AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #1 Skrevet 3. august 2023 Er det mulig å bli lagt inn som voksen uten å være til skade for seg selv? Jeg er en student tidlig i 20-årene som for tiden føler på en helt enorm sorg slik at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg har ikke lenger foreldre og har mange traumer og sorger fra barndommen som jeg tror kommer fram nå. Jeg har en følelse av å ikke klare mer, selv om jeg ikke er til skade for meg selv akkurat nå. Jeg bare trenger omsorg. Jeg har vært i psykiatrien en god stund og vet hvor harsh voksenpsykiatrien er, og at det skal være ganske alvorlig før de tar deg seriøst. Jeg har av den grunn fått avslag fra DPS eller fått behandlingen avsluttet ganske så raskt de siste årene, fordi jeg ikke er syk nok. Men nå vet jeg faktisk ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har erfaring med dette? Anonymkode: 3bfdc...f21 1 10
cisco1 Skrevet 3. august 2023 #2 Skrevet 3. august 2023 Hva med å oppsøke arenaer der du treffer folk? Du er student og kan sikkert melde deg på litt av hvert for å treffe folk? 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #3 Skrevet 3. august 2023 Siden du er student så er du så heldig og kan få gratis timer hos skolepsykolog på studiestedet ditt. Ellers vil jeg anbefale lavterskel tilbud i kommunen Og søk støttekontakt dersom du ikke har noen venner. Anonymkode: d6265...759 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #4 Skrevet 3. august 2023 Så klart ikke. Du får finne deg en hobby hvor du kan møte likesinnede. Dra til fontenehuset eller lignende. Anonymkode: d6169...2ca 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #5 Skrevet 3. august 2023 Hvis du sliter med traumer er vel DPS rett for deg, med samtaler der. Skriv ny utfyllende henvisning til DPS sammen med legen din. Anonymkode: afb51...a25 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #7 Skrevet 3. august 2023 Ta kontakt med skolepsykolog først, kanskje det å prate litt med noen og rydde opp litt gjør at du får overskudd til å opprette kontakt med andre ❤️ Klem til deg, jeg er sikker på at du orker mer enn du tror. Anonymkode: a0190...481 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #8 Skrevet 3. august 2023 Ja dessverre er helsevesenet slik at det må stå om liv eller død nærmest før man blir innlagt. Hva med å ringe en sånn krise/ samtale person?🙏📲 Har du noen venner? Er du bare innendørs i huset? Anonymkode: 22e98...771 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #9 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis du sliter med traumer er vel DPS rett for deg, med samtaler der. Skriv ny utfyllende henvisning til DPS sammen med legen din. Anonymkode: afb51...a25 Traumer er ikke synonymt med at man er syk nok for DPS. Anonymkode: d6169...2ca 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #10 Skrevet 3. august 2023 Man blir virkelig ikke mindre ensom av å legges inn med mange veldig syke mennesker... Anonymkode: e80b0...0d2 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #11 Skrevet 3. august 2023 Om du strengt tatt ikke trenger innleggelse, noe det kan virke som du ikke gjør, er du da sikker på at du vil ha en innleggelse i papirene dine? Jeg vet ikke hvordan en innleggelse er da jeg aldri har vært innlagt selv, men det kan jo godt være at du vil føle deg like ensom når du er innlagt. Kanskje denne appen kan være noe for deg? https://psykologisk.no/2021/02/er-du-ensom-denne-norske-appen-hjelper-deg-a-finne-nye-venner/ Anonymkode: 49ff6...fb0 1
Rumle Skrevet 3. august 2023 #12 Skrevet 3. august 2023 Har du pratet med fastlegen om dette? Hvis ikke synes jeg du skal begynne der. Vær helt ærlig med hvordan du har det 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #13 Skrevet 3. august 2023 Selvsagt ikke. Men av nysgjerrighet hva tror du egentlig foregår under en innleggelse? Anonymkode: 26750...628
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #14 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Man blir virkelig ikke mindre ensom av å legges inn med mange veldig syke mennesker... Anonymkode: e80b0...0d2 For å ikke snakke om at man for oss som har traumer kan bli mye verre, få flashbacks osv av de andre skrikende, aggressive pasientene. Anonymkode: d6265...759 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #15 Skrevet 3. august 2023 Selvsagt ikke. Man blir ikke innlagt for at man er ensom, da er det du som må finne ut hvorfor du er ensom. Hva er det du mangler i livet ditt? Omsorg? Da må du finne støttepersoner som kan fylle disse manglene. Jeg har aldri vært akutt innlagt, men jeg har to planlagte innleggelser bak meg. Da har det vært et mål/hensikt med innleggelsen, og da er det ikke slik at du kan bare være der. Da må du jobbe med det du er der for. Å være innlagt er mer slitsomt enn gøy, for det krever mer av deg. Det er intensivt. Er man akutt innlagt, er det mer en oppbevaringsplass - men da blir du som oftest skrevet ut etter et eller to døgn. Innleggelse er alltid min siste løsning. Når både behandler og pasient har låst seg fast, er det greit å ha andre og spille sammen med. Som kan komme med innspill til andre behandlingsmetoder etc. Og attpåtil: Man må ikke være «syk nok» til å komme innpå DPS, MYE avhenger av henvisningen som blir sendt. Eller hva hensikten med behandlingen skal være. Er det bare støttesamtaler, er det kommunen som er riktig instans. Eller skolepsykolog eller prest. Ikke DPS. Anonymkode: f958e...dc9 1
shakini Skrevet 3. august 2023 #16 Skrevet 3. august 2023 Ensomhet kan være en utrolig grusom følelse. Prøv å stol på at det kommer til å gå over. Jeg har funnet mye hjelp i å være med i organisert idrett i perioder hvor jeg har hatt lite nettverk. En hvilken som helst aktivitet hvor man møter andre mennesker vil funke. Språkkafe, frivillig arbeid, tegnekurs. Har du vurdert å bo i kollektiv? Når det kommer til noen å snakke med kan man faktisk også benytte fastlegen sin. Jeg veit ikke hva slags traumer eller symptomer du har, men jeg vil anbefale deg å sjekke ut Complex PTSD: From Surviving to Thriving og The Body Keeps the Score. Lykke til. Livet kan bli bedre og selv om alt føles kjempemørkt ut akkurat nå, så betyr det ikke at du skal ha det sånn for alltid. 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #17 Skrevet 4. august 2023 Det finnes ansatte på studiestedet som har ansvar for studenter som sliter. Psykolog/psykisk helsearbeider/prest osv. Ta kontakt så får du time raskt. Anonymkode: a9c58...544 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #18 Skrevet 4. august 2023 Å miste foreldrene så tidlig må være tøft og utfordrende. Du nevner dyp sorg, og kanskje det er "alt", men du kan også være i ferd med å bli deprimert. Kan prøve å høre med fastlegen igjen, og fx søke om inntak til dps på nytt. I tillegg har kommunen plikt til å hjelpe, tror det heter rask psykisk helsehjelp. Du kan prøve det, og vertfall få noen å prate med om hva du føler og går gjennom. Lykke til ❤️ Anonymkode: 31a73...b30 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #19 Skrevet 9. august 2023 On 8/3/2023 at 10:00 PM, AnonymBruker said: Så klart ikke. Du får finne deg en hobby hvor du kan møte likesinnede. Dra til fontenehuset eller lignende. Anonymkode: d6169...2ca fontenehuset er ikke bra Anonymkode: 78acb...9bd
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #20 Skrevet 9. august 2023 On 8/3/2023 at 9:58 PM, AnonymBruker said: Siden du er student så er du så heldig og kan få gratis timer hos skolepsykolog på studiestedet ditt. Ellers vil jeg anbefale lavterskel tilbud i kommunen Og søk støttekontakt dersom du ikke har noen venner. Anonymkode: d6265...759 støttekontakt er kun for funksjonshemma Anonymkode: 78acb...9bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå