luv Skrevet 4. august 2023 #1 Skrevet 4. august 2023 Vi har time på OUS om noen uker (ivf), men i sommer fikk jeg beskjed om at celleprøven viste asc-h celleforandringer og nå på tirsdag var jeg på sykehuset for utvidet undersøkelse og tok biopsi. Jeg har ringt sykehuset og gyn skulle forhåpentligvis rekke å ringe meg tilbake ila dagen, men jeg håper det er greit at jeg spør dere her også mens jeg venter. Vi har vært sammen i 16år og jeg er 36år. (Har kun prøvd å bli gravide et drøyt år) Jeg føler (som sikkert mange her) at tiden løper fra meg/oss. Nå er jeg selvsagt redd jeg må koniseres og derfor utsette ivf/prøving. Kreft prøver jeg så godt jeg kan å ikke tenke på. Og vi har selvfølgelig et siste håp om at vi skal klare det selv før vi må begynne med ivf. Jeg fikk beskjed om å vente til det har sluttet å blø, noe som bare ville ta et par dager. Men jeg blødde bare litt første dagen og nå 3 dager etter blør det litt igjen. Så jeg ble usikker. Jeg lurer jo også på om det ikke vil være mulig å bli gravid uansett denne syklusen pga biopsiene. (Skal ha eggløsning på tirsdag, en uke etter biopsi) Jeg har derfor et par spørsmål; 1. Dere som har tatt biopsi; hvor lenge måtte dere vente med sex etterpå? 2. Dere som måtte koniseres (enten mens dere ventet på første time, eller underveis); hvor lenge måtte alt utsettes? Jeg vet at det er gynekologen som behandler meg som kan svare på hva som er riktig for meg i min situasjon, men om jeg ikke blir oppringt før på mandag så hadde det vært veldig ok å høre deres erfaringer ♡
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #2 Skrevet 4. august 2023 Jeg ble ikke konisert ifbm IVF, men jeg håper det er greit jeg svarer 1) Fikk beskjed å avstå fra sex, bading osv så lenge jeg blødde etter biopsi. Helst ikke bruke tampong heller. Det varte maks en uke. 2) Vi fikk beskjed om å vente minst et halvt år før vi prøvde å bli gravide. De sa at det var greit alt grodde og livmorhalsen styrket seg for vekten av babyen kan føre til at man får en livmorhals som åpner seg for tidlig. Jeg tenker du kan spørre når du får svaret, avhengig av alvorlighetsgrad og biopsi, om det er noe som kan vente. Samtidig, husk at helsa di er faktisk viktig, selv om det er et ønske om barn. ♥️ Anonymkode: 26c24...d9f
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #3 Skrevet 4. august 2023 Ventet 5 dager før jeg hadde sex etter biopsi. Før konisering (15.juni) fikk jeg beskjed om at så lenge jeg ikke blør kan jeg ha sex. Jeg blødde bare den første dagen og hadde ingen blødning etterpå. Hadde sex 3 uker etter koniseringen, og det gikk helt fint. Jeg fikk beskjed om at så fort jeg hadde konisert kunne jeg begynne å prøve og at det ikke skal ha noe å si for svangerskapet. Vi er i gang med prøvingen. Forrige uke fikk jeg bekreftet at de fikk fjernet alt under konisering og at jeg skal ta ny celleprøve om 6 mnd 😊 Lykke til! Anonymkode: ddda9...eb1
luv Skrevet 4. august 2023 Forfatter #4 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg ble ikke konisert ifbm IVF, men jeg håper det er greit jeg svarer 1) Fikk beskjed å avstå fra sex, bading osv så lenge jeg blødde etter biopsi. Helst ikke bruke tampong heller. Det varte maks en uke. 2) Vi fikk beskjed om å vente minst et halvt år før vi prøvde å bli gravide. De sa at det var greit alt grodde og livmorhalsen styrket seg for vekten av babyen kan føre til at man får en livmorhals som åpner seg for tidlig. Jeg tenker du kan spørre når du får svaret, avhengig av alvorlighetsgrad og biopsi, om det er noe som kan vente. Samtidig, husk at helsa di er faktisk viktig, selv om det er et ønske om barn. ♥️ Anonymkode: 26c24...d9f Setter stor pris på at du svarer 😊 Takk for at du deler. Og ja, helsa mi er viktig. Også med tanke på den lille som forhåpentligvis skal gro det inne 🩷🤞 1
luv Skrevet 4. august 2023 Forfatter #5 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ventet 5 dager før jeg hadde sex etter biopsi. Før konisering (15.juni) fikk jeg beskjed om at så lenge jeg ikke blør kan jeg ha sex. Jeg blødde bare den første dagen og hadde ingen blødning etterpå. Hadde sex 3 uker etter koniseringen, og det gikk helt fint. Jeg fikk beskjed om at så fort jeg hadde konisert kunne jeg begynne å prøve og at det ikke skal ha noe å si for svangerskapet. Vi er i gang med prøvingen. Forrige uke fikk jeg bekreftet at de fikk fjernet alt under konisering og at jeg skal ta ny celleprøve om 6 mnd 😊 Lykke til! Anonymkode: ddda9...eb1 Takk for svar! Og så godt å høre at de fikk fjernet alt. Lykke til fremover 🥰 Svaret ditt gjør meg litt mer optimistisk mtp at det kanskje ikke trenger å utsettes veldig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå