Gå til innhold

Hun legger 6åringen vår kl 22-23..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den uken barnemor har småen våkner barnet fortsatt så sent som kl 11 på dagen, når det bare er noen dager igjen til ferien er over og det er første dag på SFO. Barnemor er ufør pga fysisk handikap og har aldri hatt behov for å stå tidlig opp ifm. jobb. Jeg jobber fast og har alltid levert i 7 tiden i barnehage uken jeg har barnet, for å rekke jobb, og er avhengig av at barnet vårt får den søvnen det trenger. 

Er enig i at man kan legge barna seint i ferietid, og jeg legger selv kl 21 ca i ferien. Men nå er døgnrytmen helt ødelagt og jeg skal levere på SFO om 3 dager, kl 08..

Er svært bekymret på om hu klarer å levere tidsnok på skolen i hennes uke. Har mangen ganger påpekt at barnet trenger lignende rutiner i begge hjem, for å ikke føle på at barnet lever i to helt forskjellige verdener annenhver uke, men barnemor er helt uenig i hvor viktig det er. 

Hvordan ville dere løst dette..? Det er umulig å snakke med mor, har prøvd i årevis.. Aner ikke hvordan jeg skal komme inn til hu..

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barn får ulike rutiner i to hjem. Det er så enkelt. Til og med i et hjem, med to foreldre, blir det noe ulikt. Du er bekymret hun ikke får levert, men har det noensinne skjedd at hun ikke gjør det?

Anonymkode: 6e3ee...747

• Liker 14
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ferie er ferie og vi legger også mye senere, sldri problem å snu

Anonymkode: f3c2a...6b7

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Går vel fint og snu igjen før SFO, 3 dager er mer enn nok til å snu døgnrytme! Men det er klart jeg skjønner at dette er vanskelig. Jeg hadde ikke likt det om mitt barn sov fra 22-10. Men kanskje det faktisk hjelper med skolestart? At mor blir tvunget til nye rutiner ettersom barnet ikke lengre kan leveres seint. 

Og dersom det ikke skjer, og mor leverer seint på skole, så kommer de til å reagere. Og da kanskje det hjelper at de sier i fra. 

Så egentlig er skolestart nok det beste til å hjelpe en slik situasjon. 

Anonymkode: 83c7d...cd2

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnet er nok trøtt første dagen, som de fleste er etter en lang ferie. Så sovner de kl 19 den kvelden, og er i rute igjen dagen etterpå. 

Anonymkode: aef87...9c9

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Å hei se her ja, ser for meg svarene hvis TS hadde vært mor og ikke far, da hadde det nok vært masse støtte på at selvfølgelig må far kjøre samme løp og døgnrytme som mor, det er ikke bra for barnet å ha det så forskjellig i to hjem osv.. 🙄 KG i et nøtteskall.

Anonymkode: ebe2d...2fd

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er ferie.

Anonymkode: bdef4...490

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å hei se her ja, ser for meg svarene hvis TS hadde vært mor og ikke far, da hadde det nok vært masse støtte på at selvfølgelig må far kjøre samme løp og døgnrytme som mor, det er ikke bra for barnet å ha det så forskjellig i to hjem osv.. 🙄 KG i et nøtteskall.

Jeg visste denne kom - har ikke sett det. Har faktisk vært innom en tråd nylig med samme tema hvor det var mor som skrev, og hun fikk beskjed om at hun må tåle far har egne rutiner. Alltid noen som skal føle seg støtt ja. 

Anonymkode: 6e3ee...747

• Liker 13
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Bruker mor å ha denne døgnrytmen på barnet ellers i året? Skjønner at det kan skli litt ut i ferien da.

Hvis dette er døgnrytmen mor har gjennom hele året, så er det bekymringsfullt siden barnet ikke får nok søvn og hvile.

