AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #21 Del Skrevet 4. august 2023 Jeg faster ikke, er slank og frisk med god fordøyelse, og liker å fordele mine kalorier på 4-5 små måltider. Jeg blir uvell av å droppe måltider. Men forstår at man vil forsøke dersom man har magetrøbbel. Jeg tenkte, kan man ikke bare ha spisevinduet tidligere? Altså at du spiser frokost, lunsj og en tidlig middag? Jeg personlig syns det er best å spise mest tidlig på dagen. Både fordi det er da jeg trenger energien, men også fordi jeg lettere tar sunne valg på formiddagen. En bonus er vel at man kommer seg tidligere i seng også. Anonymkode: 832cc...ffb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #22 Del Skrevet 4. august 2023 Avhenger det ikke litt av hva man spiser i spisevinduet og? At det er nok næring og godt sammensatte måltider der man får i seg det man trenger av proteiner, karbohydrater og fett? Jeg er elendig på å få i meg proteiner, og merker det i hvert fall godt. Anonymkode: 92b03...7ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #23 Del Skrevet 4. august 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har lest så mange helsefordeler med fasting. I en hektisk hverdag med jobb 08-16 har jeg derfor tenkt at jeg kan droppe frokost og spise lunsj klokken 11 for å få til periodisk faste. Men det var helt frem til jeg prøvde det. Jeg blir svimmel og kvalm. Første dagen klarte jeg det ikke, andre dagen stod jeg i det, men var uvel og hadde hodepine resten av dagen. Den tredje dagen ble jeg så kvalm at jeg trodde at jeg skulle kaste opp - så spiste og følte meg fin igjen. Etter det ga jeg opp, for det føltes ikke riktig for meg og min kropp. Skal sies at jeg er slank og jeg har høy forbrenning (ikke noen "ekstra" kilo på kroppen, selv om jeg spiser godt). Kan det være derfor? Vil gjerne oppnå helsefordelene, men så føler jeg jo at jeg må lytte til kroppen også. Noen med råd? Anonymkode: a37dc...dd7 Det du beskriver her skyldes avhengighet av karbohydrater/sukker. Prøv å bytte til å spise protein til frokost i 14 dager (gjerne lunsj også) så du kan merke forskjellen. Jeg har også IBS og spiser lunsj og middag. Anonymkode: 5b8a0...1e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viki6 Skrevet 4. august 2023 #24 Del Skrevet 4. august 2023 Det du nevner, er typiske signaler for lavt blodsukker for oss med diabetes. En blodsukkermåler koster nesten ingenting, så kanskje du burde kjøpe det? Mageproblemer er også velkjent for diabetikere (hard mage og/eller diare). Et skudd i blinde, men kanskje du burde få målt langtidsblodsukkeret ditt på lab'en hos legen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 4. august 2023 #25 Del Skrevet 4. august 2023 Fasting kan øke mengden foxxo. Det har derfor lite å si i seg selv, jo mindre man har en klothomutasjon eller trener kondisjon (gir mer klotho). Men kombinasjonen av foxxo og klotho er ekstremt sunn! Ville derfor ikke gitt opp den type fasting. Da kommer vi til spørsmålet ditt. Om du har lite diabetes i nær familie kan det hende du har det vi kaller "farmers gene". Da lagres det naturlig mindre sukker i musklene dine. Du kan nok bedre situasjonen med å trene mye rolig langkjøring, men en mer smertefri metode kan være å spise treige karbohydrater før leggetid. Et annet alternativ er keto, men det er mer slitsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #26 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da går kroppen fortere over på å brenne kroppsfett enn glykogen. Anonymkode: bdbad...3ac Mener du glukose? https://snl.no/glykogen Anonymkode: ff90a...83e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #27 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg ville heller prøv antiinflammatorisk kosthold. Kjøp boka "Ren start" av Berit Nordstrand. Jeg hadde store mageproblemer, men for 5 år siden endret jeg kosthold og har vært helt frisk siden (har alltid hatt BMI på 19-22, så vekta har ikke vært et problem). Jeg spiste fermentert mat, kjøpte sterk probiotika, spiste ren mat og mye grønnsaker, kuttet ut ultraprossessert og kuttet ut kaffe. Helt sinnsyk endring, nå har jeg aldri vondt og aldri løs avføring. Alt avhenger av god tarmflora - tilogmed psykisk helse. Anonymkode: fe14f...d8a Gøy at du skriver det, for jeg har faktisk akkurat bestilt boken "Omstart 30". Vet du hva som er forskjellen på den og "Ren start"? Har bestemt meg for å ta ordentlig tak i problemet nå, ikke bare spise litt glutenfritt her og der som jeg har gjort hittil. Hva slags probiotika kjøpte du? Anonymkode: a37dc...dd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #28 Del Skrevet 4. august 2023 Viki6 skrev (5 timer siden): Det du nevner, er typiske signaler for lavt blodsukker for oss med diabetes. En blodsukkermåler koster nesten ingenting, så kanskje du burde kjøpe det? Mageproblemer er også velkjent for diabetikere (hard mage og/eller diare). Et skudd i blinde, men kanskje du burde få målt langtidsblodsukkeret ditt på lab'en hos legen? Jeg mistenkte faktisk diabetes, men tok blodprøver hos fastlege som ikke viste noen tegn til det, så la det litt vekk. Skal prøve å eliminere noen matvarer jeg merker jeg reagerer på, og hvis jeg ikke blir bedre av det, får jeg ta det opp igjen. For øvrig - tusen takk til svar fra dere alle sammen Ser jeg har fått noen tips jeg skal ta til følge. Anonymkode: a37dc...dd7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #29 Del Skrevet 4. august 2023 Gjest Ute1985 skrev (11 timer siden): Du er litt inne på noe, fordi innfødte da, som vokser opp i naturen, spiser stort sett 1-2 ganger om dagen til de blir mette, da mest villsvin, egg, kylling, røtter, grønnsaker, ja vanlig, mat, hvis du er vant med å spise hele tiden, så kan det være litt vanskelig å tilpasse seg da, spesielt hvis du har for vane å spise mest karbohydrater, da vil du jo slite litt med lavt blodtrykk og hodepine og så videre, men ser ikke egentlig noen grunn til å faste da, hvis du ikke absolutt vil det, er jo bare å spise når du er sulten Hvilke innfødte er det du sikter til her? Anonymkode: e15f5...c34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #30 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gøy at du skriver det, for jeg har faktisk akkurat bestilt boken "Omstart 30". Vet du hva som er forskjellen på den og "Ren start"? Har bestemt meg for å ta ordentlig tak i problemet nå, ikke bare spise litt glutenfritt her og der som jeg har gjort hittil. Hva slags probiotika kjøpte du? Anonymkode: a37dc...dd7 Denne probiotikaen er av de sterkeste og beste på markedet: https://sunkost.no/probioform-probiotika?gclid=CjwKCAjww7KmBhAyEiwA5-PUSrna4uikM8z400sZg_g82g9ZbC3LBSANbKZllBPZAMW2n8Io14XXTxoCnIcQAvD_BwE Den koster 600 kr, men du trenger den bare en gang. Og deretter kan du feks lage din egen kombucha som du drikker litt av hver dag. Anonymkode: e15f5...c34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 4. august 2023 #31 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Glemte å skrive det i hovedinnlegget. Er fordi jeg har lest at mange har fått bedre fordøyelse av det, noe jeg har slitt med i mange år. Har fått "diagnosen" IBS, og de finner aldri ut av hva det er. Har blitt mer og mer sliten, og tror jeg har vært på randen til utbrenthet. Ble bedre av å kutte ut mellommåltider, men sliter fremdeles med magetrøbbel. Derfor ønsker jeg å prøve og vil egentlig gjerne få det til, men et eller annet er vel kanskje ikke helt riktig når jeg reagerer sånn.. Anonymkode: a37dc...dd7 Prøv heller å kutte ut laktose og gluten . Tenk på magen som en sementblander. Du må spise variert og mye grønt , men redusere ferdigmat , laktose og gluten . Har ibs selv . Faste funker for meg . Men når du opplever å bli