Gå til innhold

Fikk ikke tatt blodprøve hos fastlegen - bestride faktura?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos fastlegen min i går for å ta en enkel blodprøve. To stykker gjorde et halvhjertet forsøk på å ta blodprøven, men fikk det ikke til. Det har aldri vært et problem tidligere. Jeg dro direkte til Fürst, og der var det heller ikke noe problem å få tatt blodprøven på første forsøk. Måtte betale hos Fürst, men har nå også fått faktura fra fastlegekontoret. Hadde dere bestridt sistnevnte? 

Anonymkode: 97394...130

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du bestride? De brukte tid på å prøve, hvorfor sksl de ikke ta betalt for det?

Anonymkode: beb16...f4a

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt til legekontoret eller sendt de en melding dersom de har åpent for det. Hadde regnet med at det var ern feil.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva skal du bestride? De brukte tid på å prøve, hvorfor sksl de ikke ta betalt for det?

Man betaler for tjenesten, ikke for forsøket - når det er snakk om å ta en blodprøve.

Da er en del av tjenesten også analysen av blodprøven. De gangene de har slitt med å få tatt blodprøve på meg, så har de fått noen andre til å gjøre det. Avhengig av størrelsen på legekontoret, så er ikke alltid det et valg. Jeg betaler allikevel for 1 forsøk, selv om det var tredjemann som klarte det. En gang gikk jeg tilbake neste dag, og betalte kun for den dagen de fikk det til.

Anonymkode: 827c7...255

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville ringt til legekontoret eller sendt de en melding dersom de har åpent for det. Hadde regnet med at det var ern feil.

Man betaler for tjenesten, ikke for forsøket - når det er snakk om å ta en blodprøve.

Da er en del av tjenesten også analysen av blodprøven. De gangene de har slitt med å få tatt blodprøve på meg, så har de fått noen andre til å gjøre det. Avhengig av størrelsen på legekontoret, så er ikke alltid det et valg. Jeg betaler allikevel for 1 forsøk, selv om det var tredjemann som klarte det. En gang gikk jeg tilbake neste dag, og betalte kun for den dagen de fikk det til.

Ok. Jeg er vant med at man betaler. Ser ikke helt poenget i å bestride faktura på et beløp som umulig kan være spesielt stort.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ok. Jeg er vant med at man betaler. Ser ikke helt poenget i å bestride faktura på et beløp som umulig kan være spesielt stort.

Det kommer kanskje an på hvor ofte man må ta blodprøver og om det er problemer flere ganger. Noen synes det er vanskelig om de ikke fikk det til forrige gang. 

Jeg er nok også påvirket av å ha levd på minstesats AAP som enslig uten krav på ekstrastønad. Da teller hver krone.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de brukte den tiden på deg betaler du. Du fikk jo mer forbruksmateriell enn vanlig pga 2 forsøk

Anonymkode: cb003...853

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har absolutt råd, men poenget er jo at jeg opplevde det som veldig halvhjertet og skapte en del plunder og heft for meg med baby på 9 måneder på slep. En kjapp tur til legen tok plutselig mye lengre tid fordi vi måtte dra til Fürst. Og det som irriterer meg mest er at på Fürst fikk de det til uten problemer. Har også snakket med en venninne som er sykepleier som synes det er rart at de ikke forsøkte å stikke fra noen andre steder på kroppen hvis de synes det var vanskelig å treffe en åre i albueregionen der man normalt tar blodprøve. 

Poenget er: jeg føler det var mangel på kompetanse hos helsepersonellet som var problemet, ikke meg og mine årer. 

• Liker 6
Skrevet

Ville forsøkt. Jeg synes ikke man skal betale når de faktisk ikke traff.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har dessuten fått ett krav på kr. 132 og ett krav på kr. 170,-. Greit at jeg skal betale for jobben legen gjør, men å betale kr. 300,- for å bruke masse tid uten noe resultat er jeg ikke interessert i av prinsipp. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Just now, BobbySocks said:

Ville forsøkt. Jeg synes ikke man skal betale når de faktisk ikke traff.

