Gå til innhold

Utbrent sykepleier - kommet inn på jus og master. Hva ville du valgt?  

47 stemmer

1. 1. Jurist eller master (med mål om å bli førsteamanuensis), hva ville du valgt

• Jurist
      34
    • Master innen sykepleie
      13

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva ville du valgt av de to? Jeg er utbrent etter noen år i sykepleieryrket. Det er for mye oppgaver med for lite ressurser og jeg liker egentlig en balanse mellom å treffe mennesker og jobbe litt for meg selv. I pleien blir det litt for" mye" for meg som er introvert av natur. Kunne sånn sånn sett trivdes med en kontorjobb, evt en kombinasjon av jobb  og jobbe for meg selv til tider. Jeg har og veldig interesse for menneskekroppen og anatomi, samt sykepleiefaget generelt. Var alltid engasjert i forelesningene og leste mye ekstra på fritiden. Har kommet inn på den masteren jeg var interessert i. 

Jurist har jeg og vurdert å bli. Jeg liker å lese å skrive, men fem år skole i tillegg til de tre årene jeg fortsatt har er lenge å gå uten inntekt. Men jeg syns den måten å jobbe på virker spennende, bruke lovverk for å argumentere for og mot innenfor et tema. Bruke seg selv litt intellektuelt. Men i motsetning til sykepleien har jeg jo ingen aning om dett  er noe jeg er god til. I tillegg så må man jo innom deler av lovverket som kanskje er mindre spennende enn andre. Har kommet inn på rettsvitenskap vet UiO i høst.

Så nå må jeg altså velge en av de to. Hva ville dere valgt?  Lønnsmessig vil jeg tro det er mer potensiale innenfor jus, men samtidig så venter 5 år først uten inntekt. Går jeg veien med master og så doktorgrad innen sykepleie er doktorgrad noe man får betalt for. 

Anonymkode: 61c5b...279

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rettsvitenskap.

Veien til å bli førsteamanuesis er lang og kronglete, og krever spisse albuer. Ikke er det fett betalt å ta doktorgrad heller, om du ser på timesbetalinga. Du må ha særs gode karakterer på master, og spesielt på selve masteroppgaven, samt at du må komme igjennom nåløyet med en PhD-søknad. Har du en doktorgrad og ikke trives i akademia er det også vanskelig å skaffe seg jobb utenfor. Akademia er også under press for å bruke mindre penger fremover, så det vil være flere som kjemper om de samme stillingene.

Rettsvitenskap gir mange muligheter, du kan velge om du vil jobbe i det private eller i det offentlige. Du kan enklere skifte jobb. Som sykepleier i bunn har du også mulighet til å ta ekstravakter under veis i studiet med en grei lønn, så det trenger ikke å bli 5 år uten inntekt. 

Anonymkode: 2db97...05b

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleie.

Anonymkode: 12f0b...7e8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sykepleier, hatet det i noen år og valgte å ta juss i stedet. Aldri angret, det er en helt annen verden. Lønnsmessig tjener jeg ikke mer enn jeg hadde gjort som sykepleier. Men for meg var det så mye verdt å slippe pleie, dårlig samvittighet, turnus og følelsen av å bli spist opp hver dag. Nå sitter jeg foran en PC hver dag, har minimalt med kontakt med folk (annet enn kollegene mine) og får sitte og lese og skrive hele dagen, får høre musikk og koble ut. Har fleksitid, bestemmer ferien min selv, kan avspasere på dagen om jeg vil, har betalt en times trening hver uke, betalte planleggingsdager, osv. 

Det var tøft med fem år juss, og jeg hadde ikke engang barn eller familie. Så det gjorde det jo såklart litt enklere. Men jobbet nesten fulltid samtidig og gjorde det som privatist, så det er mulig det går an å gjøre det litt lettere 😄

Anonymkode: c506d...76b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var sykepleier, hatet det i noen år og valgte å ta juss i stedet. Aldri angret, det er en helt annen verden. Lønnsmessig tjener jeg ikke mer enn jeg hadde gjort som sykepleier. Men for meg var det så mye verdt å slippe pleie, dårlig samvittighet, turnus og følelsen av å bli spist opp hver dag. Nå sitter jeg foran en PC hver dag, har minimalt med kontakt med folk (annet enn kollegene mine) og får sitte og lese og skrive hele dagen, får høre musikk og koble ut. Har fleksitid, bestemmer ferien min selv, kan avspasere på dagen om jeg vil, har betalt en times trening hver uke, betalte planleggingsdager, osv. 

