Gå til innhold

Fibromyalgi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg ønsker å bli utredet for fibromyalgi, da jeg har mange av symptomene, enkelte over lang tid. Har tidligere vært utbrent. 
Du som har fått diagnosen, kan du fortelle om veien dit? 

Symptomer, hvor/hva/varighet

Hvordan utredningen foregikk

Hvilke tiltak du fikk. Medisiner/trening

Livet ditt nå. Jobb/ufør? 

Anonymkode: baf32...804

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følger. Jeg tror jeg også har det men har ikke fått diagnosen

Anonymkode: 96c29...3d2

AnonymBruker
Skrevet

Bump. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ble henvist av tidligere fastlege, etter nesten ti år med smerter i ulike deler av kroppen, fatigue. Hadde tatt masse blodprøver over flere år. Var i full jobb, men følte jeg holdt på å drukne. Var sykemeldt i perioder, men mest grunnet en annen fysisk sykdom.

Jeg ble sendt til fys.med. avdeling på det regionale sykehuset, og gjorde masse ulike tester sammen med to leger. Fikk blant annet tatt noe som het Brighton-testen. Fikk utslag på denne, og gikk derfra med diagnosene hypermobile ledd og fibromyalgi. 

Det ble etterhvert AAP på meg, i to år. Jeg jobbet deltid hele perioden, fordi det var (og er) veldig viktig for meg å ha en tilknytning til arbeidslivet. Jeg søkte så om delvis uførepensjon, etter at fastlege, spesialister (på min andre fysiske sykdom) og NAV mente det var best. Jeg ønsket ikke 100% uførepensjon, så søkte om 70%, og fikk det invilget på bare et par mnd.
Det har gått noen år, og jeg jobber fremdeles 30%, og selv om det kan være beintøft i dårlige perioder, så er det ekstremt viktig for meg å være yrkesaktiv. Både for min egen del, og for å være et forbilde for barna mine. 

Anonymkode: 611e0...404

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ønsket ikke 100% uførepensjon, så søkte om 70%, og fikk det invilget på bare et par mnd.
Det har gått noen år, og jeg jobber fremdeles 30%, og selv om det kan være beintøft i dårlige perioder, så er det ekstremt viktig for meg å være yrkesaktiv. Både for min egen del, og for å være et forbilde for barna mine. 

De fleste ønsker jo ikke 100% ufør, men ender likevel der fordi de ikke lenger har noe valg. Man er ikke noe mindre forbilde for barna sine selv om de ikke klarer være yrkesaktive lenger. 

Anonymkode: cf100...827

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste ønsker jo ikke 100% ufør, men ender likevel der fordi de ikke lenger har noe valg. Man er ikke noe mindre forbilde for barna sine selv om de ikke klarer være yrkesaktive lenger. 

Jeg sier ikke dette. Jeg snakker bare om meg selv og mitt liv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg sier ikke dette. Jeg snakker bare om meg selv og mitt liv. 

Jeg skjønner, men det kan fremstå litt feil når det ordlegges sånn. Du er jo heldig som faktisk fortsatt er frisk nok til at du klarer å jobbe 30 %, selv om det er utfordrende. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ble henvist av tidligere fastlege, etter nesten ti år med smerter i ulike deler av kroppen, fatigue. Hadde tatt masse blodprøver over flere år. Var i full jobb, men følte jeg holdt på å drukne. Var sykemeldt i perioder, men mest grunnet en annen fysisk sykdom.

Jeg ble sendt til fys.med. avdeling på det regionale sykehuset, og gjorde masse ulike tester sammen med to leger. Fikk blant annet tatt noe som het Brighton-testen. Fikk utslag på denne, og gikk derfra med diagnosene hypermobile ledd og fibromyalgi. 

Det ble etterhvert AAP på meg, i to år. Jeg jobbet deltid hele perioden, fordi det var (og er) veldig viktig for meg å ha en tilknytning til arbeidslivet. Jeg søkte så om delvis uførepensjon, etter at fastlege, spesialister (på min andre fysiske sykdom) og NAV mente det var best. Jeg ønsket ikke 100% uførepensjon, så søkte om 70%, og fikk det invilget på bare et par mnd.

Takk for svar. Hva utløser dårlige perioder hos deg? Og hvordan kjenner du deg i gode perioder? Nesten frisk?
TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk i mange år med smerter i kroppen. Mest nakke og skuldre. Var til kiropraktor også. Hjalp ikke. Hadde mye stress i jobb og i privatlivet. Jeg var veldig dårlig på å si nei og stilte opp på det meste.

Ble til slutt sykemeldt. Ble henvist til revmatologisk på sykehuset. Der fikk jeg diagnosen fibromyalgi. 

Gikk noen år på aap imens jeg gikk på kurs gjennom nav. Fikk meg en mindre stressende jobb og jobber nå 100%. Har fortsatt en tung fysisk jobb, men ikke så mye stress. Stress er gift for kroppen min. 

Nå er barna tenåringer og jeg slapper mere av nå etter jobb og det hjelper mye. Bruker ingen faste smertestillende. Tar paracet av og til 

Lykke til med utredning 

Anonymkode: fb463...29e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...