Gå til innhold

Hva er "vanlige folk" for KG brukere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det trygda og lavtlønna som er det? Virker i vert fall slik, for i alle tråder som handler om penger og/eller tips om å kjøpe noe. Så omtales alt som svindyrt og noe vanlige folk ikke har råd til

Anonymkode: ab302...de5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er det folk som har råd til hus, bil og årlige sydenferier, men som ikke er direkte rike. Typisk norsk middelklasse.

• Liker 12
Skrevet
Lamell skrev (Akkurat nå):

For meg er det folk som har råd til hus, bil og årlige sydenferier, men som ikke er direkte rike. Typisk norsk middelklasse.

Tror du traff spikeren på hodet der. :)

• Liker 1
Skrevet

Det som er vanlig for meg er folk i min egen omgangskrets, som tjener 700.000-1,2 mill. Middelklasse, om du vil.

Vanlig for en trygdet er jo gjerne andre trygdede.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (6 minutter siden):

Det som er vanlig for meg er folk i min egen omgangskrets, som tjener 700.000-1,2 mill. Middelklasse, om du vil.

Hvis man ikke kan se utover sin egen omgangskrets og egen inntekt for å definere hva som er vanlig har vi et problem.

Jeg anser en trygdet, en som er lavtlønnet, middels inntekt og høy inntekt som like vanlige.

Anonymkode: ef7fe...cfc

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis man ikke kan se utover sin egen omgangskrets og egen inntekt for å definere hva som er vanlig har vi et problem.

Jeg anser en trygdet, en som er lavtlønnet, middels inntekt og høy inntekt som like vanlige.

Hvorfor er det et problem?:klo:  Det handler jo om en normalkurve... De fleste er hverken rike eller fattige. SSB kan sikkert hjelpe deg å finne fasiten, men spørsmålet TS stilte handlet om KG brukernes personlige oppfatning av ordet "vanlige folk", slik jeg forsto det.

Jeg ser ikke mange fattige til daglig, ei heller mange superrike, derfor er det middelklassen det som er vanlig for meg.

Endret av Knirke
AnonymBruker
Skrevet

MAn får jo inntrykk av at de som ikke tjener mer enn minst 1 million, og har minst et par millioner på sparekonto er "fattige" her inne på KG.

Det stemmer på ingen måte.

Anonymkode: d2dde...b99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

MAn får jo inntrykk av at de som ikke tjener mer enn minst 1 million, og har minst et par millioner på sparekonto er "fattige" her inne på KG.

Det stemmer på ingen måte.

Anonymkode: d2dde...b99

Det er jo fordi det er de som engasjerer seg i tråder om lønnsnivå, pensjonssparing og boligkjøp, gjerne er de som har god økonomi og tjener godt. Og så er det alltid noen som slenger seg på, er trygdet, og beskylder alle andre for løgn.

Akkurat som at du får inntrykk av at alle har samlivsproblemer på samlivsforumet, og alle prøver å få barn i prøvertråder. 

Anonymkode: 8cc03...51c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vet det finnes trygdede, men jeg kjenner ingen.

For meg er det normale, blant venner og familie, at man har høyere utdannelse, en jobb man trives med, og tjener greit til veldig godt. Det er få samlivsbrudd, de fleste er gift, mange i opp mot 20 år nå når jeg er i 40-årene. 

Anonymkode: 8cc03...51c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanlige folk for meg er arbeiderklasse. Og single, med eller uten barn, som det stadig er flere av. Med en inntekt på under 600’ i året. 

Anonymkode: 443a7...4c3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vanlige folk for meg er arbeiderklasse. Og single, med eller uten barn, som det stadig er flere av. Med en inntekt på under 600’ i året. 

Ja, da snakker jeg om fulltidsjobb. Dette er vanlig inntekt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (7 timer siden):

Hva!? "Det som er vanlig for trygdede er andre trygdede"? For noe tull. Det er det vel ikke! Uføretrygdede kjenner da like mange andre ulike folk som f.eks. du gjør. De fleste uføre har faktisk vært i jobb selv, noen i mange år, før de ble uføretrygdede og har omgangskretsen sin blant folk i jobb.

Jeg kjenner ikke og omgås ikke noen andre trygdede, selv om jeg er det selv. Jeg jobbet i et par tiår før jeg ble ufør.

Jeg omgås "vanlige folk" i ulike kontorjobber.

Anonymkode: d375d...cd6

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva!? "Det som er vanlig for trygdede er andre trygdede"? For noe tull. Det er det vel ikke! Uføretrygdede kjenner da like mange andre ulike folk som f.eks. du gjør. De fleste uføre har faktisk vært i jobb selv, noen i mange år, før de ble uføretrygdede og har omgangskretsen sin blant folk i jobb.

Jeg kjenner ikke og omgås ikke noen andre trygdede, selv om jeg er det selv. Jeg jobbet i et par tiår før jeg ble ufør.

Jeg omgås "vanlige folk" i ulike kontorjobber.

Anonymkode: d375d...cd6

Ja, men da får du svare på hva som er vanlig for DEG, da… 🤡 Du kan ikke bestemme hva andre folk mener.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke å svare på spørsmålet, for i mitt hode er de aller fleste "vanlige folk".

Det er vanlig å eie eller leie bolig.
Det er vanlig å tjene mellom 30 000 og 60 000 kr brutto i måneden.
Det er vanlig å kunne spise seg mett hver dag.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

for i alle tråder som handler om penger og/eller tips om å kjøpe noe. Så omtales alt som svindyrt og noe vanlige folk ikke har råd til

Og det er vanlig å måtte prioritere.

Anonymkode: a7bf1...7c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det trygda og lavtlønna som er det? Virker i vert fall slik, for i alle tråder som handler om penger og/eller tips om å kjøpe noe. Så omtales alt som svindyrt og noe vanlige folk ikke har råd til

Anonymkode: ab302...de5

Man har en pris man synes ting er verdt. Alt over det er da dyrt. Synes jordbær er dyre til 50kr da de ikke er verdt det. Smaker vann. Jeg har råd til å kjøpe noe til 50kr for det.

Anonymkode: 32856...08f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var dette en tråd om trygdede eller "vanlige" folk? 

Til dere som ikke omgås eller kjenner noen som er trygdet, er dere sikre? Mange er feks delvis ufør med jobb ved siden av, men lar være å nevne det pga holdningene som vises her. 

Veldig rart om vennegjenger i 40-50 årene ikke har en eneste person som mottar trygd, da kan ikke gjengen være ganske stor. 

Ja, noen blir trygdet fra de er ferdig på skolen, men de aller fleste jobber jo endel år før de blir trygdet. Da kan de faktisk også ha såpass god lønn fra før av at de får maks uførebeløp (eller hva det heter), og leve akkurat som andre "vanlige" folk. 

For meg er "vanlige" folk personer med økonomi til å dekke alt de trenger, men som likevel må prioritere (feks maks en stor utenlandsreise pr år) og ikke kan kjøpe seg alt de har lyst på. "Vanlige" folk blir påvirket av høyere rente, økte skatter og strømutgifter fordi det da tar av pengene de tidligere kunne bruke på ferie/klær/opplevelser etc 

Anonymkode: 6a60e...3cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at begrepet 'vanlige folk' kun kan dreie seg om statistikk... - Altså gjennomsnittsnordmannen - som kun eksisterer i statistikken. 

Anonymkode: 14aa8...960

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var dette en tråd om trygdede eller "vanlige" folk? 

Til dere som ikke omgås eller kjenner noen som er trygdet, er dere sikre? Mange er feks delvis ufør med jobb ved siden av, men lar være å nevne det pga holdningene som vises her. 

Veldig rart om vennegjenger i 40-50 årene ikke har en eneste person som mottar trygd, da kan ikke gjengen være ganske stor. 

Ja, noen blir trygdet fra de er ferdig på skolen, men de aller fleste jobber jo endel år før de blir trygdet. Da kan de faktisk også ha såpass god lønn fra før av at de får maks uførebeløp (eller hva det heter), og leve akkurat som andre "vanlige" folk. 

For meg er "vanlige" folk personer med økonomi til å dekke alt de trenger, men som likevel må prioritere (feks maks en stor utenlandsreise pr år) og ikke kan kjøpe seg alt de har lyst på. "Vanlige" folk blir påvirket av høyere rente, økte skatter og strømutgifter fordi det da tar av pengene de tidligere kunne bruke på ferie/klær/opplevelser etc 

Jeg er noe yngre, 30 år, men har ingen venner eller bekjente som er uføre. Jeg vet om mennesker på stedet jeg bor som er uføretrygdet, men har aldri snakket med noen av de. Om noen mine venner er uføre å holder det skjult, gjør de ihvertfall et godt spill når de snakker om jobbene sine osv. 

Er det virkelig så normalt å være uføre at "alle" burde kjenne noen? Hvor mange prosent av befolkningen dreier det seg om? 

For min del er normale folk de med middels inntekt, verken rik eller fattig. De aller fleste jeg kjenner har en lønn på ca. 600.-850.000. Så kjenner jeg noen få som er lavtlønte eller rike. 

Anonymkode: 29a7e...e86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er noe yngre, 30 år, men har ingen venner eller bekjente som er uføre. Jeg vet om mennesker på stedet jeg bor som er uføretrygdet, men har aldri snakket med noen av de. Om noen mine venner er uføre å holder det skjult, gjør de ihvertfall et godt spill når de snakker om jobbene sine osv. 

Er det virkelig så normalt å være uføre at "alle" burde kjenne noen? Hvor mange prosent av befolkningen dreier det seg om? 

For min del er normale folk de med middels inntekt, verken rik eller fattig. De aller fleste jeg kjenner har en lønn på ca. 600.-850.000. Så kjenner jeg noen få som er lavtlønte eller rike. 

Anonymkode: 29a7e...e86

10% av befolkningen i arbeidsfør alder 18-67, altså 1 av 10. Mange er jo ikke 100% uføre, finnes mange med f.eks 20,30 og 50% uførhet. Kjenner du noen som kun jobber 3 eller 4 dager i uken, så kan det være at resten mottas som trygd. Jeg påstår ikke at alle som jobber deltid er trygdede, men det er endel som er det mens som ikke snakker om det. Bestevenninnen min er 20% ufør, men det visste ikke jeg før for et par år siden, jeg trodde hun hadde valgt å jobbe 80% ift familielivet. 

Skrevet
Lamell skrev (10 timer siden):

Enig. Og det er her Gahr Støre bommet så fundamentalt med «vanlige folks tur». Vanlige folk har surfet på en velstandsbølge fra starten av 80-tallet. Å si at det nå er deres tur er ikke gjennomførbart, da de har hatt sin tur i snart 50 år.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...