreforsikring og livsforsikring via jobb. Så hvis han blir syk og dør så få dere noe å leve av. Anonymkode: 33a62...4a6 Livsforsikring gir et engangsbeløp. Ts vil ha behov for egen inntekt selv om hun får en engangsutbetaling. Hun bør få jobb så det blir noen pensjon i fremtiden også. Dessuten virker det til at hun ønsker noe å gjøre. Det er bare å søke og søke til du får napp. Bor dere vest eller nord så er det kanskje noen fiskerier? De betaler godt og krever lite bakgrunn.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #8 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han har nok uføreforsikring og livsforsikring via jobb. Så hvis han blir syk og dør så få dere noe å leve av. Anonymkode: 33a62...4a6 Ikke stol på det. Forsikring bør man være 100% sikker på. Anonymkode: 97d99...135 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #9 Skrevet 4. august 2023 Du er ikke et godt forbilde for barnet ditt dersom du bare koser deg hjemme og ikke vil jobbe. Hvorfor skal barnet ditt tenke at han skal få seg god utdannelse og god jobb, når han ser at mamma bare koser seg hjemme og likevel har det fint. Barn må lære seg at det lønner seg å arbeide. I Norge blir man fattig hvis man ikke jobber, med mindre man kommer fra en rik familie som betaler for seg. Anonymkode: 8062a...236 6
Rotemor Skrevet 4. august 2023 #10 Skrevet 4. august 2023 Hvis du blir hjemmeværende mer enn fire uker mister du trygderettigheter dine. Man må delta i samfunnet for å få tilbake, ellers vil du kun få støtte til livsopphold og noe til barna, men mindre enn de koster. 3
black rose Skrevet 4. august 2023 #11 Skrevet 4. august 2023 Takk for alle gode tips og at dere forstår meg. Jeg vil prøve Nav og søke jobb hverdag. men poenget er at jeg klarer ikke å sove uten å tenke på hva som skjer med oss hvis vi mister det ene intntektet vårt. Vi som har forlat landet vårt og ikke har store roter her... Jeg er gift å min mann mener også at jeg må skaffe meg jobb . Han selv sier at jeg må kunne støtte barna våre en dag hvis det skjer noe uheld med han !!! Det er ikke like lett for utelanske å få seg jobb hvis det ikke er olje relarert....
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #12 Skrevet 4. august 2023 Da finner du deg en jobb der du koser deg hver dag, kjære deg. Anonymkode: 9220c...9cb 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #13 Skrevet 4. august 2023 black rose skrev (1 time siden): Takk for alle gode tips og at dere forstår meg. Jeg vil prøve Nav og søke jobb hverdag. men poenget er at jeg klarer ikke å sove uten å tenke på hva som skjer med oss hvis vi mister det ene intntektet vårt. Vi som har forlat landet vårt og ikke har store roter her... Jeg er gift å min mann mener også at jeg må skaffe meg jobb . Han selv sier at jeg må kunne støtte barna våre en dag hvis det skjer noe uheld med han !!! Det er ikke like lett for utelanske å få seg jobb hvis det ikke er olje relarert.... Skylder du på at du er utenlandsk? Jeg jobber i helsevesenet og der er det en stor overvekt av utlendinger. Det samme i barnehagen og på skolen. Du kan med letthet få deg jobb på nærmeste sykehjem, trygdebolig, barnehage eller SFO. Anonymkode: 8062a...236 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #14 Skrevet 4. august 2023 black rose skrev (2 timer siden): Takk for alle gode tips og at dere forstår meg. Jeg vil prøve Nav og søke jobb hverdag. men poenget er at jeg klarer ikke å sove uten å tenke på hva som skjer med oss hvis vi mister det ene intntektet vårt. Vi som har forlat landet vårt og ikke har store roter her... Jeg er gift å min mann mener også at jeg må skaffe meg jobb . Han selv sier at jeg må kunne støtte barna våre en dag hvis det skjer noe uheld med han !!! Det er ikke like lett for utelanske å få seg jobb hvis det ikke er olje relarert.... Kanskje du er for kravstor i valg av jobber du søker på? Jeg ser at du ikke er helt god i norsk skriftlig. Det samme gjelder kanskje muntlig? Skal du ha topp jobbene så må du kunne språket i tillegg til bl.a engelsk. Prøv å søk på SFO, barnehager, helsevesen, butikker, renhold osv. Anonymkode: 862fe...404 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå