Gå til innhold

Nett- og samlingsbasert, eller rent nettbasert studie? Hva velger jeg? Noen med erfaringer å dele?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ledige plasser på et bachelorstudie jeg er interessert i på to forskjellige utdanningsinstitusjoner. Den ene tilbyr nett- og samlingsbasert, mens den andre er ren nettbasert. Ettersom jeg er i jobb var min umiddelbare tanke at rent nettbasert passer best, da jeg står friere til å disponere tiden min selv. Samtidig tenker jeg at det å ha samlinger i løpet av semesteret å jobbe mot kanskje kan være nyttig for å holde progresjonen gående og jeg vil kanskje føle jeg er mer en del av et studentmiljø siden jeg treffer medstudenter på samlingene. Men det kan bli en utfordring å få fri fra jobb for å delta på samlingene (de er ikke obligatoriske, men tenker at om jeg velger den varianten er noe av vitsen å være med på samlingene). 

Setter pris på tilbakemeldinger fra dere som har erfaring å dele :)

Anonymkode: 1956e...063

Skrevet

Tror det kommer an på hvor sosial du er, og hvor stort behov du har for å møte forelesere og medstudenter, og ikke minst hvor vant du er til nettstudier. Kanskje kan det være relevant å knytte nettverk med tanke på fremtidig jobb på en sånn samling også, men det er vel litt avhengig av fagområde.

Det kommer også an på hvor mange deltakere det er og alderssammensetning om du faktisk får så mye kontakt med medstudentene.

For ikke å snakke om at det avhenger av hvor mye styr det vil være for deg å delta på samlingene med tanke på avstand. F.eks. må du ha overnatting, kjøre langt (på vinterstid) eller noe annet?

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo nesten bare se på hva som passer for deg. 

Jeg ville ikke tatt noe med samlinger om det var vanskelig å få fri fra jobb. 

Anonymkode: 9cdc4...c63

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt en bachelor via nettstudie hvor det var frivillige samlinger.  Jeg dro på den første samlingen, men gikk aldri på noen fler. Fikk lite utbytte i forhold til hvor tungvindt det var å få få fri fra jobb og reise inn etc. Klarte meg mer enn godt nok rent nettstudie. Følte ikke at jeg gikk glipp av noe. 

Men såklart, samlinger vil gi deg «et spark bak» til å jobbe jevnlig med studiene. Det kan være litt krevende å faktisk ta seg tid til studiene midt oppi en ellers hektisk hverdag, lett å utsette «til i morgen» også ender det med skippertak før eksamen. Men hvis du er litt strukturert av deg og motivert for å fullføre,  så får du det til! 🙂

Anonymkode: 9a3a9...605

AnonymBruker
Skrevet

En ting du må sjekke opp er om samlingene er obligatoriske eller frivillige.

Er de obligatoriske og du ikke får fri fra jobb vil du jo få problemer.

Anonymkode: 9106a...966

AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill :)

ti10 skrev (46 minutter siden):

Tror det kommer an på hvor sosial du er, og hvor stort behov du har for å møte forelesere og medstudenter, og ikke minst hvor vant du er til nettstudier. Kanskje kan det være relevant å knytte nettverk med tanke på fremtidig jobb på en sånn samling også, men det er vel litt avhengig av fagområde.

Det kommer også an på hvor mange deltakere det er og alderssammensetning om du faktisk får så mye kontakt med medstudentene.

For ikke å snakke om at det avhenger av hvor mye styr det vil være for deg å delta på samlingene med tanke på avstand. F.eks. må du ha overnatting, kjøre langt (på vinterstid) eller noe annet?

Jeg er ikke spesielt sosial. Sist jeg studerte var under pandemien, da tok jeg noen enkeltemner på UiO mens jeg var permittert, og den gangen gikk alt via nett, null fysisk oppmøte, og det passet meg egentlig bra.

Hvordan alderssammensetningen blir aner jeg ingenting om, er 30 plasser på det nett- og samlingsbaserte alternativet og 50 på det rene nettstudiet. 

Studiestedet til det som er nett- og samlingsbasert er et par timers kjøring fra her jeg bor. Jeg må nok overnatte, skolen skriver på nettsiden at det er mulig med rimelig overnatting for tilreisende. Ser at det kan bli styrete, spesielt på vinterstid.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har tatt en bachelor via nettstudie hvor det var frivillige samlinger.  Jeg dro på den første samlingen, men gikk aldri på noen fler. Fikk lite utbytte i forhold til hvor tungvindt det var å få få fri fra jobb og reise inn etc. Klarte meg mer enn godt nok rent nettstudie. Følte ikke at jeg gikk glipp av noe. 

Men såklart, samlinger vil gi deg «et spark bak» til å jobbe jevnlig med studiene. Det kan være litt krevende å faktisk ta seg tid til studiene midt oppi en ellers hektisk hverdag, lett å utsette «til i morgen» også ender det med skippertak før eksamen. Men hvis du er litt strukturert av deg og motivert for å fullføre,  så får du det til! 🙂

Anonymkode: 9a3a9...605

Er nettopp det at jeg er usikker på hvorvidt jeg vil få noe særlig utbytte av samlingene som gjør at jeg tenker at rene nettstudier kanskje er like greit. Er ganske sjenert og introvert, så ser ikke for meg at jeg skal bli kjent med masse folk, bygge nettverk osv. Vil jo koste litt å reise på samlinger også, er drøyt to timer å kjøre til studiestedet fra der jeg bor, må overnatte osv.

Har søkt plass begge steder, så får jeg ta en endelig vurdering om jeg får tilbud fra begge. Spent på hvor lang tid det tar før jeg får svar.

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

En ting du må sjekke opp er om samlingene er obligatoriske eller frivillige.

Er de obligatoriske og du ikke får fri fra jobb vil du jo få problemer.

Anonymkode: 9106a...966

Som jeg skrev i HI er det ikke obligatorisk å møte på samlingene, så om jeg ikke får dratt på en pga vanskeligheter med å få fri er det ikke noe problem. 

En annen ting; Det ene studiet er på et universitet, det andre er på en høgskole. Begge er bachelorgrader innen samme fagfelt. Har det noe å si om skolen har høgskole eller universitetstatus?

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg er ikke spesielt sosial. Sist jeg studerte var under pandemien, da tok jeg noen enkeltemner på UiO mens jeg var permittert, og den gangen gikk alt via nett, null fysisk oppmøte, og det passet meg egentlig bra.

Hvordan alderssammensetningen blir aner jeg ingenting om, er 30 plasser på det nett- og samlingsbaserte alternativet og 50 på det rene nettstudiet. 

Studiestedet til det som er nett- og samlingsbasert er et par timers kjøring fra her jeg bor. Jeg må nok overnatte, skolen skriver på nettsiden at det er mulig med rimelig overnatting for tilreisende. Ser at det kan bli styrete, spesielt på vinterstid.

Er nettopp det at jeg er usikker på hvorvidt jeg vil få noe særlig utbytte av samlingene som gjør at jeg tenker at rene nettstudier kanskje er like greit. Er ganske sjenert og introvert, så ser ikke for meg at jeg skal bli kjent med masse folk, bygge nettverk osv. Vil jo koste litt å reise på samlinger også, er drøyt to timer å kjøre til studiestedet fra der jeg bor, må overnatte osv.

Har søkt plass begge steder, så får jeg ta en endelig vurdering om jeg får tilbud fra begge. Spent på hvor lang tid det tar før jeg får svar.

Som jeg skrev i HI er det ikke obligatorisk å møte på samlingene, så om jeg ikke får dratt på en pga vanskeligheter med å få fri er det ikke noe problem. 

En annen ting; Det ene studiet er på et universitet, det andre er på en høgskole. Begge er bachelorgrader innen samme fagfelt. Har det noe å si om skolen har høgskole eller universitetstatus?

TS

Angående om det har noe å si om skolen har høgskole- eller universitetsstatus kommer det nok an på fagområde. Det er ikke alltid det gjør det, men det kan ha det. Det er f.eks. forskjell på om du studerer økonomi på NHH eller Høgskolen i Indre Ødemarka, men det kan du vel finne ut ved å sjekke litt. Google de ulike studieinstitusjonene, se hva slags treff du får, søk på dem på Linkedin og eventuelle bransjerelaterte nettsteder, så får du nok et innblikk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått begge deler og jeg må si jeg foretrekker samlingsbasert. Det er så slitsomt med rene nettstudier. Dagene det er forelesning, må du jo uansett holde av. Det å sitte i timesvis med forelesning via zoom, for å bli hivd ut i tilfeldige diskusjonsrom med jevne mellomrom, syns jeg var stress og vanskelig å henge med, finne tråden. 

Er man på samling, er man fysisk til stede, man får til diskusjoner, kan ofte spørre foreleser om det er noe man lurer på. Ofte får man en annen tilhørighet og får til et bedre samarbeid i mellom samlingene. Ved nettsamlinger, skal alle få sitt privatliv og arbeidsliv til å passe inn i studielivet. Ved samlinger, har de fleste reist bort og satt av tiden. 

Anonymkode: 53d70...ab7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må jo nesten bare se på hva som passer for deg. 

Jeg ville ikke tatt noe med samlinger om det var vanskelig å få fri fra jobb. 

Anonymkode: 9cdc4...c63

Enig. 

Anonymkode: faeae...330

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

Nei. Du får de samme studiepoengene uansett.

Anonymkode: faeae...330

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...