Gå til innhold

Blir ikke mulig å stemme digitalt ved valget i år heller

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
mmd skrev (1 minutt siden):

Jeg har jobbet med gjennomføring av valg noen år. Et par saksopplysninger:

- alle stemmer blir talt flere ganger, og det er en rekke sikkerhetsrutiner lagt inn slik at lokale valgmedarbeidere ikke kan endre resultatet

- de som av ulike årsaker ikke kan komme til ett av de mange valglokalene rundt om i bydeler, kan få avgi sin stemme hjemmefra. 

Jeg ser fremdeles ikke hvordan alt dette ikke kan bli digitalisert. Og hvorfor er posten liksom mer trygg måte å stemme på i forhold til å logge seg inn på Altinn. Det henger ikke på greip. 

Anonymkode: 429c2...79d

AnonymBruker
Skrevet
mmd skrev (2 minutter siden):

«Departementet vil vurdere om det er former for elektronisk stemmegivning som på sikt kan være aktuelle i Norge, og om det bør gjennomføres forsøk med elektronisk stemmegivning enten i valglokalet eller over internett. De tar sikte på at en slik sak kan fremmes i løpet av 2024.»

https://www.digi.no/artikler/skal-vurdere-elektronisk-stemmegivning-ved-valg-i-norge-br/530663

Gode nyheter dersom det vil skje, hvilket jeg tviler sterkt på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er fordi det vanskelig lage en løsning som sikrer at de som stemmer digitalt ikke er utidig påvirket/tvunget eller selger stemmer. For å sikre individuelle og hemmelige valg må man møte fysisk

Anonymkode: 1d8de...015

Jeg er miljøhemmet (typisk kan få dødelig astmaanfall av andre folk sin parfyme). Så det er ikke bare bare å møte fysisk.  I verste fall kan det bety at jeg ikke tør å møte opp / får stemt, for jeg vet aldri hvem jeg kan møte på hvis jeg må innendørs i et fysisk lokale. Da er det noen ganger faktisk bedre å ikke ta sjansen. Digital stemmegivning hadde vært midt i blinken for folk som meg (og andre folk som har problemer med å komme seg til stemmelokalet).

Anonymkode: 2cc34...d1a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er miljøhemmet (typisk kan få dødelig astmaanfall av andre folk sin parfyme). Så det er ikke bare bare å møte fysisk.  I verste fall kan det bety at jeg ikke tør å møte opp / får stemt, for jeg vet aldri hvem jeg kan møte på hvis jeg må innendørs i et fysisk lokale. Da er det noen ganger faktisk bedre å ikke ta sjansen. Digital stemmegivning hadde vært midt i blinken for folk som meg (og andre folk som har problemer med å komme seg til stemmelokalet).

https://www.bergen.kommune.no/politikk/valg/forhandsstemming/forhandsstemme-hjemme

Anonymkode: 2aca8...6fa

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Og hvorfor er posten liksom mer trygg måte å stemme på i forhold til å logge seg inn på Altinn.

Posten? Altinn?

Digipost, Altinn, e-Boks og Posten har ikke noe mer med valget å gjøre enn å få sendt ut valgkort.

En trenger ikke valgkortet for å stemme, kun seg selv og gyldig legitimasjon.

Valgkort gir deg dog fin informasjon om din stemmerett, ditt stemmelokale og annen nyttig informasjon.

Valgkortet kan gjøre det mer smidig å stemme, da valgfunksjonæren finner deg lettere i manntallet, men sist jeg forhåndsstemte så hadde de ikke strekkodeskannere og slo opp i listene manuelt.

Endret av hohumpf
Rettet skrivefeil.
  • Liker 1
Skrevet
Just now, hohumpf said:

Valgkortet kan gjøre det mer smidig å stemme, da valgfunksjonæren finner deg lettere i manntallet, men sist jeg forhåndsstemte så hadde de ikke strekkodeskannere og slo opp i listene manuelt.

Skanning av valgkortet er nok oftere på på plass i valglokalene på valgdagen.

AnonymBruker
Skrevet
hohumpf skrev (3 minutter siden):

Posten? Altinn?

Digipost, Altinn, e-Boks og Posten har ikke noe mer med valget å gjøre enn å få sendt ut valgkort.

En trenger ikke valgkortet for å stemme, kun seg selv og gyldig legitimasjon.

Valgkort gir deg dog fin informasjon om din stemmerett, ditt stemmelokale og annen nyttig informasjon.

Du forstod ikke innlegget. Man bruker Altinn (bank-id) til å logge seg inn for å se/endre/levere selvangivelsen, samt andre offentlige tjenester med mye sensitiv personlig informasjon... De mest sensitive dataene dine er enkelt tilgjengelig, mens man må fysisk (som regel) møte opp i et stemmelokale... - Hvor er logikken her? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du forstod ikke innlegget. Man bruker Altinn (bank-id) til å logge seg inn for å se/endre/levere selvangivelsen, samt andre offentlige tjenester med mye sensitiv personlig informasjon... De mest sensitive dataene dine er enkelt tilgjengelig, mens man må fysisk (som regel) møte opp i et stemmelokale... - Hvor er logikken her? 

Det der da ikke på grunn av sensitivitet at man må stemme fysisk 

Anonymkode: 97316...18e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ja fantastisk, da kan heller parfymerte folk komme hjem til meg. Mitt eget hjem som er det eneste stedet jeg er trygg for å ikke bli utsatt for parfyme og parfymerte produkter.

Høres ut som en fantastisk ide 😖🫣

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må skille mellom autentisering (her f.eks. BankID) og tjenesten (her f.eks. Altinn). BankID kan dekke autentiseringsdelen.

Det må og skilles mellom skjerming av følsom informasjon og gjennomføring av hemmelige valg, som vi har i Norge.

Altinn er helt uegnet til å gjennomføre hemmelige valg heldigitalt over Internett.

Les deg opp på hemmelige valg, f.eks. på Wikipedia: Hemmelig valg

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja fantastisk, da kan heller parfymerte folk komme hjem til meg. Mitt eget hjem som er det eneste stedet jeg er trygg for å ikke bli utsatt for parfyme og parfymerte produkter.

Høres ut som en fantastisk ide 😖🫣

Kontakt kommunen din, si at du vil stemme hjemme, og hva det vil kreve.

Ikke avskriv en potensiell mulig løsning for deg fra kommunen, fri for parfyme og parfymerte produkter, uten å ha søkt og gått i dialog med de først.

Det virker på meg som det er viktig for deg å få avlagt stemme, og det er bra! Da er du kanskje motivert til å diskutere detaljer rundt hjemmestemming med din kommune, eller … ?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
hohumpf skrev (10 minutter siden):

Du må skille mellom autentisering (her f.eks. BankID) og tjenesten (her f.eks. Altinn). BankID kan dekke autentiseringsdelen.

Det må og skilles mellom skjerming av følsom informasjon og gjennomføring av hemmelige valg, som vi har i Norge.

Altinn er helt uegnet til å gjennomføre hemmelige valg heldigitalt over Internett.

Selvfølgelig Bank-ID deretter Altinn, Skatteetaten/Nav osv. 

Hvorfor? Jeg kan ikke se hvorfor man ikke skal kunne stemme gjennom Bank-ID uten å bli 'sporet'. 

AnonymBruker
Skrevet
hohumpf skrev (3 minutter siden):

Kontakt kommunen din, si at du vil stemme hjemme, og hva det vil kreve.

Ikke avskriv en potensiell mulig løsning for deg fra kommunen, fri for parfyme og parfymerte produkter, uten å ha søkt og gått i dialog med de først.

Det virker på meg som det er viktig for deg å få avlagt stemme, og det er bra! Da er du kanskje motivert til å diskutere detaljer rundt hjemmestemming med din kommune, eller … ?

Joda, jeg har opplevd nok av folk som skal være "fri for parfyme og parfymerte produkter ". Jeg gidder ikke å nok en gang ende på legevakt pga dem. Jeg har heller ikke noe til overs for kommunen, og vil ikke legge ut om min sykdom til dem. Så takk, men NEI TAKK!

AnonymBruker
Skrevet
hohumpf skrev (18 minutter siden):

Man må uansett vise legitimasjon ved fysisk oppmøte, så jeg ser virkelig ikke poenget ditt. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor? Jeg kan ikke se hvorfor man ikke skal kunne stemme gjennom Bank-ID uten å bli 'sporet'. 

Følg denne lenken til mitt tidligere innlegg og les om utfordringene med heldigitalt valg. Det er ikke autentiseringsdelen med BankID, Buypass eller Comfides som er problemet her.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig Bank-ID deretter Altinn, Skatteetaten/Nav osv. 

Hvordan skal du sikre at det du har stemt på din datamaskin er det samme som faktisk telles opp hvis du ikke skal kunne bli sporet? 

Hemmelig valg og det å sikre at tellingen av stemmene er riktig etterpå er vanskelig.  Jeg har ideer til løsning, men disse løsningene krever etter valget ett ganske avansert system, Valgsystemet er avhengig av at folk har tillitt, og jeg har ingen tillitt til at den norske staten klarer å lage et system som er godt nok, uten å delvis gå bort fra målet om hemmelige valg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Fru Uperfekt said:

Streiker eller gidder ikke.

Stem blankt om du er uenig med alle, og start gjerne ditt eget parti

Jeg pleide å stemme blankt. Nå streiker jeg. 

"Gidder ikke" er for småunger. 

Anonymkode: 393fb...902

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Joda, jeg har opplevd nok av folk som skal være "fri for parfyme og parfymerte produkter ". Jeg gidder ikke å nok en gang ende på legevakt pga dem. Jeg har heller ikke noe til overs for kommunen, og vil ikke legge ut om min sykdom til dem. Så takk, men NEI TAKK!

Fra artikkelen: "Du trenger ikke å dokumentere årsaken til at du søker om hjemmestemming. 

Anonymkode: 2aca8...6fa

• Nyttig 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Man må uansett vise legitimasjon ved fysisk oppmøte, så jeg ser virkelig ikke poenget ditt. 

Vi snakker forbi hverandre. Du snakker om autentisering/identifisering. Jeg snakker om problemer med å gjennomføre heldigitale valg uten for store muligheter til å påvirke den som avlegger stemmen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...