Gå til innhold

Til dere kristne: hvorfor ventet Gud så lenge med å sende Jesus til jorden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor skjedde det ikke lenge før? Jeg lurer også på hva dere tror vil skje med de som aldri fikk eller får høre om Jesus? Havner de automatisk i himmelen? 

Anonymkode: d4114...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skjedde det ikke lenge før? Jeg lurer også på hva dere tror vil skje med de som aldri fikk eller får høre om Jesus? Havner de automatisk i himmelen? 

Fordi Gud har en frelsesplan der han både kjenner fortid og fremtid, noe som er langt mer enn man kan si om oss mennesker.

Selv vil jeg gjette på at Jesus ikke dukket opp tidligere i historien rett og slett fordi folk ikke var modne for det; frem til Kristendommen kom og snudde alt på hodet med at de første skal bli de siste og omvendt, var det den sterkestes rett som gjaldt; var man ikke sterk, var man automatisk svak.

De som aldri har hørt om Jesus eller tilhører en annen tro har naturligvis andre forutsetninger, slik at de blir bedømt etter gjerningene sine og livet sitt, akkurat som folk ble før kristendommens tid - selv et barn vet innerst inne forskjellen på godt og vondt.

Merk at døren til Himmelen og Helvetet først ble åpnet ved Jesus' oppstandelse - alle som døde tidligere havnet først i det mer nøytrale Dødsriket.

Anonymkode: d4472...73c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Fordi Han lette etter noen som var uskyldig og kunne motstå fristelser slik Jesus var. Han fant ingen som var verdig og da sa Jesus; 'send meg'. Så ventet Han for å finne flere som hadde tro nok; Abraham, og Maria. Hvis Han ikke hadde funnet tro nok i Maria, la oss si hun hadde ikke trodd, det hun ikke forsto, men stolte på Gud at det Han sa ville skje og var sant ville Han måtte vente. Han testet Abraham også fordi det var viktig. Moses fikk aldri kom aldri inn i Isrsel fordi de mistet motet da de så at landet hadde så mye kjemper, de ble redde og selv om Gud hadde lovet så mistet de motet og derfor ventet Gud til det kom en som trodde Gud nok til at de gikk inn. Det skulle ikke vært mulig at den korte turen der skulle vare 40 år, men det forteller hvordan Gud responderer på tro og hvordan vi ødelegger for oss selv pga frykt. Husk David og Goliat også; David trodde at Gud var med Han og den troen bekjempet Golitat. Han var den eneste som forsto at de gav etter for frykt og ikke visste Hvem som var med Han og som kjente Gud.

Gud er tålmodig. Det kan virke som Han straffer, men Han responderer ikke på frykt, men tro. Vi mister veldig mye når vi tviler og er redde; fordi redsel og angst er det motsatte av tro og tillitt til Gud. 

Hvis vi visste hvem vi var og Hvem vi hadde med oss ville vi ha hatt det mye bedre. Gud er avhengig av oss. Vi er Hans tjenere på jorden, Hans ermer og ben og munn og jeg tror Han ofte rister på hodet og lurer på hvor vi får ting fra. 'Det har ikke jeg sagt, ga jeg deg ikke hender, ører og sa jeg ikke i fra. Prøv igjen'.

Det ble profetert at Jesus skulle komme før tempelet ble ødelagt i år (70?) så i den settingen kom Han tidsnok.

Det er også en ting til som avgjorde tiden og det er det at Loven kom for å vise synden. For uten den ville vi ikke visst det. Når Jesus kom oppfylte Han den, ved å vise til at det ikke var mulig for noen andre enn Han slik at Han fikk fortalt at Gud ser på synd som alvorlig, ja - men når vi ikke klarer å holde budene noen, så må vi innse at vi trenger NÅDE (som vi fikk da Jesus betalte) og at DET er veien til Gud (gjennom Jesus)  og at det ikke noensinne er noen som får del i det som ikke klarer å innse at for Gud er det alt eller ingenting og hvor mye vi enn strever for å bli gode nok til at Gud hjelper, tilgir osv så er det bortkastet fordi Han vil ha helt rene folk inn i Himmelen og ikke slike tilstander som er her nå. Så Sønnen Hans sørger for renvaskelse og da ser ikke Gud synderen lengre og benåder. Det forutsetter at de går til Jesus med tillitt om at det stemmer. Fordi TRO og ikke tvil.

Om de havner automatisk i Himmelen vet jeg ikke. Det er hvertfall ikke automatisk Helvete. Gud er tålmodig og løsningsorientert så Han har sikkert en god og rettferdig plan. De får nok et valg å forholde seg til de også. Husk at Jesus var i dødsriket og snakket med alle de døde før sin tid og at tilgivelse gjelder for alle som tar i mot Han. Før Han kom visste ikke folk så mye om Han, flest hadde sikkert ikke hørt noenting om hverken Gud eller Jesus. De fikk sin sjanse etter de var døde ellers ville alle gått fortapt fordi alle har syndet og er avhengig av Jesus for tilgivelse.

Endret av Lawyam
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...