Det var tøft med fem år juss, og jeg hadde ikke engang barn eller familie. Så det gjorde det jo såklart litt enklere. Men jobbet nesten fulltid samtidig og gjorde det som privatist, så det er mulig det går an å gjøre det litt lettere 😄

Anonymkode: c506d...76b

Jeg vil ikke si jeg hater det, men blir litt mye når hele uka er hektisk. Og turnusen som du sier er jo og en ulempe.  Har også barn så er hektisk på jobb og hektisk hjemme, og turnus pluss barn er ikke den beste kombinasjonen akkurat. Tror og stilling  som fagutvikler eller lignende kunne vært spennende. Der jobber man jo litt klinisk, litt med fagutvikling på arbeidsplassen. Men de vokser jo ikke akkurat alltid på trær de stillingene.

AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt master i sykepleie og satset på phd om du er interessert i det. Det er et generasjonsskifte på gang i mange sykepleieutdanninger, der det trengs faginteresserte mennesker som vil ta phd, vil jobbe i akademia, vil undervise og drive faget fremover. Det krever heller ikke like spisse albuer som i en del andre fag å kunne få et stipendiat, men det avhenger så klart av hvilken master du ønsker å ta (det skriver du ikke noe om). Noen sykepleiefagfelt utlyser flere phd prosjekter enn andre, og det er selvfølgelig større kamp om de phdene som kun krever master i et eller annet sykepleiefaglig, enn de som krever en spesifikk spesialisering (f.eks jordmor eller anestesi). Avhengig av hvilken master du har kommet inn på finnes det også gode muligheter for stipend underveis, og stipendiat er lønnet. Begge deler gjør at man opparbeider seg pensjonspoeng og trygderettigheter, som er gull verdt vs 5 år uten noen av delene. 

Anonymkode: 96a51...133

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ville tatt master i sykepleie og satset på phd om du er interessert i det. Det er et generasjonsskifte på gang i mange sykepleieutdanninger, der det trengs faginteresserte mennesker som vil ta phd, vil jobbe i akademia, vil undervise og drive faget fremover. Det krever heller ikke like spisse albuer som i en del andre fag å kunne få et stipendiat, men det avhenger så klart av hvilken master du ønsker å ta (det skriver du ikke noe om). Noen sykepleiefagfelt utlyser flere phd prosjekter enn andre, og det er selvfølgelig større kamp om de phdene som kun krever master i et eller annet sykepleiefaglig, enn de som krever en spesifikk spesialisering (f.eks jordmor eller anestesi). Avhengig av hvilken master du har kommet inn på finnes det også gode muligheter for stipend underveis, og stipendiat er lønnet. Begge deler gjør at man opparbeider seg pensjonspoeng og trygderettigheter, som er gull verdt vs 5 år uten noen av delene. 

Kommet inn på både operasjon hvis det har noe å si.  Så er jo en spesialisering og ikke en generell helsemaster (som feks folkehelse).   Vet det finnes fagutviklingsstillinger innenfor operasjon, men vet ikke hvordan det er med PhD  stillinger.

Ja jeg tenker og på både dette med interesse(sykepleie er noe jeg brenner for, vil kanskje ikke være på samme måte med jus). Pensjon og trygd er og viktige faktorer, særlig siden jeg neppe vil ha mulighet til å jobbe mye vedisden av under studier. Både fordi studiet krever sitt og fordi jeg har barn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Kommet inn på både operasjon hvis det har noe å si.  Så er jo en spesialisering og ikke en generell helsemaster (som feks folkehelse).   Vet det finnes fagutviklingsstillinger innenfor operasjon, men vet ikke hvordan det er med PhD  stillinger.