Anonymkode: eb2db...64f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nope

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke bestemme hvordan det skal være i barnets andre hjem. Du har faktisk ingenting du skulle sagt om hvordan mor oppdrar barnet sitt, og hun har ingenting hun skulle sagt om hvordan du gjør det. Du kan snakke med henne, ønske deg en endring, men til syvende og sist bestemmer du i ditt hjem og hun i sitt. Du sier det ikke går an å snakke med mor, men hvis du til stadighet skal kommentere, kritisere og detaljstyre det hun gjør forstår jeg henne godt. Hennes hjem, hennes regler.

Anonymkode: 31c48...bac

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bruker mor å ha denne døgnrytmen på barnet ellers i året? Skjønner at det kan skli litt ut i ferien da.

Hvis dette er døgnrytmen mor har gjennom hele året, så er det bekymringsfullt siden barnet ikke får nok søvn og hvile.

Delvis. De pleier da å våkne i 08-09 tiden og kjøre i barnehagen i 10-11 tiden. Det er jo helt greit i barnehage tid. Nå begynner skole hvor oppmøte er et krav, og feiler det er det omsorgssvikt. 
———-

Døgnrytmen er ikke lett å snu på barnet mitt. Vi bytter samværsuke hver fredag, og jeg sliter sterkt med legging på søndagen. Det ender ofte med 2-3 timer legging, og vi må stå opp kl 06 i ukedager. Det er slitsomt å endre døgnrytmen slikt ukentlig for et lite barn. 

Har vært i dialog med barnevern, men de henviser til familievern kontor for å hjelpe med å diskutere mellom mor og far uten at det sklir ut. Føler ikke jeg kommer noen vei..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke bestemme hvordan det skal være i barnets andre hjem. Du har faktisk ingenting du skulle sagt om hvordan mor oppdrar barnet sitt, og hun har ingenting hun skulle sagt om hvordan du gjør det. Du kan snakke med henne, ønske deg en endring, men til syvende og sist bestemmer du i ditt hjem og hun i sitt. Du sier det ikke går an å snakke med mor, men hvis du til stadighet skal kommentere, kritisere og detaljstyre det hun gjør forstår jeg henne godt. Hennes hjem, hennes regler.

Anonymkode: 31c48...bac

Det innlegget syntes jeg ikke noe om. Jeg sender ikke krav til mor om endring, jeg forklarer at jeg ser et barn som sliter med overgang mellom hjem A og B, og ønsker en endring for at barnet vårt skal få det lettere. 
Det er ikke muligheter for at jeg begynner å legge barnet seint, da jeg må jobbe for at ting skal gå rundt. 
Jeg kan ikke kreve at ditt og datt skal gjøres på den og den måten hos mor, men jeg kommer alltid til å kontakte hun om jeg ser at barnet trenger en endring for å gjøre hverdagen bedre, og verdsetter at hun kontakter meg på samme måte så barnet vårt kan ha det finest mulig. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner det er utrolig frustrerende. 

Også er det ingenting du får gjort hvis hun ikke hører på fornuft... Kjipe greier 

Anonymkode: 023b3...ebd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Motsatt situasjon her. Far er sløv og mens jeg er litt vel glad i faste rutiner og døgnrytme. Må ha det pga søvnproblemer.  Men ingen forståelse fra barnefar. Slitsomt.

Anonymkode: 72da7...47b

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Motsatt situasjon her. Far er sløv og mens jeg er litt vel glad i faste rutiner og døgnrytme. Må ha det pga søvnproblemer.  Men ingen forståelse fra barnefar. Slitsomt.

Da vil du få all mulig støtte her på KG, som at klart du har rett til å bestemme barnets døgnrytme. Du vil også bli oppmuntret til å ha den daglige omsorgen alene sånn at barnet får en døgnrytme som passer deres hverdag med barnehage/ skole/ jobb. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Bingodingo skrev (1 time siden):

Det innlegget syntes jeg ikke noe om. Jeg sender ikke krav til mor om endring, jeg forklarer at jeg ser et barn som sliter med overgang mellom hjem A og B, og ønsker en endring for at barnet vårt skal få det lettere. 
Det er ikke muligheter for at jeg begynner å legge barnet seint, da jeg må jobbe for at ting skal gå rundt. 
Jeg kan ikke kreve at ditt og datt skal gjøres på den og den måten hos mor, men jeg kommer alltid til å kontakte hun om jeg ser at barnet trenger en endring for å gjøre hverdagen bedre, og verdsetter at hun kontakter meg på samme måte så barnet vårt kan ha det finest mulig. 

Det kan hende ting forandrer seg litt nå som hun begynner på skolen. Mor kan ikke levere barnet to timer for sent hver skoledag. 

Anonymkode: b9792...07e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da vil du få all mulig støtte her på KG, som at klart du har rett til å bestemme barnets døgnrytme. Du vil også bli oppmuntret til å ha den daglige omsorgen alene sånn at barnet får en døgnrytme som passer deres hverdag med barnehage/ skole/ jobb. 

Slut å prat vås

Skrevet (endret)
Bingodingo skrev (23 timer siden):

Den uken barnemor har småen våkner barnet fortsatt så sent som kl 11 på dagen, når det bare er noen dager igjen til ferien er over og det er første dag på SFO. Barnemor er ufør pga fysisk handikap og har aldri hatt behov for å stå tidlig opp ifm. jobb. Jeg jobber fast og har alltid levert i 7 tiden i barnehage uken jeg har barnet, for å rekke jobb, og er avhengig av at barnet vårt får den søvnen det trenger. 

Er enig i at man kan legge barna seint i ferietid, og jeg legger selv kl 21 ca i ferien. Men nå er døgnrytmen helt ødelagt og jeg skal levere på SFO om 3 dager, kl 08..

Er svært bekymret på om hu klarer å levere tidsnok på skolen i hennes uke. Har mangen ganger påpekt at barnet trenger lignende rutiner i begge hjem, for å ikke føle på at barnet lever i to helt forskjellige verdener annenhver uke, men barnemor er helt uenig i hvor viktig det er. 

Hvordan ville dere løst dette..? Det er umulig å snakke med mor, har prøvd i årevis.. Aner ikke hvordan jeg skal komme inn til hu..

Herregud for noen svar du får! 
.. Du sier at du er åpen for at man legger seg seinere i sommerferien og det synes jeg viser at du ikke er rigid. Jeg ville anbefale deg å ta kontakt med kontaktlærer og helsesøster og informere om problemet på et tidspunkt som føles riktig for deg (kan godt være etter skolestart) 

Du kan si at du ønsker å opplyse om at det er velkjent at barnet har ulik leggetid og du ber om at hvis de observerer at barnet fremstår trøtt og sliten, samt kommer for seint på skolen/har mye fravær nå i oppstarten så ønsker du gjerne å få vite om det og du ønsker at de gir tilbakemelding gjerne til dere begge (inkludert mor) hvis jenta fremstår trøtt og lite opplagt på skolen.

Det aller beste er å avklare med mor på forhand at du tar kontakt med skolen og informere skolen om at mor vet at du tar opp dette med dem.

Det tenker jeg er veldig uskyldig at du tar kontakt med dem om. Barn som er uopplagt på skolen vil ha høyere terskel for både konflikter og mistrivsel og desto lavere evne til å faktisk gjøre det de er der for: å lære.

Så at du informerer skolen om denne utfordringen på en ryddig måte og ber om at de også observerer og gir tilbakemelding hvis de ser at dette er tilfellet, handler om barnets beste og er absolutt innafor.

Lykke til og så flott at du ser viktigheten av god søvn 

(Edit: etter kritikk i tråden fra «profesjonelle» om at det å ta kontakt med skolen er ugreit da det visstnok er å «svartmale» mor har jeg omformulert meg slik at det kommer enda mer tydelig frem at fokus er barnet sin søvnhygiene, enkelt og greit).  

Endret av Full Ugle
  • Liker 7
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke for å være rigid for min del. Men at jeg er utbrent og sliter med søvn. Er utrolig kjipt å få innarbeida en god rutine også måtte starte på nytt hver uke også selv slite med søvn.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...