AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #1 Skrevet 4. august 2023 Jeg begynte på adhdmedisin for 1,5 mnd siden. Har gått ned ca 5 kg siden da. Jeg håper det er pga medisinen, og ikke fordi jeg er syk. Har stressa mye i flere mnd, er utbrent og har endel fysiske symptomer på stress. Men har litt i bakhodet at symptomene kan tyde på noe mer alvorlig også.. Blodprøver, EKG og div prøver så bra ut. Jeg har alltid vært normalvektig, i nedre sjikte. Men de siste årene har jeg beveget meg mindre og spist mye mer snacks og godteri, også født to barn. Så jeg har dundra opp i vekt og var ikke langt unna å ha fedme da jeg starta med adhdmedisin. Noen med erfaring? Er det vanlig å gå ned i vekt en stund, og så gå opp igjen når kroppen blir vant til medisinen f.eks? (Er ekstra påpasselig med å få i meg mat og drikke nå når jeg har starta med medisin.) Anonymkode: 69900...da9
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #2 Skrevet 4. august 2023 Medisiner gir ingen jojovekt. Går man på en medisin bivirkningen er vektnedgang, på går man ned hvis man får den bivirkningen. Stopper opp når man spiser like mye som man forbrenner. For er det som skjer, man spiser mindre. Anonymkode: 417eb...ad5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #3 Skrevet 4. august 2023 Medisinen gir vel nedsatt apetitt. Så du må jo bare passe på å spise regelmessig og nok likevel. Vektnedgang virker jo lurt i ditt tilfelle, men går det for raskt kan du bli slapp, ukonsentrert, sove dårlig osv. Anonymkode: c2f63...8db 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #4 Skrevet 4. august 2023 Mindre matlyst er vanlig bivirkning på amfetamin og lignende stoffer som ritalin. Så det gjelder å være bevisst på hvor mye mat en får i seg, ofte spiser man mindre enn man tror om man teller Anonymkode: 4bae1...454
Andro Skrevet 4. august 2023 #5 Skrevet 4. august 2023 Sentralstimulerende stoffer reduserer appetitten og lysten på søtt, så det er naturlig å gå ned. Kroppen jobber jo også litt hardere, med litt forhøyet puls og blodtrykk, så du forbrenner kanskje bittelitt mer også. Jeg hadde dårlig appetitt de to-tre første ukene, men nå er det på stell, og går ikke mer ned. Legen er også veldig opptatt av at jeg ikke skal gå ned i vekt, fordi det kan være vanskelig å snu. Spis etter klokka du, og ikke etter sultfølelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå