Gå til innhold

Blir ikke mulig å stemme digitalt ved valget i år heller

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har fremdeles til gode å se solide argumenter mot det å stemme gjennom internett. Vi bruker internett (Bank-ID) når vi fyller inn de mest personlige opplysninger til Skatteetaten. Jeg ser ikke hvorfor man ikke kunne ha laget et godt online-basert stemmesystem basert på de teknologiene vi allerede har. 

Anonymkode: 429c2...79d

Kan du fortelle oss hvorfor de utfordringene som ble tatt opp i forbindelse med de norske testene ikke er solide nok?

Å bare si at en «har fremdeles til gode å se solide argumenter mot» uten å gå videre inn og argumentere for sitt synspunkt umuliggjør debattering, og er en blanding av enten feighet eller latskap, evt. begge, i mine øyne.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, hohumpf said:

… og er en blanding av enten feighet eller latskap, evt. begge, i mine øyne.

Evt. at en er veldig naiv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg streiker i år uansett. Gidder ikke å stemme før politikken tar seg sammen, er bare skurker der.

Anonymkode: 393fb...902

Vil du at demokratiet skal funke bør du jo nesten delta, ikke sitte og vente til alle andre har fikset det…

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvem som er naiv i denne tråden kan diskuteres. Ser flere. Blant annet personen over meg. Jeg hadde stemt dersom det var digitalisert. Selv da er valget (nesten) alltid mellom enten Ap eller Høyre med relativt ubetydelige støttepartier. Nå stemmer jeg ikke, men dersom det hadde blitt gjort enklere for folk å stemme, så sier det seg selv at flere ville ha stemt. Det er enkel logikk. Og jeg tror at flere ville ha stemt på mindre partier. Akkurat derfor forblir systemet utdatert. 

Hvorfor skule det børe enklere å stemme på små partier digitalt?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For ti år siden. Og det var et prøveprosjekt med hvor mange deltagere? Hvor mange flere tror du bruker Internett nå? Jeg har skrevet at jeg tror at flere ville stemt nå dersom det var mulig gjennom internett, jeg har ikke kommet med noen 'absolutte sannheter' (som for øvrig ikke eksisterer, men det er en annen - filosofisk diskusjon).

Jeg tror ikke det er så stor forskjell på hvem som bruker internet fra i dag og ti år siden. Internet var allemannseie i 2013 også.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er miljøhemmet (typisk kan få dødelig astmaanfall av andre folk sin parfyme). Så det er ikke bare bare å møte fysisk.  I verste fall kan det bety at jeg ikke tør å møte opp / får stemt, for jeg vet aldri hvem jeg kan møte på hvis jeg må innendørs i et fysisk lokale. Da er det noen ganger faktisk bedre å ikke ta sjansen. Digital stemmegivning hadde vært midt i blinken for folk som meg (og andre folk som har problemer med å komme seg til stemmelokalet).

Anonymkode: 2cc34...d1a

Da kan du be valget om å komme hjem til deg 🙂 De tilbyr å kjøre ut til mennesker som ikke er i stand til å komme til valglokalet, så det er ingen unnskyldning for å ikke steme 😉 

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg streiker i år uansett. Gidder ikke å stemme før politikken tar seg sammen, er bare skurker der.

Anonymkode: 393fb...902

En ubegrunnet, sannsynligvis feilaktig, og generalisert påstand er ikke et holdbart argument for ditt syn eller ståsted.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja fantastisk, da kan heller parfymerte folk komme hjem til meg. Mitt eget hjem som er det eneste stedet jeg er trygg for å ikke bli utsatt for parfyme og parfymerte produkter.

Høres ut som en fantastisk ide 😖🫣

Du informerer jo om hvorfor og da hensynstaes det. De trenger ikke engang å gå inn i ditt hjem, du kan feks ta det i døren/hagen

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

? Må man ikke registrere seg med godkjent identifikasjon når man stemmer fysisk? Igjen, ser jeg ikke logikken at man automatisk blir mindre anonym online. 

Alt på nett kan spores…..

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Joda, jeg har opplevd nok av folk som skal være "fri for parfyme og parfymerte produkter ". Jeg gidder ikke å nok en gang ende på legevakt pga dem. Jeg har heller ikke noe til overs for kommunen, og vil ikke legge ut om min sykdom til dem. Så takk, men NEI TAKK!

Ene barnet mitt måtte stemme hjemme sist, da ordnet de det i døren så ikke innom bolig

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg bor ikke i Norge, og jeg kan heller ikke se hvordan valgfusk automatisk ville blitt noe problem ved digitalisering. Utdyp gjerne hvordan det ville blitt 'farligere' for 'demokratiet' å gjøre stemming like enkelt som å levere selvangivelsen. 

Lettere å spore hvem har stemt hva

Lettere å bli tvunget til å stemme imot sin vilje 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Okay. Ja det hørtes jo enda bedre ut , at de ikke engang vet om årsaken,  så de møter opp i mitt hjem fullt parfymerte 😂

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som sagt så har jeg nok erfaring av at folk som "over hodet ikke skal være parfymerte"ikke greier å oppfylle det, og sender meg på legevakta.

Om det gjør meg vanskelig å snakke med så deg om det.

Det er alt fra sjampo, hårspray, deo, farget hår, tøymykner i klærne dine, at du har vært i et lokale hvor andre bruker parfyme osv som kan være nok. Kanskje du glemte at den jakken du har på deg har du hatt på deg et annet sted hvor parfyme har festet seg i stoffet, osv... listen er ikke uttømmende.

Og ikke minst det største problemet her er faktisk at jeg ikke ønsker at"folk fra kommunen" skal vite om min miljøhemming, så stemme hjemme er uaktuelt. Men jeg skal nok alltids greie å avlegge den stemmen uansett, via forhåndsstemming i en mindre kommune, hvor sjansen for å møte på parfymerte folk er mindre enn den kommunen jeg bor. Jeg tar med medisin og annen beskyttelse for at det skal gå bra.

Tanken var ikke meg som person her da, men å sette søkelys på et problem som flere har, og at digital stemming dermed ville vært mye lettere.

Så du har en løsning ja…. Jeg synes ikke vi skal få digitalt valg fordi du ikke ønsker at «kommunen» skal vite du har astma. Alle som vil kan stemme, man kan forhåndsstemme om dagen ikke passer, man kan stemme hjemme om man ikke vil ut. Det er ikke noen unnskyldning rett å slett. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Så du har en løsning ja…. Jeg synes ikke vi skal få digitalt valg fordi du ikke ønsker at «kommunen» skal vite du har astma. Alle som vil kan stemme, man kan forhåndsstemme om dagen ikke passer, man kan stemme hjemme om man ikke vil ut. Det er ikke noen unnskyldning rett å slett. 

Nå er det sikkert flere enn meg, altså helt friske personer uten noen form for utfordringer som kunne tenke seg at vi hadde digitalt valg. Det er bare så mye enklere, men spesielt mye enklere for folk som har utfordringer med å få avlagt den stemmen, og som kunne tenkt seg å stemme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (16 minutter siden):

Du informerer jo om hvorfor og da hensynstaes det. De trenger ikke engang å gå inn i ditt hjem, du kan feks ta det i døren/hagen

Hjelper fint lite det hvis man normalt kan få alvorlige astmaanfall av å gå forbi noen på gata,  da risikerer man det samme om noen kommer hjem til deg, om så det er utendørs. Sannsynligheten er mindre ja, men som sagt så ønsker jeg ikke å få besøk fra noen fra kommunen i utgangspunktet,  så kommer ikke til å søke om å få noen hjem.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er bare så mye enklere, …

Det er alltid en balansegang, men å gå for mye på akkord med sikkerheten ved og gyldigheten av viktige valg er ikke et godt argument for å gjøre det mulig å stemme digitalt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nå er det sikkert flere enn meg, altså helt friske personer uten noen form for utfordringer som kunne tenke seg at vi hadde digitalt valg. Det er bare så mye enklere, men spesielt mye enklere for folk som har utfordringer med å få avlagt den stemmen, og som kunne tenkt seg å stemme.

Som veldig mange allerede har forklart deg, så tilrettelegges det for sykdom på den måten pasienten ønsker. Så det er ikke noe unnskyldning. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hjelper fint lite det hvis man normalt kan få alvorlige astmaanfall av å gå forbi noen på gata,  da risikerer man det samme om noen kommer hjem til deg, om så det er utendørs. Sannsynligheten er mindre ja, men som sagt så ønsker jeg ikke å få besøk fra noen fra kommunen i utgangspunktet,  så kommer ikke til å søke om å få noen hjem.

Så møt de i naboen oppkjørsel da…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (34 minutter siden):

Som veldig mange allerede har forklart deg, så tilrettelegges det for sykdom på den måten pasienten ønsker. Så det er ikke noe unnskyldning. 

Nei det tilrettelegges ikke på den måten man ønsker, (jeg ønsker å stemme digitalt, hjemme fra egen PC, uten å ha noen fra kommunen på hjemmebesøk. Og jeg er ikke en pasient, jeg er en velger / stemmegiver.

Pippi Lotta skrev (33 minutter siden):

Så møt de i naboen oppkjørsel da…

Sorry, men for meg blir det helt fjernt å si. Det virker som man ikke forstår at det er selve "møtet" som er vanskelig her. Samme om man møtes utenfor min dør, hos naboen eller hvor som helst andre steder. Så må de være fysisk så nært at de må motta stemmeseddelen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei det tilrettelegges ikke på den måten man ønsker, (jeg ønsker å stemme digitalt, hjemme fra egen PC, uten å ha noen fra kommunen på hjemmebesøk. Og jeg er ikke en pasient, jeg er en velger / stemmegiver.

Sorry, men for meg blir det helt fjernt å si. Det virker som man ikke forstår at det er selve "møtet" som er vanskelig her. Samme om man møtes utenfor min dør, hos naboen eller hvor som helst andre steder. Så må de være fysisk så nært at de må motta stemmeseddelen.

Du kan jo lage en taubane da fra vindu dit og til trygg avstand. Så henger du en liten kurv på den, og drar frem og tilbake. Det er virkelig bra tilrettelagt om du bare benytter deg av mulighetene så null problem 🙂 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (18 minutter siden):

Du kan jo lage en taubane da fra vindu dit og til trygg avstand. Så henger du en liten kurv på den, og drar frem og tilbake. Det er virkelig bra tilrettelagt om du bare benytter deg av mulighetene så null problem 🙂 

Du forstod altså ikke at jeg ikke ønsker å ha hjemmebesøk / tilrettelegging?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...