AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #1 Del Skrevet 4. august 2023 Hei, Jeg har lest så mange helsefordeler med fasting. I en hektisk hverdag med jobb 08-16 har jeg derfor tenkt at jeg kan droppe frokost og spise lunsj klokken 11 for å få til periodisk faste. Men det var helt frem til jeg prøvde det. Jeg blir svimmel og kvalm. Første dagen klarte jeg det ikke, andre dagen stod jeg i det, men var uvel og hadde hodepine resten av dagen. Den tredje dagen ble jeg så kvalm at jeg trodde at jeg skulle kaste opp - så spiste og følte meg fin igjen. Etter det ga jeg opp, for det føltes ikke riktig for meg og min kropp. Skal sies at jeg er slank og jeg har høy forbrenning (ikke noen "ekstra" kilo på kroppen, selv om jeg spiser godt). Kan det være derfor? Vil gjerne oppnå helsefordelene, men så føler jeg jo at jeg må lytte til kroppen også. Noen med råd? Anonymkode: a37dc...dd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #2 Del Skrevet 4. august 2023 Glemte å si at jeg har IBS og sliter med tretthet/utmattelse, og at det er derfor jeg ønsker å teste ut. Anonymkode: a37dc...dd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #3 Del Skrevet 4. august 2023 Jeg er i nedre sjiktet av normalvektig bmi. Altså lite med «ekstra kilo» på kroppen. Har ikke dette problemet. Syns det fungerer veldig bra å vente med mat til lunsj. Men folk er forskjellige og reagerer forskjellig på både mat og spisemønster. Når det er sagt så er 3 dager litt lite å trekke en konklusjon fra. Men det viktigste er at alle finner et spisemønster som fungerer for seg selv. For noen er det periodisk faste, for andre er det noe annet. Anonymkode: 282db...e16 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #4 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei, Jeg har lest så mange helsefordeler med fasting. I en hektisk hverdag med jobb 08-16 har jeg derfor tenkt at jeg kan droppe frokost og spise lunsj klokken 11 for å få til periodisk faste. Men det var helt frem til jeg prøvde det. Jeg blir svimmel og kvalm. Første dagen klarte jeg det ikke, andre dagen stod jeg i det, men var uvel og hadde hodepine resten av dagen. Den tredje dagen ble jeg så kvalm at jeg trodde at jeg skulle kaste opp - så spiste og følte meg fin igjen. Etter det ga jeg opp, for det føltes ikke riktig for meg og min kropp. Skal sies at jeg er slank og jeg har høy forbrenning (ikke noen "ekstra" kilo på kroppen, selv om jeg spiser godt). Kan det være derfor? Vil gjerne oppnå helsefordelene, men så føler jeg jo at jeg må lytte til kroppen også. Noen med råd? Anonymkode: a37dc...dd7 Hvorfor tror du at du får bedre helse med periodisk faste. Om helsen din er bra som den er. Er det ikke da bedre å gjøre det du alltid har gjort? Anonymkode: ea969...02b 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #5 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor tror du at du får bedre helse med periodisk faste. Om helsen din er bra som den er. Er det ikke da bedre å gjøre det du alltid har gjort? Anonymkode: ea969...02b Glemte å skrive det i hovedinnlegget. Er fordi jeg har lest at mange har fått bedre fordøyelse av det, noe jeg har slitt med i mange år. Har fått "diagnosen" IBS, og de finner aldri ut av hva det er. Har blitt mer og mer sliten, og tror jeg har vært på randen til utbrenthet. Ble bedre av å kutte ut mellommåltider, men sliter fremdeles med magetrøbbel. Derfor ønsker jeg å prøve og vil egentlig gjerne få det til, men et eller annet er vel kanskje ikke helt riktig når jeg reagerer sånn.. Anonymkode: a37dc...dd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 4. august 2023 #6 Del Skrevet 4. august 2023 Det handler i høy grad om hva kroppen din er vant med. Er mat kl 7-8 vanlig for deg, så blir kroppen også sulten rundt det tidspunktet. Bikker du over f.eks mot 9-10, så blir du uvell. Nye rutiner kan tilvennes, men det tar tid. Har du først kommet over kneika og lært kroppen å spise senere, så kan du på motsatt side bli uggen hvis du spiser kl 7 igjen. Går du fra kjente og kjære vaner til å utforske periodisk fasting, så oppstår det stort sett alltid problemer. Men når du først har kommet over denne startperioden, så ser du deg ikke tilbake igjen 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #7 Del Skrevet 4. august 2023 Jeg har udiagnostisert magetrøbbel, og min kropp liker 16/8 veldig godt. Spiser 2 til tre ganger om dagen, mellom 12-20. Men som noen sa her: tre dager er alt for lite til å konkludere med at det ikke passer. Det tar 3 uker å etablere en vane. Husk å drikk nok, og husk at det (stort sett) ikke er farlig å være