dårlig av det, lytt til kroppen å spis en lett frokost 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #32 Del Skrevet 4. august 2023 Dette er helt individuelt. Jeg har ikke klart å spise frokost siden ungdomsskolen, og fikk alltid kjeft for dette. "Frokost er dagens viktigste måltid" og annen svada. Har en annen metabolisme, blodsukkeret er stabilt, og hormonene mine fungerer annerledes enn venner som er avhengige av frokost for å fungere. Lytt til kroppen. Skriker den at du trenger frokost, så gjør du det. Det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre, det er ikke meningen at man skal tvinge i seg mat når kroppen sier nei, eller nekte kroppen mat når den skriker etter det. Så har du blodsukkerstabilt kosthold som spiller en stor rolle i det hele, men det har du garantert satt deg inn i dersom du har forsøkt faste. Anonymkode: 42e89...75f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 4. august 2023 #33 Del Skrevet 4. august 2023 Har nok ikke noe å gjøre med at du er slank, da selv slanke har en del dagers fett på kroppen. Men… hvis du er vant til å spise mye carbs, så må du tilvennes. Kroppen må tilvennes carbs eller fett som energikilde og du må trenes opp til å kunne brenne det ene hvis du er vant til det andre. Når du spiser så kan du spise hva du vil, men når du faster så er det bare egentlig fett du kan kjøre på fordi det er det kroppen lagrer. Så basert på hva du skriver så vil jeg gjette at du har vært vant til å spise mye carbs, og at kroppen din derfor prosesserer fett ganske mye dårligere, og derfor blir det full energicrash når kroppen bare har fett som energikilde. Vil anbefalle at du starter veldig forsiktig og at du enten begynner med et kort fastevindu og så øker det 1 time i uken eller noe sånt, og/eller at du tar en periode hvor du sakte men sikkert legger om kosten til mindre carbs og mere fett slik at kroppen blir bedre på å prosessere fett før du prøver hard fasting hvor du da mer eller mindre tvinger den til å kjøre på 100% fett i hele fastevinduet. Det finnes nok folk som bare ikke kan faste fordi kroppen ikke liker det, men om du er vant til carbs så tar det 2 uker før det funker for noen uansett om du er egnet for fasting eller ikke, så du vet ikke før om det funker eller ikke før 2 uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #34 Del Skrevet 4. august 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ville heller prøv antiinflammatorisk kosthold. Kjøp boka "Ren start" av Berit Nordstrand. Jeg hadde store mageproblemer, men for 5 år siden endret jeg kosthold og har vært helt frisk siden (har alltid hatt BMI på 19-22, så vekta har ikke vært et problem). Jeg spiste fermentert mat, kjøpte sterk probiotika, spiste ren mat og mye grønnsaker, kuttet ut ultraprossessert og kuttet ut kaffe. Helt sinnsyk endring, nå har jeg aldri vondt og aldri løs avføring. Alt avhenger av god tarmflora - tilogmed psykisk helse. Anonymkode: fe14f...d8a Berit Nordstrand selger sjokomelk med karrageenan. Så håper ikke du bruker produktene hennes da for der er det nok endel UP. Anonymkode: d38ed...a3e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #35 Del Skrevet 5. august 2023 Tvist skrev (19 timer siden): Hva om du spiser siste måltid kl 16? Og så frokost til vanlig tid? Da blir det jo også faste. Ja det blir det samme. Du kan spise frokost kl 9 og spise det siste måltidet kl 16. Jeg gjør det av og til. Som regel spiser jeg kl 11, men noen ganger passer 9 bedre. Da slutter jeg bare å spise tidligere. Anonymkode: 86d8f...bc6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #36 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 12.32): Hei, Jeg har lest så mange helsefordeler med fasting. I en hektisk hverdag med jobb 08-16 har jeg derfor tenkt at jeg kan droppe frokost og spise lunsj klokken 11 for å få til periodisk faste. Men det var