Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn som glemte dongelen til den trådløse musa si hjemme hos meg. Og i og med at han hadde bursdag, så bestemte jeg meg for å sende en hyggelig hilsen, samtidig som at jeg sendte han dongelen (gave hadde han fått tidligere fra meg).

Dongelen er bitteliten. Toppen 1 cm lang og bred. Og den er ca 0.5 cm tykk. Så jeg limte den fast bakpå brevet med en dobbeltsidig tape.

Limte til og med bretten i brevet ved å  trykke det nedpå tapen (slik at dongelen var beskyttet av brev på begge sider, puttet det i en konvolutt og sendte det avgårde.

Dongelen sitter så godt at brevet blir ødelagt på baksiden hvis noen åpner det. Dette ble gjort i fall det skulle gå hull på konvolutten under frakt. For da vil ikke dongelen falle ut. 

Da jeg sendte det, så tenkte jeg faktisk at de som tar på brevet trolig vil filosofere fælt over hva som vil ligge inni. For det er bittelite, men hardt.  Og alikevel litt merkbart.  Så jeg tok for sikkerhetsskyld bilde av både brevet og dongelen. 

Nå ser det ut til at noen faktisk har blitt så nysgjerrig at de har tatt brevet. Det har på 14 dager ikke kommet frem. Og vi må anse brevet som tapt.

Sønnen min har lås på postkassen, så det er umulig at noen har stjålet fra postkassen hans. Brevet har simpelthen blitt borte under frakt.

Jeg vet at man ikke har noen rettigheter når ting blir borte fra et brev. Og at det ikke kan spores.

Noe som er synd, for med elektroniske frimerker, så burde de ha en viss kontroll over hvor brevet var sist. Og da kan slike ting som dette kanskje forhindres. 

Jeg syns det her er litt trist og surt. For er ikke ofte jeg sender brev.  Og det føles litt krenkende at brevet er borte. At noen faktisk har valgt å la brevet være tapt for oss. Spesielt fordi man betaler for en tjeneste som man burde stole på. 

Så jeg lurer bare på om det bare er vi som er uheldige. Eller om  flere opplever at ting blir stjålet fra postens ansatte? Jeg spør, fordi jeg blir litt skremt av en slik tanke. Og jeg håper egentlig på at slike ting ikke skjer ofte. 

Anonymkode: 411bc...f32

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting uvanlig ved dette - det er mye som blir borte i Posten, og ting som bankkort eller pass er svært ettertraktet i visse miljøer.

Til forskjell fra tidligere, der det jobbet kompetente mennesker med mange års erfaring både i luken på postkontoret og ellers i systemet, er disse menneskene nå skviset ut og postkontorene lagt ned, mens folk uten erfaring har overtatt, og så vidt jeg vet, er det heller ingen sjekk med tanke på tidligere vandel for dem som jobber med sortering av post.

Samtidig har portotakstene bare økt og økt; i forhold til for eksempel Tyskland er det rådyrt å sende post i Norge - her koster det nå 21 kroner for et innenlands brev i laveste vektklasse, mens det er 0,85 Euro i Tyskland.

Et lite tips for å spare penger: Kjøp aldri nye frimerker fra Posten, men i samlermarkedet fra auksjoner på Skanfil engros; der betaler man litt under halvparten av innkjøpsprisen for ubrukte A-post-frimerker.

Anonymkode: f43ca...d5f

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Tviler ikke du skulle brukt en boblekonvolutt 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dongel, det var nytt ord for meg! Siden det er til trådløs mus så antar jeg det er den usb-biten man stikker i PC, for den har jeg også en tendens til å glemme. 

Ja, det finnes tjuvradder på Posten. Min bestemor sendte en penger i bursdagsgave til meg som ble søkk borte.. Kontaktet Posten, deres svar var at man ikke skulle sende penger i brev.

For mange herrens år siden så var jeg på en fest med en type som jobbet i posten, han snakket høylytt om at de (altså  ikke bare han, men kollegene hans også) rappet ting, som om det var noe han var stolt over. Kjente etter nettopp bursdagskort og slikt, i gamle dager var det kontanter i dem.

Anonymkode: c39e4...953

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Noe som er synd, for med elektroniske frimerker, så burde de ha en viss kontroll over hvor brevet var sist. Og da kan slike ting som dette kanskje forhindres. 

