AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #1 Skrevet 4. august 2023 Jeg er 90% ufør, og skal prøve meg i en liten stilling (ca 3 t x 3 dager). Pga bevegelsesvansker er det et problem med 30 min reisevei hver vei; vil jeg kunne ha rett på taxi-kort eller annet? Har ikke bil eller sertifikat. Må man ha sykepengerett for å kunne få dekket noe arbeidsreise? Da må jeg først jobbe 26 uker evt. Stygt redd jeg kan bli sykemeldt etter 2 mnd pga totalen🫣🫣🫣Blir å reise kollektivt, men til sammen 18 minutt gå tid(12 min til bane- og 6 minutt fra banestopp til jobb)på krykker vil føre til ekstra belastning på dårlig rygg og armer🤔Arbeidsgiver har ordnet ergonomisk utstyr mm, så jeg gleder jo meg-men gruer meg samtidig🫤 Anonymkode: 3cd43...cd2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #2 Skrevet 4. august 2023 Er vel legen som kan hjelpe til med ttkort ( mener det er det det heter) men det er en begrenset sum man får der. Anonymkode: 3fe0a...b95 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #3 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Er vel legen som kan hjelpe til med ttkort ( mener det er det det heter) men det er en begrenset sum man får der. Anonymkode: 3fe0a...b95 Man må være folkeregistrert i Oslo(der jobben er) for å få dette. Jeg eier leilighet som skal selges om ett år, så adresse endring blir ikke aktuelt. Hadde håpt nav kunne bidratt litt, men når jeg omsider kommer gjennom tlf der vet ingen noe som helst😌 Anonymkode: 3cd43...cd2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #4 Skrevet 4. august 2023 Jeg skjønner ikke helt... hvorfor skal du få gratis transport til jobben, mens alle andre må betale det selv? Drosje til jobb hver gang du skal jobbe noen få timer, koster jo samfunnet mer enn det du ev betaler inn i skatt for jobben. Det er et tapsprosjekt jeg tviler på vil være noen stønad som dekker for deg, og det er bare du som tjener på det økonomisk, i form av gratis reisevei til og fra jobb og lønning i tillegg til trygden. Det står litt info her på NAV sine sider, men av det jeg leser, ser det ut som rettighetene til å få transportkostnader dekket gjelder sykemeldte, ikke uføre, og kun som midlertidig stønad. https://www.nav.no/reisetilskudd Har du planer om å kanskje begynne å jobbe større stillingsprosent etter hvert? Anonymkode: 7de2b...c6f 4
Motelvibes Skrevet 4. august 2023 #5 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skjønner ikke helt... hvorfor skal du få gratis transport til jobben, mens alle andre må betale det selv? Drosje til jobb hver gang du skal jobbe noen få timer, koster jo samfunnet mer enn det du ev betaler inn i skatt for jobben. Det er et tapsprosjekt jeg tviler på vil være noen stønad som dekker for deg, og det er bare du som tjener på det økonomisk, i form av gratis reisevei til og fra jobb og lønning i tillegg til trygden. Det står litt info her på NAV sine sider, men av det jeg leser, ser det ut som rettighetene til å få transportkostnader dekket gjelder sykemeldte, ikke uføre, og kun som midlertidig stønad. https://www.nav.no/reisetilskudd Har du planer om å kanskje begynne å jobbe større stillingsprosent etter hvert? Anonymkode: 7de2b...c6f Fordi vedkommende har flere utfordringer helsemessig kanskje? Til ts, du har rett på tt-kort. 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #6 Skrevet 4. august 2023 Motelvibes skrev (2 minutter siden): Fordi vedkommende har flere utfordringer helsemessig kanskje? Til ts, du har rett på tt-kort. Stemmer, jeg har kompliserte og sammensatte utfordringer. Og pasientreiser nekter å dekke behandlingsreiser-derfor er jeg avhengig av å tjene noe både pga dobbel husleie, men og fordi det blir privat behandling i stedet for offentlig(har ikke tid til å stå i helsekø). Det er en del jeg må gjennom før legene kan vurdere”neste steg”. Sånn er det å være syk og bo i en bygd. Og så klart har jeg ikke lyst å koste samfunnet enda mer. Jeg prøver bare å overleve. Var ekstremt suicidal før jeg startet behandling. Men er for syk til å pendle. Jobben kan holde meg flytende inntil videre. Men planlegger å selge boligen min da helseutgiftene er hinsides. Må dessverre ha adresse der for å få tt-kort, det blir litt dumt pga boligsalg. Jeg hverken kan eller vil bli boende fast i Oslo. 2 år maks. Anonymkode: 3cd43...cd2 1
Motelvibes Skrevet 4. august 2023 #7 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stemmer, jeg har kompliserte og sammensatte utfordringer. Og pasientreiser nekter å dekke behandlingsreiser-derfor er jeg avhengig av å tjene noe både pga dobbel husleie, men og fordi det blir privat behandling i stedet for offentlig(har ikke tid til å stå i helsekø). Det er en del jeg må gjennom før legene kan vurdere”neste steg”. Sånn er det å være syk og bo i en bygd. Og så klart har jeg ikke lyst å koste samfunnet enda mer. Jeg prøver bare å overleve. Var ekstremt suicidal før jeg startet behandling. Men er for syk til å pendle. Jobben kan holde meg flytende inntil videre. Men planlegger å selge boligen min da helseutgiftene er hinsides. Må dessverre ha adresse der for å få tt-kort, det blir litt dumt pga boligsalg. Jeg hverken kan eller vil bli boende fast i Oslo. 2 år maks. Anonymkode: 3cd43...cd2 Ordne time til legen, så ordner han/hun det. Bare positivt at du vil/kan jobbe, å komme seg ut litt har så mye å si.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #8 Skrevet 4. august 2023 Motelvibes skrev (7 minutter siden): Ordne time til legen, så ordner han/hun det. Bare positivt at du vil/kan jobbe, å komme seg ut litt har så mye å si. Ja, jeg er blitt apatisk og deprimert de fire årene jeg har vært ufør, og ønsker å endre på ting. Men sliter med tankene da; sist jeg prøvde en jobb ble jeg akutt sykemeldt etter 4 uker😢Og kunne ikke bruke høyre arm på en mnd. Er mulig jeg skader helsen enda mer. Men psykisk har det vært helt rått å være så “utstøtt” i tillegg til alt annet man strever med som syk😌 Nå vet arbeidsgiver at jeg er syk, så jeg slipper den verste samvittigheten om det går til helvete etter noen uker😇 Anonymkode: 3cd43...cd2 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #9 Skrevet 4. august 2023 Jeg tror ikke du har krav på noe som helst i forhold til transport. Hadde du, som andre sier, vært sykemeldt og målet var fullt tilbake i jobb, eller hvis arbeidet var tilrettelagt i regi av NAV, så kunne det være mulig. Men det er mange, mange uføre som makter å jobbe litt, men som synes det er slitsomt med reisen (mange friske og, for den saks skyld). Det ville ikke vært penger igjen til mye annet om samfunnet skulle dekket slikt. TT kort er for fritidsreiser. Ikke for arbeidsreiser. Dette er en ordning for mennesker som sliter med å delta i det sosiale, og ikke makter å bruke kollektiv. Du makter det tydeligvis, fordi du om det er slitsomt. Dette kan kanskje virke som et litt surt innlegg. Men du er heldig, noen vil gi deg en sjanse. Og så skriver du det ene innlegget etter det andre med bare negativt. Skjerp deg! Vær glad du har fått en mulighet! Anonymkode: a6ed3...62a 1
Motelvibes Skrevet 4. august 2023 #10 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, jeg er blitt apatisk og deprimert de fire årene jeg har vært ufør, og ønsker å endre på ting. Men sliter med tankene da; sist jeg prøvde en jobb ble jeg akutt sykemeldt etter 4 uker😢Og kunne ikke bruke høyre arm på en mnd. Er mulig jeg skader helsen enda mer. Men psykisk har det vært helt rått å være så “utstøtt” i tillegg til alt annet man strever med som syk😌 Nå vet arbeidsgiver at jeg er syk, så jeg slipper den verste samvittigheten om det går til helvete etter noen uker😇 Anonymkode: 3cd43...cd2 Det er verdt å prøve, litt sosialt og å se andre mennesker litt har god gevinst for helsen ❤️ så kan du kanskje få tilpasset etterhvert om det lar seg gjøre. Lykke til! ✨
Motelvibes Skrevet 4. august 2023 #11 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg tror ikke du har krav på noe som helst i forhold til transport. Hadde du, som andre sier, vært sykemeldt og målet var fullt tilbake i jobb, eller hvis arbeidet var tilrettelagt i regi av NAV, så kunne det være mulig. Men det er mange, mange uføre som makter å jobbe litt, men som synes det er slitsomt med reisen (mange friske og, for den saks skyld). Det ville ikke vært penger igjen til mye annet om samfunnet skulle dekket slikt. TT kort er for fritidsreiser. Ikke for arbeidsreiser. Dette er en ordning for mennesker som sliter med å delta i det sosiale, og ikke makter å bruke kollektiv. Du makter det tydeligvis, fordi du om det er slitsomt. Dette kan kanskje virke som et litt surt innlegg. Men du er heldig, noen vil gi deg en sjanse. Og så skriver du det ene innlegget etter det andre med bare negativt. Skjerp deg! Vær glad du har fått en mulighet! Anonymkode: a6ed3...62a Unødvendig av deg. Er opp til legen å avgjøre om hun kan få det kortet eller annen transport. Har du ikke lest at hun bruker krykker…? Man må se løsninger, ikke tråkke på de som virkelig trenger et løft! 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #12 Skrevet 4. august 2023 Motelvibes skrev (41 minutter siden): Unødvendig av deg. Er opp til legen å avgjøre om hun kan få det kortet eller annen transport. Har du ikke lest at hun bruker krykker…? Man må se løsninger, ikke tråkke på de som virkelig trenger et løft! Takk🥰ble helt nedslått av det innlegget. Det er slitsomt å reise(jeg har ME), men det er i hovedsak smerter som hemmer meg. Ødelagt kne, fot, rygg osv osv. Til og med så mye bekkensmerter at jeg ikke kan sitte-men må stå. Jeg skal snakke med legen min(han ringte meg i dag etter siste mr rapport og vil sjekke at kneet ikke kan gå i “låsning”). Det har blitt verre og verre så har litt angst for fremtiden. I tillegg har jeg omtrent null nettverk og ikke rett på støtte eller hjelp ser det ut til. Anonymkode: 3cd43...cd2 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #13 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror ikke du har krav på noe som helst i forhold til transport. Hadde du, som andre sier, vært sykemeldt og målet var fullt tilbake i jobb, eller hvis arbeidet var tilrettelagt i regi av NAV, så kunne det være mulig. Men det er mange, mange uføre som makter å jobbe litt, men som synes det er slitsomt med reisen (mange friske og, for den saks skyld). Det ville ikke vært penger igjen til mye annet om samfunnet skulle dekket slikt. TT kort er for fritidsreiser. Ikke for arbeidsreiser. Dette er en ordning for mennesker som sliter med å delta i det sosiale, og ikke makter å bruke kollektiv. Du makter det tydeligvis, fordi du om det er slitsomt. Dette kan kanskje virke som et litt surt innlegg. Men du er heldig, noen vil gi deg en sjanse. Og så skriver du det ene innlegget etter det andre med bare negativt. Skjerp deg! Vær glad du har fått en mulighet! Anonymkode: a6ed3...62a Jeg var en av de som nevnte at man må trolig være sykmeldt for å rett til transport/støtte ja. Ellers tror jeg du ser på negativ og og realistisk som synonymer. Skjerp deg du og da!🤗 Anonymkode: 3cd43...cd2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #14 Skrevet 4. august 2023 Hva med å søke om en elektrisk rullestol til utendørsbruk? Det vil både fikse alle utfordringene dine med jobbreise, og kunne hjelpe deg til å bli mindre isolert også Om problemet ditt er gåavstand, så er jo rullestol nettopp hjelpemiddelet for det. Finnes elektriske rullestoler som går på bussen. Har elektrisk rullestol til utenriks selv, og det er fantastisk - sånn frihetsfølelse! Jeg kan som deg gå, men har bevegelsesvansker. Det holder det, for å kunne søke om rullestol fra NAV hjelpemiddel Anonymkode: 5832c...123
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #15 Skrevet 4. august 2023 Og rullestol betaler du ingenting for, om du får det innvilget - vi er heldige i Norge. Anonymkode: 5832c...123
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #16 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hva med å søke om en elektrisk rullestol til utendørsbruk? Det vil både fikse alle utfordringene dine med jobbreise, og kunne hjelpe deg til å bli mindre isolert også Om problemet ditt er gåavstand, så er jo rullestol nettopp hjelpemiddelet for det. Finnes elektriske rullestoler som går på bussen. Har elektrisk rullestol til utenriks selv, og det er fantastisk - sånn frihetsfølelse! Jeg kan som deg gå, men har bevegelsesvansker. Det holder det, for å kunne søke om rullestol fra NAV hjelpemiddel Anonymkode: 5832c...123 Jeg kan bare sitte noen minutter på spesialpute pga bekkensmerter, så er ekstremt redd for å havne i rullestol😌Ellers hadde det nok vært kjempebra. Prøvde el-sparkesykkel, men det ga meg enda mer smerter😅Skal ikke være lett🫣 Anonymkode: 3cd43...cd2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #17 Skrevet 5. august 2023 Jeg tenkte arbeidsreiser, men du har vel kanskje ikke varige forflytningsvansker? https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/hjelpemidler-og-tilrettelegging/tilrettelegging/arbeid-og-utdanning/arbeids-og-utdanningsreiser Er omtrent samme spm ttkort, men kun for jobb/utdanning. Anonymkode: 75f1f...a71
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #18 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg tenkte arbeidsreiser, men du har vel kanskje ikke varige forflytningsvansker? https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/hjelpemidler-og-tilrettelegging/tilrettelegging/arbeid-og-utdanning/arbeids-og-utdanningsreiser Er omtrent samme spm ttkort, men kun for jobb/utdanning. Anonymkode: 75f1f...a71 Noen av tilstandene er varige. Iflg nav og spesialister er det kun symtomlindrende behandling som er aktuelt, og jeg har en høy uføregrad. Foten og kneet har vært dårlig i 10 år, med perioder på flere mnd der jeg har problemer å gå, så noen mnd jeg er bedre. Men det har forverret seg kraftig siste året(ekstremt de to siste mnd), så kan ikke si om akkurat det er varig. Anonymkode: 3cd43...cd2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #19 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 15.21): Jeg er 90% ufør, og skal prøve meg i en liten stilling (ca 3 t x 3 dager). Pga bevegelsesvansker er det et problem med 30 min reisevei hver vei; vil jeg kunne ha rett på taxi-kort eller annet? Har ikke bil eller sertifikat. Må man ha sykepengerett for å kunne få dekket noe arbeidsreise? Da må jeg først jobbe 26 uker evt. Stygt redd jeg kan bli sykemeldt etter 2 mnd pga totalen🫣🫣🫣Blir å reise kollektivt, men til sammen 18 minutt gå tid(12 min til bane- og 6 minutt fra banestopp til jobb)på krykker vil føre til ekstra belastning på dårlig rygg og armer🤔Arbeidsgiver har ordnet ergonomisk utstyr mm, så jeg gleder jo meg-men gruer meg samtidig🫤 Anonymkode: 3cd43...cd2 Du kan ikke få hjemmekontor? Eller jobbe færre dager så du ikke trenger transport 3 dager per uke? Jeg er selv ufør pga ME og jobber litt, men kan jobbe hjemmefra om jeg ønsker. Det gjør at det går bra. Hadde ikke orket 3 dager på kontoret hver uke, selvom det er korte dager. Anonymkode: 48992...21e
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #20 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du kan ikke få hjemmekontor? Eller jobbe færre dager så du ikke trenger transport 3 dager per uke? Jeg er selv ufør pga ME og jobber litt, men kan jobbe hjemmefra om jeg ønsker. Det gjør at det går bra. Hadde ikke orket 3 dager på kontoret hver uke, selvom det er korte dager. Anonymkode: 48992...21e Nei det er ikke en type jobb man kan gjøre hjemmefra😌Jeg kan uansett kun sitte en begrenset tid på spesialpute, så de 3 timene på hjemmekontor ville nok krevd 9 timer🫣Jeg er utrolig lei isolasjon etter år med det, og har behov for å komme meg ut. Anonymkode: 3cd43...cd2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå