Gå til innhold

Krevende foreldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Vil bare lufte noen tanker her og se hvilke svar jeg får😅 

Jeg er på vei til å bli lærer, men har fått helt panikk i forhold til hvordan mange foreldre er om dagen.

Jeg er litt vikar på en skole, og hører der om diverse ting, og leser i avisen om alt man kan komme opp i. 

Et eksempel er en som skulle være kontaktlærer i 1.klasse. Et barn i klassen var utagerende, slo, ertet andre barn, og andre barn var redde. Dette var jo da lærer nødt til å ta opp med foreldrene for å finne løsninger, men passet også på å få frem det som var positivt med barnet. 

Senere hadde mor til barnet pratet rundt med «alle», om at hennes stakkars barn bare fikk kritikk av lærer når det begynte i 1.klasse. Jeg vet at denne læreren er empatisk og flink. 

Et annet eksempel var en mor som mente det kun var lærer sin feil når barnet hennes var urolig og løp rundt i timene (undervisningen var for kjedelig mente hun). Uten å ha peiling på hvordan den foregikk.

Det er en haug av slike eksempler. Hva tenker dere foreldre rundt skolen, respekt for lærer og det å stole på at lærer gjør en god nok jobb? (Man skal selvsagt få lov til å stille kritiske spm. også). En lærer har ofte ansvar for 20-25 elever alene og disse har 25 forskjellige behov. Husk på det.
Er dere fornøyd med lærer på deres skole? 

Anonymkode: 94dcf...0d4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lærerene må få seg noen baller og si det høyt ut. De må støtte hverandre. Nå springer de rundt som forskremte mus, og lar små psykopater og deres mødre få lov til å holde helvete i norsk skole. Og vet du hvem det er sin feil at det er slik? Jeg skylder på lærerne. De er fagorganisert! Det er ikke slik at kjeften står stille når det gjelder å få mer lønn, men når det gjelder å snakke i rene ord om arbeidsforhold, da stopper det opp! Fordi? Går det mot deres egen ideologi, eller hva går det i? De har jobbet for dagens skole, og de har stemt den fram. 

Ja, vi har stort sett vært fornøyd. Det har vært noen veldig lite handlekraftige lærere som lar unger overkjøre dem, og styre hele klassemiljøet, men der ble klassen delt i to. Jeg er veldig fornøyd med skoleledelsen, for de har vært veldig flotte. 

Anonymkode: 62955...6d8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Lærerene må få seg noen baller og si det høyt ut. De må støtte hverandre. Nå springer de rundt som forskremte mus, og lar små psykopater og deres mødre få lov til å holde helvete i norsk skole. Og vet du hvem det er sin feil at det er slik? Jeg skylder på lærerne. De er fagorganisert! Det er ikke slik at kjeften står stille når det gjelder å få mer lønn, men når det gjelder å snakke i rene ord om arbeidsforhold, da stopper det opp! Fordi? Går det mot deres egen ideologi, eller hva går det i? De har jobbet for dagens skole, og de har stemt den fram. 

Ja, vi har stort sett vært fornøyd. Det har vært noen veldig lite handlekraftige lærere som lar unger overkjøre dem, og styre hele klassemiljøet, men der ble klassen delt i to. Jeg er veldig fornøyd med skoleledelsen, for de har vært veldig flotte. 

Anonymkode: 62955...6d8

Det er jo nettopp det at når en lærer snakker høyt, og svarer foreldre, så blir det fort sendt klage til statsforvalteren. Rektorer er livredde statsforvalteren, og læren får sparken. Sier du i fra, får du en 9a-sak på deg. Havner fort i avisen også, har lest flere saker i sommer.  Derfor blir lærere forskremte mus. 

Men ja, man burde nok støttet hverandre og gått hardere i mot dette systemet. 

Nå er jeg bare vikar, men har funnet teknikker som gjør at jeg mestrer klasseledelse. Når kontaktlærer er i klassen, er det kaos. Men slik som systemet er nå, tør jeg ikke være kontaktlærer, og det er jo ufattelig synd, når det er noe jeg mester og liker. 

Anonymkode: 94dcf...0d4

• Liker 1
Skrevet

Som mor til en i 5 klasse...jeg skulle ønske lærere fikk være mer harde og faktisk si imot.... dette pga det er noen gutter i klassen til sønnen min som absolutt ikke oppfører seg og ødelegger for klassen...får de bare fortsette ? Ja.. hvorfor..for de lærer i dag ikke får gjøre eller si noe...idag er det silke hansker og passe på at ingen blir krenket ...

Husker da jeg gikk på skolen og en liste lærer våres en sopp...den personen ble satt på gangen resten av timen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...