Jeg syns det her er litt trist og surt. For er ikke ofte jeg sender brev.  Og det føles litt krenkende at brevet er borte. At noen faktisk har valgt å la brevet være tapt for oss. Spesielt fordi man betaler for en tjeneste som man burde stole på. 

Så jeg lurer bare på om det bare er vi som er uheldige. Eller om  flere opplever at ting blir stjålet fra postens ansatte? Jeg spør, fordi jeg blir litt skremt av en slik tanke. Og jeg håper egentlig på at slike ting ikke skjer ofte. 

Anonymkode: 411bc...f32

Kan legge til at det er bare pakker som skannes; vanlige brev skannes ikke, slik at ingen har oversikt over hvor de eventuelt forsvinner.

Maskinfører skrev (6 minutter siden):

Tviler ikke du skulle brukt en boblekonvolutt 

Det spørs om det hadde hjulpet i dagens utgave av Posten.

Virkelig trist å tenke på at noe så solid og trygt som det en gang så stolte Postverket skulle gå til grunne, og at man ikke engang kan sende noe av en viss verdi uten at dette forsvinner.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan legge til at det er bare pakker som skannes; vanlige brev skannes ikke, slik at ingen har oversikt over hvor de eventuelt forsvinner.

Virkelig trist å tenke på at noe så solid og trygt som det en gang så stolte Postverket skulle gå til grunne, og at man ikke engang kan sende noe av en viss verdi uten at dette forsvinner.

Joa sant nok det men åjada kjenner til postverket min fars onkel jobbet der gikk av i 1975 om sommer,n var det motorsykkel og om vinter,n var det spark posten skulle frem var den gangen de fikk pensjon i postkassa 😀

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke hva som er gode gamle dager for deg, men han tjuvradden jeg snakker om som snakket høylytt om at de stjal hele gjengen omtrent, har jobbet i posten hele livet og er nå pensjonert. 

De pengene som "forsvant" i Posten til meg var 20 år siden.

Tyver har fantes siden tidenes morgen.. faktisk sikkert flere før da folk hadde mindre å rutte med.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Gammelt Krus min fars onkel  fikk fra Postverket da han gikk av med pensjon i 1975 han døde i 1998 92 år gammel 

IMG_20230804_030929_630.jpg

Endret av Maskinfører
Skrive Leif
  • Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gi opp ennå! Posten kan være veldig trege. I fjor brukte de tre uker på å sende et brev for meg fra Kristiansand til Oslo!

Anonymkode: 20ed4...8d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (25 minutter siden):

Gammelt Krus min far fikk fra Postverket da han gikk av med pensjon i 1975 han døde i 1998 92 år gammel 

IMG_20230804_030929_630.jpg

Som mangeårig frimerkesamler er det bare å bøye seg i støvet for din far og mange andre som gjennom et helt liv bidro til at "posten skulle frem" - uansett vær eller forhold. Og på 1800-tallet med datidens veier var dette ingen enkel oppgave.

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vet ikke hva som er gode gamle dager for deg, men han tjuvradden jeg snakker om som snakket høylytt om at de stjal hele gjengen omtrent, har jobbet i posten hele livet og er nå pensjonert. 

De pengene som "forsvant" i Posten til meg var 20 år siden.

Tyver har fantes siden tidenes morgen.. faktisk sikkert flere før da folk hadde mindre å rutte med.

Med "gamle dager" tenker jeg på 1980-årene, og overgangen til 1990-årene.

Den gangen hadde Posten til og med en egen detektivavdeling for post med manglende adresse, slik at julebrevet til bestefar eller bestemor omsider skulle komme frem - idag blir brev selv med småfeil i adressen bare returnert eller kastet.

Og som en statlig etat (frem til 1990-årene kunne postfunksjonærer bevitne ekteheten av kopierte dokumenter som eksamensvitnemål) hadde man et stort og viktig ansvar ovenfor kundene - jeg skal love deg at om noen skulle forsøke seg på organisert tyveri, ville dette blitt oppdaget rimelig raskt og synderen fått en hard straff; husk at bankene før i tiden sendte svært store pengebeløp i kontanter i posten i en tid da alt foregikk analogt, og at postsystemet derfor måtte være 100% til å stole på; de som jobbet der den gang i ansvarsfulle stillinger var som regel godt voksne folk med lang erfaring; Postverket var livsnerven i et kommunikasjonssystem som Norge var avhengig av.

Kort sagt var dette en helt annen verden enn dagens utgave av Posten, med en 18-åring i Post i Butikk på REMA, og en mulig småkriminell ved sorteringsbåndet.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor i landet er dette? Vi venter også på en pakke, og den skulle ha vært her nå og det er ganske dyre (og spesielle) ting vi har bestilt… Sporløst borte…

Vet om en lokal ung person som har begynt å jobbe her i posten i sommer, hvor enkelte har nevnt er skeptisk til om jobber ærlig…

Anonymkode: 250c1...be0

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Som mangeårig frimerkesamler er det bare å bøye seg i støvet for din far og mange andre som gjennom et helt liv bidro til at "posten skulle frem" - uansett vær eller forhold. Og på 1800-tallet med datidens veier var dette ingen enkel oppgave.

Med "gamle dager" tenker jeg på 1980-årene, og overgangen til 1990-årene.

Den gangen hadde Posten til og med en egen detektivavdeling for post med manglende adresse, slik at julebrevet til bestefar eller bestemor omsider skulle komme frem - idag blir brev selv med småfeil i adressen bare returnert eller kastet.

Og som en statlig etat (frem til 1990-årene kunne postfunksjonærer bevitne ekteheten av kopierte dokumenter som eksamensvitnemål) hadde man et stort og viktig ansvar ovenfor kundene - jeg skal love deg at om noen skulle forsøke seg på organisert tyveri, ville dette blitt oppdaget rimelig raskt og synderen fått en hard straff; husk at bankene før i tiden sendte svært store pengebeløp i kontanter i posten i en tid da alt foregikk analogt, og at postsystemet derfor måtte være 100% til å stole på; de som jobbet der den gang i ansvarsfulle stillinger var som regel godt voksne folk med lang erfaring; Postverket var livsnerven i et kommunikasjonssystem som Norge var avhengig av.

Kort sagt var dette en helt annen verden enn dagens utgave av Posten, med en 18-åring i Post i Butikk på REMA, og en mulig småkriminell ved sorteringsbåndet.

Takk det ble litt feil der sånn min fars onkel var det som jobbet i posten Joa far bidro litt da ved og kjøre onkelen rundt med bil på juleaften så han skulle rekke feiringa 😀 når onkelen hadde ferie så var det min bestemor som syklet rundt med posten 😀 da onkelen til Pappa gikk bort i mars 1998 var det noen som skrev i avisa om han 😀 ja spennende med frimerker vurderer og starte må bare skaffe en kone først ja standarden på veiene var ikke å mye og skryte av 

Endret av Maskinfører
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Takk det ble litt feil der sånn min fars onkel var det som jobbet i posten Joa far bidro litt da ved og kjøre onkelen rundt med bil på juleaften så han skulle rekke feiringa 😀 når onkelen hadde ferie så var det min bestemor som syklet rundt med posten 😀 da onkelen til Pappa gikk bort i mars 1998 var det noen som skrev i avisa om han 😀 ja spennende med frimerker vurderer og starte må bare skaffe en kone først ja standarden på veiene var ikke å mye og skryte av 

Husker noe av teksten 😀 alle barna var glad i denne snille mannen på motorsykkelen  som smilte vinket og hadde litt tid for dem han var ingen råkjører akkurat men kjørte hver dag  med verdifull post og bibelen kunne han sitere uten og se i den 😀 født 1906 da hadde man jo kunnskapen 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet en tiårsperiode i posten. Jeg tror at det er 99.9999999% sikkert at brevet har kræsjet og blitt revet i stykker i en sorteringsmaskin. Det skjer nå og da, og når det var en liten og har gjenstand i brevet høres det sannsynlig ut. 

Se kort YouTubevideo her: 

Eller det kan ha endt opp bak en reol eller under et postbilsete. 

Anonymkode: 1858c...2ea

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde at et brev ikke kom frem, før etter en goood stund, da istykkertevet med en hanvhjertet «beklager, brevet ble ødelagt under sortering» fra posten. Navn og adresse var såpass lesbart at de klarte å sende det videre i en annen konvolutt. 

Anonymkode: 4c6d4...69d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobbet en tiårsperiode i posten. Jeg tror at det er 99.9999999% sikkert at brevet har kræsjet og blitt revet i stykker i en sorteringsmaskin. Det skjer nå og da, og når det var en liten og har gjenstand i brevet høres det sannsynlig ut. 

Se kort YouTubevideo her: 

Eller det kan ha endt opp bak en reol eller under et postbilsete. 

Anonymkode: 1858c...2ea

Dette.

At brever er stjålet av en postansatt er veldig lite sannsynlig. 

Anonymkode: 3ba15...428

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hatt noen problemer med posten før nå i år. To pakker jeg har opplevd det med. Den ene ble sendt fra utlandet og betalt for i dyre dommer og så jugde posten om at de hadde forsøkt å levere den i postkassa, men at det ikke gikk. De har levert i den postkassa flere ganger før, til og med samme type ting fra samme avsender. Og så brukte de en måned på å ikke gjøre noenting før de merket pakken med sendt tilbake til avsender, men avsender fikk den heller aldri tilbake. 

Nå nylig skulle jeg få en pakke i postkassa, jeg har betalt for at den skal leveres i postkassa. Da har noen i posten bare bestemt at pakka var for stor for postkassa mi og leverte den på en post-i-butikk som er kronglete for meg å komme til, koster penger å dra dit og å parkere osv osv. Og pakka passet helt fint i postkassa mi, det var til og med plass til mer enn bare den pakka. 

Jeg fikk nå en mail fra posten om å rangere dem, gi de tilbakemelding. Jeg har aldri tidligere gitt 0 poeng på noenting før nå. OG så fikk jeg sagt hva jeg mener. 

"vi vil forbedre oss, si din mening her" 

Kjøss meg midt på kardangen sier jeg bare - posten har blitt et ræl og jeg håper flere og flere velger bort posten som alternativ. Jeg kommer til å velge andre leverandører der jeg har mulighet når jeg skal bestille pakker framover. 

Og dette er i Drammen, jeg bor sentralt til og postkassa mi er godt synlig og stor og fin. De hadde ingen grunn til å ikke finne den eller legge pakke oppi. Det er latskap og liten vilje til å yte service som gjør at de taper hos meg. 

Anonymkode: 1dde2...fff

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes posten har blitt så upålitelig. Klart det hendte før også at ting ikke kom fram, eller at det var noe rart, men nå har jeg inntrykk av at det hører til unntakene at noe faktisk kommer fram og leveres i rett tid uten noe tull.

Litt usikker på om det er fordi at posten faktisk er mer upålitelig/dårlig enn før, eller at man sender så lite post nå om dagen at man legger bedre merke til det nå enn før.

Skrevet

Jeg har også opplevd at liten pakke ikke kom frem til mottaker. Jeg etterlyste flere ganger og mottakeren etterlyste, men den var og ble borte. En uærlig person som (uten å ha dårlig samvittighet) koste seg med konfekten rappet den nok. :( 

En annen ting jeg tenker på i samme anledning er; når en får ting hjemsendt med stor bil, så vrimler det av forskjellige sjåfører som skal se på id-kortet mitt og det har jeg mye i mot. Personnummeret mitt skal være utilgjengelig for andre og nei, jeg stoler ikke blindt på alle. :sukk: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobba i posten på 80- og 90-tallet, både som postbud og på postkontor. Post ble borte da også - ødelagt i sorteringsmaskin som noen skrev, feilutlevert til noen som ikke leverte tllbake, mistet i prosessen, forlagt, sklidd ned bak en reol, havnet i utlandspost ved en feil, sølt på så adressen ble uleselig, glemt igjen i en krok - og noe ble stjålet. En del ble stjålet fra ulåste postkasser, f eks før jul og i konfirmasjonstida da det ofte ble lagt penger k brev selv om det ikke var lov.

Alle var ikke «utdanna og erfarne», i Oslo var posten full av ungdom rett fra ungdomsskole og vgs fra hele landet i sin første jobb. Vi hadde egne trykte skjemaer for etterlysing av bortkommen post, som kundene fylte ut, og som mange saksbehandlere jobbet med. Var sendingen registrert, kunne du få erstatning.

Vi satt på postkontoret og gjentok mantraet om «ikke send penger i vanlig brev!» Det var viktig av flere grunner - bl a ville man ikke at postbudene skulle bli utsatt for ran pga verdifull post. Penger måtte sendes i verdibrev, som mottaker måtte hente på postkontoret med legitimasjon. Men det kosta mer, så folk putta penger i brev likevel…

Det var uærlige sjeler, da som nå. Noen rappa brev, noen stjal fra kassa, noen ble tatt, noen ikke. Men de aller, aller fleste var normale hederlige folk, da som nå.

Anonymkode: e8fa8...25a

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...