helt frem til jeg prøvde det. Jeg blir svimmel og kvalm. Første dagen klarte jeg det ikke, andre dagen stod jeg i det, men var uvel og hadde hodepine resten av dagen. Den tredje dagen ble jeg så kvalm at jeg trodde at jeg skulle kaste opp - så spiste og følte meg fin igjen. Etter det ga jeg opp, for det føltes ikke riktig for meg og min kropp. Skal sies at jeg er slank og jeg har høy forbrenning (ikke noen "ekstra" kilo på kroppen, selv om jeg spiser godt). Kan det være derfor? Vil gjerne oppnå helsefordelene, men så føler jeg jo at jeg må lytte til kroppen også. Noen med råd? Anonymkode: a37dc...dd7 Eg trur nok eg hadde droppa fastinga om eg var deg. Å bli så kvalm at du nesten kastar opp, er eit kraftig signal frå kroppen. Vi er alle forskjellige! Anonymkode: e15f5...c34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #37 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 12.34): Glemte å si at jeg har IBS og sliter med tretthet/utmattelse, og at det er derfor jeg ønsker å teste ut. Anonymkode: a37dc...dd7 Jeg også har ibs og for meg funker dette fint. Før hadde jeg store probleme med magen, spiser jeg noe særlig før 11 så slått magen seg helt vrang. men det at du blir svimmel er nok at kroppen trenger og tilvenne seg. Prøv og forskyv litt og litt så kroppen blir vant til det. Og drikk nok vann. Anonymkode: 39d61...00f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #38 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 13.32): Jeg sverger til periodisk fasting, faster fra 1900 - 1100. Men i starten var det vanskelig. Men det ble mye bedre etter jeg startet å spise nok protein (ca 1g pr kg man veier) så ble ting mye bedre. Drikker også mye mer vann, har en 800 ml flaske som jeg fyller ca 6 ganger pr døgn, har litt agurk oppi for smak. Å drikker varm drikke som grønn te på kveldene. Og starter alltid dagen med en dobbel americano! Jeg har aldri følt meg så bra, må bare passe på at man også får i seg nok kalorier i spisevinduet sitt. Og finne ut hvor mye kalorier du egentlig trenger i forhold til høyde og aktivitet. De har en bra kalkulator for det på iform sin nettside. Anonymkode: d64f6...0e4 Oj, her drikker du langt over dobbelt av det som er anbefalt. Anbefaler at du leser deg litt opp på hvorfor du ikke skal drikke så mye. Anonymkode: ef9d2...fb8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #39 Del Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 16.01): Det du beskriver her skyldes avhengighet av karbohydrater/sukker. Prøv å bytte til å spise protein til frokost i 14 dager (gjerne lunsj også) så du kan merke forskjellen. Jeg har også IBS og spiser lunsj og middag. Anonymkode: 5b8a0...1e1 Takk for tips! Har du forslag til en frokost som du nevner her? Litt dårlig på dette med næringsstoffer etc. I dag spiste jeg eggerøre og tunfisk til frokost, men føler meg veldig slapp. Så kan nok stemme at kroppen min sliter litt uten karbohydrater. Er det noe jeg kan avvenne? Vil ikke være for strikt på det, men vil prøve en periode uten gluten (brødmat, pasta osv.) og da blir det jo automatisk færre karbohydrater i kosten. Anonymkode: a37dc...dd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #40 Del Skrevet 11. august 2023 Det jeg da skal prøve fremover er å spise mer protein fremfor karbohydrater, også prøve tilvenningen litt mer gradvis. Tror jeg først skal la kroppen venne seg til elimineringen av de matvarene jeg nå prøver på, før jeg starter tilvenningsfasen av periodisk faste. Ser noen har foreslått at jeg kan spise siste måltid i 16-tiden. Problemet mitt er at jeg ikke får sove hvis jeg legger meg sulten.. Jeg har nok ikke en kropp som tillater meg å gå altfor lenge uten mat, men skulle gjerne klart å holde meg til lunsj i 11/12-tiden - så får se om det lar seg gjøre etter hvert Anonymkode: a37dc...dd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå