AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #1 Skrevet 4. august 2023 Jeg har slitt med crohns i mange år. Etter å ha blitt fulgt opp på sykehuset, hatt samtaler med ernæringsfysiolog, og i perioder blitt medisinert, har jeg ikke blitt særlig mye bedre. Det siste halve året har jeg bodd i utlandet, jobbet masse og spist mye prosessert mat. Det har gått i baguetter og croissanter, og jeg har ikke spist en bønne, linse eller annen mat ernæringsfysiologen har anbefalt. Det har rett og slett vært ganske mye junk og hvitt hvetemel, stikk i strid med alt jeg har lært. Og vet dere hva? Jeg har aldri vært bedre i magen. Fiber og «ren» mat, som grønnsaker, storfekjøtt og kylling, gir meg mye mer luft og smerter enn hvetemel og alt annet jeg er blitt frarådet. Hvorfor? Tar ernæringsfysiologen feil? Anonymkode: f6d41...84b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #2 Skrevet 4. august 2023 Fordi magen din har gradvis mistet evnen til å bearbeide kompleks mat. Den klarer prosessert mat fordi den maten ofte er allerede brutt ned og enkel for kroppen å ta opp. Fiber og kjøtt som krever at magen jobber med maten for å bryte ned, gjør deg dårlig. Jeg ville prøvd å koke og lage mos av for eks grønnsaker. Da blir de lettere for magne din å jobbe med. Sannsynligvis ville magen din lettere klare spise kjøtt om du blendet det også, men mange vil nok syntes det er litt ekkelt Men du burde innføre fiber i små mengder, for magen din er ikke vant til det og du kan få en reaksjon når du først begynner å spise det. Anonymkode: ce8f6...a39
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #3 Skrevet 4. august 2023 Ja, jeg vil hevde at ernæringsfysiologen tar feil. Det er veldig rart at du har fått råd om å spise fiberrikt med denne sykdommen, da det er logisk at dette kan gi mer løs avføring hvis man allerede sliter med det fra før, samt luft og smerter. Jeg har IBS-D som jo er noe ganske annet selvfølgelig, men har fått råd fra lege om å spise fiberfattig kost fra jeg var 10 år, spesielt i dårlige perioder. Hos meg er det helt tydelig at det er fiber som er det store problemet. Hvis jeg hadde vært carnivore så hadde jeg vært nært helt frisk i tarmen, fordi jeg reagerer litt på all mat fra planteriket; og jo mer fiber jo verre er det. Anonymkode: ead0d...0df
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #4 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi magen din har gradvis mistet evnen til å bearbeide kompleks mat. Den klarer prosessert mat fordi den maten ofte er allerede brutt ned og enkel for kroppen å ta opp. Fiber og kjøtt som krever at magen jobber med maten for å bryte ned, gjør deg dårlig. Jeg ville prøvd å koke og lage mos av for eks grønnsaker. Da blir de lettere for magne din å jobbe med. Sannsynligvis ville magen din lettere klare spise kjøtt om du blendet det også, men mange vil nok syntes det er litt ekkelt Men du burde innføre fiber i små mengder, for magen din er ikke vant til det og du kan få en reaksjon når du først begynner å spise det. Anonymkode: ce8f6...a39 Men… Magen min har alltid før vært vant til fiberrik mat, med det resultat at jeg alltid har hatt vondt i magen. Da jeg gikk vekk fra det, forsvant smerter og diaré. Ts Anonymkode: f6d41...84b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #5 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg vil hevde at ernæringsfysiologen tar feil. Det er veldig rart at du har fått råd om å spise fiberrikt med denne sykdommen, da det er logisk at dette kan gi mer løs avføring hvis man allerede sliter med det fra før, samt luft og smerter. Jeg har IBS-D som jo er noe ganske annet selvfølgelig, men har fått råd fra lege om å spise fiberfattig kost fra jeg var 10 år, spesielt i dårlige perioder. Hos meg er det helt tydelig at det er fiber som er det store problemet. Hvis jeg hadde vært carnivore så hadde jeg vært nært helt frisk i tarmen, fordi jeg reagerer litt på all mat fra planteriket; og jo mer fiber jo verre er det. Anonymkode: ead0d...0df Ja, det er nettopp det jeg spekulerer i. Tar ernæringsfysiologen feil? Hvorfor har jeg i alle år blitt anbefalt fiberrik, «ren» mat, når det kanskje er det som har gitt meg smerter og diaré? I tillegg har jeg blitt presset til å ta medisiner mot smertene, medisiner som har gitt meg enda mer problemer. Ts Anonymkode: f6d41...84b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #6 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, jeg vil hevde at ernæringsfysiologen tar feil. Det er veldig rart at du har fått råd om å spise fiberrikt med denne sykdommen, da det er logisk at dette kan gi mer løs avføring hvis man allerede sliter med det fra før, samt luft og smerter. Jeg har IBS-D som jo er noe ganske annet selvfølgelig, men har fått råd fra lege om å spise fiberfattig kost fra jeg var 10 år, spesielt i dårlige perioder. Hos meg er det helt tydelig at det er fiber som er det store problemet. Hvis jeg hadde vært carnivore så hadde jeg vært nært helt frisk i tarmen, fordi jeg reagerer litt på all mat fra planteriket; og jo mer fiber jo verre er det. Anonymkode: ead0d...0df Dette sliter jeg med - blir helt ødlagt av fiber. Alle anbefaler det, og magen min vrenger seg! Anonymkode: 07561...afa 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #7 Skrevet 4. august 2023 Jeg har mild IBS og blir også dårlig av fiber. Jeg er glad i grønnsaker, men prøver å holde det til et minimum. Blir veldig oppblåst, får smerter og diare av fiber. Anonymkode: b486e...ff3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #8 Skrevet 4. august 2023 En i nær familie har Crohns og kan ikke spise mye fiber eller fiber som er lange som f. eks asparges. Litt løk kan gå greit om den er veldig godt kokt eller stekt. Brødet må være ganske så fint kjøpebrød. Kan spise minimalt med bønner, linser og erter, og de må være veldig godt kokt. Godt kokt blomkål går bra. Slintrer i kjøtt må skjæres bort. Anonymkode: 6f90e...411
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #9 Skrevet 4. august 2023 Tror nok det er svært individuelt og muligens svært varierende hva man " tåler". Jeg har motsatt erfaring, fett og hvete er sikre slagere på at magen vrenger seg. Men har hatt perioder det det har gått helt fint å spist slik, men for meg har det vært perioder og ikke regelen. Så er det jo også en drøss av andre faktorer som påvirker magen og ikke bare maten. Kan jo høres ut som du har levd anderledes det siste halve året sånn generelt, og at det også er med på å fremme helse/uhelse. Når jeg er best i magen spiser jeg endel fiber, lite prosessert, mye vann, lite til ingen kullsyre eller søtstoffer i hverken mat eller drikke, er masse i bevegelse, stresser lite og sover godt. Totalen gjør meg bra, enkelt faktorer blir for små til å gjøre store forandringer på sikt alene. Anonymkode: 52755...96e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #10 Skrevet 4. august 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Men… Magen min har alltid før vært vant til fiberrik mat, med det resultat at jeg alltid har hatt vondt i magen. Da jeg gikk vekk fra det, forsvant smerter og diaré. Ts Anonymkode: f6d41...84b Hadde du vondt i magen da du var 5 og 10 år? Anonymkode: ce8f6...a39
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #11 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Fiber og «ren» mat, som grønnsaker, storfekjøtt og kylling, gir meg mye mer luft og smerter enn hvetemel og alt annet jeg er blitt frarådet. Hvorfor? Tar ernæringsfysiologen feil? Jeg har levd med crohns i flere tiår, og det eneste jeg vet med sikkerhet, er at ingenting er sikkert med denne sykdommen. Alt er individuelt, og alt kommer an på dagen. Den ene dagen tåler jeg å spise et eple, neste dagen gjør jeg ikke det. Personlig tåler jeg relativt greit med fiber, så lenge det er det riktige fiberet. Fiber fra rå grønnsaker, salater, frukt tåler jeg dårlig, mens fiber fra potetmel, psylluimfrøskall, og kokte grønnsaker tåler jeg en moderat menge av. Nå har jeg cøliaki i tillegg til crohns, så jeg kan ikke uttale meg om hvete og andre kornsorter. Men fett er noe av det verste for meg, og tungt fordøyelig mat. Gi meg en medium/raw biff med fløtegratinerte poteter, og du ser meg ikke de neste 4 dagene. Anonymkode: 2f0c8...8a5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #12 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har slitt med crohns i mange år. Etter å ha blitt fulgt opp på sykehuset, hatt samtaler med ernæringsfysiolog, og i perioder blitt medisinert, har jeg ikke blitt særlig mye bedre. Det siste halve året har jeg bodd i utlandet, jobbet masse og spist mye prosessert mat. Det har gått i baguetter og croissanter, og jeg har ikke spist en bønne, linse eller annen mat ernæringsfysiologen har anbefalt. Det har rett og slett vært ganske mye junk og hvitt hvetemel, stikk i strid med alt jeg har lært. Og vet dere hva? Jeg har aldri vært bedre i magen. Fiber og «ren» mat, som grønnsaker, storfekjøtt og kylling, gir meg mye mer luft og smerter enn hvetemel og alt annet jeg er blitt frarådet. Hvorfor? Tar ernæringsfysiologen feil? Anonymkode: f6d41...84b Grønnsaker (ihvertfall en del grønnsaker) og fiber er kjent for å være dårlig nytt for folk med tarmlidelser. Mtp kjøtt så prøv å spise kjøtt uten tilbehør, bare for seg. Matkombinasjoner har mye å si. Og da ikke 300 gram biff 1 time etter du har spist croissant. At du har blitt anbefalt å spise belgfrukter overrasker meg, veldig mange reagerer på dette pga lektiner. Det tar også tid for tarmen å tilpasse seg, og det er endringer over tid som viser hva som virkelig gir gode resultater. Anonymkode: 610ad...9fd
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #13 Skrevet 4. august 2023 Min mann har ulcerøs colitt. Han kan ikke spise bønner, linser, erter osv. Det gir store problemer. Det samme med mye krydder eller større mengder grønnsaker Jeg tenker at dersom magen din trives og du endelig har bedret din hverdag, så ikke gjør noen endringer. Evt en vitamintablett da;) Anonymkode: f0ebe...f64
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #14 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hadde du vondt i magen da du var 5 og 10 år? Anonymkode: ce8f6...a39 Det begynte rundt 8-9 års alder som jeg kan huske. Hvordan det? Ts Anonymkode: f6d41...84b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå