AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #1 Skrevet 3. august 2023 Det har pågått i periodevis.. Spesielt de siste 2 ukene. Kan ikke forklare, men våkner brått mens jeg sover. Akkurat som noen vekker meg, tar kvelertak, kjennes litt utstyr som jeg blir kvalt. Hatt mye å tenke på etter brudd og lignende, også noe fra fortiden. Kjenner dette sliter meg ut. Hva kan jeg gjøre? Er en slags dødsangst jeg våkner til. Inatt skjedde det ca 5 ganger, hiver meg opp og prøver å puste så godt jeg kan. Noen som vet hva dette kan være? Har følt på å snakke med psykolog, er oppe kl 06 00 hver dag grunnet jobb. K35 Anonymkode: cb3fe...560 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #2 Skrevet 3. august 2023 Noen som vet hva årsaken kan være? Anonymkode: cb3fe...560
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #3 Skrevet 3. august 2023 Kanskje ta det opp med lege, ja? Jeg tenkte en mulighet kan være søvnapné - altså at du stopper å puste mens du sover. Men det kan jo også være noe psykologisk, som du skriver. Så om det virkelig plager deg, bør du nok prate med fastlegen din Anonymkode: 027b6...09b 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #4 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje ta det opp med lege, ja? Jeg tenkte en mulighet kan være søvnapné - altså at du stopper å puste mens du sover. Men det kan jo også være noe psykologisk, som du skriver. Så om det virkelig plager deg, bør du nok prate med fastlegen din Anonymkode: 027b6...09b Jepp, dette kan være søvnapné. Det var der for meg. Har du Fitbit TS? Typen som viser oksygenmetning/O2 kan gi deg en pekepinn på dette. Mine konstante lave nivåer (91-92% hver natt), sammen med disse ekle oppvåkningene, gav meg mistanken om søvnapné/pustestopp om natten. Fastlegen henviste meg til søvnutredning da jeg viste ham hva Fitbiten sa, og etter utredningen fikk jeg diagnosen moderat søvnapné. Jeg sluttet å puste 125 ganger den natten de utredet meg. Nå sover jeg med CPAP. Anonymkode: 3a500...f9c 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #5 Skrevet 4. august 2023 Angst om natten pga stress og ting du har vært gjennom. Start med å snakke med fastlegen din. Anonymkode: d6e5f...1ba 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #6 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Angst om natten pga stress og ting du har vært gjennom. Start med å snakke med fastlegen din. Anonymkode: d6e5f...1ba Tror nok også det. Har tatt dette opp med legen, men sier de ikke kan gjøre så mye. Søvnapné trodde legen jeg ikke hadde. Jeg er slank og relativt ung, forekom mest hos eldre og overvektige. Ts Anonymkode: cb3fe...560
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #7 Skrevet 4. august 2023 Dette kan jeg også oppleve, akkurat samme måte som deg egentlig. Jeg bråvåkner og tror jeg er i ferd med å dø. Noen ganger roper jeg ut også. Jeg har også tidligere hatt anfall av noe som jeg tror var nattskrekk og opplever også søvnparalyse av og til. Jeg har tenkt at dette kan være en mild variant av nattskrekk eller et panikk/angstanfall. Jeg føler meg ganske engstelig etter disse episodene og kan slite med å sovne etter dem. Anonymkode: 6faab...411 1
Gjest Ute1985 Skrevet 4. august 2023 #8 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det har pågått i periodevis.. Spesielt de siste 2 ukene. Kan ikke forklare, men våkner brått mens jeg sover. Akkurat som noen vekker meg, tar kvelertak, kjennes litt utstyr som jeg blir kvalt. Hatt mye å tenke på etter brudd og lignende, også noe fra fortiden. Kjenner dette sliter meg ut. Hva kan jeg gjøre? Er en slags dødsangst jeg våkner til. Inatt skjedde det ca 5 ganger, hiver meg opp og prøver å puste så godt jeg kan. Noen som vet hva dette kan være? Har følt på å snakke med psykolog, er oppe kl 06 00 hver dag grunnet jobb. K35 Anonymkode: cb3fe...560 Kan være at noen terroriserer deg mentalt, noen som ikke liker deg, er ganske vanlig når det skjer noe traumatisk også og folk har en del dårlige følelser, at man har såkalt natterror, jeg tror noen gjør det med vilje med deg da, kanskje du har noen personlighetstrekk som de ikke liker, eller er du er veldig pen for eksempel, og at de er misunnelige, tror jenter er mer tilbøyelige for å drive sånn enn gutter, kanskje du føler deg litt fanget i livet også, så du får dødsangst
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #9 Skrevet 4. august 2023 Ute1985 skrev (3 minutter siden): Kan være at noen terroriserer deg mentalt, noen som ikke liker deg, er ganske vanlig når det skjer noe traumatisk også og folk har en del dårlige følelser, at man har såkalt natterror, jeg tror noen gjør det med vilje med deg da, kanskje du har noen personlighetstrekk som de ikke liker, eller er du er veldig pen for eksempel, og at de er misunnelige, tror jenter er mer tilbøyelige for å drive sånn enn gutter, kanskje du føler deg litt fanget i livet også, så du får dødsangst Herremimåne Anonymkode: e7860...203 1 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #10 Skrevet 4. august 2023 Sånn har jeg det også. Jeg har et mareritt som jeg er redd for. Dette marerittet har fulgt meg gjennom flere år. Det kommer når jeg er veldig sliten og stresset og føles som et febermareritt. Jeg er så redd for dette marerittet at jeg er redd for å falle i søvn. Anonymkode: 437aa...0af
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #11 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tror nok også det. Har tatt dette opp med legen, men sier de ikke kan gjøre så mye. Søvnapné trodde legen jeg ikke hadde. Jeg er slank og relativt ung, forekom mest hos eldre og overvektige. Ts Anonymkode: cb3fe...560 Da må du "bare" vente til det går over. Du har min fulle sympati, det er så ille å ha det sånn. ❤️ Var gjennom et par runder med noe liknende. Til slutt var jeg så redd og nedbrutt av søvnmangel at jeg måtte reise hjem til foreldrene mine og ligge på deres soverom for å greie å sovne i det hele tatt. Heldigvis noen år siden dette og jeg håper og tror at jeg aldri kommer til å oppleve noe så ille igjen. Har gått i terapi siden da og mestrer stress mye bedre nå, heldigvis. Anonymkode: d6e5f...1ba 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #12 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tror nok også det. Har tatt dette opp med legen, men sier de ikke kan gjøre så mye. Søvnapné trodde legen jeg ikke hadde. Jeg er slank og relativt ung, forekom mest hos eldre og overvektige. Ts Anonymkode: cb3fe...560 Jeg er kvinne, relativt ung og nesten normalvektig. Var likevel søvnapné. Det er underdiagnostisert hos kvinner. Som sagt så kan du få en pekepinn om du bruker en Fitbit eller lignende som viser O2-nivå under søvn, slik som med meg. Anonymkode: 3a500...f9c 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #13 Skrevet 4. august 2023 Jeg har akkurat det samme i perioder og er helt fysisk frisk (utredet), hos meg er det grunnet angst og stress over lang tid. Rett og slett litt dødsangst når jeg sover eller sovner inn Anonymkode: dac2d...c34
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #14 Skrevet 4. august 2023 Det kan være søvnapne. Det kan også være søvnforstyrrelser. Jeg sliter med søvnparalyse, sansehallusinasjoner ved innsovning/oppvåkning, og noen ganger søvngåing, i perioder hvor jeg stresser mye og sover lite. Anonymkode: c5433...f1c 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #15 Skrevet 4. august 2023 Gjest Ute1985 skrev (8 timer siden): Kan være at noen terroriserer deg mentalt, noen som ikke liker deg, er ganske vanlig når det skjer noe traumatisk også og folk har en del dårlige følelser, at man har såkalt natterror, jeg tror noen gjør det med vilje med deg da, kanskje du har noen personlighetstrekk som de ikke liker, eller er du er veldig pen for eksempel, og at de er misunnelige, tror jenter er mer tilbøyelige for å drive sånn enn gutter, kanskje du føler deg litt fanget i livet også, så du får dødsangst Hvem skulle det vært? Jeg er alene. Men er åpen for at det kan finnes energier. Virker som noen drar meg inn i en mørk og ond sirkel. Jeg har noen i livet mitt som drar meg negativt ned uten å kan forklare det helt. Føler meg tappet og helt tom når jeg er med de. Jeg er nokså sensitiv til mennesker. Er så rart at jeg hver natt blir vekket. Har vært helt grusomt alle disse nette nå de siste to ukene. Jeg hiver etter pusten, går helt utpå gulvet og begynner å gråte. Det er helt ille! Ts Anonymkode: cb3fe...560
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #16 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sånn har jeg det også. Jeg har et mareritt som jeg er redd for. Dette marerittet har fulgt meg gjennom flere år. Det kommer når jeg er veldig sliten og stresset og føles som et febermareritt. Jeg er så redd for dette marerittet at jeg er redd for å falle i søvn. Anonymkode: 437aa...0af Huff vondt. Har du det hver natt? Jeg har det hver natt. Inatt også, var ekstremt. Måtte helt opp og ut på gulvet å hente meg selv hele tre ganger inatt. Føler jeg har noe inni meg jeg ikke har klart å si ut. Burde gått til psykolog. Anonymkode: cb3fe...560
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #17 Skrevet 4. august 2023 Jeg har det sånn etter stressende perioder er over og roen har kommet. Det er som om jeg må igjennom det mentalt hver natt en periode før det også roer seg. Anonymkode: 677ae...b18
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #18 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Tror nok også det. Har tatt dette opp med legen, men sier de ikke kan gjøre så mye. Søvnapné trodde legen jeg ikke hadde. Jeg er slank og relativt ung, forekom mest hos eldre og overvektige. Ts Anonymkode: cb3fe...560 Merkelig uttalelse fra en lege. Min sønn på 3 år hadde alvorlig søvnapné. Han var verken overvektig eller gammel. Anonymkode: d3f01...6b9 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #19 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Merkelig uttalelse fra en lege. Min sønn på 3 år hadde alvorlig søvnapné. Han var verken overvektig eller gammel. Anonymkode: d3f01...6b9 Nei, det er ikke merkelig når legen allerede har en annen, mer sannsynlig forklaring enn søvnapne. 3 åringen din hadde sannsynligvis andre symptomer, hadde det ikke bare periodevis, gikk ikke gjennom et vanskelig brudd osv. TS sier selv at hun tror hun behøver behandling for sin psykiske helse. Da har man jo et svar og behøver ikke lete etter fler. Anonymkode: d6e5f...1ba 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #20 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Nei, det er ikke merkelig når legen allerede har en annen, mer sannsynlig forklaring enn søvnapne. 3 åringen din hadde sannsynligvis andre symptomer, hadde det ikke bare periodevis, gikk ikke gjennom et vanskelig brudd osv. TS sier selv at hun tror hun behøver behandling for sin psykiske helse. Da har man jo et svar og behøver ikke lete etter fler. Anonymkode: d6e5f...1ba Ja jeg antar det er en slags panikkangst som kommer på nattestid. Har opplevd en vanskelig periode for 7-8år siden som jeg ikke har klart å bearbeide tror jeg. Skulle pratet med psykolog i den tiden. Før slet jeg med panikkangst på dagtid men den har jeg klart å overvinne nå. 🥰 ts Anonymkode: cb3fe...560 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå