AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #41 Del Skrevet 11. august 2023 Høy forbrenning og blir uvel av å gå uten mat? Eller kan det være diabetes? Anonymkode: b691e...664 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dåsen Skrevet 11. august 2023 #42 Del Skrevet 11. august 2023 Tvist skrev (På 4.8.2023 den 13.56): Hva om du spiser siste måltid kl 16? Og så frokost til vanlig tid? Da blir det jo også faste. Dette fungerer MYE bedre for meg iallefall. Jeg takler meget dårlig å ikke spise frokost - jeg presterer ikke på jobb før jeg har fått mat. Så jeg spiser middag ca kl 17, og etter det så spiser jeg ikke mat før til frokost. Det blir 14-15 timer faste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #43 Del Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høy forbrenning og blir uvel av å gå uten mat? Eller kan det være diabetes? Anonymkode: b691e...664 Har tenkt på begge deler. Tror jeg har fått i meg litt for lite mat de siste månedene pga mye stress på jobb, så har bestemt meg for å få inn mer solide måltider med næringstett mat før jeg prøver igjen Innså at jeg tror jeg har blitt litt for tynn (har ikke vekt, så vet ikke hvor mye det er snakk om), men skal fokusere på å få i meg nok mat og gå litt opp i vekt igjen før jeg prøver igjen. Anonymkode: a37dc...dd7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #44 Del Skrevet 11. august 2023 Dåsen skrev (3 minutter siden): Dette fungerer MYE bedre for meg iallefall. Jeg takler meget dårlig å ikke spise frokost - jeg presterer ikke på jobb før jeg har fått mat. Så jeg spiser middag ca kl 17, og etter det så spiser jeg ikke mat før til frokost. Det blir 14-15 timer faste. Kanskje det er en mulighet, men blir du sulten før du legger deg? For hvis jeg blir sulten når jeg skal sove, får jeg ikke sove. Når spiser du de andre måltidene ila dagen? Anonymkode: a37dc...dd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dåsen Skrevet 11. august 2023 #45 Del Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje det er en mulighet, men blir du sulten før du legger deg? For hvis jeg blir sulten når jeg skal sove, får jeg ikke sove. Når spiser du de andre måltidene ila dagen? Anonymkode: a37dc...dd7 I begynnelsen - kanskje de 2-3 første dagene kan jeg bli sulten om kvelden. Men det har aldri vært noe problem ift søvn for meg. Og det går liksom over, kroppen virker å venne seg til det. Jeg spiser frokost mellom 7 og 8 (noen ganger venter jeg til jeg kommer på jobb kl 8), så spiser jeg lunsj 11.30, og middag ca kl 17. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #46 Del Skrevet 11. august 2023 Dåsen skrev (7 minutter siden): I begynnelsen - kanskje de 2-3 første dagene kan jeg bli sulten om kvelden. Men det har aldri vært noe problem ift søvn for meg. Og det går liksom over, kroppen virker å venne seg til det. Jeg spiser frokost mellom 7 og 8 (noen ganger venter jeg til jeg kommer på jobb kl 8), så spiser jeg lunsj 11.30, og middag ca kl 17. Kanskje jeg skal gi det en bedre sjanse etter hvert, både den ene og den andre veien. Jeg er ikke sulten før jeg kommer på jobb, så litt rart jeg ikke klarer å vente til lunsjtider. Funker fint å vente til 9, men da er det bare to timer til felles lunsj på jobb, så det går liksom ikke opp.. Det er når det bikker 09:30 at jeg blir uvel. De siste dagene har jeg bare spist når jeg er sulten, men da blir det gjerne to større måltider og to små. Føler det ikke er så bra med tanke på IBS-en, men nå må jeg bare komme meg litt ovenpå før jeg prøver igjen Er du flink på å spise godt og næringsrikt nok når du først spiser? Mtp at det er en stund mellom 11:30 og 17, og fra klokken 17 til frokost dagen etter. Anonymkode: a37dc...dd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dåsen Skrevet 11. august 2023 #47 Del Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kanskje jeg skal gi det en bedre sjanse etter hvert, både den ene og den andre veien. Jeg er ikke sulten før jeg kommer på jobb, så litt rart jeg ikke klarer å vente til lunsjtider. Funker fint å vente til 9, men da er det bare to timer til felles lunsj på jobb, så det går liksom ikke opp.. Det er når det bikker 09:30 at jeg blir uvel. De siste dagene har jeg bare spist når jeg er sulten, men da blir det gjerne to større måltider og to små. Føler det ikke er så bra med tanke på IBS-en, men nå må jeg bare komme meg litt ovenpå før jeg prøver igjen Er du flink på å spise godt og næringsrikt nok når du først spiser? Mtp at det er en stund mellom 11:30 og 17, og fra klokken 17 til frokost dagen etter. Anonymkode: a37dc...dd7 Jeg fokuserer på å få i meg nok proteiner, da holder man seg mett lengre. Og ellers føler jeg at jeg er flink til å få i meg næringsrik mat. Lager middag fra bunnen, med fokus på rent kjøtt og fisk, og grønnsaker. Jeg spiser ikke lavkarbo, men prøver erstatte noe av karbohydratene med proteiner. For meg er noe av poenget med periodisk faste at jeg skal ligge i et kaloriunderskudd, så jeg spiser normal mengde mat de måltidene jeg spiser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #48 Del Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for tips! Har du forslag til en frokost som du nevner her? Litt dårlig på dette med næringsstoffer etc. I dag spiste jeg eggerøre og tunfisk til frokost, men føler meg veldig slapp. Så kan nok stemme at kroppen min sliter litt uten karbohydrater. Er det noe jeg kan avvenne? Vil ikke være for strikt på det, men vil prøve en periode uten gluten (brødmat, pasta osv.) og da blir det jo automatisk færre karbohydrater i kosten. Anonymkode: a37dc...dd7 Det er veldig digg å lage seg chia-grøt kvelden før. Den inneholder ikke gluten, og kan varieres i det uendelige! Anonymkode: e15f5...c34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #49 Del Skrevet 12. august 2023 Jeg kan fint drøye med å spise frokost om jeg ikke drikker kaffe, men hvis jeg drikker kaffe og ikke spiser før flere timer senere, blir jeg veldig skjelven. Siden jeg gjerne vil ha morgenkaffen min, må jeg også spise frokost. Går selvsagt an å spise siste måltid tidligere, hvis man fortsatt ønsker periodisk faste. Anonymkode: 4002c...693 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 13. august 2023 #50 Del Skrevet 13. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 12.32): Hei, Jeg har lest så mange helsefordeler med fasting. I en hektisk hverdag med jobb 08-16 har jeg derfor tenkt at jeg kan droppe frokost og spise lunsj klokken 11 for å få til periodisk faste. Men det var helt frem til jeg prøvde det. Jeg blir svimmel og kvalm. Første dagen klarte jeg det ikke, andre dagen stod jeg i det, men var uvel og hadde hodepine resten av dagen. Den tredje dagen ble jeg så kvalm at jeg trodde at jeg skulle kaste opp - så spiste og følte meg fin igjen. Etter det ga jeg opp, for det føltes ikke riktig for meg og min kropp. Skal sies at jeg er slank og jeg har høy forbrenning (ikke noen "ekstra" kilo på kroppen, selv om jeg spiser godt). Kan det være derfor? Vil gjerne oppnå helsefordelene, men så føler jeg jo at jeg må lytte til kroppen også. Noen med råd? Anonymkode: a37dc...dd7 Nå kan jeg ikke si noe om din spesifikke situasjon siden du har sykdom som sikkert kan påvirke alt dette, men generelt så er faste ikke noe som har noe for seg ut over at man sannsynligvis inntar færre kalorier (fordi det er færre måltider). Forskning tyder også på at en solid frokost faktisk kan redusere sultfølelse i løpet av dagen. Men det er nok litt individuelt, og det kan godt være at faste er noe som kan påvirke deg i din konkrete situasjon. Men det bør du nok snakke med legen om. Jeg vet ikke nok om IBS til å vite om faste er gunstig der (er færre og større måltider bedre enn flere og mindre måltider?). Endret 13. august 2023 av jabx 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå