Gå til innhold

Barnet nekter samvær, jeg har planlagt ferie. Bli eller ta med barnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har planlagt tur men nå har barnet begynt å nekte å dra på samvær. Jeg drar i kveld men fae mener jeg må bli å prøve få barnet til å dra på samvær. Jeg er usikker nå på om jeg må bli hjemme eller dra å ta med barnet. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: cdeee...af0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

hvor gammelt er barnet?
HVa er grunnen til at barnet nekter samvær? opplever barnet noe som ikke er bra hos den andre forelderen. Jeg ville ikke dratt fra et barn som ikke har det bra hos faren sin. 

Anonymkode: f8221...f41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

Anonymkode: 7f5a2...be2

AnonymBruker
Skrevet

Alder? Hvorfor vil ikle barnet til far?

Anonymkode: 11f75...e23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet er 9 år og omsorgen er ikke helt bra, men ikke vold. Spiller på dårlig samvittighet og vært en del sint i det siste. Må jeg bli hjemme og bruke ferien min på å prøve tvinge barnet til far i flere dager på rad, eller er det like sykt som jeg tenker det er? Er det helt feil å ta med barnet å dra på ferie selv om planen ikke var å ha med barn?

Skrevet

Jeg ville tatt med barnet på ferie, tror jeg. Hvis det er ting som må repareres mellom barn og far så hjelper ikke tvang.

Men vi vet for lite. Kanskje barnet er veldig bortskjemt hos deg, ikke liker grensene til far eller noe annet🤷🏼‍♀️

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om barnet ikke har det bra hos far ville jeg tatt sikte på å ta med barnet på ferie. 

Anonymkode: 35aef...a40

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du skal selvfølgelig ikke la være å dra for å overtale barnet. Om barnet nekter, ta med barnet. "Barnet nekter og synes far er sint" holder, barnet skal ikke ha dårlig samvittighet for at far mener du skal være hjemme. 

Anonymkode: 6924a...a5e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (24 minutter siden):

Jeg ville tatt med barnet på ferie, tror jeg. Hvis det er ting som må repareres mellom barn og far så hjelper ikke tvang.

Men vi vet for lite. Kanskje barnet er veldig bortskjemt hos deg, ikke liker grensene til far eller noe annet🤷🏼‍♀️

Hos meg er det mer regler og hverdag. Det er jo trygt og forutsigbart da. Jeg har jo flere barn så bortskjemt og lite grenser funker dårlig når man er alenemor..

Skrevet

Jeg synes du skal dra, og så heller ta tak i ting når du kommer tilbake, med mindre det er snakk om at barnet ditt ¨blir overlatt alene, må fikse mat selv, ha ansvar for andre barn eller noe lignende

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hos meg er det mer regler og hverdag. Det er jo trygt og forutsigbart da. Jeg har jo flere barn så bortskjemt og lite grenser funker dårlig når man er alenemor..

Det var ikke ment som en beskyldning. Mer for å påpeke at vi har for lite informasjon til å vite hva som er rett. Men jeg har nå svart hva jeg tror at jeg ville gjort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt med ungen. Også heller prøvd å finne hvorfor h*n ikke vil på samvær også prøve å få til noe samvær når dere er tilbake.

Anonymkode: b27cb...9e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke tvilt en gang, jeg hadde tatt med barnet på turen. Om hn ikke trives hos far, ikke har det særlig bra der, og virkelig ikke vil, så hadde jeg aldri tvunget hn til å være hos far. Hadde du klart å kose deg på tur om du visste at barnet mistrives hos far?

Anonymkode: e49cd...9bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde ikke tvilt en gang, jeg hadde tatt med barnet på turen. Om hn ikke trives hos far, ikke har det særlig bra der, og virkelig ikke vil, så hadde jeg aldri tvunget hn til å være hos far. Hadde du klart å kose deg på tur om du visste at barnet mistrives hos far?

Nei hadde jo ikke det, egentlig veldig vasklig å slappe av når barnet er der siden det er så vansklig for hn. 

Skrevet

Hvis barnet ikke har det greit hos far og i det siste har begynt å nekte samvær så hadde jeg tatt med barnet denne gangen og så må dere finne ut hva dere skal gjøre videre. Ikke gøy å reise på samvær til sinte, sure og manipulerende voksne så hvis far ikke skjerper seg så kanskje minimere samvær en stund.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei hadde jo ikke det, egentlig veldig vasklig å slappe av når barnet er der siden det er så vansklig for hn. 

Så da er vel saken klar?😊 Ta med barnet, og la far bli sur om han vil, det er isåfall fars problem. Og senere så bør du og far sette dere ned og ta en seriøs prat, for barnet skal ikke ha det slik hos far, da er det ingen poeng med samvær. 

Hvor mye samvær har far? Er han åpen for å snakke om ting, eller er han låst i sine egne meninger? Barnet kommer først. 

Jeg har mange års erfaring med slike problemstillinger, da far har helt urimelige meninger og tror han er den som skal styre og bestemme alt..

AnonymBruker
Skrevet

Har de andre barna samme far? Hvorfor har ikke de andre barna problemer med å skulle dra til han? 

Om barnet er over 3 år, og det er ikke er noe svært galt burde du klare å få h*n til å dra på samvær?

Anonymkode: eda84...1c5

AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt en avgjørelse på at barnet blir hos deg til over ferien, også må dere ta tak i problemene rundt samvær med far etter ferien, og gjerne sammen med helsesøster el. som kan være nøytral 3dje part. Det er alltid barnas beste som skal gjelde, og alt for mange barn "lider" under at foreldrene skal ha mest mulig rettferdig fordeling seg imellom. Tanken er god, men tror nok dette problemet er noe som bør snakkes nøyere om og at man må ta det i barnets tempo. Av og til må man spørre seg om hvem man gjør dette for, og i deres tilfelle høres det egentlig ut som at både du og barn føler dere må gjøre ditt og datt for at far skal være fornøyd... 

Lykke til 🙂

Anonymkode: d447c...ac5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...