Gå til innhold

Blir ikke mulig å stemme digitalt ved valget i år heller

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke hemmelig valg er noe argument mot digitale stemmer. Man velger jo selv om man heller vil gå til et valglokale, og mange forteller jo hva de stemmer uansett. Jeg hadde dessuten følt meg mer anonym om jeg stemte med bankID, siden jeg ikke ser for meg at noen som helst ville brukt muligheten til å finne ut hva akkurat jeg stemte. Mens i valglokalene har jo konvoluttene blitt borte, og det skal veldig lite til å se hva noen har stemt om den som sitter der er veldig nysgjerrig. Husker også det var mye snakk om stemmesedler som var gjennomsiktige så man lett kunne se hva folk stemte. 

Anonymkode: bf6f0...089

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Og hvordan tenker du at jeg skal være politisk aktiv når jeg ikke kan omgås andre folk? Jeg har forresten vært politisk aktiv tidligere, før sykdommen slo ut, så jeg har gjort min innsats for befolkningen tidligere. 

Det er faktisk lov å ha en mening om en sak uten at man må være politisk aktiv.

Anonymkode: 2cc34...d1a

En kan være politisk aktiv og påvirke uten å møte andre mennesker, dette takket være teknologi. Du trenger ikke å gå ut og sosialisere rl men du kan skrive innlegg, e-poster, lage underskriftssamtaler m m

Ja en kan ha en mening men en mister retten til å klage på styre og stell når en ikke bruker de påvirkningsmulighetene en har som stemmeretten er. 

AnonymBruker
Skrevet
Example skrev (11 timer siden):

Skal ikke klage, da min egen arbeidsplass er valglokale, så jeg stemmer da.. Samtidig synes jeg det verdt å fortsette å ha den ordningen vi har for å sikre at valget blir gjennomført på en god måte. Med så mange muligheter til å forhåndsstemme og mange valglokalet og muligheter, burde det ikke være noe problem. Klarer man ikke stemme i dag, så handler det om vilja.

Tenker jeg og. Ene barnet mitt og dens partner klarer å reise fra Minnesota til New York for å stemme, så da klarer nordmenn i Norge det

Anonymkode: 2a95d...195

AnonymBruker
Skrevet
On 8/4/2023 at 8:27 AM, AnonymBruker said:

Jeg bor ikke i Norge, og jeg kan heller ikke se hvordan valgfusk automatisk ville blitt noe problem ved digitalisering. Utdyp gjerne hvordan det ville blitt 'farligere' for 'demokratiet' å gjøre stemming like enkelt som å levere selvangivelsen. 

Anonymkode: 429c2...79d

Trumps løgner om at valget var "stjålet" ville kunne fått mer vind i seilene om han også kunne påstå at en kinesisk-mexikansk hacker-gruppe hadde gjort det. At et digitalt valg rent teoretisk kan gjøres sikkert betyr ikke at folk flest stoler på at det er sikkert. Fordi folk flest forstår ikke teknologien. Valget mister legitimitet/oppfattet pålitelighet.

Anonymkode: 02033...448

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

En kan være politisk aktiv og påvirke uten å møte andre mennesker, dette takket være teknologi. Du trenger ikke å gå ut og sosialisere rl men du kan skrive innlegg, e-poster, lage underskriftssamtaler m m

Ja en kan ha en mening men en mister retten til å klage på styre og stell når en ikke bruker de påvirkningsmulighetene en har som stemmeretten er. 

Nei, men mister ikke rett til å klage, for noe vås. Mange av de som sitter hjemme normalt når det er valg har jo nettopp poengtert hva de mener om partiene, ingen av de stolte de nok på til å stemme på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei, men mister ikke rett til å klage, for noe vås. Mange av de som sitter hjemme normalt når det er valg har jo nettopp poengtert hva de mener om partiene, ingen av de stolte de nok på til å stemme på.

Ikke vås. 
Vårt demokratiske system er lagt opp slik at alle voksne mennesker får avlegge stemmer ved valg. Om man ikke stemmer har man meldt seg ut og mistet denne retten. 
Jeg synes egentlig det er tragisk at voksne mennesker ikke ser hvor heldige de er som har denne retten. Den er ikke en selvfølge. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
mmd skrev (19 minutter siden):

Ikke vås. 
Vårt demokratiske system er lagt opp slik at alle voksne mennesker får avlegge stemmer ved valg. Om man ikke stemmer har man meldt seg ut og mistet denne retten. 
Jeg synes egentlig det er tragisk at voksne mennesker ikke ser hvor heldige de er som har denne retten. Den er ikke en selvfølge. 

Okay, du vil altså ta fra folk ytringsfriheten fordi dem ikke møter opp til valget.... Kommunisme pretty much. Rødt som er in i år da altså?

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Okay, du vil altså ta fra folk ytringsfriheten fordi dem ikke møter opp til valget.... Kommunisme pretty much. Rødt som er in i år da altså?

Nei, de kan ytte seg så mye de bare vil formell medbestemmelse skjer via valg. Det er slik demokratiet fungerer. 

AnonymBruker
Skrevet
mmd skrev (4 minutter siden):

Nei, de kan ytte seg så mye de bare vil formell medbestemmelse skjer via valg. Det er slik demokratiet fungerer. 

Så da var det vås likevel altså at man mister rett til å klage. Man mister muligheten til å påvirke ved valget ja, men man mister da ikke noen rett til å klage på myndighetene (ytringsfrihet).

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Så da var det vås likevel altså at man mister rett til å klage. Man mister muligheten til å påvirke ved valget ja, men man mister da ikke noen rett til å klage på myndighetene (ytringsfrihet).

Jeg tror nesten du får krangle med noen andre eller deg selv resten av dagen. Lykke til med det!

Endret av mmd
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da stemmer en blankt, så ergo ikke klagerett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen som ta vekk ytringsfriheten men å stemme blankt er en mulighet for de som ikke finner sitt parti

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (24 minutter siden):

Da stemmer en blankt, så ergo ikke klagerett. 

Fru Uperfekt skrev (23 minutter siden):

Ingen som ta vekk ytringsfriheten men å stemme blankt er en mulighet for de som ikke finner sitt parti

Selvfølgelig har man lov til å klage på ting (regjering) som er helt på bærtur hva gjelder Norges  (regjeringens) forvaltning av felles midler selv om man ikke har brukt stemmeretten.

Vi snakker kanskje forbi hverandre her. Mitt poeng er at du (eller noen andre) ikke kan bestemme at folk ikke har rett til å klage selv om de ikke har stemt. Det går på ytringsfrihet, ikke påvirkningsmulighet ved å bruke stemmeretten / versus ikke å bruke den. Man vet jo innmari godt selv at man har mistet muligheten til å påvirke hvis man ikke bruker stemmeretten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...