Enig 

Anonymkode: 2518f...a93

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uenig i de som sier du skal betale siden de brukte tid på deg. At de ikke har kompetanse til å klare å ta blodprøve er ikke noe du skal betale for. 

Ville vært som å dra til frisøren, men frisøren klarte ikke å gre håret ditt så du måtte dra til en ny frisør for klipp. Ikke ditt problem at de ikke fikk tatt den. 

Anonymkode: e0d79...3b1

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan også legge til: etter blodpropp under svangerskapet har jeg tatt matmangel blodprøver det siste året. Det har alltid gått på første forsøk for alle andre. Også i går hos Fürst, men ikke hos fastlegekontoret. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

*maaaange skulle det stå. Ikke matmangel 

AnonymBruker
Skrevet

Enig i at du ikke skal betale for en tjeneste du ikke fikk. Det er ingen andre aktører enn offentlige kontorer som kan finne på noe så absurd. 

Anonymkode: 7246f...f65

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Eeeh, hallooo?? Du betaler da faen ikke for å være prøve-dukke for de ansatte der! Du betaler for å få tatt blodprøve!

Her ble ingen blodprøve tatt = ingen betaling. Sier da seg selv.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Betaler du bakeren for å forsøke å lage kake når den ble totalt mislykket? 

Betaler du en drosje som forsøkte å komme men ikke kom likevel? 

Betaler du oppmøte for elektrikeren som hadde med feil ledninger og ikke kunne lage det du ville likevel? 

Anonymkode: 6c895...3f4

• Liker 6
Skrevet

Du må iallfall betale for tiden du var inne hos legen tenker jeg. Litt usikker på hvorfor du har fått to forskjellige fakturer. Tillegget for blodprøver pleier da ikke å være all verden, det er legetimen som koster mest.

AnonymBruker
Skrevet
missmcbeal skrev (2 minutter siden):

Du må iallfall betale for tiden du var inne hos legen tenker jeg. Litt usikker på hvorfor du har fått to forskjellige fakturer. Tillegget for blodprøver pleier da ikke å være all verden, det er legetimen som koster mest.

Tror ikke TS var der på legetime, bare for å ta blodprøver og siden de ikke fikk det til så dro hun et annet sted for å ta blodprøve og så har hun fått faktura begge steder. 

Jeg tenker at man drar til legen og betaler legetimen selv om evt legen ikke klarer å fikse deg der og da også? Man betaler for en advokattime selv om advokaten ikke får hjulpet deg, men prøvde? 

Anonymkode: b7e1a...219

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har absolutt råd, men poenget er jo at jeg opplevde det som veldig halvhjertet og skapte en del plunder og heft for meg med baby på 9 måneder på slep. En kjapp tur til legen tok plutselig mye lengre tid fordi vi måtte dra til Fürst. Og det som irriterer meg mest er at på Fürst fikk de det til uten problemer. Har også snakket med en venninne som er sykepleier som synes det er rart at de ikke forsøkte å stikke fra noen andre steder på kroppen hvis de synes det var vanskelig å treffe en åre i albueregionen der man normalt tar blodprøve. 

Poenget er: jeg føler det var mangel på kompetanse hos helsepersonellet som var problemet, ikke meg og mine årer. 

Hvor gikk du? Går vi samme plass?

Jeg har sluttet å gå på legekontoret pga inkompetente helsesekretærer som ikke treffer på, og også stikker rett gjennom blodårene. 

En legesekretær som ikke får til å ta blodprøve burde ikke jobbe som legesekretær.

Anonymkode: cb059...f23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvor gikk du? Går vi samme plass?

Jeg har sluttet å gå på legekontoret pga inkompetente helsesekretærer som ikke treffer på, og også stikker rett gjennom blodårene. 

En legesekretær som ikke får til å ta blodprøve burde ikke jobbe som legesekretær.

Anonymkode: cb059...f23

Legesekretærer tar ikke blodprøve. Det er de sykepleiere som gjør.

Anonymkode: b3a13...5e5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...