Ja jeg tenker og på både dette med interesse(sykepleie er noe jeg brenner for, vil kanskje ikke være på samme måte med jus). Pensjon og trygd er og viktige faktorer, særlig siden jeg neppe vil ha mulighet til å jobbe mye vedisden av under studier. Både fordi studiet krever sitt og fordi jeg har barn. 

Operasjon er bra, stor forskjell fra "vanlig" postsykepleie, og absolutt gode muligheter for både fagutvikling, undervisning og phd. Stort sett alle sykehus utlyser jo utdanningsstillinger der man får stipend (90% av lønn + lønn for det man jobber) under utdanning mot å jobbe 10% under studiet og et par år etterpå, har du søkt på det? Ellers ville jeg kastet med rundt og sett om du fikk tak i en slik stilling. Det varierer mellom høyskolene om masteroppgaven skrives som en integrert del av studiet, eller om den skrives ved siden av jobb etter at selve spesialiseringen er unnagjort. Det bør du også sjekke, og evt om det er mulighet for lønn eller tilpasninger der fra arbeidsgiver. Husk også at du trenger A eller B på masteroppgaven hvis du vil søke stipendiat, så en del jobbing b lir det jo. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Operasjon er bra, stor forskjell fra "vanlig" postsykepleie, og absolutt gode muligheter for både fagutvikling, undervisning og phd. Stort sett alle sykehus utlyser jo utdanningsstillinger der man får stipend (90% av lønn + lønn for det man jobber) under utdanning mot å jobbe 10% under studiet og et par år etterpå, har du søkt på det? Ellers ville jeg kastet med rundt og sett om du fikk tak i en slik stilling. Det varierer mellom høyskolene om masteroppgaven skrives som en integrert del av studiet, eller om den skrives ved siden av jobb etter at selve spesialiseringen er unnagjort. Det bør du også sjekke, og evt om det er mulighet for lønn eller tilpasninger der fra arbeidsgiver. Husk også at du trenger A eller B på masteroppgaven hvis du vil søke stipendiat, så en del jobbing b lir det jo. 

Skulle stå både operasjon og rettsvitenskap, var litt rask når jeg skrev der 😅

Men fint å høre det er muligheter for fagutvikling! Kan tenkes jeg og syns det er mindre slitsomt å jobbe klinisk innenfor det vs sengepost, men det finner jeg vel først ut av hvis jeg prøver meg i praksis.  Jeg ser for meg at det kan være mindre psykisk belastende (mindre alarmer, mindre pårørende osv) , men ser for meg at det er fysisk tungt samt intenst under selve operasjonen til tider.  

Er kjent med utdanningsstilling ja. Men litt pga. Bindingstid og at jeg var usikker på hvilket løp jeg skulle velge (og VELDIG tidlig søknadsfrist, dvs før man fikk vite man kom inn på master en gang) og et par andre faktorer ble ikke det helt rett for meg og min familie. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva ville du valgt av de to? Jeg er utbrent etter noen år i sykepleieryrket.

Jeg vet ikke, men husk at det finnes mange muligheter til mindre belastende jobb som sykepleier, som er en ganske universell utdannelse.

AnonymBruker
Skrevet

Jurist. Det vil si, hvis ting som helse, lønn, mulighet til familieliv, verdige arbeidsforhold, respekt for deg selv, med mere, betyr noe for deg. 

Anonymkode: f8f29...b65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (8 minutter siden):

Jeg vet ikke, men husk at det finnes mange muligheter til mindre belastende jobb som sykepleier, som er en ganske universell utdannelse.

Gjelder vel først og fremst hvis man tar videreutdanning? At man kan få de mindre belastende jobbene.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Gjelder vel først og fremst hvis man tar videreutdanning? At man kan få de mindre belastende jobbene.

Det er blant annet massevis av mellomlederstillinger rundt omkring i miljøer der det kreves at minst et personell har medisinhåndteringsautorisasjon.

Endret av I Grosny
AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (1 time siden):

Det er blant annet massevis av mellomlederstillinger rundt omkring i miljøer der det kreves at minst et personell har medisinhåndteringsautorisasjon.

Alle i mitt område krever lederutdanning.  Men er jo et alternativ det og såklart. Men er mer interessert i feltet der jeg har kommet inn på master. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle i mitt område krever lederutdanning.  Men er jo et alternativ det og såklart. Men er mer interessert i feltet der jeg har kommet inn på master. 

Ok, du har kommet inn på en master og synes det er interessant!  Det høres ut som den masteren er verdt å studere.  ♥️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

90 prosent av minstegrunnlønn. Litt viktig å påpekt. Knapt mulig å leve på.

men TS, lurer litt på hvordan du skal studere jus og komme gjennom dersom du er utbrent. Du er klar over at det er et særs krevende studie? 

Anonymkode: 5acb9...8ee

Skrevet

Jobber innen helse vil det bli mange flere av. De aller fleste juriststillinger som ikke krever at man jobber veldig mye vil antakelig erstattes av AI i løpet av noen år. Så helse er mye sikrere jobbmulighet.

De aller fleste jurister som tjener mye jobber også mye. Spesielt i årene før de tjener mye. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

men TS, lurer litt på hvordan du skal studere jus og komme gjennom dersom du er utbrent. Du er klar over at det er et særs krevende studie? 

Jeg blir jo utbrent av jobben ikke av studier. Elsket å være student. Har ikke tenkt å jobbe særlig mye vedsiden av. Ja jeg er klar over at det er krevende, men jeg var godt over poenggrensen for å komme inn og relativt teoretisk flink. Selv om jeg såklart ikke vet om jeg er flink i jus, siden det er helt annerledes enn noe annet jet har prøvd.

Har fått høre jeg er flink innen sykepleie. Både fra pasienter og leder. Men om det er så bra for meg selv er jo en annen sak 

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (58 minutter siden):

Jobber innen helse vil det bli mange flere av. De aller fleste juriststillinger som ikke krever at man jobber veldig mye vil antakelig erstattes av AI i løpet av noen år. Så helse er mye sikrere jobbmulighet.

De aller fleste jurister som tjener mye jobber også mye. Spesielt i årene før de tjener mye. 

Ja det vil jeg regne med. Sånn sett lønner det seg neppe lønnsmessig, med mindre jeg er veldig heldig. Gjennomsnittlig lønn er 700 og noe tusen for jurister. Som jo er en god lønn. Men har jo en del ansiennitet innenfor helse, så vil jo ha 600-650 000 rimelig fort etter endt studie som spesialsykepleier. Mtp at et jusløp vil ta 5 år og så er startlønn ca på det jeg  har nå så er ikke lønn hovedfaktor.   Er mer for å bedre jobbhverdagen. Men tror jeg kan trives godt innenfor sykepleie og, om jeg får en jobb der det ikke bare er løping rundt hver bidige dag, og får brukt hodet litt i tillegg . Å utforme prosedyrer, drive med opplæring av personalet, lese/drive med forskning tror jeg kunne vært interessant.

Jeg har og tenkt på at det kan bli for mange jurister siden det har blitt godkjent flere steder nå (såvidt jeg har forstått det?). Og jeg tenker og at ai kan ta over noe. Så blir sikkert vanskeligst for de med minst erfaring.  Som gjør de minst kompliserte tingene?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å få betalt for å ta master er uansett en svært god deal. Å ta PhD er heller ikke akkurat fett, ny minstelønn er 532 200. 
Før du vurderer akademia med begynnelsen at du er utbrent i nåværende jobb med 35,5 timers arbeidsuke, bør du lese dette: 

https://forskning.no/forsker/norske-forskere-jobber-46-timer-hver-uke/1945249

Akademia er ingen dans på roser. Jeg er førsteamanuensis selv, forresten. Nåløyet for å få en stipendiatstilling kan være trangt, og du MÅ få B på masteroppgaven, og også forøvrig gode karakterer. Du må i alle fall synes at plan B - å jobbe som spesialsykepleier - er ok, i tilfelle det ikke blir noen doktorgrad.
Når det gjelder jus, er det absolutt ikke gitt at du vil tjene mer som jurist enn som sykepleier med master (inkludert tillegg). 

Anonymkode: 62c85...e19

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...