litt sulten. Og siden du trekker fram vekt, dette er ikke primært en kur for å gå ned, men for å stabilisere et kosthold som kanskje består av mye «terging» av tarmen din. Du kan spise like mange kalorier som du er vant til, bare innenfor en kortere tidsramme. Anonymkode: b3d19...036 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #8 Del Skrevet 4. august 2023 Jeg ville heller prøv antiinflammatorisk kosthold. Kjøp boka "Ren start" av Berit Nordstrand. Jeg hadde store mageproblemer, men for 5 år siden endret jeg kosthold og har vært helt frisk siden (har alltid hatt BMI på 19-22, så vekta har ikke vært et problem). Jeg spiste fermentert mat, kjøpte sterk probiotika, spiste ren mat og mye grønnsaker, kuttet ut ultraprossessert og kuttet ut kaffe. Helt sinnsyk endring, nå har jeg aldri vondt og aldri løs avføring. Alt avhenger av god tarmflora - tilogmed psykisk helse. Anonymkode: fe14f...d8a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4. august 2023 #9 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Glemte å skrive det i hovedinnlegget. Er fordi jeg har lest at mange har fått bedre fordøyelse av det, noe jeg har slitt med i mange år. Har fått "diagnosen" IBS, og de finner aldri ut av hva det er. Har blitt mer og mer sliten, og tror jeg har vært på randen til utbrenthet. Ble bedre av å kutte ut mellommåltider, men sliter fremdeles med magetrøbbel. Derfor ønsker jeg å prøve og vil egentlig gjerne få det til, men et eller annet er vel kanskje ikke helt riktig når jeg reagerer sånn.. Anonymkode: a37dc...dd7 drikker du væske under denne fastingen da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #10 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Glemte å skrive det i hovedinnlegget. Er fordi jeg har lest at mange har fått bedre fordøyelse av det, noe jeg har slitt med i mange år. Har fått "diagnosen" IBS, og de finner aldri ut av hva det er. Har blitt mer og mer sliten, og tror jeg har vært på randen til utbrenthet. Ble bedre av å kutte ut mellommåltider, men sliter fremdeles med magetrøbbel. Derfor ønsker jeg å prøve og vil egentlig gjerne få det til, men et eller annet er vel kanskje ikke helt riktig når jeg reagerer sånn.. Anonymkode: a37dc...dd7 Jeg har holdt på med periodisk faste for mage og økt energi i flere år. Synes det fungerer veldig bra. Jeg synes ikke det er rart at du føler ubehag og svimmelhet i starten , det er uvant for kroppen. Nei, periodisk faste er ikke det beste for alle, men har du ikke gitt opp litt fort? Anonymkode: d9375...3b4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #11 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg er i nedre sjiktet av normalvektig bmi. Altså lite med «ekstra kilo» på kroppen. Har ikke dette problemet. Syns det fungerer veldig bra å vente med mat til lunsj. Men folk er forskjellige og reagerer forskjellig på både mat og spisemønster. Når det er sagt så er 3 dager litt lite å trekke en konklusjon fra. Men det viktigste er at alle finner et spisemønster som fungerer for seg selv. For noen er det periodisk faste, for andre er det noe annet. Anonymkode: 282db...e16 Drikker du nok? Jeg bruker farris for og ikke bli svimmel ihvertfal i sommerhalvåret. Anonymkode: d9375...3b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #12 Del Skrevet 4. august 2023 Noen takler periodisk faste dårligere enn andre. Kanskje det bare ikke er noe for deg. Jeg spiser kun lunsj og middag, det gir ingen utfordringer for meg, jeg kan la være å spise en dag uten å bli sur eller kvalm. Men det er ikke alle som er sånn Anonymkode: 4cf80...c42 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pia mater Skrevet 4. august 2023 #13 Del Skrevet 4. august 2023 Jeg har og ibs og for meg fungerer faste bra. Det har ikke hjulpet noe på fatigue, men min tarm har tydeligvis behov for å "hvile" i lengre perioder. Så jeg faster 12-15 timer per dag, og har gjort det i over et halvår. Men det er ikke for alle. Jeg har aldri likt frokost, alltid hatt problemer med å spise så tidlig, og med å spise senere så forskyver jeg eventuell magetrøbbel utover dagen. På jobb er det såpass hektisk på morgenen at jeg har ikke tid til å måtte gå på toalettet i tide å utide. Du kan kanskje forsøke å spise litt og litt mindre på morgenen? Prøv med en mellombar og godt med drikke en periode, ikke gå helt uten mat med en gang. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #14 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg ville heller prøv antiinflammatorisk kosthold. Kjøp boka "Ren start" av Berit Nordstrand. Jeg hadde store mageproblemer, men for 5 år siden endret jeg kosthold og har vært helt frisk siden (har alltid hatt BMI på 19-22, så vekta har ikke vært et problem). Jeg spiste fermentert mat, kjøpte sterk probiotika, spiste ren mat og mye grønnsaker, kuttet ut ultraprossessert og kuttet ut kaffe. Helt sinnsyk endring, nå har jeg aldri vondt og aldri løs avføring. Alt avhenger av god tarmflora - tilogmed psykisk helse. Anonymkode: fe14f...d8a Jeg bruker begge deler. Altså utvider nattfasten og spiser antiinflammatotisk. Nå har det blitt litt dårlig fulgt opp i sommerferien, og det kjenner jeg på kroppen. Står det noe om periodisk faste i den boken? Ellers anbefaler hun det jo, « bli 12 år yngre på 12 uker med periodisk faste». Anonymkode: d9375...3b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #15 Del Skrevet 4. august 2023 Hos meg er det omvendt, jeg blir dårlig om jeg spiser før 12-13.. kanskje vi bare er sånn? Frokost/no frokost Anonymkode: 4a9cc...33a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ute1985 Skrevet 4. august 2023 #16 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hei, Jeg har lest så mange helsefordeler med fasting. I en hektisk hverdag med jobb 08-16 har jeg derfor tenkt at jeg kan droppe frokost og spise lunsj klokken 11 for å få til periodisk faste. Men det var helt frem til jeg prøvde det. Jeg blir svimmel og kvalm. Første dagen klarte jeg det ikke, andre dagen stod jeg i det, men var uvel og hadde hodepine resten av dagen. Den tredje dagen ble jeg så kvalm at jeg trodde at jeg skulle kaste opp - så spiste og følte meg fin igjen. Etter det ga jeg opp, for det føltes ikke riktig for meg og min kropp. Skal sies at jeg er slank og jeg har høy forbrenning (ikke noen "ekstra" kilo på kroppen, selv om jeg spiser godt). Kan det være derfor? Vil gjerne oppnå helsefordelene, men så føler jeg jo at jeg må lytte til kroppen også. Noen med råd? Anonymkode: a37dc...dd7 Du er litt inne på noe, fordi innfødte da, som vokser opp i naturen, spiser stort sett 1-2 ganger om dagen til de blir mette, da mest villsvin, egg, kylling, røtter, grønnsaker, ja vanlig, mat, hvis du er vant med å spise hele tiden, så kan det være litt vanskelig å tilpasse seg da, spesielt hvis du har for vane å spise mest karbohydrater, da vil du jo slite litt med lavt blodtrykk og hodepine og så videre, men ser ikke egentlig noen grunn til å faste da, hvis du ikke absolutt vil det, er jo bare å spise når du er sulten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #17 Del Skrevet 4. august 2023 Hva spiser du som siste måltid for kvelden? Er det mye karbohydrater i det kan du fort bli uvel slik du snakker om. (Betennelsetilstander i kroppen og tarmen elsker karbohydrater og sukker) så det bør du ligge litt lavt på uansett. Har du prøvd å spise fks en omelett om kvelden uten brød, eller noe annet med mest proteiner i? Da går kroppen fortere over på å brenne kroppsfett enn glykogen. Anonymkode: bdbad...3ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #18 Del Skrevet 4. august 2023 Jeg sverger til periodisk fasting, faster fra 1900 - 1100. Men i starten var det vanskelig. Men det ble mye bedre etter jeg startet å spise nok protein (ca 1g pr kg man veier) så ble ting mye bedre. Drikker også mye mer vann, har en 800 ml flaske som jeg fyller ca 6 ganger pr døgn, har litt agurk oppi for smak. Å drikker varm drikke som grønn te på kveldene. Og starter alltid dagen med en dobbel americano! Jeg har aldri følt meg så bra, må bare passe på at man også får i seg nok kalorier i spisevinduet sitt. Og finne ut hvor mye kalorier du egentlig trenger i forhold til høyde og aktivitet. De har en bra kalkulator for det på iform sin nettside. Anonymkode: d64f6...0e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 4. august 2023 #19 Del Skrevet 4. august 2023 Hva om du spiser siste måltid kl 16? Og så frokost til vanlig tid? Da blir det jo også faste. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #20 Del Skrevet 4. august 2023 Du kan prøve å gå mer gradvis til verks. I stedet for å gå rett fra å spise frokost, til å ikke spise før lunsj, kan du heller utsette frokosten med en halvtime, se hvordan det går, og om det går bra, utsette den en time til, osv. Det er ofte anbefalt å langsomt venne kroppen til å gå lengre og lengre uten mat, ikke bare gå all inn. Kropper er ulike. Noen tåler helt fint å gå uten mat lenge, andre tåler det ikke i det hele tatt. Jeg kan helt fint gå et helt døgn uten mat, mens mannen min må spise innen en halvtime etter han har stått opp for å ikke å bli svimmel og dårlig. Anonymkode: 5a95d...ce7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå